Gå til innhold

Hadde vi en kulere barndom på 90-tallet enn dagens barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså Vi er altså Millenials. Denne tråden er for oss.

Født på 80-tallet, barn og ungdom på 90-tallet. Var ikke det den beste tiden å være barn? Vi hadde tilgang til mange kule ting, mye mer enn foreldregenerasjonen( boomerne), men samtidig ikke så mye at vi ble helt numne.

Hvis det kom en my film, var det noe å se frem til. Hvis det kom et nytt spill var det en stor greie. Vi måtte gå i butikken for å kjøpe, eller få det til jul. Husker jeg fikk Nindendo 64 til jul. 

Anonymkode: 6d419...7ca

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler på det samme som deg. 90/tidlig 2000 må ha vært den beste tiden å være ung. Masse muligheter uten at det var for mye. Vi var også den siste generasjonen som slapp å forholde seg til SoMe og smarttelefoner med kamera i oppveksten. 

Må være utrolig slitsomt å være ungdom og vite at du kan bli tatt bilde av hele tiden!  Enhver feil du gjør dokumenteres og deles.

Vi er heldige! Bare håper ting endrer seg til det bedre for oppvoksende generasjon med all bevissthet vi har opparbeidet oss!

Endret av Anononyma
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (På 11.6.2024 den 21.10):

Jeg føler på det samme som deg. 90/tidlig 2000 må ha vært den beste tiden å være ung. Masse muligheter uten at det var for mye. Vi var også den siste generasjonen som slapp å forholde seg til SoMe og smarttelefoner med kamera i oppveksten. 

Og vi fra 70-tallet synes synd på dere, og mente vi hadde den beste oppveksten.  Den "beste" tiden, er alltid når du var på topp selv. Sånn har det vært gjennom hele historien.

Anonymkode: 8f24f...b8f

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kan ikke se for meg at dagens barn vil føle at barndommen hadde noe særpreg. Ingen kul stil, sveis eller musikktype som vi hadde.

Spiller jo ingen rolle om man er født i 2005 eller 2015. Alt er jo likt, mer eller mindre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og vi fra 70-tallet synes synd på dere, og mente vi hadde den beste oppveksten.  Den "beste" tiden, er alltid når du var på topp selv. Sånn har det vært gjennom hele historien.

Anonymkode: 8f24f...b8f

Nei, jeg er født i 86 og husker lite fra 80-tallet. Syns 80 tallet så ut som den kuleste tida å være barn og ungdom på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er glad jeg fikk tiden med meg men jeg hadde nå trivdes like godt om jeg hadde vokst opp i denne tiden som mitt barn gjør. Tenk å hatt så mye tid til gaming. :D I vår tid så hadde vi ikke de samme mulighetene og grafikken var jo en vits selv om det selvsagt hadde sin sjarm. 

Anonymkode: 98c3b...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 20.12):

Altså Vi er altså Millenials. Denne tråden er for oss.

Født på 80-tallet, barn og ungdom på 90-tallet. Var ikke det den beste tiden å være barn? Vi hadde tilgang til mange kule ting, mye mer enn foreldregenerasjonen( boomerne), men samtidig ikke så mye at vi ble helt numne.

Hvis det kom en my film, var det noe å se frem til. Hvis det kom et nytt spill var det en stor greie. Vi måtte gå i butikken for å kjøpe, eller få det til jul. Husker jeg fikk Nindendo 64 til jul. 

Anonymkode: 6d419...7ca

Heeeelt klart!!! Jeg hadde ingen perfekt barndom, men føler vi slapp unna mye som vi ikke klarer å beskytte/verne barna våres fra i dag.

Endret av Fighter83
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på om folk som hadde sin barndom på 60 tallet, tenker der samme om de som hadde barndommen på 90 tallet.

Anonymkode: 4c8d6...904

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Dette er livets sirkel (for å sitere en kjent 90 tall's film). Alle generasjoner vil si de hadde den beste barndommen/ungdomstiden. ALLE!!! Tror virkelig vi at vi er de aller første til å hevde dette?😅 Nei, selvfølgelig ikke.. Tror virkelig noen av dere at dere er de eneste som har rett når dere mener dere har hatt det best? 

"I min ungdom da var det fint da..👵🧓👴Ikke sånn som det er nå".... Dette er et like kjent aldringstegn som at en begynner å lage lyd (uff, oiooi) når en reiser seg. 

60 tallsgenerasjonen hevdet det, 70 tallet, 80 tallet og her er vi. Og en ting som er sikkert, det er faktisk at de som vokser opp i dag vil si de hadde det mye bedre enn oss når de selv blir 30-40. 

Jeg er ikke helt så satt eller gammel eller arrogant at jeg ikke ser både + og - med å være ungdom på 90 tallet kontra nå.  Joda jeg kunne lett vært med i nostalgi gjengen her og sagt "fy søren så bra ting var da kontra nå" men det er en nostalgisk løgn uten videre nyanser.

Det er mye som var før min tid jeg kunne ønsket jeg hadde fått oppleve, både av musikk, konserter, historiske begivenheter osv. Og det er mye jeg tenker at jeg er glad jeg dukket unna. Og det er en del ting som gjør at jeg er garanter sikker på at jeg hadde satt pris på med å vokse opp i dagens Norge. 

Og joda jeg også er glad for en ungdomstid ung og naiv uten den digitale hverdagen vi har i dag selv om jeg virkelig elsker den digitale hverdagen vi lever i. Det er så mye som er så mye enklere og bedre i dag (Mobilbank, vipps osv) 

Mye var bedre da jeg var ung.... og sikkert før min tid, og mye er faktisk bedre i dag.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er nå i hvert fall takknemlig for at jeg ikke vokste opp med sosiale medier i samme grad. Jeg er på en måte veldig glad for at jeg fikk kjenne på det å kjede seg, for det dyttet meg til å lære nye ting, og til å utvikle nye hobbyer. 

Men jeg vil faktisk påstå at vi lever i den beste og letteste tiden akkurat nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ting var mer tabu når jeg vokste opp. Folk var mer åpenlyst rasistiske, både mot andre etnisiteter, kulturer og seksuell legning. 
Psykisk sykdom var også noe man ikke snakka om. 

Og vi måtte kjøpe kontantkort. Til mobilen. Og en sms kosta 1 kr. Og du kunne bare skrive en viss menge tegn i hver sms, så du begynte å korte ned ord. Det ble til d, jeg ble til jg, og emojier måtte vi lage selv 🙂

Og vi hadde discman, som såvidt fikk plass i jakkelomma, men måtte gå forsiktig for å unngå at den hoppet og laget riper i CD-en.

Og du sparte på ukelønna for å kjøpe en ny CD til 149 kr, men samtidig trengte du et nytt kontantkort til 250 kr og du fikk bare 50 kr i uka. 

Meeeen vi hadde større frihet enn dagens unger, ble ikke overvåket og slapp unna some. Internett var start.no på skolebiblioteket, som brukte flere sekunder på å laste (rulle) inn. 
Og vi stressa ikke over utseende eller karakterer, for middelmådig var de fleste og det var helt ok. 
Det ble folk av oss likevel. 

Anonymkode: 37145...1f4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (11 timer siden):

Nei

Dette er livets sirkel (for å sitere en kjent 90 tall's film). Alle generasjoner vil si de hadde den beste barndommen/ungdomstiden. ALLE!!! Tror virkelig vi at vi er de aller første til å hevde dette?😅 Nei, selvfølgelig ikke.. Tror virkelig noen av dere at dere er de eneste som har rett når dere mener dere har hatt det best? 

Du har mye rett i det. Særlig hvis man har hatt en god barndom. Men likevel har jeg hørt flere unge mennesker i dag si at de skulle ønske de vokste opp tidligere når alt var enklere. Tror mange av de sliter seg helt ut på skjermrelaterte aktiviteter. Og det det er så mange valg å ta nå. 

Anonymkode: c5cab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så glad for at jeg ikke hadde snapchat, snapmap og tiktok i min ungdomstid. 

Vi fikk være barn lenge.. 

Anonymkode: 5bbb5...090

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har mye rett i det. Særlig hvis man har hatt en god barndom. Men likevel har jeg hørt flere unge mennesker i dag si at de skulle ønske de vokste opp tidligere når alt var enklere. Tror mange av de sliter seg helt ut på skjermrelaterte aktiviteter. Og det det er så mange valg å ta nå. 

Anonymkode: c5cab...bff

Tja...

Har du hørt "lyckliga gatan" som kom i 69?

"Lyckliga gatan du finns inte mer

Du har försvunnit med hela kvarter
Tystnat har leken, tystnat har sången
Högt över marken svävar betongen
När jag kom åter var allt så förändrat
Trampat och skövlat, fördärvat och skändat"

Etter dette var den lykkelige gaten forsvunnet... Asfalten overtok for lek og morro, bilen kom, og da var TV den store aktivitetstyven de som var 30-40 år sukket på hodet over at de selv var glade for at de hadde vokst opp uten. "Stakkars barn og unge i dag, jeg er så glad jeg vokste opp uten TV, da var vi ute å lekte hele dagen lang da, hadde ikke TV før vi var 16 og da med bare en kanal" Joda jeg kan høre de lang vei....

Og akkurat slik holder vi på...

Og det er så typisk i slike tråder som dette. 

Og akkurat slik vil de som vokser opp nå holde på om 40 år for da er det noe nytt igjen.

Jeg er selv 84 modell og hadde absolutt en god barndom og det er mye jeg elsker å ha en nostalgisk romantisk blikk på men jeg vet også at dette er typisk. Den musikken en vokste opp med hører en på stort sett hele livet, samme med filmer og tidsånden, det er noe helt eget med den uansett hvortid en vokser opp.

Jeg tror noen finner det fascinerende at vi vokste opp uten Internett men om en kunne gå tilbake til en hverdag uten om så bare for 24 timer hadde en fort vært desperat til å komme tilbake til normalen for så fint var det ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig for meg å svare på, ettersom at jeg ikke vet hvordan det er å være barn i dag. Men jeg setter utrolig stor pris på at jeg har vokst opp i en tid uten sosiale medier, jeg var vel 14 år da Facebook kom til Norge, og derfor ble jeg ikke så preget av SoMe som det dagens barn og ungdom blir. Det virker også som at det har blitt mer forsiktighet fra dagens foreldre, uten at det er noe jeg kan bekrefte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja.. 4-5 klassinger som røyka var vel ett minus

Anonymkode: d3722...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det var røyking inne. Det var helt lovlig og ganske normalt å gi barna fysisk avstraffelser. Det var flere som begynte å røyke tidlig som barn. Fordommer mot en god del grupper florerte. 

Så nei, tror ikke det var så mye bedre på mange områder. Merkelig at så mange glemmer dette.

Anonymkode: e4e37...da9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nja.. 4-5 klassinger som røyka var vel ett minus

Anonymkode: d3722...0c4

Jeg var 1 av de men sluttet nå.Vi kunne røyke overalt,til og med matbutikker..Helt sinnsykt.

Anonymkode: 2c92d...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart det var en mye friere barndom, på et vis. Ingen som skulle ha full oversikt over hvor man var. Men i mange tilfeller tror jeg barndommen er bedre i dag. Vi kunne løpe rundt i skogen og dra på badetur alene fra tidlig alder. 

Jeg tror mange foreldre vet mer om hvordan man skal oppdra et barn sånn at tilknytningen mellom foreldre og barn blir bedre, jeg tror det er mindre vold og brøling. Forståelse for at barns følelser betyr noe. 

I dag snapper man det ofte lettere opp hvis det er mobbing på skolen, og det er større forståelse for at selv om barn har masse ressurser, så er de likevel ikke små voksne. 

Anonymkode: adc67...4a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er født i 1990 og elsket barndommen min! Vi hadde masse gøy å drive med,men lite stress. Alle var sosial ansikt til ansikt. 

Anonymkode: e8e8a...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...