Gå til innhold

Adhd barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å vite utifra kun en tekst her men kanskje noen kjenner seg igjen og har noen råd eller erfaringer.

Jeg har en gutt på snart 10 år. Jeg får stort sett gode tilbakemeldinger ifra skolen, de opplever at han er litt urolig, det er ikke alltid han får med seg beskjeder, glemmer litt ting men er faglig flink og rask til å oppfatte ting. De er ikke urolige men skjønner at jeg er litt opptatt av hva som skjer.

Hjemme oppfatter jeg han som stadig i aktivitet og er en turbo, dette til storebror sin irritasjon til tider. Det må skje noe og han lager lyd hele tiden. Nynner, lager bare lyder for seg selv, synger eller snakker. Han klarer å sitte med puslespill og bøker i korte perioder men vil helst ha oppmerksomhet eller at det skje noe. Vil helst ha lyd som musikk eller tv på men liker ikke høye lyder. Elsker uteaktiviteter og er en sosial type som sykler og spiller fotball. 

Kan dette minne om adhd eller er det bare tegn på en aktiv gutt?

Anonymkode: eb663...23a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja 

Så lenge han lever godt med seg selv og klarer seg på skolen trenger du ikke å stresse med om det er det ene eller det andre. 

Anonymkode: 36d38...3ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bli bekymret dersom det går utover læringen på skolen eller det sosiale samspillet med venner og andre. Mye av oppførsel kan også være umodenhet. 

Anonymkode: 4880d...049

AnonymBruker
Skrevet

Vær veldig obs på at han har det bra! (Sosialt og faglig)  Alt av symptomer på adhd er jo på et spekter der diagnose ikke foreligger før det blir et vedvarende problem for han! Så lenge han har det bra, så trengs det jo ikke diagnostisering. Hilsen mor med adhd barn

Anonymkode: b9a0f...7d2

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende han bare er en aktiv gutt. Det skal flere symptomer til for å få ADHD diagnosen,

Klarer han å sette i gang oppgaver på egen hånd, eller setter han seg «fast» og klarer ikke begynne? F.eks. Sliter med å forstå instruksjoner, organisere oppgaven osv. Hvor lenge klarer han å holde konsentrasjonen uten å bli distrahert? Tar han i mot beskjeder og følger dem, eller blir han distrahert og glemmer hva han skulle gjøre? Du skrev at han kan glemme beskjeder på skolen, men det kan jo også være fordi han snakker eller hører på hva andre medelever gjør. Er han slik hjemme også? Gjør han ting uten å tenke (impulsiv), avbryter andre eller klarer ikke vente på tur?

Han trenger ikke ha alle disse symptomene altså, men det kreves mer enn å kun være aktiv og litt rastløs. Hilsen psykologstudent

Anonymkode: 4a3ab...a12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...