Gå til innhold

Israel bør betale gjenoppbyggingen av Gaza

Proaktiv

Anbefalte innlegg

Proaktiv skrev (På 13.6.2024 den 11.59):

En reaksjon fra Israel er forstålig. Men se for deg at en person dreper en annen her i Norge.
Det betyr ikke at den dreptes familie skal kunne drepe 25  av drapsmannens familie slik Israel har gjort.

Vi kan ikke kreve at Israel skal skru ned varslingssystemene, deaktivere rakettskjoldet og la terrorister få slippe inn i sivile områder for å "jevne ut" statistikken.

Hamas startet en krig, men det er gamle våpen mot et moderne israelsk militæret. De har ikke nubbesjangs til annet enn å ofre sivile og skape fordømmelse mot Israel. En strategi de lykkes litt for godt med, vi premierer deres kynisme.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/14/2024 at 4:35 PM, Bacteria said:

Amen til siste avsnitt. Det blir så langt unna moderne og vestlig sekulær tankegang at folk bare overser det, tror jeg. Det er flere hundre år siden kristne martyrer var en ting i vestlige land, særlig de med protestantisk kristendom, så om du ikke har vært borti ekstrem religion forstår du det ikke. Naturlig nok. 

Så derfor; 

https://edition.cnn.com/2024/06/11/middleeast/sinwar-hamas-israel-ceasefire-hostage-talks-intl?cid=ios_app&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1mP-EGh8WuDt3aHO350VlPF6XPUu0E-R13MwWBcrsbVvm8sKWlB7gFL4k_aem_Abyo_DfIbhPmzdcj1nPsiKXDds6Rj2qIIsdc5yR8nvmtdlIqZGRlOmCurGqKQqPirWlbsPQtKAANvamllX-WzLbw

Sinwar gjemmer seg i bakken, sannsynligvis sammen med noen nøye utvalgte israelske gisler, som en annen Hitler 2.0. Hvorfor kan ikke fyren gi seg?

Faktisk er Sinwar hakket verre enn Hitler, de eneste gislene til Hitler var medarbeiderne hans og familiene deres, og har heller ikke inntrykk av at AH brukte dødstall på sivile tyskere bevisst for å vende verdensopinionen mot de Allierte. 

Se der ja. Sinwar sier jo rett ut at de sivile palestinske dødsfallene er til deres fordel. Sinwar satt jo faktisk fengsel i Israel for å ha drept langt flere palestinere enn israelere før han ble løslatt i 2011 i forbindelse med en avtale for å få frigitt et israelsk gissel. Han har kvelt palestinere med sine egne hender, og han har skrytt av å ha fått en palestiner til å begrave sin egen bror levende. Dette er mannen som tar beslutningene til Hamas. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (5 minutter siden):

Se der ja. Sinwar sier jo rett ut at de sivile palestinske dødsfallene er til deres fordel. Sinwar satt jo faktisk fengsel i Israel for å ha drept langt flere palestinere enn israelere før han ble løslatt i 2011 i forbindelse med en avtale for å få frigitt et israelsk gissel. Han har kvelt palestinere med sine egne hender, og han har skrytt av å ha fått en palestiner til å begrave sin egen bror levende. Dette er mannen som tar beslutningene til Hamas. 

Word. 
Hørte på Nrk nå, historikeren som var med i panel etter disse to dokumentarene påsto at grunnen til at det ikke har blitt våpenhvile er at «Israel har sett på krav om våpenhvile som en trussel mot deres eksistens»

Det er ren BS.  Hele verden vil nå ha våpenhvile, tom representanter for Hamas. Men nå ligger alt i hendene på Sinwar, morderen. Som sitter under bakken i Gaza, i «førerbunkeren» sammen med sine menneskelige skjold og gisler, enten de er palestinere eller israelere. 
Fy f…

https://www.nrk.no/nyheter/blinken-om-vapenhvile-i-gaza_-_-hamas-ma-bestemme-seg-1.16930490

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bacteria said:

Word. 
Hørte på Nrk nå, historikeren som var med i panel etter disse to dokumentarene påsto at grunnen til at det ikke har blitt våpenhvile er at «Israel har sett på krav om våpenhvile som en trussel mot deres eksistens»

Det er ren BS.  Hele verden vil nå ha våpenhvile, tom representanter for Hamas. Men nå ligger alt i hendene på Sinwar, morderen. Som sitter under bakken i Gaza, i «førerbunkeren» sammen med sine menneskelige skjold og gisler, enten de er palestinere eller israelere. 
Fy f…

https://www.nrk.no/nyheter/blinken-om-vapenhvile-i-gaza_-_-hamas-ma-bestemme-seg-1.16930490

Ja, nettopp. Fremhever dette fra linken din: 

– Det kunne ha vært våpenhvile akkurat nå dersom de hadde sagt ja. Det største hinderet for våpenhvile er Hamas, og avgjørelsene til muligens én person som gjemmer seg under bakken mens folket han hevder å representere fortsetter å lide hver eneste dag, sier Blinken.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (7 timer siden):

Så Israel gjør akkurat det Hamas sjefen ønsker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (11 timer siden):

Så Israel gjør akkurat det Hamas sjefen ønsker? 

Det Hamas-sjefen ønsket var å skape en damned if you do - damned if you dont situasjon som uansett ville skapt vold og fordervelse for å holde ambisjonen om å jage ut jødene i live. Om man tror at om jødene vendte det andre kinn til og satte seg på en krakk og smilte ikke ville uavlatelig  ført til eskalering av vold tror jeg man er fryktelig naiv.

https://x.com/ncole_r/status/1803671927547978238

Null kvaler med å ofre 8000 av sine egne barn for å holde krigen med jødene i live.

Fine folk enkelte forsvarer må jeg si.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (11 minutter siden):

Det Hamas-sjefen ønsket var å skape en damned if you do - damned if you dont situasjon som uansett ville skapt vold og fordervelse for å holde ambisjonen om å jage ut jødene i live. Om man tror at om jødene vendte det andre kinn til og satte seg på en krakk og smilte ikke ville uavlatelig  ført til eskalering av vold tror jeg man er fryktelig naiv.

https://x.com/ncole_r/status/1803671927547978238

Null kvaler med å ofre 8000 av sine egne barn for å holde krigen med jødene i live.

Fine folk enkelte forsvarer må jeg si.

At Hamas er fæle, er vi ikke uenige i, men om det er lurt å svare på en måte som Hamas ønsker,  usikker. Det er tydelig krefter som ser seg tjent med å holde konflikten i gang.  IDF og det israelske politiet svarte vel ikke på terroren 7 okt på flere timer? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (15 minutter siden):

At Hamas er fæle, er vi ikke uenige i,

Så bra at vi ikke er uenige, da er vi et skritt nærmere å være enige.

Så du er altså villig til å fordømme Hamas for å ha brukt 8000 barn som menneskeoffer? Eller mener man 8000 døde barn kan forsvares som motstandskamp?

Apis skrev (19 minutter siden):

men om det er lurt å svare på en måte som Hamas ønsker,  usikker.

Du fikk med deg at jeg sier at begge responsalternativene ville vært som Hamas ønsker? Å si at Israel svarer på en måte som Hamas ønsker blir altså en tautologi.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

Så bra at vi ikke er uenige, da er vi et skritt nærmere å være enige.

Så du er altså villig til å fordømme Hamas for å ha brukt 8000 barn som menneskeoffer? Eller mener man 8000 døde barn kan forsvares som motstandskamp?

Du fikk med deg at jeg sier at begge responsalternativene ville vært som Hamas ønsker? Å si at Israel svarer på en måte som Hamas ønsker blir altså en tautologi.

Jeg tenker at det er ingenting som kan forsvare de sivile lidelsene vi nå ser på Gaza. Og når Israel forsvarer drap på barn med å kalle de skjold, for å dehumanisere de, så funderer jeg på om Dagens israelske regjering egentlig er mer humane en Hamas. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det er ingenting som kan forsvare de sivile lidelsene vi nå ser på Gaza

Så du fordømmer altså Hamas for å ha brukt 8000 barn til menneskeoffer?

Mulig du burde ja/nei så det ikke risikerer å bli tvetydig om du fordømmer Hamas eller ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (30 minutter siden):

Jeg tenker at det er ingenting som kan forsvare de sivile lidelsene vi nå ser på Gaza. Og når Israel forsvarer drap på barn med å kalle de skjold, for å dehumanisere de, så funderer jeg på om Dagens israelske regjering egentlig er mer humane en Hamas. 

Men det er jo fakta? Det er ikke dehumanisering, tvert imot. Det er en krigsforbrytelse fra Hamas mot sine sivile. At de jevne beboere på Gazastripen ikke ser dette selv er mer enn rart, men de kan nok ikke fritt si det de vil. 

Å gjemme seg bak siviler, kjempe i sivile klær blant sivile mennesker, å bygge tunneler designet for å gjemne stridende, våpen og sprengstoff under sivile fasiliteter med innganger tom fra skoler og barnerom er en stor krigsforbrytelse. Å kjempe fra sykehus er en krigsforbrytelse. Da mister sykehusene den beskyttelsen de har i en krigssituasjon. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (4 timer siden):

👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 timer siden):

Men det er jo fakta? Det er ikke dehumanisering, tvert imot. Det er en krigsforbrytelse fra Hamas mot sine sivile. At de jevne beboere på Gazastripen ikke ser dette selv er mer enn rart, men de kan nok ikke fritt si det de vil. 

Å gjemme seg bak siviler, kjempe i sivile klær blant sivile mennesker, å bygge tunneler designet for å gjemne stridende, våpen og sprengstoff under sivile fasiliteter med innganger tom fra skoler og barnerom er en stor krigsforbrytelse. Å kjempe fra sykehus er en krigsforbrytelse. Da mister sykehusene den beskyttelsen de har i en krigssituasjon. 

Det er 100% krigsforbrytelse fra Israel sin side. 

Hadde ABB forskanset seg inn i en barnehage etter 11/7 så ville det ikke gitt politiet rett til å sprenge barnehagen med 60 barn inni selv om de ble brukt som skjold. 

Det høres så latterlig og dumt ut å forsvare seg med at de brukes som skjold. Tror du de døde barna sine foreldre syns det er formildende ovenfor politiet som sprengte barnehagen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Who is she skrev (4 minutter siden):

Det er 100% krigsforbrytelse fra Israel sin side. 

Hadde ABB forskanset seg inn i en barnehage etter 11/7 så ville det ikke gitt politiet rett til å sprenge barnehagen med 60 barn inni selv om de ble brukt som skjold. 

Det høres så latterlig og dumt ut å forsvare seg med at de brukes som skjold. Tror du de døde barna sine foreldre syns det er formildende ovenfor politiet som sprengte barnehagen?  

Dette er en håpløs sammenligning. Antyder at man ikke helt har tatt inn over seg problemstillingen.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (4 timer siden):

Dette er en håpløs sammenligning. Antyder at man ikke helt har tatt inn over seg problemstillingen.

Ja du har rett det er faktisk enda verre. Så sammenligningen blir litt fair out, men prinsippet om å bruke babyer, barn og eldre som skjold og rettferdiggjøre massakre, lemlesting og sulting av den grunn er bare så fjernt og dumt som det går an. Folkemord heter det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (1 time siden):

men prinsippet om å bruke babyer, barn og eldre som skjold og rettferdiggjøre massakre, lemlesting og sulting av den grunn er bare så fjernt og dumt som det går an. Folkemord heter det. 

Det er Hamas som bruker babyer som menneskelige skjold. Så i så fall er det de som utfører folkemord på sin egen befolkning - om det er det som heter folkemord.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Who is she skrev (1 time siden):

Så sammenligningen blir litt fair out,

Siden vi er glad i sammenligninger så kan jeg godt utbedre din så den blir riktig. Mulig prinsippet om menneskelige skjold blir tydeliggjort.

ABB har forskanset seg inn i en barnehage med 60 barn og plaffer rundt seg. Han har plukket ett barn opp holdr det i armen. En skarpskytter har greid å sette seg opp i nabobygget, men han vil ikke kunne skyte uten å regne med å måtte treffe både ABB og barnet han holder opp. Om han ikke tar skuddet vandrer ABB videre og skyter alt av unger og ansatte som er igjen.

Om skarpskytteren skyter utøver han folkemord?

Tror du det døde barnet sine foreldre syns det er formildende ovenfor skarpskytteren?  

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Siden vi er glad i sammenligninger så kan jeg godt utbedre din så den blir riktig. Mulig prinsippet om menneskelige skjold blir tydeliggjort.

ABB har forskanset seg inn i en barnehage med 60 barn og plaffer rundt seg. Han har plukket ett barn opp holdr det i armen. En skarpskytter har greid å sette seg opp i nabobygget, men han vil ikke kunne skyte uten å regne med å måtte treffe både ABB og barnet han holder opp. Om han ikke tar skuddet vandrer ABB videre og skyter alt av unger og ansatte som er igjen.

Om skarpskytteren skyter utøver han folkemord?

Tror du det døde barnet sine foreldre syns det er formildende ovenfor skarpskytteren?  

Prøv igjen. Ser ingen likhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (1 minutt siden):

Prøv igjen. Ser ingen likhet. 

Det var ikke et forsøk. Det er slik en korrekt sammenligning ser ut. Om du ikke ser det bør du muligens prøve å lese igjen.

Hva var det du ikke forsto? Mulig jeg kan prøve å forklare om du sier hvor forståelsen stopper.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (14 minutter siden):

Det var ikke et forsøk. Det er slik en korrekt sammenligning ser ut. Om du ikke ser det bør du muligens prøve å lese igjen.

Hva var det du ikke forsto? Mulig jeg kan prøve å forklare om du sier hvor forståelsen stopper.

Å være nedlatende er ikke noe poeng. Jeg forsto utmerket godt hva du skrev, men ser ingen likhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...