AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #1 Skrevet 11. juni 2024 Syns alt er pes og slit og for lite kos sammen. Her er barnas og mine rutiner. De er 3 og 7. ca 1600: hjemme. Spise litt frukt og grønt og lese litt for å roe ned før middagsforberedelser. 1630-1700 ish: middag. 1700-1800 ish. Leke ute. Kommer oss sjeldent inn før 1815-1830. 1830-2000: stresse seg gjennom kveldsmat, kveldsstell, lese nattabok og sove. Syns kanskje ikke slik jeg har skrevet det her, men det blir liksom ikke noe ordentlig falle til ro med noe, bare fra det ene til det andre. Barna vil skravle, kose med meg men også ut og leke med nabobarna og vips så har kvelden gått. Må sies at jeg er langtidssykmeldt pga utbrenthet og har lite å gå på. Anonymkode: 4b2c9...efd 2
Miss91 Skrevet 11. juni 2024 #2 Skrevet 11. juni 2024 Det går fort unna i svingene ja. Lekser, aktiviteter, middag og div 🤪 nå er mine heldigvis på skolen begge to, det er stor forskjell fra bhg 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #3 Skrevet 11. juni 2024 Må dere spise så mange ganger? Hva med å smøre med et par skiver eller litt frukt som de får ute når dere kommer hjem, så kan dere leke ute fram til f.eks. 17.30-18.00, gå inn og lage middag, og så roe ned med bøker, tegning, bad, rydde sammen osv mellom middag og legging? Anonymkode: 07909...5ad 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #4 Skrevet 11. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Må dere spise så mange ganger? Hva med å smøre med et par skiver eller litt frukt som de får ute når dere kommer hjem, så kan dere leke ute fram til f.eks. 17.30-18.00, gå inn og lage middag, og så roe ned med bøker, tegning, bad, rydde sammen osv mellom middag og legging? Anonymkode: 07909...5ad De liker ikke brødskiver. Så en liten snack etter barnehage og skole og middag litt senere skal prøves. Har prøvd det før, men ofte er de skrubbsultne når vi kommer hjem. Anonymkode: 4b2c9...efd
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #5 Skrevet 11. juni 2024 Jeg har mann som jobber 2-4 . Ukene jeg er alene satser jeg på enklere middager som kan preppes. Feks lapskaus, spaghetti med saus. Jeg prøver og hente tidligere så vi har bedre tid om kvelden. Du er jo sykmeldt, så da burde jo det være mulig? Tror kvelden er lettere når man har mindre stress på ettermiddagen. Anonymkode: eb72e...73a 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #6 Skrevet 11. juni 2024 Må barna komme hjem så sent hvis du er sykemeldt? Må dere ut hver dag? Klarer barnet på 7 år å være ute med venner alene. Så kan du være sammen med det minste barnet. Gjøre i stand middag til barna kommer hjem og så gå ut. Eller spise sen middag så droppe kveldsmat Anonymkode: 8ace9...6f2 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #7 Skrevet 11. juni 2024 Ikkje alenemor men har dei åleina annakvar veke fordi far arbeider skift. Det kan vere ganske heftig. 16:30: Enkel mat, type banan og nøtter. Ikkje drittmat. Noko kjapt, alle er sure og trøtte rett etter skule/bhg/jobb. Rett på middag er uaktuelt. 16:50-17:50: Vi leiker og er med kvarandre. Har loftstue som er koselig. Største bygger som regel lego, minsten liker å kose og berre vere med meg. 18:00: Alle tar på pysjen. Dei matche, vi er ein harry gjeng. 18:15: Nettbrett, eg lage kvelds som er middag. Noko næringsrikt og digg, alle har komet seg litt etter ein lang dag. Gjerne kyllingfillet i airfryer med brokkoli og saus. Eller ein gryterett. Fått litt dilla på Tom Ka Gai. Sikkelig mat er målet. 19:00: Vi eter og fyller opp magen før leggetid. Vanligvis sover begge til 20:15. Eg leser til begge, tre bøker der dei velje kvar sin bok. Eg velje den siste boka. Når vi har badedag eller er på aktivitet blir det litt annleis selvfølgelig. Anonymkode: cce4f...153 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #8 Skrevet 11. juni 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Må barna komme hjem så sent hvis du er sykemeldt? Må dere ut hver dag? Klarer barnet på 7 år å være ute med venner alene. Så kan du være sammen med det minste barnet. Gjøre i stand middag til barna kommer hjem og så gå ut. Eller spise sen middag så droppe kveldsmat Anonymkode: 8ace9...6f2 Jeg er utbrent, alvorlig grad. Klarer knapt basic egenhygiene. Har ekstremt mye mindre kapasitet 2nn bare for 1 år siden da jeg var ei aktiv, slank snelle som tok det meste på strak arm. Ts. Anonymkode: 4b2c9...efd 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #9 Skrevet 11. juni 2024 Mine var noe eldre når jeg ble alene med dem. Det er også noen år siden, fortsatt alene, men de er i slutten av tenårene og starten av 20 åra. Mine gikk i 1. og 3. og fra da har det vært oss tre. De var på skole selvsagt på dagtid og gikk på Sfo etterpå. Begge halvplass, altså ikke om morgenen, og noen kortere dager. Jeg har en jobb jeg kan ta igjen på kveldene, så jeg hadde kortere dager. Livet bestod av barn og jobb, men det fungerte. Jeg ble godt kjent med andre foreldre, så fikk mye hjelp med fritidsaktiviteter. Det sier seg selv at jeg kunne ikke være to steder samtidig. Bidro alltid selv også, så det ble en slags rullering på bring og hent. Min erfaring er at det er lov å be om hjelp, for mange vil hjelpe, og særlig når man også bidrar selv. Hjemme laget vi gode rutiner på lekser og arbeidsoppgaver. Bare det å rydde etter måltider og skylle før oppvaskmaskin, ta ut av oppvaskmaskin og gå ut med søppel. De små tingene hjalp veldig for å holde hjulene igang. Nå har jeg full frihet, men savner tiden. Selv om det er hektisk, så ble vi og er en veldig sammensveiset gjeng. Anonymkode: 5e2ed...185 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #10 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er utbrent, alvorlig grad. Klarer knapt basic egenhygiene. Har ekstremt mye mindre kapasitet 2nn bare for 1 år siden da jeg var ei aktiv, slank snelle som tok det meste på strak arm. Ts. Anonymkode: 4b2c9...efd Jeg kritiserer ikke at du er syk. Var bare et spørsmål. Men har barna en far, så de er innimellom der? Anonymkode: 8ace9...6f2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #11 Skrevet 11. juni 2024 Mine barn er 1 og 4 år, jeg er ikke alenemamma men mannen min har en slik jobb at han er borte hele dagen ofte. Kommer hjem når vi har lagt oss. Jeg lager alltid middagen klar før jeg henter største i barnehagen, enten helt eller slik at det bare er å steke den. Så da spiser vi ca kl 16. Så leker barna litt i stua mens jeg rydder opp etter maten. Så finner vi på noe sammen, går ut, leker med noe inne eller egentlig det største har mest lyst til. I 18:30 tiden begynner jeg å forberede at vi skal legge oss, da har vi kvelds (som oftest brødmat og litt frukt/grønt). En gang mellom 19-20 steller vi, så leser vi en bok i senga og så er det natt. Jeg har også helseproblemer som gjør at jeg fort blir veldig sliten, så jeg har funnet noen rutiner som gjør det lettere for meg å takle hverdagen. For eksempel er handling noe jeg syns er tungt, jeg handler da for hele uken og passer på å gjøre det når jeg har mulighet til å dra uten barn. Jeg forbereder også en god del mat og snacks. Skjærer f.eks opp en hel melon og har i en stor boks, lager store porsjoner med lunsjmat som tåler å stå litt og deler opp i bokser. Forbereder middagen før jeg henter barnet. Også rydder jeg opp etter ting med en gang og har en rydderunde hver kveld (eller på morgenen om jeg er veldig sliten) så slipper jeg å ta store skippertak. Kjører også klesvask og tørketrommel kontinuerlig. Dette er mine men du må egentlig identifisere litt hva du syns er tungt og gjør det veldig sliten, også bare gå ut ifra det. Anonymkode: ce67f...876 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #12 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er utbrent, alvorlig grad. Klarer knapt basic egenhygiene. Har ekstremt mye mindre kapasitet 2nn bare for 1 år siden da jeg var ei aktiv, slank snelle som tok det meste på strak arm. Ts. Anonymkode: 4b2c9...efd Men du er jo like utbrent når de kommer hjem..? Hvorfor ikke preppe middager når de IKKE er hjemme sånn at du får bedre tid når de er hjemme..? Anonymkode: 3bbf7...7e1 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #13 Skrevet 11. juni 2024 Vi måtte droppe tidlig middag og heller spise mellom 18-18.30. Ettermiddag blir mer kos og roligere. ca 15.45: henting i bhg og få ei brødskive i hånd på hjemreise (du kan evt gi fiskekaker, bananlapper, polarbrød, banan ol) Vi leker ute/inne, lese bok sammen fram til ca 17.30. Mens eg lager middag får minsten ser på barne-TV i 30 min. 18-18.30: middag 19.30: stell og legging Minsten sover til kl07. Anonymkode: 54bab...d10 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #14 Skrevet 11. juni 2024 Er selv hjemme, fatigue (uten at jeg trenger å gå nærmere inn på det) og opplever at det lønner seg å hente barna heller tidlig enn sent, nettopp for å unngå stress og kav. Henter de kl.15, og har rolige ettermiddager hjemme. Formen her varier veldig, men aldri opplevd at jeg blir dårligere av å hente barna tidlig hjem, heller motsatt. Anonymkode: 4d14e...fbb 2
Macro Skrevet 11. juni 2024 #15 Skrevet 11. juni 2024 Men helt alvorlig, du gjør en alt for bra jobb. Trenger de virkelig den fruktstunden, eller er det noe barnehagen har lært deg? Dere må ikke være ute hver dag. Du har lov til å slenge deg ned å la de finne på ting selv. Du er forelder, ikke pedagog❤️ 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #16 Skrevet 11. juni 2024 Kl.15: hjemme fra barnehage/sfo. Barna leker, ser på litt barne-TV mens jeg lager middag. 15.45 ish: middag. 16.15 ish: lekser for eldstemann. Yngste holder på med sitt, leker. 16.30: Hva vi gjør frem mot kveldsmat varierer, men jeg prøver å ha ettermiddagene fri for ting vi «må» gjøre. Vi koser oss for det meste sammen vi tre, kommer tidsnok en tid hvor barna kun er ute med venner og fult av aktiviteter. Så vi er mye inne (barna er slitne etter dagen, vært mye ute både i bhg og sfo så stresser ikke med at vi må ut) og leser bøker, spiller spill, barna leker mens jeg setter på en maskin med klær osv. Lite stress her i grunn, har rolige fine ettermiddager. Beste tiden av dagen. Barna har vært sammen med kompiser hele dagen, vært mye ute, så jeg prioriterer tid sammen som familie på ettermiddagene i alderen de er i nå. 18.30 ish: kveldsmat. 19ish: dusj/pusse tenner osv. 19.30: god natt Anonymkode: 4d14e...fbb
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #17 Skrevet 11. juni 2024 Vil tro det lønner seg for deg å ha middag klar når før du henter. Eventuelt hente kl 15 i stedet. Anonymkode: 89157...b7c 1
Macro Skrevet 11. juni 2024 #19 Skrevet 11. juni 2024 Irja skrev (26 minutter siden): Tre måltider mellom kl 16 og 20?! Pedagoger lærer folk å bli foreldre vettu
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #20 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Syns alt er pes og slit og for lite kos sammen. Her er barnas og mine rutiner. De er 3 og 7. ca 1600: hjemme. Spise litt frukt og grønt og lese litt for å roe ned før middagsforberedelser. 1630-1700 ish: middag. 1700-1800 ish. Leke ute. Kommer oss sjeldent inn før 1815-1830. 1830-2000: stresse seg gjennom kveldsmat, kveldsstell, lese nattabok og sove. Syns kanskje ikke slik jeg har skrevet det her, men det blir liksom ikke noe ordentlig falle til ro med noe, bare fra det ene til det andre. Barna vil skravle, kose med meg men også ut og leke med nabobarna og vips så har kvelden gått. Må sies at jeg er langtidssykmeldt pga utbrenthet og har lite å gå på. Anonymkode: 4b2c9...efd Har ikke 7-åringen din lekser? Såfall er dere utrolig heldige❤️ Høres ut som dere har veldig gode og strukturerte rutiner forøvrig☺️ Her er ungene hjemme ca 1615. Så e det masing om lekser. Er vi heldige rekker hun leksene før middagen, men som regel fortsetter masingen etter middagen. Middagen er mellom 17-18 en gang. Etter lekser/middag blir det leking, besøk av venner, kanskje 30 min tv, før leggerutine starter ca 1915. De er oftest i seng mellom 1945-20. Jo tidligere i seng jo mer tid til lesing (kapittel fra langbok, nå er det Matilda). De elsker å bli lest for, så dermed er dette med på å motivere dem til kveldsstellet. De er 5 og 7 år gamle. Anonymkode: 53a9d...0bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå