Gå til innhold

Ble tilbydd 19% rente for å refinansiere bank Norwegian gjeld med 22% rente. God deal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rundt 90 000 kr i bank Norwegian kredittkortgjeld. Sparebank1 kreditt ringte meg og tilbydde meg refinansiering av den gjelden. Tilbudet de kunne gi meg var rente med 19% og betale en fast sum i måneden i 4 år. De betaler da ut bank Norwegian gjelden min og stenger kortet mitt. Renta jeg har hos bank Norwegian er 21,99%

dere som kan litt om slik, er dette en god deal? Det er ikke stor reduksjon i rente så vet ikke om det er verd det. Kan jeg få lavere rente med å refinansiere gjelden et annet sted? Tips om banker/steder jeg kan søke?

Anonymkode: 55249...be2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke en veldig god deal nei. Jeg fikk 11% rente på samme beløp. 

Anonymkode: 9c8ef...418

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke en veldig god deal nei. Jeg fikk 11% rente på samme beløp. 

Anonymkode: 9c8ef...418

Jeg tenkte meg det 😊 hvilken bank har du i? Altså banken du fikk 11% rente av? Hvordan søkte du? Brukte du lendo?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke veldig god rente nei. Det burde være mulig å få enda lavere. Sjekk litt rundt. På Lendo kan du for eksempel sjekke hos flere samtidig. Men ikke samtlige banker, bare de som de har avtale med, merk deg det. Bank Norwegian har jo selv forbrukslån, du kan refinansiere gjennom dem kanskje. 

Men følg også med på løpetid, og hvor mye som går i avdrag og renter pr mnd. Noen tilbud er bullshit, jeg søkte gjennom Horde, da fikk jeg Lea bank som riktignok hadde lav rente, men veldig lang løpetid og så betalte man nesten bare renter i starten. Så etter å ha betalt tusen i måneden der i avig tid så har man liksom bare betalt 100 kroner av gjelda og står fremdeles med 89 900 i lån.

Det beste er gjerne å bake inn i boliglån, om du har anledning til det.

Anonymkode: 69ff2...f9a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager trenger du 4 år på å nedbetale 90.000?

Selg det du kan og få inn penger på å betale ned så fort som fy!

Anonymkode: b4ef1...836

AnonymBruker
Skrevet

Bank Norwegian har jo både forbrukslån og refinansiering - ville heller tatt kontakt med dem og forhørt meg om de kan tilby en lavere rente. Anbefaler deg også å få dem til å sperre kortet ditt, dersom det er "vanlig forbruk" som har gitt deg 90 000 i kredittkortgjeld. På den annen side: forslaget om å selge unna det du kan for å få ned gjelden så fort som overhodet mulig støttes - det er unødvendig dyrt å betale på forbruksgjeld, uansett.

Anonymkode: 7623e...3c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke falt deg inn at mange ikke har noe å selge, man kan ha blitt ufør, vært i samlivsbrudd o.l. ETTER at man tok opp kreditten. Da kan t.o.m 4 år holde hardt å bli kvitt den gjelden på...

Anonymkode: 9cd76...b18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke falt deg inn at mange ikke har noe å selge, man kan ha blitt ufør, vært i samlivsbrudd o.l. ETTER at man tok opp kreditten. Da kan t.o.m 4 år holde hardt å bli kvitt den gjelden på...

Jo, for jeg er i eksakt lik situasjon selv (Bare uten lånet). Derfor spør jeg igjen: Hvorfor 4 år på 90.000?

Jeg skal forlate min mann, men må først godkjent ufør. Man må ha økonomien i orden, kan ikke bare stappe finger i munen å håpe alt går bra med den

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er et godt tips å selge ting, selv om det er litt kjedelig så legg ut hvert minste plagg eller fillete gammel bok til 50 kroner, for det summerer seg opp. Finn har sånn fiks ferdig som gjør det superlett, bare pakk det inn i gråpapir og legg det på matten, trenger ikke gå på posten eller engang snakke med kjøperne. Mange bekker små, gjør en stor å. 

Men: Det er ikke alle som har verdier til 90 000 liggende i boden. Jeg eier mye, og er fadermeg ikke sikker på om jeg hadde fått innkassert 90 000 om jeg hadde solgt ALT, da mener jeg sånn at jeg bare satt her naken på gulvet i en helt tom leilighet og ikke hadde en knappenål igjen.

TS - selg alt du kan. Og så må du sette avdrag/betjentingstid på det du klarer. Ikke ha altfor høye forventninger til deg selv, man går gjerne inn i sånt med høye ambisjoner, men du skal leve med det i mange år, så gjør det levelig. De du låner hos vil også kansellere kredittkortet ditt. Det er nye lover nå hvor det gjøres, så du ikke havner i uføre igjen. Så det tilbudet du velger nå, er det du skal leve med i x antall år, uten å ha noe kredittkort som buffer. Du må ha økonomi til å også spare litt. Det er mulig du kan få deg kredittkort igjen, jeg kjenner ikke din økonomi. Men ta utgangspunkt i at du faktisk skal leve uten kreditt, du skal leve på det du får inn minus utgifter som inkluderer denne gjelden for å betale ned.

Anonymkode: 69ff2...f9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, for jeg er i eksakt lik situasjon selv (Bare uten lånet). Derfor spør jeg igjen: Hvorfor 4 år på 90.000?

Jeg skal forlate min mann, men må først godkjent ufør. Man må ha økonomien i orden, kan ikke bare stappe finger i munen å håpe alt går bra med den

Jeg trenger ikke 4 år. 4 år var det de tilbydde meg. Det betyr likevel ikke at jeg ikke kan betale mer om jeg vil, men at jeg ikke trenger det.

vi var så dum å kjøpe enebolig rett før alle rentehoppene kom. Lån var 60% av kjøpssummen så vi får ikke avdragsfrihet heller. Avdrag på huslånet er 34 000 kr i måneden , i tillegg kommer forsikringer strøm og osv . Vi har 3 barn

så noen måneder blir det mye å betale  mer enn 3000 kr til bank Norwegian . Andre måneder går det å betale 5000 eller mer

• Hjerte 1
Skrevet

Dårlig deal ja. 

Har du 5k i budsjettet ditt, så bør dette være gjennomførbar på 2 år og avvende en større krise.

Når det gjelder salg, så er folk gjerne gjerrig. Du må selge de store tingene slik som bil, sofa, TV og tørketrommel. Det er mulig å klare seg litt uten en liten periode.

De rentene du sparer ved en fort nedbetaling kan være det som trenges for neste strømregning.

Og hva skjedde med buffer? Kredittkortgjeld bør alltid dekkes av en buffer. Hvorfor ble det ikke gjort?

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Schmuhu said:

Og hva skjedde med buffer? Kredittkortgjeld bør alltid dekkes av en buffer. Hvorfor ble det ikke gjort?

Schmuhu

Det er vel ingen vits i å sparke en som ligger nede? TS har den gjelden (og har forklart hvorfor). Hadde de hatt dette bufferet, ville de vel heller ha brukt pengene da fremfor å ta opp kredittkortgjeld. Det skjønner vel alle og enhver.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vel ingen vits i å sparke en som ligger nede? TS har den gjelden (og har forklart hvorfor). Hadde de hatt dette bufferet, ville de vel heller ha brukt pengene da fremfor å ta opp kredittkortgjeld. Det skjønner vel alle og enhver.

Ærlig talt, man ligger da ikke nede fordi man har 90.000 i forbrukslån som må betales. Så mye rart man skal lese her. Støtter den over; Man må ha buffer. Enkelte MÅ virkelig ha det. Om den bufferen så krever at de spiser ris og bønner daglig i et halvt år...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er ts tror du?

Ts har trukket kortet vel vitende om at de ikke har buffer på sparekontoen. Mange prøver å innhente det ved neste lønn. Det er her det går galt.

Jeg er heller ikke helt overbevist om ts skjønte at de ikke hadde råd fra neste lønn før kortet ble brukt. Slikt som skjer men det er ubehagelig.

Jeg kan bare anbefale å kvitte seg med det litt fortere enn på 4 år og om at buffer får fokus fremover.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du kan ikke si at du er i eksakt lik situasjon selv. Du kan si at du er i liknende situasjon. Jeg er også i liknende situasjon. Men har ikke noe å selge. Har endel mer i lån enn TS da, og greier per nå å betale ned 50.000 i året på lånet. Så må du tenke at andre kanskje har andre prioriteringer enn deg også. Jeg kunne f.eks ha betalt inn det doble i året på mine lån hvis jeg ville, men feriereise  (pga sykdommen) er såpass nødvendig at den ikke kan prioriteres vekk. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uppsi - jeg glemte helt å svare på spørsmålet i tråden. 

TS - det er en bedre deal enn den du har så klart, men den utgjør ikke så mange hundrelappene i månedlig renteforskjell. Men tross alt bedre å betale 19 % rente enn 22 %. Men du kan jo, som andre også her skriver se om du kan få et bedre tilbud i en annen bank. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og der satt du på din høye hest å venta på uføretrygd. 

Anonymkode: 17674...553

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og der satt du på din høye hest å venta på uføretrygd. 

Anonymkode: 17674...553

Kanskje karma kommer av seg selv ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Alle bør sette av  nok likvide midler til å kunne leve minst 3 mndr uten inntekt. Ellers havner du lett i slikt tull og må kaste bort 20-30% rente i året.

Anonymkode: f4a4e...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Jo lavere rente, jo bedre er det. 19 vs 22 er jo en forskjell. Men hva er den effektive renten? Har sp1 høyere månedsavgift eller lik? 

Det samme med jo fortere man betaler ned, dess mindre i rente. Men dette vet du. 

Anonymkode: d14c3...1e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...