Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi trives ikke så godt i den boligen vi eier i dag og ser oss dermed om etter noe annet. Har fulgt med på finn i ett års tid og vært på  en titalls visninger, men enten så har det ikke vært så attraktiv bolig eller så har den gått langt over prisantydning. Med andre ord er vi nok ganske kresne (selv om vi ikke har låst oss til et bestemt område).

Samtidig er vi så lei av stedet vi bor nå at vi vurderer å selge først og heller leie noe. Hvis vi får solgt boligen til verdivurdering vi har fått av megler vil vi sitte igjen med ca. 5.5 millioner i egenkapital. Med dagens rentenivå er det ca. 20 000 kr i renter hver måned på sparekontoen vi har, altså nok til å dekke leie av en ganske ok leilighet i Oslo. Samtidig er det risiko for at boligmarkedet styrker seg betydelig den neste tiden hvis vi bruker lang tid på å finne noe nytt. 

Hva ville dere gjort i vår situasjon? Bli boende og vente på at drømmeboligen dukker opp (til en god pris) eller selge først og risikere å leie i et par år?

Anonymkode: 9d73f...c67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heler betalt lån enn leie. 

Anonymkode: dd7b4...222

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det fra en leietaker i Oslo; ikke begi dere ut på leiemarkedet her. Jeg hadde aldri vært leietaker om jeg hadde hatt mulighet til å kjøpe! 

Anonymkode: 583b4...89a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at dere er lei av å bo der dere er nå? Kan dere gjøre enkle og billige oppgraderinger som øker prisantydningen eller bolysten deres? 

Hadde dette vært på bygda og det tok lang tid for å få solgt hadde jeg sagt  selg. Men dere er tydeligvis i oslo og dårlige leiligheter går over prisantydning hele tiden. Hold dere der dere er, det å gå lei av en leilighet er egentlig ingen grunn til å selge den og det er ikke en levemåte de fleste har om dere ikke har en årslønn på 10mill hver liksom. 

Anonymkode: 55916...272

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det som gjør at dere er lei av å bo der dere er nå? Kan dere gjøre enkle og billige oppgraderinger som øker prisantydningen eller bolysten deres? 

Hadde dette vært på bygda og det tok lang tid for å få solgt hadde jeg sagt  selg. Men dere er tydeligvis i oslo og dårlige leiligheter går over prisantydning hele tiden. Hold dere der dere er, det å gå lei av en leilighet er egentlig ingen grunn til å selge den og det er ikke en levemåte de fleste har om dere ikke har en årslønn på 10mill hver liksom. 

Anonymkode: 55916...272

Har allerde gjort det meste av oppgraderinger inne, og synes vi har det ganske fint, men er så lei innsyn i alle rom, lang vei til jobb og mange trapper. Ting det ikke er mulig å gjøre noe med dessverre. 

Tenkte også lenge at det var lurt å kjøpe først ettersom "alt" i Oslo selges etter første visning, men etter å ha fulgt med det siste året ser vi at flere ikke har solgt på opp til 6 måneder og en del objekter i nabolaget som har gått under prisantydning. Mellomfinansiering vil koste oss 70 000 kr i måneden, så er livredd for ikke å få solgt eller måtte gå langt ned i pris. Samtidig lurer jeg på om vi rett og slett er for kresne i jakten på ny bolig og at vi må få litt "kniven på strupen" for å kjøpe noe annet. Men blir ikke akkurat beroliget av kommentarene så langt om leiemarkedet... 

Anonymkode: 9d73f...c67

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg hater leiemarkedet, og særlig i Oslo! så setter jeg trivsel høyt. Hva med å selge, og leie ett år? da har dere god tid, kanskje kjøper dere etter 7-8 mnd, og med 2-3 mnd overtagelse så går vel det. Nå vet jo ikke jeg om prisene eksploderer ila ett år, men med mistrivsel så hadde jeg tatt den sjansen. Selv skal jeg selge pga flytting til en annen by, og kommer til å leie. Men det er pga lav inntekt jeg tar det valget. Blir fastrenteinnskudd på meg, evt fond. Men håper på å få kjøpt igjen innen 3 år☺️

Anonymkode: 708ae...583

Skrevet

Jeg ville solgt først, kanskje etter sommeren. Så kan dere jo avtale lang overtakelse, og om ingenting dukker opp må dere finne dere et sted å leie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært dere ville jeg satt inn pengene i to/tre ulike fond og leid en leilighet. Tenk så herlig, med den summen i fond. Dere kan reise mer, jobbe mindre, leve mer. Det er hva jeg hadde gjort med ca 5,5m

Anonymkode: 5f261...b9a

Skrevet

Husk å ta med formueskatt på 20'000 (hvis dere er gift) og skatt på kapitalinntekter på 60'000 i regnestykket ditt. 

Nå er det ganske mange som spår et rimelig kaotisk år for boligpriser i Oslo pga lite byggeaktivitet og få nye reguleringer. Så dere risikerer at boligmarkedet løper fra dere mens dere sitter og venter i en leid bolig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...