AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #41 Del Skrevet 26. juni 2024 Anononyma skrev (På 11.6.2024 den 21.10): Jeg føler på det samme som deg. 90/tidlig 2000 må ha vært den beste tiden å være ung. Masse muligheter uten at det var for mye. Vi var også den siste generasjonen som slapp å forholde seg til SoMe og smarttelefoner med kamera i oppveksten. Må være utrolig slitsomt å være ungdom og vite at du kan bli tatt bilde av hele tiden! Enhver feil du gjør dokumenteres og deles. Vi er heldige! Bare håper ting endrer seg til det bedre for oppvoksende generasjon med all bevissthet vi har opparbeidet oss! Og vi som vokste opp på 60 talet synes vi hadde det mye "kulere " en de som vokste opp å¨80 eller 90 talet. Og de som har vokser opp på 2000 talet har ikkje historiske sanser, og de lever i nutiden..l. Og de som vokser opp i2035 snakker om hvordan det var når de hadde smarttelefon, og hvordan det var å leve i eit fritt land. Anonymkode: 1146f...941 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #42 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er veldig glad for at jeg hadde en mor som viste og var et forbilde i at kvinner kunne gjøre mer enn bare det å få barn og være hjemmeværende. Som jobbet og hadde en karriere og var opptatt av å kunne være selvstendig og ha en karriere så jeg vil ikke si at den tidens husmødrene var prakteksemplar og noe å lengte tilbake til. Heller det motsatte, at jeg er glad jeg er etterkommer av noen som ikke var ekte husmødrene Anonymkode: e4e37...da9 Dette kommer litt an på... Dersom alternativet var at du måtte være hjemme alene hele dagen så er det jo mye bedre å gå i barnehage. Som jeg regner med du gikk i. Jeg vokste opp med at moren min stort sett var hjemme. Og det var de fleste andre mødrene i nabolaget også. Resultatet var at det var masse unger i nabolaget jeg kunne leke med. Og (hus)mødrene fant ofte sammen og møttes for prat og kaffe. Jeg kunne gå ut og inn hjemme og hadde en helt fantastisk og trygg oppvekst som ingen barnehage kunne erstatte. Jeg vil likevel ikke si at husmødre er fasiten her. Det er nok mye bedre å ha en barnehage å gå til dersom alternativet bare er å sitte hjemme og være alene. Anonymkode: c5cab...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #43 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette kommer litt an på... Dersom alternativet var at du måtte være hjemme alene hele dagen så er det jo mye bedre å gå i barnehage. Som jeg regner med du gikk i. Jeg vokste opp med at moren min stort sett var hjemme. Og det var de fleste andre mødrene i nabolaget også. Resultatet var at det var masse unger i nabolaget jeg kunne leke med. Og (hus)mødrene fant ofte sammen og møttes for prat og kaffe. Jeg kunne gå ut og inn hjemme og hadde en helt fantastisk og trygg oppvekst som ingen barnehage kunne erstatte. Jeg vil likevel ikke si at husmødre er fasiten her. Det er nok mye bedre å ha en barnehage å gå til dersom alternativet bare er å sitte hjemme og være alene. Anonymkode: c5cab...bff Jeg står for det jeg sier. Jeg er ubeskrivelig glad for at jeg hadde en mor jeg så opp til og var selvstendig pga hun hadde en karriere. Som viste oss barna at det var en naturlig og selvfølgelig del av det å være en kvinne. Jeg vokste opp "på landet", hvor nærmere nabo barn var 70 min å gå til. Ære være barnehagen sier jeg bare 🙌 hvor vi var 12-13 barn sammen hver dag. Og jeg føler meg prisgitt av at jeg vokste opp på en tid da barnehage var normen og husmødrene ikke var det. Anonymkode: e4e37...da9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #44 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg står for det jeg sier. Jeg er ubeskrivelig glad for at jeg hadde en mor jeg så opp til og var selvstendig pga hun hadde en karriere. Som viste oss barna at det var en naturlig og selvfølgelig del av det å være en kvinne. Jeg vokste opp "på landet", hvor nærmere nabo barn var 70 min å gå til. Ære være barnehagen sier jeg bare 🙌 hvor vi var 12-13 barn sammen hver dag. Og jeg føler meg prisgitt av at jeg vokste opp på en tid da barnehage var normen og husmødrene ikke var det. Anonymkode: e4e37...da9 I ditt tilfelle skjønner jeg det. Selv om jeg kanskje tviler litt på at du som barn så opp til moren din fordi hun var en selvstendig kvinne. Det høre litt mer ut som noe du tenker i dag. Jeg vokste opp med mange barn i nabolaget og er ikke et sekund i tvil om at jeg hadde en mye bedre barndom enn jeg ville hatt om jeg gikk i barnehagen. Anonymkode: c5cab...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #45 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I ditt tilfelle skjønner jeg det. Selv om jeg kanskje tviler litt på at du som barn så opp til moren din fordi hun var en selvstendig kvinne. Det høre litt mer ut som noe du tenker i dag. Jeg vokste opp med mange barn i nabolaget og er ikke et sekund i tvil om at jeg hadde en mye bedre barndom enn jeg ville hatt om jeg gikk i barnehagen. Anonymkode: c5cab...bff Vi som vokste opp under 90 tallet vokste også opp under en kraftig "girlpower", men den aller største innvirkning har foreldre og selvfølgelig hadde det innvirkning på meg at min mor var i arbeidet og var karriere kvinne og ikke bare var hjemme og sullet med hus og barn slik som det alltid før har blitt forventet bare fordien var kvinne. Du får nå tro hva du vil... Men å slenge om seg at alle hadde en bedre barndom før fordi kvinner var stuet vekk store deler av livet hjemme og gjekk på husmorskolen er jo bare tull. Anonymkode: e4e37...da9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 26. juni 2024 #46 Del Skrevet 26. juni 2024 Jeg synes ikke barndommen til mine barn er verre enn min egen barndom. På mange måter er det bedre. Jeg hadde ikke tilgang til Netflix og vi endte opp med å se på kjedelige TV-programmer. Det er også vesentlige bedre dataspill nå enn da jeg var ung og det er lettere å få tak i gode undervisningsmateriale. Det er ikke noe problem med digital underholdning hvis man klarer å legge det vekk. Problemet er at noen har blitt avhengig av teknologien. Barna får en iPad fra de er 2 år gammel, sånn at foreldrene kan scrolle på sin egen mobil uforstyrret. De gangene man går ut, så har man ikke noe bedre å gjøre enn å besøke en lekeplass og etter en time på lekeplassen så vil barna hjem (og se på iPad). Det er et kjedelig liv, men det er et problem som er skapt av at foreldrene ikke bruker tid på sine barn. Da er det heller ikke overaskende at når barna blir eldre så bytter de ut iPaden med en mobil og scroller på TikTok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #47 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi som vokste opp under 90 tallet vokste også opp under en kraftig "girlpower", men den aller største innvirkning har foreldre og selvfølgelig hadde det innvirkning på meg at min mor var i arbeidet og var karriere kvinne og ikke bare var hjemme og sullet med hus og barn slik som det alltid før har blitt forventet bare fordien var kvinne. Du får nå tro hva du vil... Men å slenge om seg at alle hadde en bedre barndom før fordi kvinner var stuet vekk store deler av livet hjemme og gjekk på husmorskolen er jo bare tull. Anonymkode: e4e37...da9 At du som fireåring hadde høye tanker om din mor fordi hun arbeidet ...? Vel... Dessuten nedvurderer du kraftig hjemmeværende kvinner ved å insinuere at de bare går hjemme og "suller med hus og barn" og at de "var stuet vekk hjemme store deler av livet". Jeg synes folk skal få velge sin egen vei uten at det kommer bedrevitende og rakker ned på dem. Det er sikkert en hel det det passet bedre for å være i barnehage, men min opplevelse eier jeg og jeg har hatt en fantastisk barndom. Den var mulig fordi moren min var hjemme og fordi de fleste andre mødrene i nabolaget og dermed barna deres også var hjemme. Anonymkode: c5cab...bff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #48 Del Skrevet 26. juni 2024 Jeg husker 90-tallet som en fantastisk tid. Vi var ute mye å lekte, spilte super nintendo eller så på serier som kom ut en gang i uka. Musikken var fantastisk og vi var fargerike. Men internett kom mer inn i bilde like før årtusenskifte og jeg husker suspekte chatrom og ingen som tenkte på at barn kunne bli lurt av eldre. Jeg husker som 13 åring snakket jeg med en eldre mann og jeg lurte han til å tro vi skulle møtes. Jeg var jomfru og han begynte å skrive masse ekle ting om hva han skulle gjøre med meg. I det hele tatt husker jeg at jeg var veldig populær når jeg oppga alder og mange av mennene var nok enda eldre enn de ga seg ut for. Å si at den tiden var trygg fordi vi ikke hadde some er bare tull. Det fantes sider man kunne laste opp bilder av seg selv og bli vurdert etter utseende, og vi delte mye via chat med fremmede. Man tenkte overhode ikke over hvem som satt i andre enden eller hvor bildene man delte ble av. Og ja alle hadde digitale kameraer som var små og nette. Så å si ingen bilder ble tatt er bare tull, men vanskeligere å dele selvfølgelig.. Anonymkode: c3189...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #49 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): At du som fireåring hadde høye tanker om din mor fordi hun arbeidet ...? Vel... Dessuten nedvurderer du kraftig hjemmeværende kvinner ved å insinuere at de bare går hjemme og "suller med hus og barn" og at de "var stuet vekk hjemme store deler av livet". Jeg synes folk skal få velge sin egen vei uten at det kommer bedrevitende og rakker ned på dem. Det er sikkert en hel det det passet bedre for å være i barnehage, men min opplevelse eier jeg og jeg har hatt en fantastisk barndom. Den var mulig fordi moren min var hjemme og fordi de fleste andre mødrene i nabolaget og dermed barna deres også var hjemme. Anonymkode: c5cab...bff Så en er med dine ord bare et barn når en er fire og ikke 10,11,12,13-18? Snålt.. Jeg er for at kvinner skal ha valgfrihet, men det var det virkelig ikke før i tiden da en måtte være hjemme langt mer. Og det er ingen grunn til å rosemale den virkeligheten. Kvinner gjekk i kvinnefellen titt og ofte og var avhengig av mannen, ikke fordi de ønsket men fordi samfunnet før var slik. Sikkert flott for barna å ha det slik. Jeg hadde en god barndom med barnehagen og fikk langt mer ut av det enn hva jeg noensinne ville fått med en mor som bare gjekk hjemme. Helt greit at du har en annen barndom men å rosemale en fortid da husmødre var husmødrene på bekostning av 90 tallet og barnehage og kvinner i arbeid og med en karriere er det slett ingen grunn til. Anonymkode: e4e37...da9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 26. juni 2024 #50 Del Skrevet 26. juni 2024 Jeg opplever at vi var friere, vi som har vært tenåringer på 80-90-tall. Vi gjorde så mye vi absolutt IKKE burde eller skulle. Og at det gikk bra er jo kun flaks. 🤭 Men jeg tror alle opplever det slik, når man bare blir gammel nok. At alt var bedre før. Min eldste sønn er 23, og han mener hans barndom og ungdomstid var mye bedre enn de som er barn/ungdommer i dag., 🤣 Kanskje har han rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 26. juni 2024 #51 Del Skrevet 26. juni 2024 Festene jeg var med på i min ungdomstid hadde jeg ikke funnet i dag.. ikke sjans.. For så vidt kke i en annen omgangskrets den gangen heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #52 Del Skrevet 27. juni 2024 Ebbeliten skrev (På 26.6.2024 den 16.04): Jeg opplever at vi var friere, vi som har vært tenåringer på 80-90-tall. Vi gjorde så mye vi absolutt IKKE burde eller skulle. Og at det gikk bra er jo kun flaks. 🤭 Men jeg tror alle opplever det slik, når man bare blir gammel nok. At alt var bedre før. Min eldste sønn er 23, og han mener hans barndom og ungdomstid var mye bedre enn de som er barn/ungdommer i dag., 🤣 Kanskje har han rett. Det var helt fantastisk og.....heldigvis en svunnen tid🤭 Anonymkode: b206c...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #53 Del Skrevet 8. juli 2024 Ja. Vi sykla hele dagen, gikk på rulleskøyter - noe som var enormt kult. Hadde walkman, gikk i videobutikken av og til for å leie en film. Vi GJORDE mer. Nå sitter de bare med Snapchat eller iPad. Når de ikke er på organiserte aktiviteter. Anonymkode: 9f574...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå