Gå til innhold

B-vitaminer som synker raskt (folat og b12)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har inflammatorisk tarmsykdom og har opp igjen årene hatt folatmangel flere ganger.

I høst var jeg på en skikkelig hestekur med både folat og B12 siden jeg hadde mangel på begge deler for første gang. Gikk på 3 mg med folat i 3 måneder, 4 mg på b12 i 2 mnd, etterfulgt av 1 mg i 1 mnd.

I januar sjekket vi status på folat og b12, da var folat på 20 og B12 på 400, så godt innenfor.

Tok en generell blodprøvestatus for en uke siden, og jeg ser nå at folat er nede på 10,8, så akkurat over grenseverdi på 10, og B12 er nede på 350, så den har ikke falt like mye.

Lege har ikke nevnt at jeg bør ta tilskudd igjen da prøvene jo er innenfor normalen. Men jeg synest spesielt folatverdiene har falt mye på veldig kort tid, og gitt min historikk så blir ikke verdiene akkurat bedre av seg selv.

Bør jeg bare starte på tilskudd av folat igjen? 

Anonymkode: f57c4...49c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke start på noe uten råd fra lege i alle fall. Mener å ha lest at ensidig behandling av folat kan være skadelig (om man egentlig trenger b12-tilskudd i tillegg). Sånt skal man aldri ta avgjørelser selv. 

Anonymkode: 9c679...f6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har inflammatorisk tarmsykdom og har opp igjen årene hatt folatmangel flere ganger.

I høst var jeg på en skikkelig hestekur med både folat og B12 siden jeg hadde mangel på begge deler for første gang. Gikk på 3 mg med folat i 3 måneder, 4 mg på b12 i 2 mnd, etterfulgt av 1 mg i 1 mnd.

I januar sjekket vi status på folat og b12, da var folat på 20 og B12 på 400, så godt innenfor.

Tok en generell blodprøvestatus for en uke siden, og jeg ser nå at folat er nede på 10,8, så akkurat over grenseverdi på 10, og B12 er nede på 350, så den har ikke falt like mye.

Lege har ikke nevnt at jeg bør ta tilskudd igjen da prøvene jo er innenfor normalen. Men jeg synest spesielt folatverdiene har falt mye på veldig kort tid, og gitt min historikk så blir ikke verdiene akkurat bedre av seg selv.

Bør jeg bare starte på tilskudd av folat igjen? 

Anonymkode: f57c4...49c

Siden du har en tarmsykdom så vil du nok alltid kunne ha behov av tilskudd. Fint at du å sjekke det opp og ha oppfølging jevnlig noe du gjør og det viser jo at du er i ferd med å utvikle mangel igjen. Syntes det viser at du bør gå på slike ting mer el mindre fast og følge det jevnlig opp. Send legen din en mld og spørr om det er ok at du startet opp med tilskudd igjen. Jeg hadde bare begynt å ta, men det er meg. Det er jo ikke bra å gå med mangel over tid, man kan bli veldig dårlig. Du bør også sjekke Ferritin også. Det sies at den bør ligge på 70 når man tar B12 tilskudd. 

Anonymkode: bf304...e7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...