Gå til innhold

Hvor mye egentid har dere som foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er foreldre til babyer under 1 år, hvor mye gjør dere for dere selv/hvor mye hviletid og alenetid har dere i løpet av en dag, med «fri» fra baby og familie? (Type ta seg en lur, gå på kafé alene, ta seg et langt bad, være med venner, gaming osv)

Jeg lurer på om mannen min tar seg litt vel mye friheter mens jeg tar meg litt for lite. Så uten å si hvor mye vi gjør av hva, vil jeg gjerne høre hvor mye dere gjør i løpet av en dag og en uke? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke baby lenger. Men da jeg hadde baby var min egentid en dusj/ gå på do når mannen var kommet hjem fra jobb. 
Begge barna ble ammet og våknet hver 2.- 4. time om natta de første 3-4 månedene. Etterhvert sov de (og jeg) inntil 5 timer hver natt i strekk. Ellers var det egentid/ hviletid på dagtid da baby sov på dagtid. Da sov gjerne jeg og, eller gjorde huslige oppgaver eller studerte fag/ master.  

Har nå barn i skolealder og synes selv jeg har lite egentid utenom jobb fordi mannen jobber mye ettermiddag/ kveld og da faller mye på meg. Jeg står opp med ungene fordi jeg drar samtidig med de om morgenen og henter på SFO på vei hjem fra jobb. Da er mannen dratt på jobb. Da følger jeg opp alt det praktiske om ettermiddag/ kveld. Er ungene syke/ våkne om natta har jeg alltid vært den de har vekket og ligget inntil. Bytter på sykt barn/ dager de gangene mannen jobber dagen, men har ofte overlappet hverandre slik at begge har kunnet vært noe på jobb i løpet av dagen. I helger har jeg nesten uten unntak stått opp med barna. Jeg synes visst det er lettere å stå opp tidlig (det stemmer ikke, men mannen er litt lat og jeg har ikke vært satt grense selv). 

Fra barna har vært 1 år har jeg/ vi hatt noen helger fri når besteforeldre har passet de i løpet av året. DET er kjærkomment! 

Anonymkode: 99265...d78

Skrevet

Med baby: null egentid. Elles dusjen jeg tok på kvelden mens mannen lå ved siden av baby i senga?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 5 uker gamle babyer og jeg har ca seks timer sammenhengende om natten. Mannen tar "nattskiftet" siden vi har "tvillinguker" og vi kan være hjemme samtidig i noen skarve uker. Gruer meg til han må på jobb igjen.

Anonymkode: bf121...5fa

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på ni måneder. Har fått en alenedusj ca en gang i uken og har en halvtime hvor jeg snakker med mannen min om kvelden når babyen har sovna. Utenom det har jeg ingenting. Mannen min tar seg så mye egentid han føler for, både i og utenfor hjemmet.  Det er ganske skeivt hos oss. Tror det kanskje er vanlig at det blir sånn, men jeg har vært ganske sur pga dette mange ganger. Føles ut som om det bare var en av oss som ble forelder. 

Anonymkode: b7315...857

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke baby lenger, men jeg har alltid tatt en times tur ut ettermiddag/kveld for å lade batteriene. Jeg går da enten alene eller sammen med venner. Vinterstid kan der være en runde i lysløypa.

Mannen min har tatt seg en joggetur, ofte senere på kvelden. 

Siden barna har en far har det aldri vært et problem å få en daglig dusj. Ikke alltid jeg kunne velge tidspunkt.

I permisjonstiden var det lett å få tid til å møte venner. Da dro jeg ut når far var hjemme. Pumpet og alle barna tok flaske. Etter at jeg var tilbake på jobb ble det litt vanskeligere å finne tid, da jeg dro hjem og avlaster far.

Anonymkode: b8169...c83

AnonymBruker
Skrevet
Snop skrev (1 time siden):

Dere som er foreldre til babyer under 1 år, hvor mye gjør dere for dere selv/hvor mye hviletid og alenetid har dere i løpet av en dag, med «fri» fra baby og familie? (Type ta seg en lur, gå på kafé alene, ta seg et langt bad, være med venner, gaming osv)

Jeg lurer på om mannen min tar seg litt vel mye friheter mens jeg tar meg litt for lite. Så uten å si hvor mye vi gjør av hva, vil jeg gjerne høre hvor mye dere gjør i løpet av en dag og en uke? 

Når vi hadde baby hadde jeg 1 time alenetid til trening, også hadde vi 2-3 timer alene sammen som vi brukte til å se på film/serie eller lignende. 

Mannen trente en times tid på dagen før/etter jobb. Dro på kafé, ut å spise osv innimellom / når vi ønsket. 

Sove gjorde vi på natten heldigvis 🫢

Anonymkode: d30d2...07d

Skrevet (endret)

Med ett barn er det plenty av tid om man er to foreldre. Om man ikke har minst 1-2 timer hver dag, har man ikke planlagt og samarbeidet godt nok. 

Endret av Brunello
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stalltips: sett opp en plan og husk på deg selv. Du har like mye rett på tid for deg selv som far. ❤️

Anonymkode: a8cfd...afd

AnonymBruker
Skrevet

Har en ettåring og en hund. Vi gjør stort sett det samme vi ville gjort uten barn, både trening og sosialt. 

Med ett barn kan den andre fint være hjemme alene med barnet. Hovedforskjellen er at vi ikke får trent eller gjort sosiale ting sammen. 

En vanlig uke:  

Vanlige rutiner frem til legging, etter legging drar jeg på joggetur/sykkeltur/handler og lignende. Samboer liker å game, han gamer ca fra 20-22 hver dag. 
En dag i uka gjør jeg noe sosialt med venner eller jobb. 
Helg: Sosial med venner kveldstid ca annenhver helg. 

Vår ettåring har alltid sovnet kl 19 fra ca 3 måneder. Vi har derfor hatt kvelden til å gjøre egne ting. Unner hverandre å gjøre det aller meste, men vi prøver stort sett å gjøre egne ting etter leggetid. 

Anonymkode: 168d4...e3a

AnonymBruker
Skrevet

Når ungen var under ett år og jeg var i permisjon: Egentid hele kvelden etter at mannen kom hjem fra jobb :P 
Jeg hjalp såklart til og var til stede, men det var null stress å overlempe babyen til mannen når han kom hjem, slik at jeg kunne dra ut og gjøre noe alene. Etter legging kunne vi gjøre hva vi ville (så lenge en var hjemme såklart). 
Endret seg litt når jeg begynte å jobbe, da vil jeg bare være med ungen de timene hen er våken. 
Men etter leggetid kl 19 er det nok av egentid. 

Tenker det er viktig at det ikke blir skjevfordelt. Blir du stuck hjemme fordi mannen tar seg for mye friheter, så må du si ifra. Avtal å ha annenhver kveld hvor en har "vakt", mens den andre kan gjøre hva den vil. 

Anonymkode: 168d4...e3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...