Gå til innhold

Israel bør betale gjenoppbyggingen av Gaza

Proaktiv

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (12 minutter siden):

sorry to interrupt men ... Hvorfor er vi pliktet til å hjelpe Palestine i det hele tatt ? Hvorfor egentlig ?

Hva med Sudan forresten ? hvorfor har Norge så lite interesse i Sudan ? på NRK nyheter i går, snakket de litt om Sudan, omtrent 1 minutt mot slutten. Før deg, fikk vi høre om et familie i Gaza og hvor varmt det var i Europa.

Er det fordi Israel er ikke involvert i Sudan ? Er det fordi det er 2 muslimske grupper som kriger mot hverandre og ingen kan legge skylden mot USA eller Israel ? Bare lurer.

Vi plikter å hjelpe Palestina, fordi det vil hjelpe Israel, men Israel vil ikke at verden skal hjelpe Palestinerne, fordi Israel har andre planer med Gaza og Vestbredden. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proaktiv skrev (11 minutter siden):

Å si at Israels ambisjon om å ikke bli ødelagt (basert på årsak til krigen og manglende støtte til Palestina) faller på sin egen urimelighet.
Det Israel har gjort med denne krigen er et raseri over hele verden, inkl Usa og Europa for deres massedrap av sivile, deriblandt 18.000 barn.
Det er slike ufortsåelige tiltak som  gjøre at det nå ant er overvekt av mennesker som ønsker å fjerne Israels politikere. Det som skjer er det motsatte av å hindre ødeleggelse av Israel. Isteden skaper det en verdensomspennende motarbeidelse av Israel og et ønske om å ødelegge Israels økonomi. INGEN land (inkl. G8 landene som inkluderer Russland) kan gjøre som de vil. Hvorfor skal Israel få lov til det ?

Ambisjonen om å ødelegge Israel startet ikke med den militære operasjonen på Gaza 

Hatet mot Israel og jødene oppsto ikke etter at den militære operasjonen var i gang. 

Hvor hensiktsmessig det er å gå til krig på Gaza for å fjerne Hamas kan diskuteres. Det vil jo komme an på en kontrafaktisk analyse. Men det må være en kontrafaktisk analyse som tar inn over seg at hatet mot Israel og ambisjonen om å ødelegge dem ville vært der i rikt monn også da.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (43 minutter siden):

Er det fordi Israel er ikke involvert i Sudan ? Er det fordi det er 2 muslimske grupper som kriger mot hverandre og ingen kan legge skylden mot USA eller Israel ? Bare lurer.

Ja, og ja.

No jews, no news

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (55 minutter siden):

Norge er relevant kun fordi vi er i Norge.

Så du hoppet over de største donorer fordi du bor i Norge? Jeg synes som sakt ikke det var konsekvent av deg, uanset hva begrunnelsen din var.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Så du hoppet over de største donorer fordi du bor i Norge? Jeg synes som sakt ikke det var konsekvent av deg, uanset hva begrunnelsen din var.

Tror det er flere enn meg på dette forumet som bor i Norge. At KG er norsk-språklig antyder kanskje det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (53 minutter siden):

sorry to interrupt men ... Hvorfor er vi pliktet til å hjelpe Palestine i det hele tatt ? Hvorfor egentlig ?

Vi er vel ikke pliktige til noen ting, men Norge bruker jo mye resurser på å fremstå relevante og aktive innen for fredsbygging og diplomati. Et ganske stort bistands budsjet følger med den strategien og da er det vel naturlig å bruke en del i Palestina. Men det er fordi vi velger det, ikke fordi vi plikter noe. 

NatNat skrev (55 minutter siden):

Hva med Sudan forresten ? hvorfor har Norge så lite interesse i Sudan ? på NRK nyheter i går, snakket de litt om Sudan, omtrent 1 minutt mot slutten. Før deg, fikk vi høre om et familie i Gaza og hvor varmt det var i Europa.

Fordi det skjer veldig mye i verden og det desvere ikke er tid eller interese nok til å følge med på alt. Så er det også slik at vi bor i vesten og derfor (desvere) fokuserer våre medier mer på hva som skjer I vestlige land som Israel og Ukraina en for eksempel ting som skjer i Afrika. 

NatNat skrev (1 time siden):

Nei tror ikke det er derfor, men jeg synes det er morsomt hvordan du snur det at vestlige medier bryr seg mest om vesten til å handle om at det er synd på vestlige land. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (39 minutter siden):

Tror det er flere enn meg på dette forumet som bor i Norge. At KG er norsk-språklig antyder kanskje det.

Men det er jo helt urelevant? Om jeg skal snake om de stedene med mest sebraer, så gir det ingen mening å ramse opp Norge og droppe Afrika.... Selv om de fleste på KG bor i Norge.

På samme måte om man snaker om hvem som har donert penger til Hamas, så gir det ikke mening å hoppe over de som har gitt mest for å snake om landet vi tilfeldigvis bor i. Det er verken relevant eller konsekvent.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (35 minutter siden):

så gir det ingen mening å ramse opp Norge og droppe Afrika....

Så ikke så mange sebraer sist jeg var på Hardangervidda

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Så ikke så mange sebraer sist jeg var på Hardangervidda

Ja nettopp, det var derfor det ikke ville være relevant eller konsekvent og nevne Norge i den sammenhengen (selv om vi bor i Norge).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Ja nettopp, det var derfor det ikke ville være relevant eller konsekvent og nevne Norge i den sammenhengen (selv om vi bor i Norge).

Det er ikke sebraer i USA eller Israel heller, så da skal vel ikke de på lista heller.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sebraer i USA eller Israel heller, så da skal vel ikke de på lista heller.

Beklager, jeg forståt ikke hva USA og Israel skal representere i eksempelet med sebraer? Kan det være du ikke forsto analogien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (14 minutter siden):

Beklager, jeg forståt ikke hva USA og Israel skal representere i eksempelet med sebraer? Kan det være du ikke forsto analogien? 

Hvert land betaler 1 million dollar per sebra i landet til gjenoppbyggingen av Gaza.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Pippi Lotta said:

Ja de har det I samarbeid med Israel og USA, så da bør vel Israel og USA være med også da? 

Å sammenligne det USA gir til Israel med det Qatar har øremerket til Hamas blir som å sammenligne Hitlers støtte til Mussolini med Marshall-aid til ødelagte land i Europa etter 2. verdenskrig. Qatar har fyrt opp under denne konflikten i årevis med sin utbredte støtte til det Muslimske brorskap, terror og våpen. Sammen med Iran og Libanon er de antageligvis de som bærer mest skyld i dette.

For å ikke nevne de flere hundre tusner av Palestinere som brukes nærmest som slaver i UAE og Qatar. De hører man aldri om, fordi det ikke er Jøder som driver slavevirksomheten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russland og Israel vil bare betale for gjenoppbygging om de får annektert områdene "for godt". Ingen samvittighet eller rettferdighetssans å spore, og vesten kommer bare til å akseptere annekteringene på et tidspunkt. Har svært lav tiltro til vestlige ledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonio said:

For å ikke nevne de flere hundre tusner av Palestinere som brukes nærmest som slaver i UAE og Qatar. De hører man aldri om, fordi det ikke er Jøder som driver slavevirksomheten. 

Ja, slaveri lever fremdeles, bla. i Mauritania. Det er litt off topic, men  mens de fleste vet om slavehandelen i USA ,få vet om den arabiske slavehandelen. Slavene var da kristne fra Europa og mennesker fra Afrika sør for Sahara.
https://no.wikipedia.org/wiki/Den_arabiske_slavehandelen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 21.6.2024 den 13.49):

Lurer jeg også på.

Apis skrev (På 21.6.2024 den 14.03):

Vi plikter å hjelpe Palestina, fordi det vil hjelpe Israel, men Israel vil ikke at verden skal hjelpe Palestinerne, fordi Israel har andre planer med Gaza og Vestbredden. 

For et merkelig argument. 

Pippi Lotta skrev (21 timer siden):

Kan det være at du ikke forstår hvordan analogien skal brukes? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
velociraptor skrev (1 time siden):

Kan det være at du ikke forstår hvordan analogien skal brukes? 

Jeg vet ikke, hva var feil med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (5 timer siden):

Å sammenligne det USA gir til Israel med det Qatar har øremerket til Hamas blir som å sammenligne Hitlers støtte til Mussolini med Marshall-aid til ødelagte land i Europa etter 2. verdenskrig. Qatar har fyrt opp under denne konflikten i årevis med sin utbredte støtte til det Muslimske brorskap, terror og våpen. Sammen med Iran og Libanon er de antageligvis de som bærer mest skyld i dette.

Jeg har ikke sammenlignet støte til Israel med støte til Palestina?

Jeg har skrevet om støten Qatar har gitt til Hamas i samarbeid med Israel og USA. Det er altså snak om støte til Hamas fra Israel, USA og Qatar, og jeg er helt enig i at den ikke kan sammenlignes med støten Israel får av USA. Relasjonene er totalt forskjelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 20.6.2024 den 10.35):

forsvarer drap på barn med å kalle de skjold, for å dehumanisere de

EU anklaget Hamas for å bruke mennesker som skjold allerede i november. Så dette er et begrep.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurendreieren skrev (31 minutter siden):

EU anklaget Hamas for å bruke mennesker som skjold allerede i november. Så dette er et begrep.

Og det er fortsatt ingenting som kan forsvare drap på barn, selv ikke når de er dehumanisert til levende skjold. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...