Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er sammen med, har vært sammen med eller er muslimsk selv. Hva bør man tenke på før man blir sammen med en som er muslim? 😊

Anonymkode: 74a98...e8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff huff huff……. 

Anonymkode: d5bef...d84

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg vil si kvinnesyn og sjalusi. Dessverre er det en del som sliter med det - og forholdet blir ekstremt asymmetrisk.

Endret av isw
  • Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må regne med å konvertere til Islam. 

Anonymkode: 736cc...248

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til. Regner med det kommer mange tråden fra deg gjennom forholdet. 

Anonymkode: cbc5f...09c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden!

Anonymkode: 3effb...6b2

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest ufiltrert
Skrevet

Gratulerer som verpeku! Du kommer få din helt egne plass i kjøkkenet og aldri aldri ALDRI få gå ut igjen å "ha det gøy"

Men kose seg masse!

AnonymBruker
Skrevet

Erfaring er at selv om mannen virker lite religiøs og med "vestlige verdier", så forsvinner dette med en gang forholdet blir seriøst. Da snur han og blir plutselig veldig religiøs og kontrollerende. Religionen og familien er første prioritet, hva du selv har lyst til og mener drites i. 

Anonymkode: 9f9fb...6f6

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring selv, men Lene Stokkedal har.

Anonymkode: 554c5...68d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nope. Ikke gjør det.

• Liker 8
Skrevet

Så gjenstår det å se hvor lenge denne tråden får leve før mod teamet fjerner den..

Mange undervurderer forskjellene mellom individualistiske og kollektive kulturer. Det er ofte en stor forskjell mellom hvordan relasjonen er før ekteskap og barn og etter. Du må belage deg på at familien er mye mer involvert enn det som er typisk for vestlige familier i dag, på godt og vondt. Regn med både en del ferier til familiens hjemland, og at det brukes en del for å hjelpe hans slekt der nede. Typisk er det alltid noen som trenger penger.

Det finnes unntak selvfølgelig, som noen vil emosjonelt fastslå etterhvert. Et tips er å møte familien og få et inntrykk før det blir for seriøst, heller enn etterpå. Se litt an om de er utdannet fra byen eller landsbygden i landet de kommer fra. Det har mye å si.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Grevling skrev (28 minutter siden):

Se litt an om de er utdannet fra byen eller landsbygden i landet de kommer fra. Det har mye å si.

Det også + at hvilket land kommer han fra. Er han f.eks. en moderat muslim fra Bosnia, eller er han en praktiserende  fra et MENA-land ?   Stor forskjell.

Anonymkode: 4ad04...918

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det også + at hvilket land kommer han fra. Er han f.eks. en moderat muslim fra Bosnia, eller er han en praktiserende  fra et MENA-land ?   Stor forskjell.

Anonymkode: 4ad04...918

Ja, det er også noe å ta i betraktning. Mange Europeiske muslimer er kun muslimer på papiret.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At hvis du er like heldig som meg så overlever du. 
Han forsøkte å drepe meg flere ganger fordi jeg dro fra ham sammen med vår baby..

Det ble et sant mareritt med krisesenter, voldsalarm og besøksforbud i 15 år. 
Og dette var en såkalt helintegrert, velutdannet og «norsk» muslim 😢 

Anonymkode: bc3b1...fc8

• Liker 7
  • Hjerte 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At hvis du er like heldig som meg så overlever du. 
Han forsøkte å drepe meg flere ganger fordi jeg dro fra ham sammen med vår baby..

Det ble et sant mareritt med krisesenter, voldsalarm og besøksforbud i 15 år. 
Og dette var en såkalt helintegrert, velutdannet og «norsk» muslim 😢 

Anonymkode: bc3b1...fc8

Hvilket land var han fra? 

Anonymkode: 39811...757

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lykkelig gift med en muslimsk mann, og vi har vært gift så lenge at vi har voksne barn. Det har aldri vært krav om å bli muslim eller leve på andre måter, og han er betydelig mer likestilt innstilt enn mine norske ekser var. Man må være oppmerksom på at å hjelpe familien økonomisk er forventet. 

Mer orker jeg egentlig ikke å svare i dette selskapet. 

Anonymkode: f5f03...872

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som er sammen med, har vært sammen med eller er muslimsk selv. Hva bør man tenke på før man blir sammen med en som er muslim? 😊

Jeg har hatt muslimsk stefar og venner som praktiserer Islam. 

Når det kommer til Islam, er det mer vanlig at mennesker sitter "dypt" i religionen sin sammenlignet med oss i vesten. 

Det jeg mener, er at feks en nordmann kan omtale seg som kristen og være medlem i statskirken. Uten noengang å lest hele bibelen, gå i kirka eller følge de utdaterte reglene som står i bibelen. Det er svært få som følger bibelen rigilt i vesten. 

Men de jeg kjenner og har kjent som praktiserer Islam, de er dypere i religionen eller er mer "indoktrinert" om du vil. De følger reglene og livsstilen Koranen krever slavisk, og deres foreldre er ekstremt konservative religiøse. 

Generelt har jeg ingenting imot religioner eller syntes noen religioner er bedre enn andre. Men når religionen din går utover livet ditt, andre mennesker og du "tvinger" barn til å følge disse verdiene så er det problematisk. 

Jeg hadde vært forsiktig med å involvere meg romantisk med en som er praktiserende muslim. Om mannen har mer moderne og vestlige verdier, har han mest sannsynlig foreldre som er svært konservative og mener kvinnen er en eiendel. Foreldre vedkommende er oppdratt til å ikke konfrontere 

Endret av jane78
  • Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Se hvordan søstrene lever. Da får du et innblikk i hva slags verdier han kommer fra og hva slags holdninger som ligger i ryggmargen hans fra fødsel av.

Hvis søstrene har ikke-muslimske kjærester, drikker alkohol og har tattoveringer og han har et godt forhold til de, så er du trygg.

Anonymkode: 3af8a...734

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er lykkelig gift med en muslimsk mann, og vi har vært gift så lenge at vi har voksne barn. Det har aldri vært krav om å bli muslim eller leve på andre måter, og han er betydelig mer likestilt innstilt enn mine norske ekser var. Man må være oppmerksom på at å hjelpe familien økonomisk er forventet. 

Mer orker jeg egentlig ikke å svare i dette selskapet. 

Anonymkode: f5f03...872

Det er hyggelig at du har funnet en bra mann og det finnes selvfølgelige bra menn i alle kulturer. Men det er et faktum at menn som praktiserer Islam i større grad følger sin religion ukritisk sammenlignet med vestlige menn. Om din mann har muslimske venner eller foreldre han omgås, har du garantert sett eksempler på det

Anonymkode: 47656...c54

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Diskutere om han forventer at du skal konvertere og gå med hijab

Diskutere dåp versus navnefest versus omskjæring

Diskutere hvor bryllupet skal stå da en moske er like feil som ei kirke. 

Diskutere hvilke verdier dere ønsker å oppdra et eventuelt barn med.

Ta det derfra.

For å si det rett ut så er sjansen stor for at dette blir tøft for deg.

Slik som en muslimsk mann engang sa til meg "jeg kan se på, flørte med eller være utro med ei anna dame, du må tilgi meg", "hvis du ser på, flørter med eller er utro med en annen mann så har jeg rett til å drepe deg med hele min families støtte".

Mannen jeg er gift med i dag er også muslimsk men han er norsk integrert og vi diskuterte alt fra barn, navn, tro, religion, konvertering, omskjæring, bryllup, holdninger før vi valgte å forlove oss. Dvs helt helt i starten. 

Det er i ytterst få tilfeller så knirkefritt og du som dame er den som må føye deg eventuelt.

Anonymkode: 51efb...2fe

• Liker 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...