Gå til innhold

Israel bør betale gjenoppbyggingen av Gaza

Proaktiv

Anbefalte innlegg

Who is she skrev (Akkurat nå):

Å være nedlatende er ikke noe poeng. Jeg forsto utmerket godt hva du skrev, men ser ingen likhet. 

Om man tror at sammenligningen i utgangspunktet har noe for seg så avslører man en manglende forståelse for hele problemstillingen. Den fremstår absurd ut fordi den er absurd. Den er en stråmann. Min utbedrete versjon er slik argumentet faktisk er - uten stråmanning. Om man ikke ser likheten så er problemet at man ikke ser argumentet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker Qatar kan betale for gjenoppbyggingen av Gaza, det er de som har gitt Hamas penger til raketter og terror.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (3 timer siden):

Jeg tenker Qatar kan betale for gjenoppbyggingen av Gaza, det er de som har gitt Hamas penger til raketter og terror.

Ja de har det I samarbeid med Israel og USA, så da bør vel Israel og USA være med også da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Ja de har det I samarbeid med Israel og USA, så da bør vel Israel og USA være med også da? 

De gode nyhetene er at det er en lang liste man kan ta av så spleiselaget blir bredt. Quatar, Iran, Tyrkia, Syria, Libanon, Russland, Kina, Norge, FN. Om det stemmer at det har vært tunneler mellom Gaza og Egypt så bør Egypt også være på listen. Osv osv. Gaza blir gjenoppbygget in no time mao.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som bør gjøres er å inndra verdiene til Hamas-lederne som har blitt milliardærer på korrupsjon. De startet krigen og de har beriket seg på befolkningens bekostning. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (9 minutter siden):

De gode nyhetene er at det er en lang liste man kan ta av så spleiselaget blir bredt. Quatar, Iran, Tyrkia, Syria, Libanon, Russland, Kina, Norge, FN. Om det stemmer at det har vært tunneler mellom Gaza og Egypt så bør Egypt også være på listen. Osv osv. Gaza blir gjenoppbygget in no time mao.

Du nevner også Qatar men hopper over samarbeidspartnerene Israel og USA. Jeg tenker at skal du holde en av de ansvarlige så bør alle være ansvarlige. 

Ellers så tror jeg ikke Norge har bidratt med i nærheten av de summene de tre har, så jeg tviler litt på resten av listen din også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Ellers så tror jeg ikke Norge har bidratt med i nærheten av de summene de tre har, så jeg tviler litt på resten av listen din også.

Hvor mye penger har Norge sendt til Gaza de siste 17 årene?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (13 minutter siden):

Hvor mye penger har Norge sendt til Gaza de siste 17 årene?

Som jeg skrev ikke i nærheten av de summene Israel, Qatar og USA har sent til Hamas. Så er det også en forskjel I det å sende penger til humanitære hjelpe som er tiltenkt sivile og det å sende penger direkte til Hamas. Så selv om Norge hadde sent likke mye penger (som de åpenbart ikke har) til Gaza så synes jeg ikke det ville gi oss like mye ansvar som Qatar, Israel og USA for å direkte støte Hamas.

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Så er det også en forskjel I det å sende penger til humanitære hjelpe som er tiltenkt sivile og det å sende penger direkte til Hamas

Man kan si forskjellen er minimal når alt er styrt av Hamas og er til nytte for Hamas uansett. 

Hva med at man har et bistandssystem som prioriterer land hvor regimene er mest mulig demokratisk og fredelig? Land som styres av en terrororganisjon som innretter hele landet rundt evig krig med naboen havner nederst på listen, om i det hele tatt på.

Norge betaler like til gjennoppbygging av Gaza som man sendte til Gaza mellom 2006 og 7okt 2023, høres greit ut?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Man kan si forskjellen er minimal når alt er styrt av Hamas og er til nytte for Hamas uansett. 

Hva med at man har et bistandssystem som prioriterer land hvor regimene er mest mulig demokratisk og fredelig? Land som styres av en terrororganisjon som innretter hele landet rundt evig krig med naboen havner nederst på listen, om i det hele tatt på.

Norge betaler like til gjennoppbygging av Gaza som man sendte til Gaza mellom 2006 og 7okt 2023, høres greit ut?

Hvorfor driver du å endrer tema og klipper ut enkelt setninger fra det jeg skriver? Poenget mitt er at Norge ikke har sent i nærheten av de summene Israel, Qatar og USA har sent, så allerede der blir det tullete å sidestille Norge med de tre andre landene. 

Så er jeg forøvrig helt uenig med deg i at det å sende nødhjelp og det å sende direkte pengestøtte til en teror orginasasjon er det samme. Men det kan vi være uenige om uten at det endrer på faktum at Norge har sent mye mye mindre en det dise andre tre er ansvarlige for. Så skal vi  si at pengestøtte gir ansvar, så har Qatar, Israel og USA mye mer ansvar en lille Norge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pippi Lotta said:

Du nevner også Qatar men hopper over samarbeidspartnerene Israel og USA. Jeg tenker at skal du holde en av de ansvarlige så bør alle være ansvarlige. 

Hvorfor skal land som har gitt penger øremerket til bistand måtte betale for gjenoppbygging? Pengene godkjent sendt via Qatar var også øremerket humanitære forhold, blant annet drift av en kraftstasjon. Alle kunne selvsagt fryst bistandsmidlene til Gaza etter Hamas tok over makten, men det er jo sivilbefolkningen som ville lidd for det. Ikke tro at Hamas ville prioritert helsehjelp og kraftstasjoner over våpen. 

Hvilket intensiv vil det være for å gi bistand dersom man i ettertid skal holdes ansvarlig når det viser seg at deler av bistanden har blitt misbrukt? Det ansvaret hviler på Hamas. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Hvorfor driver du å endrer tema og klipper ut enkelt setninger fra det jeg skriver? Poenget mitt er at Norge ikke har sent i nærheten av de summene Israel, Qatar og USA har sent, så allerede der blir det tullete å sidestille Norge med de tre andre landene. 

Så er jeg forøvrig helt uenig med deg i at det å sende nødhjelp og det å sende direkte pengestøtte til en teror orginasasjon er det samme. Men det kan vi være uenige om uten at det endrer på faktum at Norge har sent mye mye mindre en det dise andre tre er ansvarlige for. Så skal vi  si at pengestøtte gir ansvar, så har Qatar, Israel og USA mye mer ansvar en lille Norge.

Det er ikke jeg som endrer tema. Det var ikke jeg begynte å snakke om Norge.

Så hva gjør USA på den lista? Spiller de begge sider? Støtter oppunder Hamas' ambisjoner om å ødelegge Israel samtidig som de støtter oppunder Israels ambisjon om å ikke bli ødelagt? Høres avansert ut.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal land som har gitt penger øremerket til bistand måtte betale for gjenoppbygging? Pengene godkjent sendt via Qatar var også øremerket humanitære forhold, blant annet drift av en kraftstasjon. Alle kunne selvsagt fryst bistandsmidlene til Gaza etter Hamas tok over makten, men det er jo sivilbefolkningen som ville lidd for det. Ikke tro at Hamas ville prioritert helsehjelp og kraftstasjoner over våpen. 

Hvilket intensiv vil det være for å gi bistand dersom man i ettertid skal holdes ansvarlig når det viser seg at deler av bistanden har blitt misbrukt? Det ansvaret hviler på Hamas. 

Jeg har ikke sakt at pengestøtte betyr at man er ansvarlig for gjenoppbygging. Jeg har skrevet at hvis det er sånn ansvaret skal fordeles, så bør de som er ansvarlige for mest støte få mest ansvar og da er ikke Norge de som bør nevnes først akurat. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sakt at pengestøtte betyr at man er ansvarlig for gjenoppbygging. Jeg har skrevet at hvis det er sånn ansvaret skal fordeles, så bør de som er ansvarlige for mest støte få mest ansvar og da er ikke Norge de som bør nevnes først akurat. 

Jeg nevnte de bokstavelig sist...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (4 minutter siden):

Du nevnte Norge men hopet over mye mer rellevante land.... Som fremsto lite konsekvent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (29 minutter siden):

Det var da du som dro in Norge først? Jeg kan ikke se at jeg skriver noe om de før du skrev om det. Og jo Norges bistand politik er et annet tema en hvem som er ansvarlig for å bygge opp Gaza. 

Du skriver jo selv at du dro in Norge her....

Hank Amarillo skrev (14 minutter siden):

Hank Amarillo skrev (29 minutter siden):

Så hva gjør USA på den lista? Spiller de begge sider? Støtter oppunder Hamas' ambisjoner om å ødelegge Israel samtidig som de støtter oppunder Israels ambisjon om å ikke bli ødelagt? Høres avansert ut.

Jeg skriver ikke at det var lurt av USA og Israel å støte Hamas, men i og med at USA har gjort det i samarbeid med nettopp Israel. Så tror jeg vi kan gå ut i fra at det var et forsøk på og støte Israel eller gjøre som Israel ønsket, og ja politiken i Mitøsten er ganske komplisert ja. 

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Pippi Lotta said:

Jeg tenker at land som har gitt bistandspenger ikke skal ha ansvar for gjenoppbygging. Det skiller seg fra de som faktisk har direkte bidratt til å smugle inn våpen og planlegge terror. Det inkluderer utvilsomt Iran. Det som er sikkert er i alle fall at verken Norge, USA eller Israel har smuglet våpen inn i Gaza. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Du nevnte Norge men hopet over mye mer rellevante land.... Som fremsto lite konsekvent for meg.

Norge er relevant kun fordi vi er i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry to interrupt men ... Hvorfor er vi pliktet til å hjelpe Palestine i det hele tatt ? Hvorfor egentlig ?

Hva med Sudan forresten ? hvorfor har Norge så lite interesse i Sudan ? på NRK nyheter i går, snakket de litt om Sudan, omtrent 1 minutt mot slutten. Før det, fikk vi høre om en familie i Gaza og hvor varmt det var i Europa.

Er det fordi Israel er ikke involvert i Sudan ? Er det fordi det er 2 muslimske grupper som kriger mot hverandre og ingen kan legge skylden mot USA eller Israel ? Bare lurer.

Endret av NatNat
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (35 minutter siden):

Å si at Israels ambisjon om å ikke bli ødelagt (basert på årsak til krigen og manglende støtte til Palestina) faller på sin egen urimelighet.
Det Israel har gjort med denne krigen er et raseri over hele verden, inkl Usa og Europa for deres massedrap av sivile, deriblandt 18.000 barn.
Det er slike ufortsåelige tiltak som  gjøre at det nå ant er overvekt av mennesker som ønsker å fjerne Israels politikere. Det som skjer er det motsatte av å hindre ødeleggelse av Israel. Isteden skaper det en verdensomspennende motarbeidelse av Israel og et ønske om å ødelegge Israels økonomi. INGEN land (inkl. G8 landene som inkluderer Russland) kan gjøre som de vil. Hvorfor skal Israel få lov til det ?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...