Gå til innhold

La 13 og 10-åring være alene hjemme på natt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er alene med to (ganske så pliktoppfyllende). Kun den ene ser far én helg i mnd.
Jeg studerer 100%, og har lite til ingen hjelp/pass fra andre, egne foreldre osv.

Den eldste har sovet hjemme alene noen ganger, dette nyter barnet godt av ser jeg.
De har enda ikke vært alene på natten.
Er de for små til det?

Praktisk sett vet jeg at de lager mat, er greie med hverandre, kan fint sove sammen i min seng ila. natten.

Jeg bare lurer på om dette er fryktelig uansvarlig av meg?
Det er jo snakk om en sjeldenhet, og ikke faste dager.

Anonymkode: 60c67...bf0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke latt en 13 åring ha det ansvaret. Og hvorfor skulle de være alene hjemme på natta? Må vel være bedre å få en voksen person til å sove over hos dere.

Anonymkode: 31fa3...406

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner barna og nabolaget best! 
Også kommer det ann på hvor langt unna du er💁‍♀️

Noen er det helt greit for, andre ikke..

Hvordan og hvor dere bor har også en del å si…

Anonymkode: 8f1e1...70c

• Liker 7
Skrevet (endret)

En tiåring er etter min mening alt for ung. Det hjelper lite at søskenet er 13 år. Jeg ville for øvrig ikke latt trettenåringen være alene. De klarer det sikkert, men det er en del som kan skje en trettenåring ikke er gammel nok til å håndtere.

Endret av Brunello
  • Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke latt en 13 åring ha det ansvaret. Og hvorfor skulle de være alene hjemme på natta? Må vel være bedre å få en voksen person til å sove over hos dere.

Anonymkode: 31fa3...406

Det måtte jo være om jeg skulle sove hos kjæresten en ekstremt sjelden gang.

Jeg skulle gjerne hatt noen til å sove her med de. Men har som sagt ikke mange som kan gjøre det.

Spør ikke fordi jeg har behov for å være ego. Er bare usikker på om det er for mye ansvar for den eldste. Ukjent terreng for meg det her. 

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker barna selv? Veldig individuelt om de er klare og ønsker det, tenker jeg. Men personlig er ikke jeg negativ til at barn skal få teste vingene 🙂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor må du forlate dem om natta? Er det jobb, eller fest?

Er det jobb, er det innafor (en og annen gang, ikke fast). Er det fest er det ikke nødvendig.

Anonymkode: bcbaf...167

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle gjerne hatt noen til å sove her med de. Men har som sagt ikke mange som kan gjøre det.

Spør ikke fordi jeg har behov for å være ego. Er bare usikker på om det er for mye ansvar for den eldste. Ukjent terreng for meg det her. 

Kjæresten får komme til deg?

Anonymkode: 9d89a...d47

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
strawberry88 skrev (Akkurat nå):

Hva tenker barna selv? Veldig individuelt om de er klare og ønsker det, tenker jeg. Men personlig er ikke jeg negativ til at barn skal få teste vingene 🙂

Nja, hadde ikke tenkt tanken om jeg ikke trodde det hadde gått fint.
Men er som sagt veldig usikker. Føler det er egoistisk og uansvarlig å ta noen valg for min egen del, som jeg tenker ungene KAN klare å stå i.
Har alltid vært der, både med dem og for dem. Kun de og meg hele veien 🙃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjæresten får komme til deg?

Anonymkode: 9d89a...d47

Har ikke introdusert, det er dessverre ikke et alternativ 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det er uansvarlig. Hva om det skjer noe med 10-åringen, som 13-åringen ikke klarer å håndtere, eller ikke våkner av, og det går skikkelig galt? Skal han/hun ha det på samvittigheten? 

Sannsynligvis ville det gått fint, men den sjansen er ikke verdt å ta. Og ihvertfall ikke når det ikke er en større krise enn at du vil sove hos kjæresten. Om du ikke kan få barnepass til det, så får du heller vente med overnattinger til barna blir introdusert for kjæresten, så han kan være hos dere. 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke introdusert, det er dessverre ikke et alternativ 😅

Da får du vente til de har hilst på han. Det tar vel ikke så lang tid. Når de er så store og det ikke er en annen forelder i bildet, bør det være kurant å forklare at du har kjæreste.

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns 13 og 10år er for unge til å være alene om natten. Syns det er ett for stort ansvar å pålegge barna. Da må faktisk barna bare bli kjent med kjæresten din, og at han sover der. 

Jeg har en 13åring og 11åring her. De er veldig ansvarsfulle og kan være alene en kveld i krise, men syns allikevel de er for små til en hel natt  

Anonymkode: 9728d...01a

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde aldri latt min 10 og 13 åring sove alene fordi jeg skulle vært hos kjæresten min.

Fy flate. 

Anonymkode: 0940f...760

• Liker 15
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei!

Jeg er alene med to (ganske så pliktoppfyllende). Kun den ene ser far én helg i mnd.
Jeg studerer 100%, og har lite til ingen hjelp/pass fra andre, egne foreldre osv.

Den eldste har sovet hjemme alene noen ganger, dette nyter barnet godt av ser jeg.
Er de for små til det?

Praktisk sett vet jeg at de lager mat, er greie med hverandre, kan fint sove sammen i min seng ila. natten.

100% alene som deg med 2 av barna som ikke har en far. De er nå 16 og 18 år. Jeg hadde ventet til dine var 13&15 år før de fikk være alene på natten!

Kjæresten din kan sove hos deg vel?

Ellers får du prøve få barnevakt til den minste den helga eldste er hos faren.Minste kan jo sove hos en kompis!

Anonymkode: 91dfc...6b8

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Mine sov alene første gang da eldste var 16 og yngste 13. 

Kan du ikke heller spørre foreldrene til noen venner av dem? Om de kan dra på overnatting til hver sin kompis?

Anonymkode: f1a0b...687

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde aldri latt min 10 og 13 åring sove alene fordi jeg skulle vært hos kjæresten min.

Fy flate. 

Anonymkode: 0940f...760

Jeg har ikke gjort det, er derfor jeg lufter her. Slapp av. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har ikke behov for å være ego, men ønsker å forlate barna for å sove hos kjæresten? Det er jo selve definisjonen på egoistisk.

Det hadde jeg aldri gjort. Skap deg et sunt nettverk, så har du mennesker som kan stille opp for deg.

Anonymkode: 801ee...ba1

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei!

Er de for små til det?

Søsteren kan vel være med på besøk til den andres far?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke behov for å være ego, men ønsker å forlate barna for å sove hos kjæresten? Det er jo selve definisjonen på egoistisk.

Det hadde jeg aldri gjort. Skap deg et sunt nettverk, så har du mennesker som kan stille opp for deg.

Anonymkode: 801ee...ba1

Jeg kom ikke hit for å bli angrepet, men spørre om råd. 

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...