Gå til innhold

Selge barndomshjem?

Mayer

Anbefalte innlegg

Jeg fikk kjøpe huset til mine besteforeldre til en gunstig pris for mange år siden. Tipper halvparten av markedspris den gangen, kanskje mindre. Vurderer å flytte i leilighet da det er mye lettere å vedlikeholde, for meg som ikke er handy i det hele tatt. Jeg tenker da å dele pengene med mine besteforeldre slik at det blir rettferdig. Kanskje 50/50? Litt usikker på hva som blir riktig her. Men likevel føler jeg at jeg gjør noe "galt" med å selge det. De har gitt uttrykk for at jeg bare kunne revet og bygget nytt om jeg ville, så de ville nok ikke savne selve huset. Hva tenker dere?

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal gjøre det du kjenner er best for deg.  Å holde et gammelt hus vedlike er både dyrt og krevende, og det blir fort din alltid dårlige samvittighet og forpliktelse.  Forklar dine besteforeldre situasjonen.  De vil sikkert ditt beste uansett.  

Når det gjelder penger og oppgjør, finnes det ikke noe som er rett og galt her.  Snakk med besteforeldrene dine og hør hvordan de ser på det.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har nå kjøpt huset da trenger du ikke å dele pengene fra et salg med andre.

Anonymkode: 0bf19...5ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har nå kjøpt huset da trenger du ikke å dele pengene fra et salg med andre.

Anonymkode: 0bf19...5ef

Trenger ikke, nei.  Det vet nok ts veldig godt. Men hvis ts føler på at det er mest riktig å gjøre, så står hun fritt til det. Jeg forstår tanken.

Jeg synes du skal lufte idéen med dine besteforeldre, ts. Forklare at huset viser seg å vere mer enn du klarer å ta vare på. Men at du har litt dårlig samvittihet for å selge det siden de var så gavmilde og kanskje håpet at huset skulle forbli i familien.

Da får du loddet stemningen litt, kanskje de sier at "Neeeeeeida, ikke tenk på det, vi skal selvfølgelig ikke ha noe, det var en gave", eller så blir de tydelig skuffet og mumler noe om at du er utakknemmelig eller at det var dyrt for dem

Anonymkode: 8ba69...2e0

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre besteforeldrene? Dersom ts kjøpte huset for mange år siden, er vel besteforeldrene ganske gamle. De er neppe interessert i pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (46 minutter siden):

Hva med å spørre besteforeldrene? Dersom ts kjøpte huset for mange år siden, er vel besteforeldrene ganske gamle. De er neppe interessert i pengene. 

De er i 70 årene, trenger strengt tatt ikke pengene, men jeg synes det blir galt å ikke dele pengene, siden de var gavmilde. Så tipper 50/50 hadde vært en god løsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayer skrev (5 timer siden):

De er i 70 årene, trenger strengt tatt ikke pengene, men jeg synes det blir galt å ikke dele pengene, siden de var gavmilde. Så tipper 50/50 hadde vært en god løsning. 

Hvorfor??? De har gitt deg en gave tidligere. Ingen grunn til å tro at de ikke står for den. Er det andre familiemedlemmer (arvinger) som blir sure om du ikke deler?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 12.6.2024 den 7.40):

Hvorfor??? De har gitt deg en gave tidligere. Ingen grunn til å tro at de ikke står for den. Er det andre familiemedlemmer (arvinger) som blir sure om du ikke deler?

Fordi det var en betingelse at jeg ikke skulle selge huset. Hvis jeg selger må/bør jeg dele pengene slik at de får igjen det de tapte på å selge det billig til meg. Men det jeg lurer på er om det fremdeles er uetisk å selge det, selv om vi deler penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (4 minutter siden):

Fordi det var en betingelse at jeg ikke skulle selge huset. Hvis jeg selger må/bør jeg dele pengene slik at de får igjen det de tapte på å selge det billig til meg. Men det jeg lurer på er om det fremdeles er uetisk å selge det, selv om vi deler penga.

Er det en avtale dere har, eller mener du det er etisk riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 timer siden):

Er det en avtale dere har, eller mener du det er etisk riktig?

De sa når jeg overtok det at "nå må du ikke selge det fordi det blir fint oppusset da". Så sa jeg nei, såklart ikke.

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ah, den var vanskelig.. Tror det hadde vært vanskelig for meg å selge, når det var en av "betingelsene" for at du skulle få kjøpe billig, ja. Hvor mange år siden er det du kjøpte det? 

Anonymkode: 07f2e...1d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ah, den var vanskelig.. Tror det hadde vært vanskelig for meg å selge, når det var en av "betingelsene" for at du skulle få kjøpe billig, ja. Hvor mange år siden er det du kjøpte det? 

Anonymkode: 07f2e...1d5

7 år. 

Men som sagt, selger jeg så deler vi pengene, så de vil få mye penger de også. Over milionen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville snakket med besteforeldrene dine om det. Kan være de ønsker at huset skal være i familie og heler ønsker at noen andre i familien kan kjøpe det billig av deg. Vet ikke hvor viktig det er for dem at det blir i familien. 

Eller så blir vel løsning som du sier og dele pengene med dem. 

Men tror de vil forstå at du har prøvd og funnet ut at leilighet er mye bedre for deg :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...