Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Jeg sitter nå å leser på regler for å inngå ekteskap... Å der står jo dette med slektninger å sånn.. Gjør det noe at jeg og sambo er femmenninger?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Jeg mener at til og med søskenbarn lovlig sett kan gifte seg nå for tida?
Malama Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Det gjør absolutt ikke noe for reglene om å kunne gifte seg at dere er femmenninger. (de fleste vet ikke hvem som er deres femmenninger engang...) Søskenbarn kan lovlig gifte seg (men om det er å anbefale, i alle fall i familier med mye søskenbarneksteksp er en annen sak, i forhold til genetikk og inavl) men femmenninger er ikke noe problem.
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Takk for svar gjest og Malama Det gjør absolutt ikke noe for reglene om å kunne gifte seg at dere er femmenninger. (de fleste vet ikke hvem som er deres femmenninger engang...) Søskenbarn kan lovlig gifte seg (men om det er å anbefale, i alle fall i familier med mye søskenbarneksteksp er en annen sak, i forhold til genetikk og inavl) men femmenninger er ikke noe problem. ← Vi heller visste ikke at vi er femmenninger før ene tanten min som er slektsforsker sa det...
Gjest gjesta Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Det er ingenting å bekymre seg for Du kan ikke inngå ekteskap med slektinger i rett opp- eller nedstigende linje, eller med søsken, derfor går femmenninger helt fint
Gjest Fruktfat Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 (endret) femmenninger er jo så langt ute at det nesten ikke er slekt da (dere har samme tipp-tipp-oldemor/-far) Endret 13. februar 2006 av Fruktfat
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #7 Skrevet 14. februar 2006 Femmenninger regnes vel ikke akkurat som "slekninger" på vanlig vis.. Jeg antar fort at jeg og min mann også kan være "menninnger" av en viss grad, da min oldemor kom fra samme bygd som hele hans familie er fra.. Da skal det vel noe til at hun ikke var i slekt med minst en av hans forfedre.. Har i alle fall følelesen av at jeg er "i slekt med" (på dette nivået da) de fleste som ikke er innflyttere i bygda jeg vokste opp i.. I gamle dager (så sent som vår besteforeldregenerasjon) kom folk seg sjelden lengere enn til nabobygda for å hente ektefeller.. Så da var slektsbåndene i en bygd ganske så tette.. Mine besteforeldres søsken fant seg i alle fall stort sett ektefeller i en radius på 7 km . De har ett søsken hver som kom seg så langt som til nabobygda.. Og min bestemor (som kom fra en stooor familie) har en bror som kom seg helt til østerdalen (!!). Alle de andre holdt seg altså innen for "synsvidde" .. Eh... Nå havnet jeg utpå vidden her.. Poenget mitt er at det nok er maaaange som er "i slekt" på dette nivået og gift.. og de fleste vet nok ikke om det..
Gjest Mr Gabrielsen <3 Skrevet 6. april 2009 #8 Skrevet 6. april 2009 Heei jeg bare lurer på hvordan man er femmenninger? vist dere forstår hva jeg mener. for eks, tanta di, er søstra til moren eller faren din. men hvordan er man femminnger?
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 6. april 2009 #9 Skrevet 6. april 2009 hvis søskenbarnet ditt får en sønn, og hans sønn igjen får en sønn så vil den sønnen være tremenning til ditt barn.... tror jeg.. hehe.. så femmeninger blir vel ett ledd forbi der igjen? maybe? jeg er ekstremt dårlig på slektskap, at jeg skjønner ikke hvorfor jeg svarer engang.
Gjest KateW Skrevet 6. april 2009 #10 Skrevet 6. april 2009 Det er mye lenger ute. Skal prøve og forklare enkelt. Hvis foreldrene til brudeparet er søsken, så er man Fetter/Kusine Foreldre som er fetter og kusine- tremeninger Foreldre som er tremenninger - firmenninger Foreldre som er firmenninger - femmeninger
Klematis Skrevet 6. april 2009 #11 Skrevet 6. april 2009 Søskenbarn har felles besteforeldre, tremenninger har felles oldeforeldre, firmenninger felles tippoldeforeldre, femmenninger har felles tipp-tipp-oldeforeldre osv. I min familie så bruker vi også uttrykkene 3,5-menning o.l. for de som er en generasjon "skjevt", altså mellom person A og barna til person A's tremenninger. Men det er kanskje heller uvanlig
angeleyes Skrevet 6. april 2009 #12 Skrevet 6. april 2009 Søskenbarn har felles besteforeldre, tremenninger har felles oldeforeldre, firmenninger felles tippoldeforeldre, femmenninger har felles tipp-tipp-oldeforeldre osv. I min familie så bruker vi også uttrykkene 3,5-menning o.l. for de som er en generasjon "skjevt", altså mellom person A og barna til person A's tremenninger. Men det er kanskje heller uvanlig De utrykkene har jeg aldri hørt før, men grei måte og holde orden på hvem som er hva på da;)
Gjest Ingeniøren Skrevet 6. april 2009 #13 Skrevet 6. april 2009 Som nevnt er femmenning at man har felles tipptippoldefar/mor. Merk at man har 32 tipptippoldeforeldre og for at du skal være femmenning så må altså bare ett av disse 16 parene være felles. Om vi antar at hvert par får 2 barn hver(noe som er lavt) så har du 511 femmenninger. Strengt tatt begynner man vel å komme seg såpass langt ut at sjansen for at slektslinjene ikke stemmer pga utroskap er ganske betydelig.
Pingting Skrevet 6. april 2009 #14 Skrevet 6. april 2009 Jeg mener at til og med søskenbarn lovlig sett kan gifte seg nå for tida? ...det har de vel "alltid" hatt lov til så vidt jeg vet? :klø:
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 6. april 2009 #15 Skrevet 6. april 2009 Jeg sitter nå å leser på regler for å inngå ekteskap... Å der står jo dette med slektninger å sånn.. Gjør det noe at jeg og sambo er femmenninger? Gjør ingenting så lenge dere ikke tenker å få barn sammen
Klematis Skrevet 6. april 2009 #16 Skrevet 6. april 2009 Gjør ingenting så lenge dere ikke tenker å få barn sammen Hva er det slags svar? :klø: TS: Selvfølgelig kan dere får barn! Det er bare en liten forhøyet sjans for noen arvelige sykdommer om man er så nært i slekt som søskenbarn. Som femmenninger er jeg 99,9% sikker på at det ikke går an å finne noe statistisk signifikant økt sannsynlighet for misdannelser e.l. Lykke til med forestående bryllup og eventuelle fremtidige familieforøkelser!
Lyra Skrevet 6. april 2009 #17 Skrevet 6. april 2009 Hvis ikke femmenninger kan få barn aner jeg ikke hvordan det skal gå med meg, jeg er nemlig min egen femmenning. Foreldrene mine er firmenninger 1
Pingting Skrevet 7. april 2009 #18 Skrevet 7. april 2009 Gjør ingenting så lenge dere ikke tenker å få barn sammen
Gjest KateW Skrevet 7. april 2009 #19 Skrevet 7. april 2009 Nuvel, denne tråden er tre år gammel. Får håpet femmeningene har gifta seg vel, og produsert som kaniner!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Gjest KateW skrev (På 7.4.2009 den 9.42): Nuvel, denne tråden er tre år gammel. Får håpet femmeningene har gifta seg vel, og produsert som kaniner! Det har de helt sikkert 🤣 Anonymkode: f8eca...68e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå