Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er neimen ikke rart man har behov for menneskelig kontakt! 

Anonymkode: 38c70...dc1

?

Anonymkode: 2b91a...76d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Å som jeg har prøvd å prate og få kontakt med de rundt meg ! Men det hjelper ikke, jeg blir ikke inkludert i noe. Og mine kollegaer jobber rundt om andre steder, komunalt, og vi har ikke noe treffsted eller tid. De er tilfreds med å gå i sin egen verden. 

Jeg har sett det mange ganger, på sykehus, i kontorlokaler, og i offentlige lokaler, hvordan enkelte hever seg over renholdspersonalet og er direkte stygge/ufine, både kollegaer eller folk som er på besøk et sted. Jeg forstår deg godt at det er dritt-kjipt å gå på "utsiden" av alt og være den som veldig mange bare stirrer på, suser forbi, eller bare overlater dritten til! Den som ikke blir inviter til å sitte sammen med de andre til lunsj og den som ikke "får lov" å være en del av det store felleskapet. All mulig ære til alle de som orker å jobbe som reholdsmedarbeidere! 

Jeg gjør mye for å forsøke å hilse, flytte meg, kaste søppel, tømme kaffekoppen, si unnskyld om jeg må gå over et området som nettop er vasket osv for rehnholdspersonalet, men jeg opplever at veldig mange nesten ikke tørr å si hei tilbake, og mange er så vant til å bli tatt forgitt at jeg ser at de nesten bare har gitt opp. Det er fryktelig trist! Det bør definitivt skje en kulturendring når det gjelder hvordan renholdspersonalet har det på jobb!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alltid tenkt på renhold som en type jobb som passer for de som trives best i sin egen boble på jobb, som blir slitne av sosial omgang. Jeg hadde deltids og sommerjobb på helsehus og i serveringsbransjen. Helt andre siden av skalaen. Husker jeg gjerne kunne tenkt meg en sommer som vasker i kontorlokaler, eller en tilsvarende "avsosial" jobb. For en begrenset periode hadde det nok passet meg helt ypperlig, men jeg fikk aldri de renholds stillingene jeg søkte på. Er det ikke mulig å se etter renholdsarbeids på en arbeidsplass hvor man jobber mer i team, ts? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Alle?

Du mener de som griser og blåser i hvordan det ser ut rundt seg fordi noen andre tar det?

Vedkommende som vasker der jeg jobber,.burde mistet jobben sin. Vi kommer til mugne mopper hver mandag. Men burde ALLE som vasker av den grunn gjennomgå ny opplæring?

Anonymkode: c5932...5bc

kanskje den mugne moppen er et hint da. 

Anonymkode: 2cafd...b10

AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (41 minutter siden):

Jeg har sett det mange ganger, på sykehus, i kontorlokaler, og i offentlige lokaler, hvordan enkelte hever seg over renholdspersonalet og er direkte stygge/ufine, både kollegaer eller folk som er på besøk et sted. Jeg forstår deg godt at det er dritt-kjipt å gå på "utsiden" av alt og være den som veldig mange bare stirrer på, suser forbi, eller bare overlater dritten til! Den som ikke blir inviter til å sitte sammen med de andre til lunsj og den som ikke "får lov" å være en del av det store felleskapet. All mulig ære til alle de som orker å jobbe som reholdsmedarbeidere! 

Jeg gjør mye for å forsøke å hilse, flytte meg, kaste søppel, tømme kaffekoppen, si unnskyld om jeg må gå over et området som nettop er vasket osv for rehnholdspersonalet, men jeg opplever at veldig mange nesten ikke tørr å si hei tilbake, og mange er så vant til å bli tatt forgitt at jeg ser at de nesten bare har gitt opp. Det er fryktelig trist! Det bør definitivt skje en kulturendring når det gjelder hvordan renholdspersonalet har det på jobb!

joda, men jeg husker da jeg jobbet som rengjører på hotell at jeg bare ville forsvinne i bakgrunnen. jeg ville ikke si hei hele tiden, ville fokusere på oppgavene. jeg bruker mye energi på å skifte fokus. en rengjører er jo ofte "opptatt" med noe, vasker gulv feks. det er jo bra at man ikke blir avbrutt da. men jeg har ikke jobbet med det over lengre tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

joda, men jeg husker da jeg jobbet som rengjører på hotell at jeg bare ville forsvinne i bakgrunnen. jeg ville ikke si hei hele tiden, ville fokusere på oppgavene. jeg bruker mye energi på å skifte fokus. en rengjører er jo ofte "opptatt" med noe, vasker gulv feks. det er jo bra at man ikke blir avbrutt da. men jeg har ikke jobbet med det over lengre tid. 

Det er forskjell på de som ikke "vil" si hei fordi de er opptatt (noe som er fult forståelig) og de du ser bare har resignert altså :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske flere visste hvor mye det kunne bety i dagen min hvis de tok seg tid til å se meg og veksle noen ord utover høflighetsfraser. Det er slik som kan få meg gjennom dagen. Å gå å føle seg usynlig er uutholdelige. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skulle ønske flere visste hvor mye det kunne bety i dagen min hvis de tok seg tid til å se meg og veksle noen ord utover høflighetsfraser. Det er slik som kan få meg gjennom dagen. Å gå å føle seg usynlig er uutholdelige. 

Jeg sier alltid hei og takk (når de har vasket mitt kontor) til renholderne på jobb, men i morgen skal jeg innlede en samtale❤️

Anonymkode: 34853...221

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det burde være obligatorisk for mange å prøve en renholdsjobb et års tid! Akkurat nå er jeg så dritt lei av å gå rundt andre å vaske og ikke være en del av kolleger på jobb! Gir ikke mening og er skittensomt! 

Folk burde prøve for å forstå.. For folk har ikke peiling. 

Men hvem er du ser på som dine kolleger? Andre som jobber der? De er jo ikke det, dine kolleger er eventuelt andre renholdere på samme sted, ikke de som jobber med helt andre ting.

Anonymkode: 617d5...8b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hvem er du ser på som dine kolleger? Andre som jobber der? De er jo ikke det, dine kolleger er eventuelt andre renholdere på samme sted, ikke de som jobber med helt andre ting.

Vi er de som har bygget som arbeidsplass så hvis de ikke er kollegar, hva er de da? Både andre renholdere og de jeg går sammen med er del av kolleger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er de som har bygget som arbeidsplass så hvis de ikke er kollegar, hva er de da? Både andre renholdere og de jeg går sammen med er del av kolleger. 

Så du tenker at jeg som er professor på universitetet er kollega til de som vasker der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du  sammenligner privat vasking med profesjonellt renhold? 

Når jeg tenker på den siste renholderen jeg arbeidet sammen med, så sammenligner jeg, ja. Det er veldig mye renere hjemme hos meg enn det var på den arbeidsplassen. Enda vedkommende både hadde utdannelse og var en del av kollegagjengen. ;)

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Uansett hvor jeg har jobbet så har jeg da virkelig både hilst på og snakket med renholderne, det uavhengig av om de har vært ansatt i samme firma eller innleid. For meg er det normal folkeskikk.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du tenker at jeg som er professor på universitetet er kollega til de som vasker der?

Ja, hvis dere er ansatt på samme universitet og har samme avsender på lønsslippen så er dere kollegaer, uansett hvor vondt det måtte gjøre i din overlegne, akademiske hjerne. :ler:

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Å som jeg har prøvd å prate og få kontakt med de rundt meg ! Men det hjelper ikke, jeg blir ikke inkludert i noe. Og mine kollegaer jobber rundt om andre steder, komunalt, og vi har ikke noe treffsted eller tid. De er tilfreds med å gå i sin egen verden. 

Skjønner deg godt, jeg. Jeg passer alltid på å hilse på vaskerne der jeg jobber. Alle har behov for å bli sett. 

Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Ja, hvis dere er ansatt på samme universitet og har samme avsender på lønsslippen så er dere kollegaer, uansett hvor vondt det måtte gjøre i din overlegne, akademiske hjerne. :ler:

Dette må være det dummeste jeg har lest i hele dag. Og jeg er ikke akademiker engang.

Skrevet
Imsdalen skrev (5 timer siden):

Dette må være det dummeste jeg har lest i hele dag. Og jeg er ikke akademiker engang.

:trøst:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

ja, vi jobber der begge to. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...