Gå til innhold

Noen flere som har fått fra Go to gate om mistenkelig aktivitet? Noe man kan gjøre? Hjelp 😒😞

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

At noe info kanskje kan ha kommet på avveie? 

Jeg virkelig hater sånt 😭

Anonymkode: 21395...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner ikke hva du mener ? Go to gate på flyplassen ? Hva er mistenkelig med det. Alle må gå til gaten når tiden er inne :) 

Anonymkode: 80989...811

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du er sikker på at denne henvendelsen virkelig kommer fra Gotogate? 

Hvordan har du fått denne henvendelsen? SMS? Epost? Telefon? Prøver de å få deg til å klikke på en link og fylle inn innloggingsinfo e.l.? I så fall: Ikke gjør det. 

Om du er usikker på hva som foregår så kontakt Gotogate via kanaler du finner på nettsiden deres, ikke ved å svare på en epost, sms e.l. som kan være fra en svindler. 

Anonymkode: f4eca...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du er sikker på at denne henvendelsen virkelig kommer fra Gotogate? 

Hvordan har du fått denne henvendelsen? SMS? Epost? Telefon? Prøver de å få deg til å klikke på en link og fylle inn innloggingsinfo e.l.? I så fall: Ikke gjør det. 

Om du er usikker på hva som foregår så kontakt Gotogate via kanaler du finner på nettsiden deres, ikke ved å svare på en epost, sms e.l. som kan være fra en svindler. 

Anonymkode: f4eca...95e

Jeg fikk den her eposten fra [email protected]

Kjære kunde,

Vi skriver for å informere deg om at vi, gjennom vår cybersikkerhetsovervåking, nylig identifiserte en mistenkelig aktivitet på et av våre IT-systemer som lagrer noen av dine personopplysninger som holdes av Etraveli Group AB, som Gotogate er en del av.

For øyeblikket har vi ingen bevis eller indikasjon på noen faktisk innvirkning på noen kunde, og heller ikke at dataene dine faktisk har blitt utnyttet på noen måte som en del av slik aktivitet. Ikke desto mindre ønsker vi å gi deg litt tilleggsinformasjon og anbefalinger nedenfor.

Hva skjedde og hvilke tiltak er iverksatt?

15. mai 2024 oppdaget vi en mistenkelig aktivitet på en del av våre IT-systemer. Aktiviteten indikerte at en uautorisert ekstern part hadde tatt skritt for å prøve å få tilgang til data fra vårt IT-system.

Da vi oppdaget denne aktiviteten, tok vi umiddelbart mottiltak og blokkerte den mistenkelige oppførselen. I løpet av de neste 15 timene har vi implementert utbedringstiltak for å begrense uautorisert tilgang til den berørte delen av systemet. Våre utbedringstiltak inkluderte visse kodeendringer, en oppdatering av det relevante systemet, ytterligere sikkerhetskrav for tilgang til kundeselvbetjeningsfunksjoner og alle andre kontaktpunkter for kundeinteraksjon, en gjennomgang av all systeminfrastruktur, tilleggsovervåking og ytterligere implementering av uregelmessige alarmer.

Hvilke personopplysninger kan ha vært involvert?

Personopplysninger som kan ha blitt avslørt i denne mistenkelige aktiviteten er bestillingsdetaljer for flybestillinger, for eksempel e-postadresse, fullt navn, telefonnummer, bestillingsreferanse, samt kjønn og potensielt hjemmeadresse.

Vær oppmerksom på at ingen sensitive personopplysninger har blitt avslørt, slik som helseopplysninger eller detaljert økonomisk informasjon som bankkonto- eller kredittkortopplysninger. Vi samler ikke inn eller beholder slik informasjon i våre IT-systemer, så det er ingen risiko for at slik informasjon har blitt eksponert. Det er heller ingen risiko for at eventuelle passnummer eller fødselsdato er blitt avslørt.

Din sikkerhet på nettet

Som nevnt har vi for øyeblikket ingen bevis eller indikasjoner på noen faktisk innvirkning på deg.

Siden nettkriminalitet er en vedvarende og viktig utfordring for både enkeltpersoner og bedrifter, anbefaler vi imidlertid å være på vakt for phishing-angrep og andre forsøk fra svindlere på nettet.

Vær oppmerksom på at verken Gotogate, eller noe flyselskap hvis tjenester du kanskje har bestilt gjennom oss, noen gang vil kreve at du oppgir ytterligere finansiell informasjon som kredittkortinformasjon via en e-post. Hvis du er usikker på om en kommunikasjon fra Gotogate eller et flyselskap er ekte, vennligst kontakt oss via vår kundestøtte for å hjelpe deg med å bekrefte den.

I tillegg deler vi for din bevissthet og beskyttelse noen viktige praksiser for å unngå skade, phishing-angrep eller svindelforsøk:

• Stoppe. Spørsmål. Bekrefte. Når du mottar en telefonsamtale eller melding (inkludert SMS, e-post eller direktemelding som WhatsApp), ta deg tid til å spørre om det er legitimt. Ikke klikk på noen lenker fra upålitelige kilder eller uventet kommunikasjon. Vær på vakt mot alle mistenkelige e-poster, for eksempel e-poster med feil grammatikk/staving eller slurvete språk eller ber deg om å iverksette hastetiltak.

• Betalingsforespørsler fra Gotogate vil være relatert til en åpen og pågående kundeservicehenvendelse og bør forventes. Hvis du mottar en forespørsel uventet eller den er relatert til en historisk bestilling, vennligst kontakt oss via vår støtte for å hjelpe deg med å bekrefte om den er ekte.

• Vi vil aldri be om at betalingskortopplysninger legges inn direkte i en e-post, og enhver forespørsel vil enten skje via telefon (etter sikkerhetsklarering) eller via en sikker betalingslenke.

• Ikke skriv inn din økonomiske informasjon på nettsteder som ikke er sikre. Vanligvis vil du enten bli advart av nettleseren din om at siden ikke er sikker, eller du vil kunne se at hengelåsen i URL-en mangler.

• Som standard, ikke del sikkerhetsinformasjon (som passord og andre sikkerhetskoder) over telefonen.

Hvordan kontakte oss?

For spørsmål om denne kommunikasjonen, ikke nøl med å kontakte oss gjennom vår kundestøtte. Vi er her for å støtte deg på alle måter vi kan.

Med vennlig hilsen,

Etraveli Groups personvernteam

OBS! Du kan ikke svare på denne e-posten.
Hvis du ønsker å komme i kontakt med oss, kan du klikke her.

Gotogate / Marco Polo Travel AS. • Postboks 141 Sentrum, 0102 Oslo. Org. nr. 985 711 259 mva. nr. VAT NO985711259

© 2024 Gotogate. Alle rettigheter forbeholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så da er altså spørsmålet mitt om jeg skal være bekymret eller ikke? 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Personopplysninger som kan ha blitt avslørt i denne mistenkelige aktiviteten er bestillingsdetaljer for flybestillinger, for eksempel e-postadresse, fullt navn, telefonnummer, bestillingsreferanse, samt kjønn og potensielt hjemmeadresse.

Som GoToGate selv skriver, er dette informasjon som KAN være på avveie

Jeg personlig, tenker at de aller fleste har denne informasjonen ute på internett om seg selv fra før. Ett raskt googlesøk på ett navn, så har man ofte Facebook-profilen som avslører bilde og kjønn, telefonkatalogen der nummer og hjemadresse står.

Så nei. Jeg ville ikke vært bekymret, men tenkt litt ekstra (Som du burde fra før) over e-poster du får, og anrop, som har informasjon om deg. 

Endret av anon01
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så da er altså spørsmålet mitt om jeg skal være bekymret eller ikke? 😬

Nei. Jeg hadde ikke bekymret meg.

Det står jo tydelig at det verste som KAN ha skjedd (men sannsynligvis ikke har skjedd) er at noen har fått tak i adressen, mailadressen og telefonnummeret ditt. Det er jo ikke akkurat sensitiv info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, anon01 said:

Jeg personlig, tenker at de aller fleste har denne informasjonen ute på internett om seg selv fra før. Ett raskt googlesøk på ett navn, så har man ofte Facebook-profilen som avslører bilde og kjønn, telefonkatalogen der nummer og hjemadresse står.

Så nei. Jeg ville ikke vært bekymret, men tenkt litt ekstra (Som du burde fra før) over e-poster du får, og anrop, som har informasjon om deg. 

Det eneste man kan finne om meg på nett er en masteravhandling og adresse og telefonnummer. Jeg har ikke Fb. 
Anrop som ikke kommer fra kontakter i telefonboken får bare opptattsignal så jeg sjekker nummer før jeg eventuelt ringer opp igjen.

Bare meg i verden med mitt navn så håper det forblir slik.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...