Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #1 Del Skrevet 15. mars 2002 Hei. Jeg skal ha en veldig enkel brudebukett, og trenger hjelp til hvilke blomster som egner seg. Ser for meg en lang smal bukett som henger ned over hele kjolen (til gulvet). Vil det egne seg meg eføy? Er det mulig å feste orkideer ned langs eføyranken? Må jeg ha vann på orkideene? Hvordan fester jeg disse eføyene? Grunnen til at jeg vil lage buketten selv er at jeg ikke vil ha den noe mer dette, og ser for meg at det da ikke er nødvendig å få den spesiallaget. Er det noen behjelpelige blomster her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #2 Del Skrevet 15. mars 2002 Det er sikkert lurt av deg å ta en tur til en blomsterbutikk å spørre om disse tingene. De er sikkert behjelpelige med tips selvom du ikke skal bestille buketten der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ckk Skrevet 15. mars 2002 #3 Del Skrevet 15. mars 2002 Du kan gjerne søke råd i en blomsterbutikk. Når det gjelder orkideer og vann,greier de fleste seg uten vann den dagen.Men da er varebehandlingen på forhånd kjempe viktig. Skal du feste orkideer i eføy ,må de være veldig lette,f.eks,Phalanopsis orkidee. Personlig ville jeg ikke eksprimentert med brudebuketten,uansett hvor enkelt det skal være.Tenk om det skulle falle fra hverandre.... Husk at vi blomsterdekoratører bruker egne teknikker,har lang erfaring osv.Dette er ting vi ikke grier og formidle til "vanlige "folk når de ønsker råd.Det er jo derfor vi har 4 års utdannelse,og er der for dere brudene!!! Uansett hva du bestemmer deg for,LYKKE TIL!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomst Skrevet 15. mars 2002 #4 Del Skrevet 15. mars 2002 Min erfaring med blomsterdekoratører er blandet. Jeg har vært i snart alle blomsterbutikker i Oslo og hentet inn priser og informasjon. Og for hver gang blir jeg litt klokere. Men det er jo slik jeg er. Jeg er informasjonsinnhenter Personlig syns jeg ikke eføy er så veldig spennende. Det finnes så utrolig mange forskjellige typer "hengeplanter". Dekoratørene bruker jo ofte grønne planter til dette. Det finnes en "hengeplante" som har små hjerteformede blader som er lysegrønne, som er nydelige. Har også sett dem i brudebukett tidligere. Jeg tror dekoratører benytter seg av noen spesielle stifter, slik at de kan stifte nærsagt hva som helst sammen. Dog er det nok enklest om du har funnet et bilde. Dersom du bor i Oslo, er det en veldig bra blomsterbutikk på Skøyen i Karenlyst allè. De er dyktige og relativt rimelige. De gir også uforpliktende informasjon. Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #5 Del Skrevet 15. mars 2002 Du trenger ikkje ha vatn på blomane. Der eg jobbar, og sannsynlegvis dei fleste andre plassar, stiftar me blomane i brurebukettane. Dvs, du snitter blomane du skal bruka, og lar dei trekka vatn i REIN vase, ca. 1 døgn. Nokon brukar litt fukta bomull i enden, før dei stiftar blomane(framgangsmåte; dette får du hjelp til på ein interflora forretning) Elles kan det godt brukast blomar uten vatn, stifta og surra med blomstertape. Om du skal ha ein lang, smal buket, kan du f.eks. laga deg ei "ramme/stativ" av tjukk streng, av greiner, av netting...bruk fantasien. Det kan vera fint å bruka noko som kan visa, elles kan det fort bli dyrt om du skal dekka alt med blomar. Tillandsia-skjegg er kjempefint(spør hos interflora medlem), det samme er f.eks. "hjerteranke", bær o.a. Du kan òg vikle "småplukk" på ein tråd, med javne mellomrom, og "dra" dette over buketten til slutt...på kryss og tvers. Eføy er ok, men litt "kjedelig" Du kan ha i masse effekt-trådar, metalltrådar i mange spennande fargar, perler, glassbitar o.a....igjen; bruk fantasien. Du fester det ved hjelp av streng og blomstertape(grønn, kvit eller brun) Lykke til, dette kan du heilt sikkert klara. Ta eventuelt med deg ei tegning/ idèar til blomsterbutikken din...dei SKAL kunna hjelpa deg med dette. Ha ei fortsatt god helg. -A- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #6 Del Skrevet 15. mars 2002 FÅR OGSÅ HJELP HOS DE BLOMSTERFORETNINGENE SOM IKKE ER MEDLEM AV INTERFLORA. SKAL DU HA EN FIN BUKETT SÅ VILLE JEG FÅTT DEN LAGET HOS EN FAGMANN Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #7 Del Skrevet 15. mars 2002 On 2002-03-15 09:41, ckk wrote: Du kan gjerne søke råd i en blomsterbutikk. Når det gjelder orkideer og vann,greier de fleste seg uten vann den dagen.Men da er varebehandlingen på forhånd kjempe viktig. Skal du feste orkideer i eføy ,må de være veldig lette,f.eks,Phalanopsis orkidee. Personlig ville jeg ikke eksprimentert med brudebuketten,uansett hvor enkelt det skal være.Tenk om det skulle falle fra hverandre.... Husk at vi blomsterdekoratører bruker egne teknikker,har lang erfaring osv.Dette er ting vi ikke grier og formidle til "vanlige "folk når de ønsker råd.Det er jo derfor vi har 4 års utdannelse,og er der for dere brudene!!! Uansett hva du bestemmer deg for,LYKKE TIL!! Helt riktig!!! Hilsen en til blomsterdekoratør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 16. mars 2002 #8 Del Skrevet 16. mars 2002 (endret) * Endret 30. april 2008 av Fakse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 16. mars 2002 #9 Del Skrevet 16. mars 2002 Kjenner en som var forlover, og da hun skulle rekke buketten over til bruden igjen, så datt nesten halve buketten av!!!! Så man kan vel ikke være sikker på at det er godt nok festet selv om det er "profesjonelle" du bestilte den hos. Da vet man jo egentlig best om man har lagt den selv! (Hadde nok likevel stolt på at de som kan dette ikke gjør slike feil!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2002 #10 Del Skrevet 16. mars 2002 Tusen takk for nyttige tips! Jeg vil fortsatt lage buketten selv. Tror jeg kan klare det:) De stiftene en bruker, får jeg kjøpt disse på blomsterbutikker? Jeg kan godt tenke meg en del "fiffige" ting i buketten, som ståltråd, glassperler og annet. Heldigvis er jeg litt kreativ og liker å dille med sånn, men det hadde jo vært betryggende å få til en solid bukett. Andre tips til hengeplante? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ma. Skrevet 16. mars 2002 #11 Del Skrevet 16. mars 2002 Hei! Jeg skal ha en litt annerledes brudebukett sjøl, med blå roser. Den skal være laaaaang, helt ned til føttene, og SLANK! Jeg skal også ha glassperler som henger i ståltråd blandt blomstene, Jeg har vært i en Interflora butikk, der skjønte de virkelig hva jeg mente... Glassteiner er forresten er utrolig dekorativt i en brudebukett! Lykke til!!!! Maria 1212[ Dette Innlegg er endret av: Maria den 2002-03-16 17:22 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2002 #12 Del Skrevet 16. mars 2002 Du bruker ikkje stift, det e teknikken som blir kalla for stifting. Bruk streng, dette får du på blomsterforretningen, lag deg ein liten bøy i enden, legg denne "bøyen" på blomsterstilken, og surr resten av strengen rundt. Det er å stifta, altså sette streng på blomane. Kvar streng surrar du vidare med blomstertape, som gir godt hold, og skjuler teknikken. Du kan få fat i utruleg mykje spennande hos Panduro(perler, glass, trådar o.a.) Og interflora; Grunnen til at eg sat det ned på "papiret", er at eg sjølv jobbar i butikk knytt til denne kjeda, og veit at me yter god service, er fagutdanna og har skikkelig kvalitet. Men; Klart det er ein heil masse dyktige dekoratørar over alt. Fortsatt lykke til....og god helg til deko alle!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 16. mars 2002 #13 Del Skrevet 16. mars 2002 Hadde jeg vert deg hadde jeg latt en fagmann laget brudebuketten din. Du har jo rett og slett ingen peiling på hvordan den skal lages eller hvoedan du skal behandle varene. Jo lenger tid du bruker på buketten jo dårligere håldbarhet har den.Skal helst bruke max 2 timer på buketten. Blomsterdekoratører har noen års skole/læretid og de skal lage en del brudebuketter før de mestrer det.Og så tror du at du skal lykkes på 1 forsøk???? Ikke ødelegg dagen med en dårlig bukett. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 16. mars 2002 #14 Del Skrevet 16. mars 2002 On 2002-03-16 15:08, Ragnhild wrote: Hva er galt med interflora? Ingenting i veien med de-har somregel bare faglerte i jobb.Mange som ikke er tilknyttet kjeden har også kun faglerte. Styr unna mester grønn(har kun en faglært,resten ikke p.g.a.billigere arbeidskraft)og buketten.(ikke faglærte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2002 #15 Del Skrevet 17. mars 2002 Til lisemor. Skjønner ikke hvorfor en ikke kan benytte anledningen til å prøve ut litt selv. Jeg vet jeg ikke kan dette (ennå), men det er vel mulig å tilknytte seg litt kunnskap, for oss mennesker som er litt nysgjerrige på ting og tang. Selvsagt kunne jeg fått noen proff til å lage den, men så har det seg sånn at jeg kunne tenke meg å prøve selv. Hvis den ikke blir så bra, so what..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2002 #16 Del Skrevet 17. mars 2002 til den flinke anonyme dekoratøren: takk for svar, takker! Hvro får jeg kjøpt sånn streng til stiftingen? Har de dette på blomsterbutikker, eller kan jeg kjøpe det på panduro også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2002 #17 Del Skrevet 18. mars 2002 Strengen får du kjøpt på blomsterforretningen. Du bør nok ha streng i ulik tjukkelse( 0,6-0,7-0,8 kanskje òg noko tynnare.) Tjukkelsen regulerer du etter tyngda på blomen, men det kan ofte vera bedre å bruka to tynne strengar, enn to tjukke. Har forresten et forslag til deg, for å få ein kreativ, spesiell bukett.....(Skal ha dette sjølv) På panduro får du kjøpt små glassbitar/speglbitar på ca 1*1 cm. Desse limaer du på ein fiskesene(Gøtt), mot kvarandre med jevne mellomrom, og bruker det sammen med effekttrådar, perler o.a. KJEMPE-STILIG!!!(Draper det rundt buketten) Skal ha dette òg i borddeko, ilag med greiner, strå, perler o.a. Et anna tips: Om du skal ha greiner, stativ av dette, gå ut no tidleg på våren og sank dek nokre seljekvistar. Dei er utruleg gode å jobba med, mjuke og fine. Bind stativet no, legg det vekk og la det tørka, so har du ein flott basis! Kjekt å høyra at du set pris på tipsa. Kos deg vidare med forberedelsar! -A- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå