Gå til innhold

Sagt opp stilling som helsefagarbeider

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jobber i kommunen og har sagt opp stillingen min og min siste arbeidsdag var 04 juni. Fikk utbetalt feriepenger nå for forrige året. Har ikke tatt ut ferie i år. Skal jeg bli trekt for lønna jeg skulle hatt for mai/juni? Tenkte denne kom i tillegg til feriepengene når jeg ikke har hatt ferie. Og hva med neste års feriepenger? Stemmer det at de også skulle blitt utbetalt nå? 

Tusen takk for svar! :) 

Endret av Smørblomst87
Skrev for fort inn
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sa de på lønningskontoret når du spurte?

Anonymkode: 741f0...8e7

Skrevet (endret)

Noen arbeidsgivere utbetaler feriepenger for neste år når personen slutter, altså på siste lønnsutbetaling, men da blir det skattetrekk på feriepengene fordi de utbetales et skatteår for tidlig. Andre arbeidsgivere venter til året etter og utbetaler dem uten skattetrekk (det har jeg opplevd før men reglene kan være endret).

Du må sjekke med lønningskontoret der du arbeidet, og høre med dem hva rutinen deres er. Men de skal egentlig utbetale dem NÅ på din siste lønning, det har du krav på:

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjoner/innhold/ferie/utbetaling-av-feriepenger-ved-opphor-av-arbeidsforhold/

Endret av Million
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Noen arbeidsgivere utbetaler feriepenger for neste år når personen slutter, altså på siste lønnsutbetaling, men da blir det skattetrekk på feriepengene fordi de utbetales et skatteår for tidlig. Andre arbeidsgivere venter til året etter og utbetaler dem uten skattetrekk (det har jeg opplevd før men reglene kan være endret).

Du må sjekke med lønningskontoret der du arbeidet, og høre med dem hva rutinen deres er. Men de skal egentlig utbetale dem NÅ på din siste lønning, det har du krav på:

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjoner/innhold/ferie/utbetaling-av-feriepenger-ved-opphor-av-arbeidsforhold/

Det er faktisk ikke et valg om når feriepenger skal utebetales. De SKAL utbetales

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988.

Smørblomst87 skrev (4 timer siden):

Har ikke tatt ut ferie i år. Skal jeg bli trekt for lønna jeg skulle hatt for mai/juni? Tenkte denne kom i tillegg til feriepengene når jeg ikke har hatt ferie. Og hva med neste års feriepenger? Stemmer det at de også skulle blitt utbetalt nå? 

De skal ikke trekke for ferie når du ikke tar ferie. Du skal ha alle feriepengene som er opptjent i år sammen med den siste lønna di.

Anonymkode: c30c9...650

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...