Gå til innhold

Finnes det egentlig noen bra måte å spørre kjæresten om hun er trofast/ekslusiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi avtalte ekslusivitet veldig tidlig og hun var veldig opptatt av å slette Tinder. Så egentlig virker hun som en solid dame. Vi har vært sammen i snart 3 måneder.

Men samtidig har hun flere ganger fleipet om andre menn og med vilje vært mystisk om hva hun har drevet med siden sist så jeg har opparbeidet meg en klump i magen over det. Jeg er egentlig overbevist om at dette bare er angst og barnslige tanker i mitt hode og ikke noe annet enn tull fra hennes side, men skulle gjerne hatt en bekreftelse slik at jeg kan legge saken død. 

Anonymkode: 8c3d2...9ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dame som fleiper om andre menn og "er mystisk" når dere er nyforelsket, er ei dame som kommer til å gjøre det samme de neste 50 årene. Orker du sånne damer som spiller spill og synes det er "søtt" når du blir sjalu?

Jeg ville bare gjort det slutt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Beloved skrev (6 minutter siden):

En dame som fleiper om andre menn og "er mystisk" når dere er nyforelsket, er ei dame som kommer til å gjøre det samme de neste 50 årene. Orker du sånne damer som spiller spill og synes det er "søtt" når du blir sjalu?

Jeg ville bare gjort det slutt. 

Jeg tenker det samme. TS, her virker det som du har møtt ei som liker å spille på sjalusi. Hadde en kompis som var i liknende forhold, og dama hans gikk så langt som å flørte med andre menn, foran han, bare for å få en reaksjon. Veldig toxic.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

@Beloved og @Queen19, jeg skjønner hva dere mener, men vi er nok langt unna sånne situasjoner som dere tenker på. Men enig med Queen19 at hvis hun flørter med andre så er vi ferdige.

Jeg tror disse småfleipene er noe vi enkelt rydder vekk med en prat. Men dette er ikke hva jeg spør om i HI. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

@Beloved og @Queen19, jeg skjønner hva dere mener, men vi er nok langt unna sånne situasjoner som dere tenker på. Men enig med Queen19 at hvis hun flørter med andre så er vi ferdige.

Jeg tror disse småfleipene er noe vi enkelt rydder vekk med en prat. Men dette er ikke hva jeg spør om i HI. 

Ok, la oss gå litt grundigere til verks. 

Da dere ble enige om å slette tinder, og ekslusivitet, diskuterte dere hva dette betyr? Det virker som at mange blir enige om ekslusivitet, og deretter skuffet når deres definisjon ikke blir imøtekommet. Jeg og samboeren ble feks først enige om at vi kun hadde sex med hverandre, en stund senere ble vi enige om at vi også kun datet hverandre. Så vi hadde det altså åpent for å treffe andre, uten sex. Om dere aldri definerte eksklusivitet, så tenker jeg at det er stedet å starte. Om dette allerede er definert, så tenker jeg at du må tilnærme temaet fra ditt ståsted, og være litt sårbar om hvordan du føler det. 

Typ: Jeg blir usikker når du tuller om andre menn og er tilbakeholden med hva du har gjort siden sist, jeg syns det er vanskelig å vite hvor jeg har deg, og vi er nok ikke godt nok kjent enda, til at jeg klarer å forstå hva som bare er uskyldig spøk. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt rart at du tar så lett på denne klumpen TS, den prøver å si deg noe. Hun damen her er ikke i stand til å skape trygghet nok til et forhold. Hun går bevisst inn for å skape utrygghet. Dette er et trekk noen mennesker har i form av et utrygt tilknytningmønster, og det vil tvilsomt bli bedre, mer sannsynlig verre. Hun gjør deg besvisst usikker og prøver å skape seg en maktposisjon i forholdet, altså at det er du som er den heldige her. Kan godt hende hun liker deg veldig godt, men måten hun viser deg dette er i så fall skadelig for relasjonen, og du er nødt til å sette deg klare grenser for hva du kan akseptere og ikke, du må ta kontroll over situasjonen og få denne klumpen til å forsvinne, om det så er å avslutte med henne.

Anonymkode: 1c97a...640

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I starten av et ferskt forhold er man ofte sårbar. Overlykkelig og forelsket i ene sekundet, men dertil livredd for å miste eller å misse. En berg og dalbane av følelser. 
Det er vanskelig å ha en formening i hva kun måtte legge i «tuller om andre menn». Hun er nok litt usikker hun også. Gir du henne nok bekreftelse? Hvis ikke kan hint om andre være et tegn på at hun vil vise deg at hun er attraktiv, om du ikke er flink til å gi henne tilbakemelding på at hun er ei bra dame. 
I et nytt forhold vil den andre alltid være noe mystisk i starten da en ikke kjenner hverandre helt. Du er nok var på det. Kanskje synes hun du er kontrollerende? Det er også helt vanlig å være noe mer av i starten. 
Tror du er tjent med å være åpen og si at du blir usikker når hun prater om andre menn. Spør henne hva hun mener når hun tuller med dette. På denne måten setter du deg også i respekt og viser henne om grenser du har i forholdet. Tør å være åpen og still spørsmål, det vil du vinne på. Denne klumpen i magen du har, kjenner mange seg igjen i. 

Anonymkode: edb63...e04

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I starten av et ferskt forhold er man ofte sårbar. Overlykkelig og forelsket i ene sekundet, men dertil livredd for å miste eller å misse. En berg og dalbane av følelser. 
Det er vanskelig å ha en formening i hva kun måtte legge i «tuller om andre menn». Hun er nok litt usikker hun også. Gir du henne nok bekreftelse? Hvis ikke kan hint om andre være et tegn på at hun vil vise deg at hun er attraktiv, om du ikke er flink til å gi henne tilbakemelding på at hun er ei bra dame. 
I et nytt forhold vil den andre alltid være noe mystisk i starten da en ikke kjenner hverandre helt. Du er nok var på det. Kanskje synes hun du er kontrollerende? Det er også helt vanlig å være noe mer av i starten. 
Tror du er tjent med å være åpen og si at du blir usikker når hun prater om andre menn. Spør henne hva hun mener når hun tuller med dette. På denne måten setter du deg også i respekt og viser henne om grenser du har i forholdet. Tør å være åpen og still spørsmål, det vil du vinne på. Denne klumpen i magen du har, kjenner mange seg igjen i. 

Anonymkode: edb63...e04

Og det er nettopp denne måten å kommunisere på som er skadelig. La oss si hun er usikker, i stedet for å vise sin usikkerhet og være sårbar, så prøver hun å gjøre TS usikker. En slik form for kommunikasjon virker bare mot sin hensikt og vil bare støte bort motparten. Du må bli tydelig og stå opp for deg selv TS, det er ikke ok å drive med gjettelek eller leke med andres følelser.

Anonymkode: 1c97a...640

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du snakker med henne om det?

Anonymkode: cc4cb...05a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er tydeligvis så gammel at jeg har en annen oppfatning av begrepet «kjæreste» enn hva det betyr i dag.

«Kjæreste» for meg betyr at det er «oss to», ingen andre. Har man derimot avtalt at man har et åpent forhold, er saken annerledes, men det virker jo ikke å være tilfellet her.

Mitt råd er at du må snakke med kjæresten din, fortelle hvordan du har det og hvordan du føler det. 

Et forhold er «teamwork» og skal det bli bra må man kommunisere godt. Hvis ikke rakner det til slutt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for seriøse innspill.  Jeg tegner nok et skjevt bilde av henne. Hun er en fantastisk kjæreste bortsett fra de unotene jeg tar opp. Ellers hadde jeg ikke giddet. Jeg har gått fra damer som spiller spill og sårer følelser før.

Jeg pratet med henne i går og tok opp dette med eksklusivitet og sånt, uten å komme med beskyldninger eller kritikk. Hun var veldig overbevisende om hva hun mener om det. Vi snakket dermed også om hvor vi er og hva vi vil med forholdet. Jeg føler den praten fjernet det meste av tvil. 

Jeg tok ikke opp disse merkelige kommentarene hennes som har plaget meg, men jeg kommer til å ta tak i det og sette grenser om det skjer igjen. Slik som hun tok praten i går seriøst i går, tror jeg den uvanen skal være enkel å få vekk. Uansett er det lettere å tåle sånn type "fleip" når man står tryggere i forholdet. 

2 hours ago, remix2020 said:

Kjæreste» for meg betyr at det er «oss to», ingen andre.

Ja. Dette var omtrent hennes ord også i går. 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for innspill. Jeg tror dette går framover. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi avtalte ekslusivitet veldig tidlig og hun var veldig opptatt av å slette Tinder. Så egentlig virker hun som en solid dame. Vi har vært sammen i snart 3 måneder.

Men samtidig har hun flere ganger fleipet om andre menn og med vilje vært mystisk om hva hun har drevet med siden sist så jeg har opparbeidet meg en klump i magen over det. Jeg er egentlig overbevist om at dette bare er angst og barnslige tanker i mitt hode og ikke noe annet enn tull fra hennes side, men skulle gjerne hatt en bekreftelse slik at jeg kan legge saken død. 

Du må jo fortelle henne at det skaper utrygghet hos deg og at du ikke liker den måten å «fleipe» på. Åpen og ærlig.

Anonymkode: 84af2...fa5

Skrevet
remix2020 skrev (3 timer siden):

Jeg er tydeligvis så gammel at jeg har en annen oppfatning av begrepet «kjæreste» enn hva det betyr i dag.

«Kjæreste» for meg betyr at det er «oss to», ingen andre. Har man derimot avtalt at man har et åpent forhold, er saken annerledes, men det virker jo ikke å være tilfellet her.

Mitt råd er at du må snakke med kjæresten din, fortelle hvordan du har det og hvordan du føler det. 

Et forhold er «teamwork» og skal det bli bra må man kommunisere godt. Hvis ikke rakner det til slutt

Enig, jeg syntes først trådtittelen var selvmotsigende, for hvis man først er kjærester, er jo poenget at man faktisk er eksklusive. Når jeg leste hva TS skrev i innlegget, ble det jo klarere hva problemet var. 

Men det ser ut som det har ordnet seg, og bra er det.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er noen bra måte å spørre kjæresten om hun er trofast/eksklusiv. Det er noe man forventer.

Men viktig å ta opp emnet om hvordan man ser på det med å være trofast i et forhold. Si hvordan du tenker om det, og spør hvordan hun tenker om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...