Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor mye jobb er sunt? Er det verdt det? Hvor går grensa? Kommer selsvagt an på arbeidets art. 

Endret av Mayer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er sunt og absolutt verdt det..! Arbeidsmiljøloven setter grensen i noen tilfeller, de andre tilfellene setter du grensen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt er et tre? For meg er det direkte usunt å jobbe i det heletatt.

Anonymkode: 7b5d5...ec2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting som er sunt eller usunt ved å gjøre mye… Alt handler om hvordan DIN kropp takler stress og HVA din kropp og personlighet ser på som stress…. 

Anonymkode: bb128...bdf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er aldri usunt å jobbe litt…. Hvis det ikke handler om sykdom, men usunt blir da et feil uttrykk…. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er aldri usunt å jobbe litt…. Hvis det ikke handler om sykdom, men usunt blir da et feil uttrykk…. 

Det handler om sykdom, jeg blir sykere av å jobbe. Derav mitt bruk av ordet usunt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler om sykdom, jeg blir sykere av å jobbe. Derav mitt bruk av ordet usunt. 

Men det finnes jo så mange forskjellige jobber. Kanskje en deltidsstilling innen en behagelig, lite stressende jobb hadde vært bra for deg? Da blir man jo del av et fast miljø og har noe "å gå til".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker mye er et veldig vagt begrep. Jeg har i perioder jobbet 150%. Det var direkte usunt for meg. Andre rundt meg takler så stor arbeidsmengde mye bedre. 

Så det er vel opp til hver enkelt å finne ut hvor mye for mye er. 

Anonymkode: 321c7...1f5

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker mye er et veldig vagt begrep. Jeg har i perioder jobbet 150%. Det var direkte usunt for meg. Andre rundt meg takler så stor arbeidsmengde mye bedre. 

Så det er vel opp til hver enkelt å finne ut hvor mye for mye er. 

Anonymkode: 321c7...1f5

Tenkte 100% og oppover. Jeg synes jeg "sløser" for mye av livet på jobb (selv om jeg trives). Tenker på at jeg skal bli gammel en gang og skulle gjerne reist utenlands flere ganger i året mens jeg er ung og spretten. Men jeg er kanskje bortskjemt.

Endret av Mayer
AnonymBruker
Skrevet
Mayer skrev (4 minutter siden):

Men det finnes jo så mange forskjellige jobber. Kanskje en deltidsstilling innen en behagelig, lite stressende jobb hadde vært bra for deg? Da blir man jo del av et fast miljø og har noe "å gå til".

Takk du, men jeg er ferdig utredet for lenge siden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på personen. Om man har helse og ungdommen i behold. Men vær på vakt mot å brenne ditt lys i begge ender. Man kan orke å jobbe mye lenge og så plutselig kommer smellen. 

Jeg må begrense meg , blir for sliten både i kropp og hode om jeg jobber for mye og for lange dager. 

Anonymkode: 07b10...8eb

Skrevet

Som flere skriver er det individuelt.  Selv har jeg alltid hatt stor arbeidskapasitet, og har vært i stillinger hvor jeg jobbet ekstremt mye.  Ikke alltid fordi jeg måtte, men også av interesse og arbeidsglede.  
Da barna var små tilpasset jeg jobbingen slik at jeg kunne sitte å jobbe etter at de hadde lagt seg.  Satt ved PCen i stua, og kommuniserte lett med mannen min som gjerne så på TV/sport.  Gikk kanskje glipp av samvær med venninner, men det var mitt valg.  Har aldri angret.  

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det det, stor arbeidskapasitet, elsker jobbene mine, gleder meg hver dag og koser meg på jobb, trives veldig! Det eneste som evnt hadde vært usunt var hvis det gikk utover familien i stor grad, eller at jeg ikke noengang gjorde andre ting (som å trene og drive med en hobby jeg liker). 

Anonymkode: 5ac62...ccd

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvem, hva og hvor.

Jeg har 100% jobb, pluss deltidsjobb, og er nestleder i borettslaget. Dette påvirker ikke min helse negativt, jobben gir meg energi og mestring.

Men hvis man har jobber med mye stress, og aldri får koblet av, så vil det absolutt kunne påvirke negativt. I tyveårene jobbet jeg 50-60 timer i uka i flere år, det var slitsomt og stressende. Det hadde jeg aldri tålt nå når jeg snart er 40. Det gikk ut over søvn og mat da.

Anonymkode: 81020...306

Skrevet

Tja,

personlig så blir jeg mye mer sliten av å ikke jobbe, enn av å jobbe 😅

Men det er nok fordi jeg tenker så mye jobb når jeg har fri.

Når jeg er på jobb, så jobber jeg bare. Hvilket er mindre mentalt slitsomt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alle kan vel gjøre NOE.. ?

Anonymkode: f5de8...3b7

AnonymBruker
Skrevet
Mayer skrev (9 timer siden):

Hva er poenget med slike kommentarer? Alle vet vel at «det beste» er å ha noe å gå til, men for noen er det faktisk ikke mulig. Er en ganske krevende prosess å få en ufør, så personen du siterer har nesten med 100% sikkerhet vært utprøvd i en slik jobb du beskriver, og har allikevel blitt vurdert av helsepersonell og NAV til å ikke ha kapasitet/arbeidsevne. Ingen på Internett kan endre dette, så slike kommentarer er ikke litt hjelpsomme, tvert imot, kan se for meg at slike ting fort blir en belastning.

Anonymkode: d378d...d23

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er poenget med slike kommentarer? Alle vet vel at «det beste» er å ha noe å gå til, men for noen er det faktisk ikke mulig. Er en ganske krevende prosess å få en ufør, så personen du siterer har nesten med 100% sikkerhet vært utprøvd i en slik jobb du beskriver, og har allikevel blitt vurdert av helsepersonell og NAV til å ikke ha kapasitet/arbeidsevne. Ingen på Internett kan endre dette, så slike kommentarer er ikke litt hjelpsomme, tvert imot, kan se for meg at slike ting fort blir en belastning.

Man må jo kunne ha en mening om at enkelte sier at det er usunt for dem å i det hele tatt jobbe, da det er nokså merkelig da mennesker har en drift i seg til å mestre, gjøre verden til et bedre sted, eller bare ha en struktur i livet. De aller fleste mener jo det ville vært givende, og sunt, for dem å ha en jobb. Så det ble veldig bastant og litt ute av kontekst, den kommentaren.. 

Ja, sykdom begrenser enkelte, men dette er jo en tråd OM det å jobbe, og hvor mye, og ikke det å være ufør. Det er da nok som handler om å heie på uføre her inne på Kvinneguiden. Vi må søren meg heie litt på alle som jobber og driver Norge, også. Og noen av oss liker å jobbe mye selv om vi både har kroniske tilstander eller ikke føler oss på topp hele tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau

Her tenker jeg for riktig svar fr deg. Burde kanskje ha spesifisert  øitt mer hvorfor du spør.

Generelt så er det jo bra å være så altov man kan. Og da er jo jobbe mye sunt.

Derimot om jobb blir for mye , du utvikler dårlig søvn og er mye stressa. Da er det ikke bra å jobbe så mye

Anonymkode: 0d6aa...2e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man må jo kunne ha en mening om at enkelte sier at det er usunt for dem å i det hele tatt jobbe, da det er nokså merkelig da mennesker har en drift i seg til å mestre, gjøre verden til et bedre sted, eller bare ha en struktur i livet. De aller fleste mener jo det ville vært givende, og sunt, for dem å ha en jobb. Så det ble veldig bastant og litt ute av kontekst, den kommentaren.. 

Ja, sykdom begrenser enkelte, men dette er jo en tråd OM det å jobbe, og hvor mye, og ikke det å være ufør. Det er da nok som handler om å heie på uføre her inne på Kvinneguiden. Vi må søren meg heie litt på alle som jobber og driver Norge, også. Og noen av oss liker å jobbe mye selv om vi både har kroniske tilstander eller ikke føler oss på topp hele tiden. 

Absolutt enig i det, men det ble ikke uttrykt som en mening, det ble uttrykt som et spørsmål til hvorvidt vedkommende egentlig kunne vært arbeidsfør og det er en uting for folk å legge seg borti. 

Er enig i at man skal heie på de som jobber, men synes uføre får unødvendig mye hat og alltid må forsvare seg. Spørsmålet var jo også om det var sunt å jobbe mye, noe vedkommende svarte at det ikke var for henne. Tråden var ikke kun for de som jobber, det er iallfall ikke presisert. 

Selv jobber jeg fast 100% stilling samt tar noen ekstravakter på deltidsjobben min. Vil tro jeg jobber 110% sammenlagt ila et år. Jobber mye ekstra i mai når det er helligdager og fri fra den vanlige jobben min, så det er kjekt😅

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...