Gå til innhold

Hjelp!! Hvordan fungerer egentlig feriepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser og leser, men ingen gir meg det inn med t-skje😅🥲

Denne mnd (juni) fikk jeg utbetalt både full lønn og feriepenger. Jeg skjønner at feriepenger blir trukket fra lønn i forskudd gjennom året, men betyr dette at jeg ikke får utbetalt lønn neste mnd?

Unnskyld uvitenheten altså, men jeg drar meg i håret på mitt uintelligente hode😂

Anonymkode: 928a8...0c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger blir ikke trukket fra lønn.  De skal dekke lønn i ferien, så hvis du ikke ble trukket nå skjer det når du tar ferie, forutsatt at du har fast lønn. Har du timelønn får du jo ikke det når du ikke jobber timer i ferien.

Anonymkode: 92274...e2f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser også at det står jeg har "fem uker betalt ferie". Men hvordan betalt da? Om jeg ikke får lønn mnd jeg har ferie er det jo ikke betalt? Jeg er så lost 🙈

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ulike ordninger hos ulike arbeidsgivere. Det beste og mest riktige svaret for du nok ved å kontakte din arbeidsgiver.

Det vanlige er at man får lønn for de 11 månedene man jobber. Feriemåneden får du ikke lønn, men du får utbetalt feriepengene som er opptjent gjennom det foregående året. Men det kan godt hende din arbeidsgiver gjør det litt annerledes, og da må du spørre der hvordan deres ordning fungerer,

Anonymkode: f4b91...2be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser også at det står jeg har "fem uker betalt ferie". Men hvordan betalt da? Om jeg ikke får lønn mnd jeg har ferie er det jo ikke betalt? Jeg er så lost 🙈

Betalt med feriepengene.

Anonymkode: 92274...e2f

Skrevet

Vi i Norge har krav på 5 uker ferie. Du får ikke lønn de ukene du ikke er på jobb. 
Arbeidsgiver sparer penger av lønnen du fikk i 2023, og dette får du utbetalt i 2024 som en slags «kompensasjon» for at du ikke får lønn 12 måneder i året, men 11 måneder i året. Dette er altså et fastsatt beløp på prosent som arbeidsgiver sparer for deg og er basert på hvor mye penger du tjente i 2024. Tjente du 0 kr, får du ikke feriepenger. 

for meg og min arbeidsplass gjelder dette juni måned. Vanligvis får jeg fastlønn. Denne måneden settes opp som en vanlig måned, dvs 4 uker, og ettersom jeg ikke får betalt for ukene jeg har ferie, så trekkes det penger fra meg. Og det trekkes 5 uker. Denne måneden får jeg feriepenger, som arbeidsgiver har spart for meg basert på inntekt gjennom 2023, og da får jeg dette utbetalt. 
dette gjelder selv om jeg ikke har ferie i juni. Men jeg får som vanlig lønn igjen i juli, selv om det kanskje er den måneden jeg faktisk var ferie. 

jobber du på timer vil du få både lønn for det du jobbet forrige måned og feriepenger opptjent i 2023, men da vil det ta tid før du får lønn igjen ettersom du må jobbe en måned for å få det utbetalt neste måned. 
så her er det litt avhengig av om du har fastlønn eller timelønn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!🥰 Jeg ser på lønnslippen min nå at jeg i fjor fikk lønn alle 12 mnd, pluss feriepenger i tillegg i juni mnd... så jeg skjønner ikke helt. Jeg får høre med jobben🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar!🥰 Jeg ser på lønnslippen min nå at jeg i fjor fikk lønn alle 12 mnd, pluss feriepenger i tillegg i juni mnd... så jeg skjønner ikke helt. Jeg får høre med jobben🤷‍♀️

I juni får du

feriepenger + den vanlige lønna di - 5 uker ferie = feriepengeutbetalingen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får lønn i 12 mnd men de trekker for all ferie samtidig i en måned så du får ikke utbetalt lønn den mnd. med mindre du har avtalt annet eller mye overtid, tillegg i mai så lønnen blir mer enn hva de trekker i feriepenger. 

Anonymkode: 5836d...fdf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har timelønn og får utbetalt både feriepenger og lønn i juni. Men får ingenting den mnd jeg tar ut ferie.

Jeg tar som oftest ut ferie litt i juli og litt i august så jeg har litt ubetalt for begge mnd, men må supplere med feriepenger eller oppspart for å dekke utgiftene de mnd.

Anonymkode: 2fb0a...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (2 timer siden):

I juni får du

feriepenger + den vanlige lønna di - 5 uker ferie = feriepengeutbetalingen. 

Men da skulle jeg jo bare fått utbetalt tilnærmet en vanlig mnd lønn. Men jeg har fått det dobbelte, så de har jo da ikke trykket fem uker? Eller er det noe jeg ikke skjønner🤯

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da skulle jeg jo bare fått utbetalt tilnærmet en vanlig mnd lønn. Men jeg har fått det dobbelte, så de har jo da ikke trykket fem uker? Eller er det noe jeg ikke skjønner🤯

*trukket

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke skattetrekk i juni, så utbetalingen blir høyere enn vanlig.

Anonymkode: dd511...99c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Feriepenger tilsvarer ofte ca det dobbelte av en vanlig lønn, så du kan ha blitt trukket for ferie likevel. Er summen du har fått utbetalt 12% av årslønna de i fjor så er det isåfall kun feriepenger du har fått 

Anonymkode: a97ba...b51

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, hvis feriepengegrunnlaget er 80 000 fra for å ta et tall, så trekkes du la oss si 60 000 for ferietrekk. Så får du 80 + la oss si 50 i vanlig lønn (130) minus ferietrekket på 60, da blir feriepengeutbetalingen din 70 000 kr. 

Skrevet

Har du sjekket lønnslippen din? Det skal stå skikkelig der. Jeg får lønn+feriepenger - 5 uker lønn, men pga ingen skatt trukket blir utbetaling mye mer enn en vanlig måned. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med betalt ferie mener de at du får feriepenger.

Noe bedrifter betaler feriepenger istedenfor vanlig lønn i juni slik at lønn betales ut som vanlig når arbeidstager har ferie.

Eller de gjør slik som hos deg beteler ut lønn OG feriepenger i juni. Da har du fått vanlig lønn og feriepenger som skal dekke tapt lønn når du har ferie. Du vil derfor bli trukket i lønn de uker du har ferie og må spare av feriepenger til det.

Anonymkode: fd5fc...179

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke med arbeidsgiver.Hos oss trekkes det ikke 5 ukers ferie fra lønna på feriepengene. Vi får utbetalt både feriepenger fullt ut + lønn i juli. Men da får vi ikke lønn i august. Feriepengene skal da dekke lønna i august. 
Dette kan være forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det er dog sjelden man får 12 mnd lønn pluss feriepenger. 

Anonymkode: 3a267...f70

Skrevet
Lilleiskaffe skrev (3 timer siden):

Vi i Norge har krav på 5 uker ferie. Du får ikke lønn de ukene du ikke er på jobb. 
Arbeidsgiver sparer penger av lønnen du fikk i 2023, og dette får du utbetalt i 2024 som en slags «kompensasjon» for at du ikke får lønn 12 måneder i året, men 11 måneder i året.
Dette er altså et fastsatt beløp på prosent som arbeidsgiver sparer for deg og er basert på hvor mye penger du tjente i 2024. Tjente du 0 kr, får du ikke feriepenger. 

for meg og min arbeidsplass gjelder dette juni måned. Vanligvis får jeg fastlønn. Denne måneden settes opp som en vanlig måned, dvs 4 uker, og ettersom jeg ikke får betalt for ukene jeg har ferie, så trekkes det penger fra meg. Og det trekkes 5 uker. Denne måneden får jeg feriepenger, som arbeidsgiver har spart for meg basert på inntekt gjennom 2023, og da får jeg dette utbetalt. 
dette gjelder selv om jeg ikke har ferie i juni. Men jeg får som vanlig lønn igjen i juli, selv om det kanskje er den måneden jeg faktisk var ferie. 

jobber du på timer vil du få både lønn for det du jobbet forrige måned og feriepenger opptjent i 2023, men da vil det ta tid før du får lønn igjen ettersom du må jobbe en måned for å få det utbetalt neste måned. 
så her er det litt avhengig av om du har fastlønn eller timelønn. 

Dette er ikke riktig. Vi har krav på 4 uker og en dag. De fleste har imidlertid fem uker.

Har man fire uker og en dag, får man 10,2% feriepenger og full lønn i 11 måneder. Har man fem uker får man 12.%  feriepenger, full lønn i 10 måneder og full lønn minus fire dager i en måned. Så er det sikkert en del tariffestede / avtalefestede løsninger, men de skissert over er vanligst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser du dette når du ser på lønnslippen din? Eller bare antar du det basert på beløpet du har fått på konto?

Anonymkode: cbaf9...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...