Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er gravid og Vi vurderer mme 100% pga. sykdom. 

Hvor mye penger bruker dere på dette i mnd? Og hvordan lager dere en flaske? Jeg vet noen bruker mikro, koker, vannkoker etc. Hva gjør dere om natten og når dere er ute på tur? Jeg har virkelig null peiling på hvordan dette foregår.

Takk for all hjelp! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (12 minutter siden):

Hei! Er gravid og Vi vurderer mme 100% pga. sykdom. 

Hvor mye penger bruker dere på dette i mnd? Og hvordan lager dere en flaske? Jeg vet noen bruker mikro, koker, vannkoker etc. Hva gjør dere om natten og når dere er ute på tur? Jeg har virkelig null peiling på hvordan dette foregår.

Takk for all hjelp! 

MME skal varmes i vann som er kokt og holder minst 70 grader. Dette for å drepe eventuelle bakterier. 

Jeg koker opp vann og blander i pulveret, rister flasken før jeg setter den i vannbad til avkjøling. Passer på at den er drikkeklar ved å vende flasken gjentatte ganger etter nedkjøling sånn at det blir en jevn temperatur 😊

Du kan lage opp flasker for et døgn av gangen å varme opp i kokende vann (vannbad) eller mikro. Det viktigste er at du blander i 70 grader eller varmere, og kjøler ned raskt (vannbad/isbad), før du setter flaskene i kjøleskapet. 

på tur har jeg brukt ferdigblandet nan og varmet i termokopp med kokende vann. 

Anonymkode: 77eec...e85

AnonymBruker
Skrevet

Du må også vaske og sterilisere/ koke alle flasker hver gang du har brukt de til MME (pga bakterievekst). Jeg bruker å vaske alle flasker på kvelden i oppvaskmaskinen og sterilisere i flaskesterilisator 😊 Da har jeg rene flasker til neste dag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

MME skal varmes i vann som er kokt og holder minst 70 grader. Dette for å drepe eventuelle bakterier. 

Jeg koker opp vann og blander i pulveret, rister flasken før jeg setter den i vannbad til avkjøling. Passer på at den er drikkeklar ved å vende flasken gjentatte ganger etter nedkjøling sånn at det blir en jevn temperatur 😊

Du kan lage opp flasker for et døgn av gangen å varme opp i kokende vann (vannbad) eller mikro. Det viktigste er at du blander i 70 grader eller varmere, og kjøler ned raskt (vannbad/isbad), før du setter flaskene i kjøleskapet. 

på tur har jeg brukt ferdigblandet nan og varmet i termokopp med kokende vann. 

Takk for svar! Koker med vannkoker? Om man lagrer i kjøleskap til f eks nattflaske - hvordan varmer du den igjen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg laget opp 6 flasker på en gang, kjølte de hurtig ned (de sto i en plastboks med rennende vann i vasken). Kan lagres i kjøleskap i 24 timer. 

hadde varmt vann på termos som jeg brukte til vannbad, tok bare et øyeblikk å varme opp en flaske. 

Etter bruk skylte jeg de og hadde dem i en egen bakebolle med lokk på kjøkkenet. Vasket når det var 6 flasker (hadde sterilisator til 6) og steriliserte. 

Man finner sin rutine på det og det finnes flere måter man gjør det på som oppleves som enklest for seg selv. 

Anonymkode: 603b8...f69

Skrevet

Kan anbefale facebookgruppa Flaskebarna Norge. Der er det mange gode tips og råd.

Hva det koster i mnd kommer an på forbruk og hvilket merke man bruker. Vår er fire mnd og vi bruker kanskje rundt 500 i mnd? Handler i Sverige da det er en god del billigere.

Koker opp flasker for et døgn av gangen og varmer opp i mikro. På tur og på farten bruker vi ferdigblandet Hipp. Som de over her skriver: vannet skal holde minst 70° og det er viktig med sterilt utstyr.

Skrevet

Brukte termos med  varmt vann.

Skrevet

Kjøpte en Baby Brezza maskin, vet det er delte meninger om den, men den har vært verdt sin vekt i gull for oss. Når vi går ut tar jeg bare med termos med varmt vann og ekstra til å blande med.  

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tanuki said:

Kjøpte en Baby Brezza maskin, vet det er delte meninger om den, men den har vært verdt sin vekt i gull for oss. Når vi går ut tar jeg bare med termos med varmt vann og ekstra til å blande med.  

Den har vel blitt frarådet av fagfolk eller? Det er vel ikke helt det samme som "delte meninger"? At folk er uenige om den er praktisk eller ikke er jo en ting, men en annen ting er jo at den ikke anbefales fordi den kan være skadelig for barnet feks ved å blande for mye pulver i eller ikke ha varmt nok vann så det blir bakterier i melka.

Anonymkode: a69b9...916

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mer slitsomt med mme en amming. Stakkars babyen din som du vil frarøve den beste næringen 🥺

ikke bruk babybrezza. Den er ikke trygg nok mtp bakterier

Anonymkode: 6c3bd...7da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den har vel blitt frarådet av fagfolk eller? Det er vel ikke helt det samme som "delte meninger"? At folk er uenige om den er praktisk eller ikke er jo en ting, men en annen ting er jo at den ikke anbefales fordi den kan være skadelig for barnet feks ved å blande for mye pulver i eller ikke ha varmt nok vann så det blir bakterier i melka.

Anonymkode: a69b9...916

Støtter denne. Baby Brezza er ikke anbefalt av norske myndigheter og helsepersonell. Det går bra til det en dag ikke går bra! Er ikke mange mnd siden et parti med mme ble trukket fra markedet pga bakteriefunn. 

Anonymkode: 8ba16...d52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo mer slitsomt med mme en amming. Stakkars babyen din som du vil frarøve den beste næringen 🥺

Men herregud menneske TS sier jo at det er pga sykdom. Slutt å shame mødre som av ulike grunner ikke kan amme med «stakkars babyen». F**k off.

Anonymkode: 8ba16...d52

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tåpelig innlegg. For mange så er amming mer slitsomt enn morsmelkerstatning. Man frarøver ikke babyen noen ting heller.

Sånn til opplysning så er det barnet som har vært mest sykt av mine det barnet som har fått morsmelk lengst... (har 5 barn, så har litt sammenligningsgrunnlag).

Anonymkode: ac6fc...0b6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Drit i 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (1 time siden):

Det er jo ikke «delte meninger», det er frarådet i norge. At folk har ulike oppfatninger av hva som er trygt eller ikke får man ikke gjort noe med, men at barn kan bli syke av mme som ikke er blandet ut i høy nok temperatur er fakta. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her bruker baby kun mme da ammingen gikk skeis etter en uke.

Hver kveld vasker jeg flaskene og smokkene i varmt vann med litt zalo, med en egen flaskekost. Skyller nøye før alt steriliseres. Det kan gjøres i en kjele med vann, eller i en sterilisator. 

Jeg vet hvor mye mme som går med hvert døgn, og koker opp vann og blander all mme for et døgn i slengen. Fordeler i flaskene, kjøler ned og oppbevarer et døgn i kjøleskap. Jeg varmer opp flaske i mikroen.

Er vi borte så kommer det an på hvor vi er. Har vi tilgang til kokt vann (kafé, hjemme hos familie/venner), så har jeg med steriliserte flasker og en beholder med mme og en måleskje. Bruker kokt vann, blander og kjøler ned i vannbad.

Skal vi ut på tur, ikke har tilgang til kokt vann, så har vi kjøpt en egen termos som vi har med kokt, varmt vann på, som brukes i sterilisert flaske og blandes ut med pulveret. 

Usikker på hvor mye det koster, men det går ikke mange ukene før du bruker ca en dunk mme pr uke. I tillegg må du ha stor nok kjele, eller sterilisator, kanskje en god termos. Flasker koster! Mange måltider i starten, pluss at vi ville ha ekstra når vi drar bort. Kjøpte flasker for 1200 kroner. Nå er hun 2 mnd og flaskene er for små, så nå har vi brukt drøyt 600 kroner på større flasker. 

Skulle veldig gjerne ha ammet, lettvint å ha maten klar 24/7. Men når det først gikk skeis, så har vi funnet den mest effektive måten for oss hvert fall.

Viktigst av alt er som andre nevner - vannet holde minst 70 grader når det blandes i pulveret, alt må være sterilisert og melken må oppbevares kaldt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil heller nekte han «næringen» som er full av epilepsimedisiner og en mor med daglige anfall enn mme. Vær varsom og åpen før du uttaler deg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...