Gå til innhold

Har vi blått blod?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vi blått blos som blir rødt da det kommer i kontakt med oksygen?

Leste det i en tråd her inne. Men tviler på at det er sant da..

men hvorfor er blodårene blå gjennom huden?

Skrevet

Oksygenfattig blod er ikke blått, men mørkere rødt enn oksygenrikt blod. Hvorfor årene ser blå ut gjennom huden, må nok noen som har peiling gi en god forklaring på.

Skrevet

Jeg mener jeg leste noe om at grunnen til at kongelige ble sagt å ha blått blod var at de var fra en familie (for riktig lenge siden holdt de seg jo innenfor familien så makten ikke skulle forsvinne ut) med blek/tynn hud, noe som gjorde at blodårene syntes mer gjennom huden enn hos andre. Derfor har det visstnok blitt sagt at kongelige har blått blod :)

Når det gjelder hvorfor blodårer synes blå gjennom huden, så aner jeg ikke gitt

Skrevet

Blod er alltid rødt!

Når du ser på håndleddet ditt kan du se blåe vener. Blodet renner gjennom vener. Vener er egentlig hvitaktige, men da blodet er mørkerødt, og huden blir diffundert av lys, ser de blå ut.

Den røde fargen på blodet kommer av at hemoglobinpigmenter er røde.

Gjest Rødtoppen
Skrevet

Hei! Leste den om blått blod jeg også! Måtte le litt da kan du si. Blodårene ser blå ut fordi huden som dekker bare er delvis dekkende og slipper gjennom det blå lyset... Eller noe sånt.

Hvor RØDT blodet er kommer an på mengden av hemoglobin i blodet. Hemoglobin er det proteinet i de røde blodcellene som inneholder jern og transporterer oksygen. Er man blodfattig (dvs har mindre hemoglobin i de røde blodcellene) så kan man få lysere blod og bli blek i hud og slimhinner;)

Skrevet

Blod som kommer i kontakt med oksygen blir lysere rødt.

Skrevet

Jeg hadde en blødning for noen år siden, av en viss størrelse, og kirurgen fortalte etterpå at han ble lettet da han fikk vekk det som hadde "rent vekk" og at det andre blodet var friskt og "lyst", hadde det vært mørkere hadde det sett mørkt ut i bokstavelig forstand :)

Skrevet
Jeg mener jeg leste noe om at grunnen til at kongelige ble sagt å ha blått blod var at de var fra en familie (for riktig lenge siden holdt de seg jo innenfor familien så makten ikke skulle forsvinne ut) med blek/tynn hud, noe som gjorde at blodårene syntes mer gjennom huden enn hos andre. Derfor har det visstnok blitt sagt at kongelige har blått blod :)

Når det gjelder hvorfor blodårer synes blå gjennom huden, så aner jeg ikke gitt

Generelt var det høystatus å ha blek hud. Det betød at man var distansert fra bondeklassen som var ute i sola og jobbet og derfor fikk farge av sola. Hvis man var blek betød det at man ikke trengte å arbeide, men kunne sitte inne/under en parasoll og lese bøker, brodere el. Tidene forandrer seg og nå er det jo status å ha brunfarge igjen ;)

Skrevet
Generelt var det høystatus å ha blek hud. Det betød at man var distansert fra bondeklassen som var ute i sola og jobbet og derfor fikk farge av sola. Hvis man var blek betød det at man ikke trengte å arbeide, men kunne sitte inne/under en parasoll og lese bøker, brodere el. Tidene forandrer seg og nå er det jo status å ha brunfarge igjen ;)

Hehe, ja - alle bilder av kongelige osv på den tiden er jo av bleke folk med utstående øyne og hvit parykk ;)

Har til gode å se en St. Tropez-brun prinsesse gitt :ler:

Skrevet
Blod er alltid rødt!

Når du ser på håndleddet ditt kan du se blåe vener. Blodet renner gjennom vener. Vener er egentlig hvitaktige, men da blodet er mørkerødt, og huden blir diffundert av lys, ser de blå ut.

Den røde fargen på blodet kommer av at hemoglobinpigmenter er røde.

Feil, alle mennesker har hvitt blod også! Det røde blodet er det som frakter oksygen og næring, det hvite blodet er immunforsvaret som er på evig jakt etter slemme bakterier å kverke

Skrevet (endret)

men ærlig talt: blod er rødt!

det finnes røde og hvite blodlegemer(ulike celletyper) men blodet i sin helhet er rødt! Det driver jo ikke å deler seg opp inne i kroppen, heller da. Det er ingenting som heter hvitt blod

Endret av Våken
Skrevet
men ærlig talt: blod er rødt!

det finnes røde og hvite blodlegemer(ulike celletyper) men blodet i sin helhet er rødt! Det driver jo ikke å deler seg opp inne i kroppen, heller da. Det er ingenting som heter hvitt blod

Feil igjen, lær deg biologi. Hvite blodlegemer er ikke først og fremst i samme blodbane som de røde blodlegemene, de har sine egne årer de svømmer i! De kan gå igjennom åreveggene og ut i vev og de røde blodårene, men de har egne årer som bare er for hvite blodceller. Jeg har selv blødd hvitt blod også, så det er fullt mulig å se med de blott eøyet at man har både rødt og hvitt blod

Gjest Rødtoppen
Skrevet
Feil igjen, lær deg biologi. Hvite blodlegemer er ikke først og fremst i samme blodbane som de røde blodlegemene, de har sine egne årer de svømmer i! De kan gå igjennom åreveggene og ut i vev og de røde blodårene, men de har egne årer som bare er for hvite blodceller. Jeg har selv blødd hvitt blod også, så det er fullt mulig å se med de blott eøyet at man har både rødt og hvitt blod

Hei! Tror det er DU som bør lære deg litt humanbiologi!! Vi har absolutt IKKE rødt og hvitt blod. Blodet (det som renner i årene og pumpes rundt av hjertet osv) er rødt, MEN består av røde blodceller og noe som kalles plasma. Plasma er en lys gul/blank væske som først kommer til syne hvis blodet blir stående (f.eks. i et reagensglass med EDTA). Fullblod er rødt!

Det du, Gjest, tenker på er lymfesystemet. DET er et system som tar opp ekstra væske fra kroppen osv, + at det også er med i immunforsvaret. MEN, de hvite blodcellene, leukocyttene, finnes i selve fullblodet. Hvordan kan du ellers forklare at du tar en vanlig blodprøve for å måle f.eks. leukocytter ved infeksjoner??

Forresten, å BLØ hvitt er det nok ingen som gjør. MEN, hvis du f.eks. har et lite sår som du "tar hull på" igjen kan det komme litt blank eller lys rød væske ut. Dette er vevsvæske, intracellulær, intercellulær og ekstracellulær væske. Denne væsken er ikke blod...

Skrevet
Hei! Tror det er DU som bør lære deg litt humanbiologi!! Vi har absolutt IKKE rødt og hvitt blod. Blodet (det som renner i årene og pumpes rundt av hjertet osv) er rødt, MEN består av røde blodceller og noe som kalles plasma. Plasma er en lys gul/blank væske som først kommer til syne hvis blodet blir stående (f.eks. i et reagensglass med EDTA). Fullblod er rødt!

Det du, Gjest, tenker på er lymfesystemet. DET er et system som tar opp ekstra væske fra kroppen osv, + at det også er med i immunforsvaret. MEN, de hvite blodcellene, leukocyttene, finnes i selve fullblodet. Hvordan kan du ellers forklare at du tar en vanlig blodprøve for å måle f.eks. leukocytter ved infeksjoner??

Forresten, å BLØ hvitt er det nok ingen som gjør. MEN, hvis du f.eks. har et lite sår som du "tar hull på" igjen kan det komme litt blank eller lys rød væske ut. Dette er vevsvæske, intracellulær, intercellulær og ekstracellulær væske. Denne væsken er ikke blod...

Tror du får definere blod før du sier vi ikke har rødt og hvitt blod! Du vet da like godt som meg at det kalles hvite blodceller, og selv om hvite blodceller ikke gjør den samme jobben som røde blodceller så kalles det da vitterlig blod! Og ja, selvfølgelig er fullblod rødt, fordi det er tatt fra de røde blodårene hvor alle de røde blodcellene er, og mye færre hvite blodceller! Hvis du tapper væske fra lymfeårene, så får du en hvit væske, og det er bl.a hvite blodceller!

At man tar en vanlig blodprøve for å teste for hvite blodceller betyr ikke at alle hvite blodceller er i de vanlige blodårene, for uansett hvor mye man har av hvite blodceller så vil det være en proporsjonal mengde av det i de vanlige blodårene! Det er mye lettere å ta en vanlig blodprøve fra de røde blodårene enn å ta en fra lymfesystemet, og legene vet hvor mye hvite blodceller det er i det røde blodet i forhold til totalt.

Lymfesystemet har sine egne årer overalt rundt i kroppen akkurat som de røde blodårene, og de hvite blodcellene bruker dette som et eget transportnett for segselv og alle andre celler som er del av immunforsvaret.

Vet du feks hvorfor infeksjon i sår er hvitt? Det er fordi det er daue bakterier og hvite blodceller! Når du får et sår så trømmer de hvite blodcellene til for å drepe alle bakteriene!

Om jeg ikke har blødd hvitt blod, kan du da forklare hvorfor det rant en tydelig, hvit, tykk væske sammen med rød væske da jeg en gang skar meg skikkelig...??

Gjest Rødtoppen
Skrevet

Bla, bla, bla... Til trådstarter, vi har rødt blod som består av erytrocytter (røde blodceller), leukocytter (hvite blodceller), trombocytter (blodplater) og plasma. Uansett hvordan man vrir og vender på det er BLODET rødt (i forhold til tråden du leste om blått blod i, så blir vi røde i øynene på bilder fordi man ser blodårene inni øyet gjennom pupillen :overrasket: )

Til Gjest: Jeg vet meget godt at sår med infeksjon blir gule inni pga. døde bakterier, døde celler og diverse hvite blodceller. Skifter på sånne sår hver dag på jobb! Og hvorfor det kom en tykk, hvit væske en gang du skar deg vet jeg ikke. Jeg har aldri sett denne tykke væsken fra åpne sår i hvert fall. Kanskje du er litt unik? ;)

Skrevet

:grine2: Hvitt blod... Du må gjerne kose deg med vrangforestillingene dine, gjest, men ikke forvirr andre med dem da, er du snill. Sånn for deg selv kan du få kalle det akkurat hva du vil, men det finnes ikke en eneste fagperson i hele verden som snakker om "hvitt blod", det kan jeg love deg. :tunge1:

Skrevet

hvitt blod :ler:

Det var da ikke det jeg lærte for tre år siden..

Kanskje du skulle lese ordentlig, før du begynner å komme med slike påstander her

Skrevet

Prøv å søke på hvitt blod på nettet du tror jeg. Lurer på hvilken skole du gikk på som barn, for det der lærte jeg allerede da...

Skrevet

Du gjest: kan da ikke mene at du definerer lymfe som blod?

Dessuten så -er- jeg biolog :)

Skrevet

Hehe. Og om gjesten skulle ha forvekslet blod og lymfe har h*n noe forklaring å gi oss om når lymfen ble hvit og tyktflytende.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...