Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enearving etter min far som døde i mars i år, han var pensjonist og mottok pensjon.

Har arvet leiligheten hans, uten lån, jeg har ikke tinglyst den, har kun en skifteattest fra tingretten på at jeg overtar alt.

Holder nå på å selge leiligheten gjennom megler, men leser på nettet at det er mye som er mitt ansvar.

Det høres kanskje dumt ut, men har jeg lov å selge og motta penger fra boligsalg med kun en skifteattest?

Han hadde bodd i 12 år i leiligheten, blir jeg fratatt den skatten på gevinst ved salg? Noen steder står det ja, andre steder nei.

Hadde blitt utrolig glad om noen kunne hjelpe meg litt på vei med hva jeg skal gjøre. Må jeg forandre skatteprosent etter salg pga inntekt, og sist men ikke minst, vil denne inntekten gå utover uføretrygd?

Takk for seriøse svar.

Anonymkode: 2f190...cb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du arver også skatteposisjonen til din far, så salget vil være skattefritt.

Anonymkode: 0809a...b21

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du selger leiligheten skattefritt, det er ingen arveavgift lenger og arv har ingen betydning for din uføretrygd.

Anonymkode: 25360...084

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har lov til å selge og motta pengene for salget med skifteattesten ja. Megler vil hjelpe deg med alt av dokumenter og det praktiske. 
Pengene har ingen betydning for uføretrygden din, alt er skattefritt, salget inkludert så lenge din far kunne solgt leiligheten skattefritt. Du arver skatteposisjonen hans som en over nevnte.

Vær OBS på at din far vil få et skatteoppgjør til neste år, du kan få hjelp av skatteetaten til å finne ut av om det blir baksmell eller penger til gode.

Du kan få formueskatt om du bilker over til å ha formue pga arven, dette kan det også være greit å finne utav før neste oppgjør og evt sette penger til sides for.

Anonymkode: ec7e3...320

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring Skatteetaten, de har vært svært behjelpelige og hyggelige med neg i lignende situasjon ihvertfall. 
Du kan fylle ut skattemelding for han, før året er omme. Forhåndsmelding tror jeg det kaltes. Be om å få siste skattemelding å se etter, hvis du ikke allerede har den. 

Anonymkode: e33c7...609

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er noe jeg ikke visste om:

"- Ikke glem fradragene når du selger arvet bolig eller hytte, sier Rolf Lothe i Skattebetalerforeningen. - Også når du ikke må skatte.
Arver du en bolig eller fritidsbolig som avdøde kunne solgt skattefritt, slipper også du som arvtaker å skatte av gevinsten i avdødes eiertid.  
Det veldig mange ikke er klar over er at de fortsatt kan ha rett på fradrag av salgskostnader, selv om de ikke må skatte av gevinsten forteller fagsjef i Skattebetalerforeningen, Rolf Lothe.
Du kan tape mange tusen kroner hvis du utelater å føre opp fradragene i skattemeldingen."

https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/kjop-og-salg/fradrag-ved-salg-av-arvebo

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...