Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kun når man har vært gift eller også samboere?

Anonymkode: 9f083...582

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man skal være helt korrekt, er man vel teknisk sett kun enke dersom man var gift. I praksis anser jeg også de som har mistet langvarige samboere for å være enke / enkemenn. 

Anonymkode: 81fc4...c9d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å si at jeg var gressenke da samboeren min var på jobb på sjøen, selv om det ikke var helt riktig.

Anonymkode: 27fdf...8f2

Skrevet

Formelt sett må man ha vært gift. Hva man velger å betegne seg som privat er jo en annen sak - det kan være enklere å si "jeg er enke" enn "jeg var samboer i 25 år, men han døde", og man skal være ganske sær for å kverulere på det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

I dagligtale vil nok mange betegne en samboer som har mistet mannen sin for enke. Men nettopp på dette punktet er det forskjell på gifte og ikke gifte i en del sammenhenger med etterlattepensjon m.m.

Endret av Brunello
  • Nyttig 1
Skrevet

Har flere i familien som har valgt å ikke gifte seg. Siden de har barn og langvarie forhold vil jeg betegne de som enke/enkemann om partneren dør.

• Nyttig 1
Skrevet

En enke er en kvinne som har mistet sin ektefelle

Altså man må være gift for å være enke. En samboer kan ikke være en enke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg pleide å si at jeg var gressenke da samboeren min var på jobb på sjøen, selv om det ikke var helt riktig.

Anonymkode: 27fdf...8f2

Nei, det er korrekt å si at man er gressenke/gressenkemann i dette tilfellet. Det betyr at ektefellen eller samboeren din er midlertidig bortreist.

Men er man enke/enkemann juridisk om man var samboere?

Anonymkode: 42028...834

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et så gammeldags ord. Enke. Det er et ord som høres ut som det tilhører en helt annen tid, der forstanderinner og prestefruer også var aktivt brukte "titler". Det tar tid å venne seg til både å høre om seg selv og å bruke. 

Anonymkode: 4be6d...b32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

I dagligtale vil nok mange betegne en samboer som har mistet mannen sin for enke. Men nettopp på dette punktet er det forskjell på gifte og ikke gifte i en del sammenhenger med etterlattepensjon m.m.

Etterlattepensjon fins ikke lenger, men man søker om omstillingsstønad og det skilles ikke på om man er gift eller ikke.

Anonymkode: aad5b...841

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etterlattepensjon fins ikke lenger, men man søker om omstillingsstønad og det skilles ikke på om man er gift eller ikke.

Anonymkode: aad5b...841

Private ordninger har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...