Gå til innhold

Førstekonsulent eller rådgiver i staten  

26 stemmer

1. 1. Hvilken stillingstittel vil dere velge og hvorfor? Med tanke på kun førstekonsulent har en lønnsøkning på 1,1 prosent i 10 år. 

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 79c82...f5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer jo ikke. Hos oss er førstekonsulent i «kort stige» og rådgiver i «lang». Dette er ansiennitstillegg, uavhengig av lønnsforhandlinger. Rådgivere har bedre lønnsramme, og høyere lønn. Mao, jeg hadde selvfølgelig valgt rådgiver. 

Anonymkode: e124d...d5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv valgt å ikke kjempe for å endre fra første til senior nå nettopp grunnet at det vil være mere gunstig å ligge på første. Skjer det endringer så kan man ta den kampen da.

Anonymkode: e9523...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Det påfølgende tips mitt er å sjekke opp hva som er mest gunstig for akkurat deg på fin arbeidsplass. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke. Hos oss er førstekonsulent i «kort stige» og rådgiver i «lang». Dette er ansiennitstillegg, uavhengig av lønnsforhandlinger. Rådgivere har bedre lønnsramme, og høyere lønn. Mao, jeg hadde selvfølgelig valgt rådgiver. 

Hos oss " statlig etat" har det blitt slik at førstekonsulent absolutt har mulighet til å ha bedre lønn + lønnsbetingelser. 

For eksempel kan en førstekonsulent stilling lyses ut i samme spenn som en senior/rådgiver stilling. 

Det er endel senior/rådgivere som derfor blir gått forbi av førstekonsulenter nå, antar det er kombinasjonen av at førstekonsulent lyses ut i høyere spenn, senior/rådgiver har ikke hatt god lønnsutvikling i stilling, førstekonsulenten er garantert en viss utvikling = gi det noen år og førstekonsulenten er høyere en senior/rådgiver. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Førstekonsulenter hopper automstisk opp i lønn. Det er gull verdt. Etter jeg ble rådgiver selv, har jeg bare fått de generelle lønnstilleggene. Sjefen er kjempestreng, for å få noe mer må man vise til over 60 % endringer av oppgaver, man må ta på seg helt andre ting. Eneste eksempelet jeg vet der noen gikk mye opp i lønn som rådgiver, er en kollega som søkte jobb et annet sted med høyere lønn, fikk tilbud, og brukte dette som brekkstang til å få fire lønnstrinn mer i "gamlejobben".

Anonymkode: 97cd4...536

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hos oss " statlig etat" har det blitt slik at førstekonsulent absolutt har mulighet til å ha bedre lønn + lønnsbetingelser. 

For eksempel kan en førstekonsulent stilling lyses ut i samme spenn som en senior/rådgiver stilling. 

Det er endel senior/rådgivere som derfor blir gått forbi av førstekonsulenter nå, antar det er kombinasjonen av at førstekonsulent lyses ut i høyere spenn, senior/rådgiver har ikke hatt god lønnsutvikling i stilling, førstekonsulenten er garantert en viss utvikling = gi det noen år og førstekonsulenten er høyere en senior/rådgiver. 

Hæ, hvor i staten jobber dere?? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber i politiet, men vet dette også er tilfellet i UH sektoren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber i UH-sektoren og kjenner meg absolutt ikke igjen. Det er få eller ingen førstekonsulenter som ligger høyere i lønn enn rådgivere. Og seniorrådgivere ligger godt over begge stillingskodene. 

Anonymkode: a622a...6ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rådgiver, og ville fortsatt å være det om jeg fikk valget.

Anonymkode: 9fc9f...4fc

Gjest issoras
Skrevet

Dette varierer fra organisasjon til organisasjon så umulig å gi et generelt svar her... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber opp mot UH, og dette er ikke tilfellet der. Heller ikke i dep eller dir. Førstekonsulent er (som regel) 500-600, rådgiver 600-700, senior fra 670.. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

NAV her.

Anonymkode: 7b856...058

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

NAV her.

Ja, når du sier det; NAV var jeg faktisk klar over. Der ligger rådgivere veldig lavt kontra andre statlige etater. Veldig rart! 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, når du sier det; NAV var jeg faktisk klar over. Der ligger rådgivere veldig lavt kontra andre statlige etater. Veldig rart! 

Ja, det er pussig..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en domstol og det er stor forskjell fra domstol til domstol og til og med innad i avdelingene i egen domstol. Jeg er rådgiver og vet om førstekonsulenter i andre avdelinger på samme arbeidsplass som tjener nøyaktig det samme som meg. 

Anonymkode: 7c250...500

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt førstekonsulent, og blitt der til jeg hadde makset ut stigen. Så kunne ny tittel komme etter det igjen. Hos oss er det sjelden noe å få ut av lokale forhandlinger, så førstekonsulenter har blitt den nye adelen. Men er ikke sikkert det er likt andre steder, kan godt hende det er lettere for noen å bruke det at de tjener mindre enn lavere stillingstitler som et argument i lønnsforhandlinger. Fagforeningen lovet å kjempe for stiger for flere stillingsgrupper, men de ofret jo det sammen med sentralt tillegg for å sikre felles avtale. 

Anonymkode: 569f6...279

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstekonsulent, og er dermed garantert 1,1% stigning i året i ti år. Men likevel ligger de fleste rådgivere og seniorrådgivere godt over oss førstekonsulenter i lønn(ofte krav til master)Seniorrådgivere har ofte fra 650/700 i lønn. Jeg har 550… Seniorkonsulenter derimot, de ligger ikke nødvendigvis særlig mye over førstekonsulenter, og har heller ingen automatisk opprykk i lønn hvert år. Er jo ikke så mange tusenlappene på min noe beskjedne årslønn med 1,1%, men alt hjelper. 

Anonymkode: b2d5e...1ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jobber i UH-sektoren og kjenner meg absolutt ikke igjen. Det er få eller ingen førstekonsulenter som ligger høyere i lønn enn rådgivere. Og seniorrådgivere ligger godt over begge stillingskodene. 

Anonymkode: a622a...6ab

Mens jeg jobber og i UH-sektoren og kjenner meg absolutt igjen. Vi har førstekonsulenter som puster seniorrådgivere i nakken når det gjelder lønn.

Anonymkode: 7c134...f08

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Kan dere forklare litt her? Selv om rådgiver har master og god erfaring, tjener man lavere enn førstekonsulent?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...