AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #1 Skrevet 11. juni 2024 Er i en vanskelig situasjon nå både mtp helse og ekteskap, men orker ikke å utgreie om dette nå. Vil tenke posirtivt og har absolutt tenkt at å reise på ferie utenlands alene, det blir aktuelt veldig snart. Hvordan startet du med dette? Når dro du virkelig utenlands? Jeg tenker å reise litt alene i Norge først, steder jeg vil til. Også utfordre meg litt her. Kanskje ikke planlegge alt feks. Så reise til Sverige, også utlandet. Hører gjerne andres turer og forberedelser..😄 Anonymkode: b40ab...187 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #2 Skrevet 11. juni 2024 Hvorfor begynne så smått? å reise alene eller med mannen er liten forskjell annet enn at jeg må bære all bagasje selv. Prosedyren med innsjekk på fly/hotel, passkontroll etc er det samme om du er alene eller har reisefølge. for min del ville jeg reist rett til utlandet om det var målet, men jeg ville kanskje valgt et sted det du er kjent dra før/har vært før om du er engstelig. Et sted det det er lett å komme seg rundt, og ikke minst et sted der man som enslig kvinne kan bevege seg fritt og trygt. mitt tips er å dra et sted du virkelig har lyst til, bestemme deg for hva du vil se/gjøre og hvordan du skal komme deg til og fra aktivitetene/severdighetene. Vurder om du vil bo et sted som har matservering/restaurant. Anonymkode: 84aba...427 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #3 Skrevet 11. juni 2024 Jeg flytta til ny by da jeg var 22, så jeg startet å dra på soloturer da. Første turen dro jeg på julemarked og var borte en langhelg. Jeg hadde ingen forberedelser, sånn at jeg trengte å reise i Norge eller noe sånt. Så ikke nødvendigheten med det. Men før jeg dro, leste jeg ganske mye om transportmuligheter i de byene jeg dro til, lastet ned buss-apper etc. Kanskje det er enklest for deg å reise til et engelsktalende land (eller der folk flest kan snakke engelsk) til å begynne med? Anonymkode: d88e4...727
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #4 Skrevet 11. juni 2024 Jeg dro "alene" på språkreise og bodde hos en fremmed familie da jeg var 16. Første uorganiserte reise var med min lillebror til en europeisk storby da jeg avsluttet vgs som 18-åring og han 16 (snart 17). Som 19-åring reiste jeg tre uker alene på interrail i Europa. Hadde planlagt og bestilt overnatting, så helt fri interrail var det ikke, men jeg reiste fullstendig på egen hånd, som på flermannsrom på hostel/ungdomsherberge o.l. Veldig gøy! Det er bare å finne et reisemål, bestille reise og sentralt plassert overnatting, og finne ut hvordan du kommer deg til hotellet. Forbered deg gjerne ved å se låne eller kjøpe en reiseguide, ev. reiseapper. Jeg synes ofte en reiseguide-bok gir bedre tips (mer variasjon med reise-appene), men de utfyller hverandre fint. Det eneste jeg synes er litt "kjipt" når jeg reiser alene, er å spise på restaurant alene. Det føles litt ensomt, men går bedre om man tar med en avis eller bok. Jeg har som regel endt opp med å spise litt enklere, ta med take away til en benk i en park e.l. Å stå lenge i kø for å komme inn et sted er også litt kjedelig alene, men det løser du greit med en bok eller podkast på øret. Tenker det ikke er nødvendig å "øve" i Norge, men anbefaler deg å dra til en litt større, turistvennlig by i utlandet, f.eks. Berlin, Stockholm eller København (om du vil ha noe nærere der du enkelt forstår språket). God tur! Anonymkode: 5c676...3f1 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #5 Skrevet 11. juni 2024 Dro alene til London rett etter at jeg fylte 18, og nå er jeg 33 og har vært alene på seks kontinenter, USA, Japan, Italia, Thailand, Australia, Peru, Uruguay, Kroatia, Sør-Korea, Indonesia og mye mer. Du trenger ikke øve i Norge, bare dra et sted i Europa, det går helt fint. Bestill fly å flyselskapets nettside, men du kan sammenligne priser på Skyscanner (bare ikke bestill gjennom selskapene de linker til). Bestill overnatting på f.eks. booking.com. Ellers trenger du bare det vanlige som du pakker til reise, finn restauranter du vil besøke eller ting du vil gjøre, så bare drar du. Selv liker jeg å møte folk, så jeg undersøker mulighetene til dette på stedene jeg besøker, men det er helt opp til deg. Anonymkode: 6c1bc...0be
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Min første ordentlige ferie alene var fire uker på tvers i USA da jeg var 18. Elsker å reise alene. Da kan jeg bestemme alt; gjøre det jeg har lyst til, og få en passende kombinasjon av aktive og late dager. De årene vi hadde små barn ble det lite alenereiser. Nå har alle flyttet hjemmefra, og jeg får en.fin blanding av reiser alene, med mannen, eller med barn/venner/familie. Anonymkode: 1761b...94a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 Jeg flyttet til utlandet alene for å studere da jeg var 18 år. Siden den tid har jeg reist flere ganger alene. Jeg synes det er lett å bli kjent med folk på tur, men husk at vi som kvinner er mer utsatt for diverse f-enskap også på ferie. Vær bevisst over omgivelser. Det skal gå helt fint! Kan være fint å ta med bøker om du liker å lese, og det er deilig å ikke måtte ta hensyn til noen andre på tur, kunne gjøre akkurat det du selv vil. god ferie Anonymkode: 07053...6af 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 Jeg var på et par turer alene innen Europa før jeg slo på stortromma med Australia og New Zealand. Forberedelser er vel ikke så veldig annerledes om man er alene, bortsett fra at man kan bestille det man vil og ikke trenger bli enige om noe Anonymkode: b871f...cb9
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Skrevet 14. juni 2024 Skjønner ikke at du må lage et helt prosjekt ut av en reise, med opptrapping og tørrtrening. Som en form for eksponeringsterapi. Tror du overestimerer hva det er å reise på en tur alene. Hadde ikke "kastet bort" penger på innenlands tørrtrening og Sverige. Hvor har du lyst til å dra? London, Madrid, Krakow? Bestill fly og hotell- og husk passet. Selv gjør jeg bare litt research på nettet om stedet jeg skal til, for å finne ut av hva som kan oppleves der. Du behøver jo ikke dra til Marokko eller Egypt Anonymkode: 8dee1...728 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #10 Skrevet 15. juni 2024 Jeg er som deg HI, drømmer om å reise alene men har aldri prøvd det. Er en overtenker, og skjønner meg ikke på alle i innleggene over som fremstiller det som null stress og verdens mest naturlige sak å reise alene. Synes planen din om innenlands først høres fornuftig ut. Anonymkode: 53436...d55 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #11 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er som deg HI, drømmer om å reise alene men har aldri prøvd det. Er en overtenker, og skjønner meg ikke på alle i innleggene over som fremstiller det som null stress og verdens mest naturlige sak å reise alene. Synes planen din om innenlands først høres fornuftig ut. Anonymkode: 53436...d55 Det er jo ikke mer stress enn man gjør det til selv. Det er jo i bunn og grunn det samme som å reise sammen med noen. Har vært i 40 land, over halvparten av de alene. Skal sies at jeg startet med Europa, men å reise videre ut i verden er egentlig ikke sååå annerledes . Anonymkode: 7edce...761 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #12 Skrevet 15. juni 2024 Jeg reiser mye alene i jobb, og utvider da gjerne med noen dager for å se plassen. For meg er det ingen forskjell på å reise alene, og reise med mannen. Med to unntak; om jeg ikke leier bil forhandsbestiller jeg alltid transport, med mannen bruker vi gjerne uber-tjenester eller taxi. En del plasser spiser jeg middag ved eller på hotellet i stedet for å utforske steder sent på kvelden, slik jeg kan finne på med mannen. Om du vil begynne litt forsiktig er København et godt valg. Kort flytur, enkel transport til byen (t-bane eller tog), trygg by, kompakt bysentrum. Må sies at jeg reiste mye med familien som ung, og var på fly mange ganger i året. Og har fortsatt slik sammen med mannen. Så for meg har det alltid føltes like naturlig å dra til flyplassen og fly et sted, som å sette meg i bilen og kjøre til jobb. Anonymkode: d1f10...011 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #13 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er som deg HI, drømmer om å reise alene men har aldri prøvd det. Er en overtenker, og skjønner meg ikke på alle i innleggene over som fremstiller det som null stress og verdens mest naturlige sak å reise alene. Synes planen din om innenlands først høres fornuftig ut. Anonymkode: 53436...d55 Hva er du redd for? Jeg har vært i land der de knapt kan engelsk, det ordner seg med tegnspråk, et smil, og google translate. Jeg har satt meg på feil tog fra flyplassen, og plutselig oppdaget på google maps at jeg er noen mil i feil retning, det ordner seg ved å spørre noen hva jeg gjør, og fikk hjelp til hvor jeg skulle gå av og hvilken linje jeg skulle ta tilbake. Jeg har blitt matforgiftet, det er egentlig det verste, å både være alene og hjemmefra når man er ekstremt dårlig, men da var jeg mye på telefon med mannen. Jeg har vært livredd i det jeg innser at jeg har gått inn i feil nabolag i San Fransissco, men det har også skjedd på reise med mannen, og det satt nok mest i eget hode. Men hva er alternativet? Leve et monotont liv i frykt hjemme? For meg er det en verre tanke enn alle de gangene jeg har hatt litt høy puls på tur. Et tips jeg glemte i forrige innlegg er at jeg alltid har en backupløsning for betaling når jeg er på tur alene. Har gjerne et kort i lomma, noen i veska, og et i kofferten. Og når jeg kommer til hotellet legger jeg alle kort unntatt to i safen. Tilsvarende har jeg både pass og ID kort, som alltid oppbevares på to ulike steder. Anonymkode: d1f10...011
Serafin Skrevet 15. juni 2024 #14 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 8.59): Er i en vanskelig situasjon nå både mtp helse og ekteskap, men orker ikke å utgreie om dette nå. Vil tenke posirtivt og har absolutt tenkt at å reise på ferie utenlands alene, det blir aktuelt veldig snart. Hvordan startet du med dette? Når dro du virkelig utenlands? Jeg tenker å reise litt alene i Norge først, steder jeg vil til. Også utfordre meg litt her. Kanskje ikke planlegge alt feks. Så reise til Sverige, også utlandet. Hører gjerne andres turer og forberedelser..😄 Anonymkode: b40ab...187 Ta deg en tur med Christian Radich. Det er sosialt og mange fine opplevelser sammen med andre. Sjøsyken kan du til dels forhindre med sjøsykeplaster bak øret 😊
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #15 Skrevet 12. juli 2024 Kom over en fin artikkel om å reise alene her https://www.nrk.no/mr/lena-otterlei-og-emma-heggdal-brevik-gir-tips-til-a-reise-aleine-1.16951995 En del av reisemålene som anbefales koster jo riktignok en del mer enn hva mange enslige har. Reise til Australia og Thailand fordi man bommet på studievalget er kanskje ikke for alle 😅 Men ellers mange bra tips til reisemål der. Anonymkode: b871f...cb9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #16 Skrevet 12. juli 2024 Byer jeg har vært i alene som er fine å reise til, er Nice, Krakow, Stockholm, København samt Larnaca på Kypros. Enkelt å reise til, enkelt å forflytte seg i, relativt små og enkle å orientere seg i. Anonymkode: 66138...5ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå