Gå til innhold

Tynn og tykk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det positivt å være for tynn men ikke for tykk? Jeg er for tykk og sliter med overspising fordi jeg er konstant sulten. Dette anses som negativt. Men de som ikke har matlyst og er for tynne så er det beundringsverdig og at de er flinke fordi de klarer å begrense seg med mat. Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: 71262...d40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan slite med overspising selvom man er for tynn

Anonymkode: c3a90...654

Skrevet

Det er vel ikke ansett som positivt å være for tynn? Å være slank er positivt. I et overflodssamfunn som vårt viser en slank kropp at man har selvkontroll, derav statusen. I samfunn med lite mat er det å være lubben/tjukk status, siden det betyr at man er en av de få som har råd til mye mat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært for tynn, og det er ikke beundringsverdig eller fått spesielt mye beundring. Når en er for tynn er det fritt fram for å si hva en vil, og å spørre om en har/har hatt anoreksi er visstnok også greit. Er ikke spesielt gøy å stadig få kommentaren om at nå må jeg begynne å spise....når jeg faktisk spiser akkurat det skal, pluss fortsetter å stappe i meg i håp om å legge på meg noen gram. Som tenåring satte jeg meg selv på flere fetekurer som ikke virket, alt for å slippe kommentarer og ikke minst få klær som sitter på kroppe, ikke bare henger. For i motsetning til hva mange tror så er det ikke lettere for de undervektige å finne klær. 

Anonymkode: cbdc2...19e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tynn og har lav matlyst, og folk kommenterer ikke det som noe positivt. Det eneste er at jeg noen ganger har fått høre "så flink du er da" om jeg sier nei takk til f.eks. å forsyne meg av en skål sjokolade. Men det er ikke nødvendigvis sagt i noen hyggelig tone, og alle som ikke forsyner seg får slike kommentarer, uavhengig av kroppsfasong, har jeg inntrykk av.

Det er ikke noe beundringsverdig i det for min del, jeg sparer plass til mat kroppen trenger for å slippe å bli slapp. Jeg er også fullstendig klar over at jeg er heldig som ikke har noen utfordring med å stå over usunn mat, men samtidig strever jeg ganske mye med matlysten min i perioder. Jeg spiser for lite når jeg er syk over litt tid, eller veldig stresset, og det er problematisk for meg. Og jeg får høre at "det er jo bare å spise", "du må jo bare spise masse nøtter og meierismør", "du er jo for tynn, du bør virkelig ta det kakestykket" osv. 

Uten at jeg helt kan sette meg inn i hvordan det er å ha det motsatt, tror jeg at jeg kan forstå litt av hvordan det er når matlysten ikke samsvarer med behov også andre veien. Jeg vil aldri finne på å si til noen at du må jo bare spise mindre, jeg skjønner at det ikke er så enkelt. 

Anonymkode: ee846...5ba

AnonymBruker
Skrevet

Det er penere å være litt for tynn enn litt for tykk.

Anonymkode: 78087...a26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...