AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #1 Skrevet 11. juni 2024 Noen som vet hvilke skriveferdigheter er forventet ved avslutning av 7.trinn? Er det noen spesifikke ting man kan se etter på det ungdommen har skrevet, dersom man er i tvil om ferdighetene er som de burde være? Anonymkode: 8d3c7...19d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #2 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Noen som vet hvilke skriveferdigheter er forventet ved avslutning av 7.trinn? Er det noen spesifikke ting man kan se etter på det ungdommen har skrevet, dersom man er i tvil om ferdighetene er som de burde være? Anonymkode: 8d3c7...19d Spør læreren, de har jo hatt overgangsprøver nå. Anonymkode: aa49a...d44 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #3 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vet hvilke skriveferdigheter er forventet ved avslutning av 7.trinn? Er det noen spesifikke ting man kan se etter på det ungdommen har skrevet, dersom man er i tvil om ferdighetene er som de burde være? Anonymkode: 8d3c7...19d Spør barnets lærer.. Individuelt hva man forventer av barn basert på de ferdighetene de har og ikke noe man som forelder skal sitte å vurdere basert på kriterier. Anonymkode: 819be...738 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #4 Skrevet 11. juni 2024 Hvordan ferdigheter tenker du på? her sier læreren at så lenge de har en funksjonabel håndskrift folk forstår er det mer enn nok. Anonymkode: 7d6a2...bd9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #5 Skrevet 11. juni 2024 Tenker du på rettskriving, eller hvor fint de skriver? Anonymkode: 92eba...467
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #6 Skrevet 11. juni 2024 https://www.udir.no/lk20/nor01-06/kompetansemaal-og-vurdering/kv110?lang=nob Anonymkode: 6139b...5ea 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #7 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvordan ferdigheter tenker du på? her sier læreren at så lenge de har en funksjonabel håndskrift folk forstår er det mer enn nok. Anonymkode: 7d6a2...bd9 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tenker du på rettskriving, eller hvor fint de skriver? Anonymkode: 92eba...467 Tenker på rettskriving og setningsoppbygning. ts Anonymkode: 8d3c7...19d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #8 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spør læreren, de har jo hatt overgangsprøver nå. Anonymkode: aa49a...d44 Overgangsprøver? Aldri hørt om, og jeg er lærer på 25.året. Anonymkode: 026e7...a94
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #9 Skrevet 11. juni 2024 De bør kunne skrive det aller meste riktig, spesielt høyfrekvente ord. De bør kunne ha riktig tegnsetting; minimum punktum, utropstegn, spørsmålstegn og de enkleste kommareglene. I tillegg bør de kunne markere direkte tale riktig. De bør kunne bruke konjunksjoner slik at de deler opp setninger riktig, evt. sette punktum og starte ny setning ved nytt subjekt. innholdsmessig skal tekster bygges opp av en tydelig innledning, midtdel og avslutning. Historier skal inneholde beskrivelser, dialoger og noen virkemidler. Tekstene skal ha god struktur. Anonymkode: 51d8c...cfd 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #10 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De bør kunne skrive det aller meste riktig, spesielt høyfrekvente ord. De bør kunne ha riktig tegnsetting; minimum punktum, utropstegn, spørsmålstegn og de enkleste kommareglene. I tillegg bør de kunne markere direkte tale riktig. De bør kunne bruke konjunksjoner slik at de deler opp setninger riktig, evt. sette punktum og starte ny setning ved nytt subjekt. innholdsmessig skal tekster bygges opp av en tydelig innledning, midtdel og avslutning. Historier skal inneholde beskrivelser, dialoger og noen virkemidler. Tekstene skal ha god struktur. Anonymkode: 51d8c...cfd Takk for utfyllende svar. Ut fra svaret ser det ut til at vi har en som ligger en del bak det som forventes. Anonymkode: 8d3c7...19d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #11 Skrevet 11. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for utfyllende svar. Ut fra svaret ser det ut til at vi har en som ligger en del bak det som forventes. Anonymkode: 8d3c7...19d Ikke ALLE elever på 7. trinn har dette på plass! Men det er dette vi jobber mot før de starter på ungdomsskolen, og jobben med dette fortsetter der. Hva er det barnet ditt ikke helt får til av dette da? Mine elever (og egne barn) bruker stort sett PC og får god hjelp til rettskrivingen der. Det jeg ser mine elever strever mest med er tegnsetting. Setningene blir for lange. Anonymkode: 51d8c...cfd
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #12 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Overgangsprøver? Aldri hørt om, og jeg er lærer på 25.året. Anonymkode: 026e7...a94 Kanskje det bare er i Oslo? I tillegg til de nasjonale prøvene har de kartleggingsprøver hvert år, og overgangsprøver i 4.og7. Men mest lesing og forståelse, ikke så mye skriving tror jeg. Anonymkode: aa49a...d44
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #13 Skrevet 11. juni 2024 Aldri hørt om overgangsprøver jeg heller. Jobbet som lærer i 20 år. Anonymkode: 51d8c...cfd
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #14 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenker på rettskriving og setningsoppbygning. ts Anonymkode: 8d3c7...19d Regner med dere på foreldresamtaler/utviklingssamtaler har fått beskjed om hvordan barnet ligger an i de ulike fagene, også i Norsk? Hadde barnet ligget etter i noen områder, skulle jo dette vært formidlet der tenker jeg. Anonymkode: 7f2a3...7f9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Overgangsprøver? Aldri hørt om, og jeg er lærer på 25.året. Anonymkode: 026e7...a94 Det er bare i Oslo de har overgangsprøver. Anonymkode: 5d51e...034
Seff Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De bør kunne skrive det aller meste riktig, spesielt høyfrekvente ord. De bør kunne ha riktig tegnsetting; minimum punktum, utropstegn, spørsmålstegn og de enkleste kommareglene. I tillegg bør de kunne markere direkte tale riktig. De bør kunne bruke konjunksjoner slik at de deler opp setninger riktig, evt. sette punktum og starte ny setning ved nytt subjekt. innholdsmessig skal tekster bygges opp av en tydelig innledning, midtdel og avslutning. Historier skal inneholde beskrivelser, dialoger og noen virkemidler. Tekstene skal ha god struktur. Anonymkode: 51d8c...cfd Jeg er for så vidt enig, dvs. det hadde vært fint om det var slik, men ærlig talt: Det er de færreste voksne som klarer det du ramser opp der. Hvis du er uenig, er det jo bare å lese gjennom innleggene i hvilken som helst tråd på KG, inkl. denne. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 14 minutter siden, Seff said: Jeg er for så vidt enig, dvs. det hadde vært fint om det var slik, men ærlig talt: Det er de færreste voksne som klarer det du ramser opp der. Hvis du er uenig, er det jo bare å lese gjennom innleggene i hvilken som helst tråd på KG, inkl. denne. Ikke jeg som har bestemt det😅 Og skal man ha gode karakterer må dette på plass. Anonymkode: 51d8c...cfd
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 Kjenner ikke til at de har noen overgangsprøver her. Har stilt spørsmål om lese- og skriveferdighetene på kontaktsamtale. Skriveferdighetene kommenterte de ikke, men lesetester var det ikke så godt resultat på. Hvor gammel er det vanlig at de er når de begynner å lese tekst på film/serie der de ikke forstår språket? ts Anonymkode: 8d3c7...19d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner ikke til at de har noen overgangsprøver her. Har stilt spørsmål om lese- og skriveferdighetene på kontaktsamtale. Skriveferdighetene kommenterte de ikke, men lesetester var det ikke så godt resultat på. Hvor gammel er det vanlig at de er når de begynner å lese tekst på film/serie der de ikke forstår språket? ts Anonymkode: 8d3c7...19d For å lese teksting på TV må en lese ca. 120 ord pr min. Nå har nok de fleste skoler gått bort fra å måle hastighet, da forståelse er hovedfokus. Men for å få med seg tekst på TV må en jo også ha et godt tempo og flyt. Da vi brukte lesehastighet som måling på ferdigheter i lesing var det et mål å få alle elevene som hadde forutsetninger for det på 120 ord +. Noen leser over 250, noen ligger på 120 ca og noen klarer ikke 120. Kan ikke si alder på når en kan lese teksting på TV. Det er så individuelt, men tenker arven som skal på ungdomsskolen bør klare det. Høres ut som du er veldig usikker på om barnet ditt er der hen bør være. Skal barnet begynne i 7. eller på ungdomsskolen? Ville tatt en god prat med læreren om de tingene du er usikker på. Anonymkode: 51d8c...cfd
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 På linken https://www.udir.no/lk20/nor01-06/kompetansemaal-og-vurdering/kv110?lang=nob finner du kompetansemål i norsk etter 7.trinn. En del av kompetansemålene er går på lesing og leseforståelse, mens noen er veldig rettet mot skriving, som f.eks skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting Greier barnet ditt det som står med uthevet skrift? Hvordan står det til med leseferdighetene? Lesing og skriving henger ofte sammen. Anonymkode: 11abc...6ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå