AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #1 Skrevet 11. juni 2024 Vet at jeg ikke har noe med det, men jeg ønsker gjerne å lære mer for å forstå bedre hva andre foreldre har å stri med. Synes ofte det er veldig interessant når andre foreldre forteller om hva de står i, og det kan noen ganger gi meg et litt annet perspektiv på ting jeg står i. Jeg lurer altså på hva som kan være bakgrunnen til at noen foreldre ikke ønsker å utrede helseproblemer som muligens er fysisk eller psykisk sykdom hos barnet sitt. Kanskje særlig hos de litt større barna der man allerede har «ventet og sett det an noen år. Er det noen her som vil dele sine tanker? Tenker dere kanskje at det er bedre å vente til barnet er myndig og kan delta mer i utredningen selv? Eller er det kanskje en ide om at det man ikke fokuserer på kanskje blir borte over tid? Bare gjetninger fra meg. Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere tenker rundt dette og håper noen er villig til å dele noen tanker. Anonymkode: ac8d6...428 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #2 Skrevet 11. juni 2024 Har ingen direkte erfaring med dette ift barn, men hvis du tenker på å hindre eller trenere nødvendig helsehjelp? Så tenker jeg foreldres kontrollbehov, foreldre med ulike relasjonsproblener, manglende grenser, psykisk sykdom. Kanskje også status enkelte tilfeller, men tror det er sjeldnere. Anonymkode: 26394...c50 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #3 Skrevet 11. juni 2024 For vår del har vi etter rådføring med fastlege og genetiker valgt å IKKE genetisk utrede barnet vårt, som kan forklare symptomene som barnet vårt strever med. Bup er sterkt uenig i vår avgjørelse. Årsaken? Det å få en positiv gentest vil ikke utgjøre noen forskjell på barnets symptomer, ikke vil det utløse noen rettigheter for oss heller. Hjelpen vi vil få, er kun å vite årsaken til hvorfor barnet strever. Bup og ppt bistår med hjelp og medisinering på det som kan medisineres og veiledes på. Årsak 2 er at et mennesker med den aktuelle genfeilen bup ønsker teste for, er en ganske alvorlig genfeil som fører til alvorlige lærevansker og ofte utviklingshemning. Barnet vårt har ingen av delene, er tvert imot sterk faglig og reflektert for alderen sin. Det å få denne genfeilen på papiret vil føre til et voldsomt stigma og fordommer på hva barnet kan og ikke kan. Så ja, "nekter barnet hjelp"? Barnet vårt kan få hjelp uavhengig av hvor dypt vi utreder barnet. Hadde vi fått noen medisiner eller spesialisert hjelp ved gentesting, så hadde vi gjort det. Med mindre barnet vårt stagnerer noe voldsomt i utvikling, ønsker vi ta debatten og avgjørelsen sammen når barnet blir gammelt nok. Anonymkode: 4d7da...4c3 5 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #4 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): For vår del har vi etter rådføring med fastlege og genetiker valgt å IKKE genetisk utrede barnet vårt, som kan forklare symptomene som barnet vårt strever med. Bup er sterkt uenig i vår avgjørelse. Årsaken? Det å få en positiv gentest vil ikke utgjøre noen forskjell på barnets symptomer, ikke vil det utløse noen rettigheter for oss heller. Hjelpen vi vil få, er kun å vite årsaken til hvorfor barnet strever. Bup og ppt bistår med hjelp og medisinering på det som kan medisineres og veiledes på. Årsak 2 er at et mennesker med den aktuelle genfeilen bup ønsker teste for, er en ganske alvorlig genfeil som fører til alvorlige lærevansker og ofte utviklingshemning. Barnet vårt har ingen av delene, er tvert imot sterk faglig og reflektert for alderen sin. Det å få denne genfeilen på papiret vil føre til et voldsomt stigma og fordommer på hva barnet kan og ikke kan. Så ja, "nekter barnet hjelp"? Barnet vårt kan få hjelp uavhengig av hvor dypt vi utreder barnet. Hadde vi fått noen medisiner eller spesialisert hjelp ved gentesting, så hadde vi gjort det. Med mindre barnet vårt stagnerer noe voldsomt i utvikling, ønsker vi ta debatten og avgjørelsen sammen når barnet blir gammelt nok. Anonymkode: 4d7da...4c3 Hva slags gentest er det snakk om, og er det vanlig at barn blir gentestet ? For ikke å misforstå, det er ikke en sånn utredning for å avdekke feks adhd og autisme ? Anonymkode: 374bc...99a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #5 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva slags gentest er det snakk om, og er det vanlig at barn blir gentestet ? For ikke å misforstå, det er ikke en sånn utredning for å avdekke feks adhd og autisme ? Anonymkode: 374bc...99a Ønsker ikke dele spesifikk gentest. Det er en genfeil som kan gi symptomer som adhd og autisme Anonymkode: 4d7da...4c3 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #6 Skrevet 11. juni 2024 Av det jeg har vært vitne til handler det ofte om redsel for å miste kontrollen og redsel for hva som kan komme frem. I tillegg til stolthet. At barnet blir en forlengelse av dem selv, og det er under deres verdighet å skulle ha en diagnose. Anonymkode: fbaee...3d7 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #8 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ønsker ikke dele spesifikk gentest. Det er en genfeil som kan gi symptomer som adhd og autisme Anonymkode: 4d7da...4c3 Er du sikker på at dette handler om gentest ? Jeg har to barn med austisme , men ingen av dem er blitt gentestet. Det er vel ikke vanlig å genteste folk utenom å avdekke alvorlig arvelig sykdom? Anonymkode: 374bc...99a 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #9 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er du sikker på at dette handler om gentest ? Jeg har to barn med austisme , men ingen av dem er blitt gentestet. Det er vel ikke vanlig å genteste folk utenom å avdekke alvorlig arvelig sykdom? Anonymkode: 374bc...99a ... ja? Når vi har vært i samtale med genetiker etter henvisning fra BUP så er vel det ganske avklart at det handler om gentest...? Skal sies at selv genetiker mente at BUP har krisemaksimert i vår case Anonymkode: 4d7da...4c3 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #10 Skrevet 11. juni 2024 Jeg har en tenåring jeg er relativt sikker på at er i ytterkant av autismespekteret. Hen har ikke blitt utredet, for en diagnose vil ikke utløse noen rettigheter og vil være mer stigmatiserende enn til hjelp senere i livet. Hen kommer til å klare seg bedre og bedre i livet etterhvert som det er «lov» å være smal i interessefeltet og elske fordypning og forskning. Ungdomsskolen og sosiale koder er vanskelig, men hen stortrives med universitetsfaget hen får hospitere i og har funnet flere venner blant førsteårs studentene enn i klassen på ungdomsskolen. Anonymkode: df4c8...5d3 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #11 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har en tenåring jeg er relativt sikker på at er i ytterkant av autismespekteret. Hen har ikke blitt utredet, for en diagnose vil ikke utløse noen rettigheter og vil være mer stigmatiserende enn til hjelp senere i livet. Hen kommer til å klare seg bedre og bedre i livet etterhvert som det er «lov» å være smal i interessefeltet og elske fordypning og forskning. Ungdomsskolen og sosiale koder er vanskelig, men hen stortrives med universitetsfaget hen får hospitere i og har funnet flere venner blant førsteårs studentene enn i klassen på ungdomsskolen. Anonymkode: df4c8...5d3 Hvordan kan du påstå at en diagnose ikke vil utløse rettigheter og hjelp under den videre skolegangen ? Dette innlegget ditt er ihvertfall stigmatiserende og fullt at faktafeil, og det kommer av at du ikke vet hva du snakker om. Uansett så må de gjennom den vanlige skolegangen og imøtegå de vanlige kravene i de ulike fagene før de går over til VGs . Jeg er sjokkert over hvor fordømmende du er mot autisme og en evt diagnose. Gutten er den samme uansett Anonymkode: 374bc...99a 6 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #12 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan kan du påstå at en diagnose ikke vil utløse rettigheter og hjelp under den videre skolegangen ? Dette innlegget ditt er ihvertfall stigmatiserende og fullt at faktafeil, og det kommer av at du ikke vet hva du snakker om. Uansett så må de gjennom den vanlige skolegangen og imøtegå de vanlige kravene i de ulike fagene før de går over til VGs . Jeg er sjokkert over hvor fordømmende du er mot autisme og en evt diagnose. Gutten er den samme uansett Anonymkode: 374bc...99a Jeg er helt enig med personen du siterte, er i samme situasjon som gutten. Gidder ikke få en sånn diagnose. Anonymkode: c39dd...f5d 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #13 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): ... ja? Når vi har vært i samtale med genetiker etter henvisning fra BUP så er vel det ganske avklart at det handler om gentest...? Skal sies at selv genetiker mente at BUP har krisemaksimert i vår case Anonymkode: 4d7da...4c3 Hvorfor er du så redd for å fortelle hva slags tester det er snakk om ? Det handler åpenbart ikke om autisme eller adhd. Men jeg skjønner ikke sammenhengen om det du spør om i overskriften din, og den vage infoen du kommer med i innlegget ditt, men siden du vegrer så må det være frykten, sine egne fordommer mot handikap og sorgen over å gå et barn som er annerledes. Barnet blir ikke annerledes om du går gjennom tester, men du vil få en livsviktig informasjon og sjansen til å lære og bidra til personlig utvikling . Anonymkode: 374bc...99a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #14 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er helt enig med personen du siterte, er i samme situasjon som gutten. Gidder ikke få en sånn diagnose. Anonymkode: c39dd...f5d Fordi at ??? Anonymkode: 374bc...99a 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #15 Skrevet 11. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor er du så redd for å fortelle hva slags tester det er snakk om ? Det handler åpenbart ikke om autisme eller adhd. Men jeg skjønner ikke sammenhengen om det du spør om i overskriften din, og den vage infoen du kommer med i innlegget ditt, men siden du vegrer så må det være frykten, sine egne fordommer mot handikap og sorgen over å gå et barn som er annerledes. Barnet blir ikke annerledes om du går gjennom tester, men du vil få en livsviktig informasjon og sjansen til å lære og bidra til personlig utvikling . Anonymkode: 374bc...99a Hun vil åpenbart ikke legge ut identifiserbar informasjon om barnet sitt! Slutt å grave Anonymkode: aa218...4c7 14 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #16 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har en tenåring jeg er relativt sikker på at er i ytterkant av autismespekteret. Hen har ikke blitt utredet, for en diagnose vil ikke utløse noen rettigheter og vil være mer stigmatiserende enn til hjelp senere i livet. Hen kommer til å klare seg bedre og bedre i livet etterhvert som det er «lov» å være smal i interessefeltet og elske fordypning og forskning. Ungdomsskolen og sosiale koder er vanskelig, men hen stortrives med universitetsfaget hen får hospitere i og har funnet flere venner blant førsteårs studentene enn i klassen på ungdomsskolen. Anonymkode: df4c8...5d3 Amme her. Min tenåring trenger heller ikke skolehjellp eller assistent, hen er veldig selvgående og faglig sterk når det gjelder skole og livets praktiske side, men hen er litt rar og sosialt utenfor. Hva hjelper det hen å ha en diagnose? Man blir faktisk satt litt i bås hvis man har visse typer diagnoser, og folk tror gjerne du er sånn eller slik. I tillegg utløser det ingen rettigheter hen vil ha nytte av. Tenåringen min vet selv at jeg antar hen ville fått en spekterdiagnose hvis vi prøvde, og hen er enig i avgjørelsen. Anonymkode: 74be8...174 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #17 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi at ??? Anonymkode: 374bc...99a Som personen du først siterte sier; for en diagnose vil ikke utløse noen rettigheter og vil være mer stigmatiserende enn til hjelp senere i livet. Anonymkode: c39dd...f5d 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #18 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun vil åpenbart ikke legge ut identifiserbar informasjon om barnet sitt! Slutt å grave Anonymkode: aa218...4c7 Men da må en ikke lage tråder på KG hvis en ikke tør å følge opp sitt eget spørsmål Anonymkode: 374bc...99a 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #19 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan kan du påstå at en diagnose ikke vil utløse rettigheter og hjelp under den videre skolegangen ? Dette innlegget ditt er ihvertfall stigmatiserende og fullt at faktafeil, og det kommer av at du ikke vet hva du snakker om. Uansett så må de gjennom den vanlige skolegangen og imøtegå de vanlige kravene i de ulike fagene før de går over til VGs . Jeg er sjokkert over hvor fordømmende du er mot autisme og en evt diagnose. Gutten er den samme uansett Anonymkode: 374bc...99a Vi er i samme situasjon som den du siterer. En utredning vil verken gi behandling eller rettigheter, sp vi utsetter både barnet og oss selv for ressurskrevende utredning. Og som du sier, barnet er det samme uavhengig av å få en diagnose. Det har ingenting med fordømmelse å gjøre, men en prioritering av tid og krefter. Heldigvis klarer barnet å imøtekomme kravene på ungdomsskolen, og vi tror vgs blir bedre. Heldigvis imøtegår han ikke kravene. Anonymkode: ad78e...802 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #20 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da må en ikke lage tråder på KG hvis en ikke tør å følge opp sitt eget spørsmål Anonymkode: 374bc...99a Men det er da en annen som er trådstarter. Sjekk kodene! Anonymkode: ad78e...802 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå