AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #1 Skrevet 11. juni 2024 Jeg er litt redd for pelsstell.. Du som klipper pelsen: hvor mye tid bruker du på pelsstell? hvor ofte klippes den? hva koster det? hvis du klipper selv, hvor lang tid bruker du? liker den pelsstell? hvor ofte bades den? må den bade etter hver tur hvis det er regn? tover pelsen seg ved bruk av dekken? Anonymkode: c4e6a...059
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #2 Skrevet 11. juni 2024 Vi bader ved behov. Noen ganger er det ofte (som ved diaré, turer med mye gjørme o.l.) Andre ganger kan det gå noen uker mellom. Men vasker den mye oftere enn min forrige hund. Vasker ikke ved regn, men tørker med et mikrofiberhåndkle og legger den i buret der den har pledd osv, så den tørker. Jeg kjøpte mange dyre produkter da vi fikk den. Dyr klippemaskin, blåse og dyr sjampo/balsam. Sjampoen og balsamen har vi ennå, så det var et greit kjøp som rekker lenge. Den dyre maskinen ble fort sløv og det er dyrt for nytt skjær, så kjøpte heller en billig fra Biltema som mange skryter av og den funker faktisk like bra. Har også en liten klipper til ansikt, det er veldig praktisk. Blåsen likte ikke hunden, så vanlig hårføner holder i massevis. Hunden min får lett floker og den hater pelsstell, så det er krevende. Prøver å klippe selv, men den er veldig redd for føttene sine og intimsonene, så måtte til frisør for å fikse opp i det nå. Klarer bare å ta «skippertak» i ny og ne siden den er så vanskelig å klippe. Om jeg hadde hatt økonomi, ville jeg brukt hundefrisør på hele hver gang. Mye bedre. Så jeg anbefaler det om du har råd. Vi må også til veterinær for å klippe klør siden vi ikke får det til hjemme, men en hundefrisør kan også hjelpe med det. Jeg må si jeg angrer på at jeg valgte en hunderase med såpass mye pelsstell. Jeg synes egentlig pelsstell kan være koselig, men visste ikke at det kom til å bli så krevende. Nå er min litt spesielt utfordrende da, så mulig det går lettere på andre. Men om du er grunnleggende bekymret for mye pelsstell, ville jeg valgt en annen rase. Anonymkode: 90da3...ef1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #3 Skrevet 11. juni 2024 Bruker hundefrisør fast hver 6-8 uke. Det koster 1300, da tas all pels og klør og ørene nappes. Klarer ikke ta det selv, han blir redd for klipperen. Han må fønes etter hver tur ut om det regner, er snø eller vått på bakken. Når det er sølete ute må han dusje hver dag, med påfølgende føning. Det er SYKT tidkrevende og gjør at jeg virkelig misliker å gå tur. Han har også masse pels i rompa og må flere ganger i uka få hjelp til å fjerne bæsjerester som fester seg. Dekken gjør pelsen flokete og han hater å bruke det, pluss at det hjelper ingenting på poter, under mage og snute. Om du er redd for pelsstell bør du velge en annen rase. Anonymkode: a4a98...a59
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #4 Skrevet 11. juni 2024 Klipper kort ca 1 gang pr mnd, litt lenger innimellom. Vedlikeholder ved behov og klipper evt floker. Skyller rompa hvis litt bløt mage og urinrør ved behov, og spyler bena enkelt hvis søl . Tar noen runder og sjekker hår i ørene og bak ørene mens vi koser. Føler ikke bi bruker mye tid på dette. Mye av klippen skjer ved kos. Anonymkode: 46bdd...491
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Skal pelsen holdes kort må det klippes ofte, og enda oftere småstussing som mellom/under labber, rundt øynene og bakende. Småstussing ca ukentlig og nedklipping ca månedlig om det skal vedlikeholdes helt kort, annenhver til hver tredje måned full klipp om det ikke gjør noe at pelsen blir lengre mellom og dermed krever mer børsting. Denne typen skal bades regelmessig minst hver 3. uke og hyppigere om pelsen holdes lengre. Husk også at denne rasen skal nappes i øregangen, og daglig tannpuss er viktig. Kloklipp ukentlig til annenhver uke som med alle raser. Anonymkode: df4cb...76e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Holdes pelsen kort på hele kroppen kan det holde å børste gjennom etpar ganger ukentlig, men rask gjennombørsting daglig er gjerne nødvendig ved lengre pels, og bruk av utstyr og regn f.eks øker risikoen for toving når pelsen er lengre. Type hårlag på havanais varierer også, noen he veldig fint hår som tover med en gang man gnir litt i de, mens andre har mer glatt hår som ikke filtrer seg sammen så lett. Anonymkode: df4cb...76e
fuerza Skrevet 28. oktober 2024 #7 Skrevet 28. oktober 2024 Henter denne frem igjen. Lurer på det samme. Ca. hvor mange timer går med til vask og stell av kortklippet pels pr uke/mnd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå