Gå til innhold

Synes du det er vanskelig å akseptere mammakroppen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nope. Liker kroppen best når den er gravid

Anonymkode: 62a4e...f4d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men min endret seg minimalt mens jeg var gravid, fikk såvidt mage. Og et år etter fødsel ser jeg helt lik ut som før. Hadde nok slitt veldig hvis det var store endringer

Anonymkode: 2c635...39c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Elsket kroppen min gravid, jeg var så flott.

Nå er jeg trebarnsmor, jaggu elsker jeg kroppen min nå også, den har blitt «battlescars» på magen, huden er mykere der, men hva jeg har opplevd og de jeg har, for en serier, og min selvsikkerhet den er så sterk, jeg er flott som jeg er.

Anonymkode: 1def9...1a8

• Nyttig 1
Skrevet

Nei. Kroppen min har tålt så mye og gitt meg så mye glede, så den rakker jeg ikke ned på. Den er fantastisk i hva den har klart og kan! Den er ikke perfekt selvfølgelig, men det lever jeg godt med. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var gravid var det greitt👍🏼 men det å legge på seg 30 kg under svangerskap, og sitte igjen med 20kg+ etterpå, det var ikke greitt🙈 

Anonymkode: 6124e...1a4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Som gravid var det greit, egentlig spennende å se hvordan magen utviklet seg. Men var heldig og slapp strekkmerker. Etter fødsel var det verre, har slitt med lekkasjer og smerter i underlivet. Har fått operasjon for dette som har vært vellykket, men det er først etter denne operasjonen at jeg føler meg vel i mammakroppen. Jeg synes helsenorge har alt for høy terskel for å tilby kvinner som har født barn og som har plager operasjon. Burde vært høyt prioritert. 

Anonymkode: d02ba...05c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hadde det når jeg var gravid. Keg var en av dem som gikk opp for mye og for tidlig i svangerskapet, og det var ikke gøy. Ikke var jeg tynn fra før heller, lå øverst i normalområdet, så jeg følte jeg hadde lite å gå på. Bekymret meg mye for om den ekstra vekten kom til å skade babyen. Den siste delen av svangerskapet klarte jeg å stoppe vektoppgangen, men det var ved hjelp av streng diett, og jeg var mye sliten og sulten. Det var ikke utseendet som bekymret meg, men alt hva man hører om hvor farlig overvekt under svangerskapet er og hvor skadelig det er for fosteret.

Etter fødselen gikk jeg ned alt og litt til temmelig fort, så jeg har lurt på om den ekstra vekten bare var vann eller noe sånt. 

Anonymkode: a5d48...dd2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg opplevde det motsatte. Jeg hadde alvorlige spiseforstyrrelser i tenårene og ung voksen alder. Da jeg ble gravid i 30-årene, hadde jeg vært frisk i mange år, men jeg hadde en del komplekser. 

Jeg fikk på en måte en ny respekt for kroppen min da eldstebarnet var i magen. Vi var ufrivillig barnløse i noen år, og det hele kjentes veldig stort da jeg endelig var gravid. Det var aldri vanskelig at vekten økte og magen vokste. Og jeg opplevde det ikke som at jeg mistet kontrollen, men kjente på en fascinasjon over at kroppen fungerte og at utviklingen gjennom svangerskap og fødsel bare skjedde av seg selv, og ut kom barnet vårt. 

Etter fødsel var jeg endelig glad i kroppen, inkludert strekkmerkene. Jeg fikk en slags ny aksept av at jeg er som jeg er, og at kroppen min er bra. Vekt og magen, var en ting, men det gjaldt egentlig alt. Jeg hadde f.eks. komplekser for leggene mine med kraftig hårvekst, blek hudtone, røde merker og inngrodde hår tidligere, og gikk nesten alltid med lange skjørt på varme sommerdager for å skjule dem. Jeg syns ikke leggene mine er spesielt pene nå heller, men det er helt ok at de er som de er. 

Anonymkode: 40d22...308

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke så annerledes ut, men har mye leddproblemer og bekken-greier jeg syns er kjipt å leve med etter andre fødsel.

Anonymkode: e63ed...a85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei har ikke tenkt så mye over det.Men urinlekkasjer er verre å godta.

Anonymkode: 555dd...fb2

• Hjerte 1
Skrevet

Har ikke født enda, men jeg har fått en veldig stor gravidmge med masse strekkmerker, så gruer meg til å se kroppen min etter fødsel. Jeg har tålt endringene veldig dårlig, og mistrives i denne store kroppen. Var slank i utgangspunktet, men har lagt på leg 20 kg ila svangerskapet. Det har ikke hjulpet at jeg hele tiden blir møtt med reaksjonen «oj, så STOR du er!». Kan nesten ikke komme på noen som har fortalt meg at jeg er fin, bare stor. Frykter at kiloene blir værende, sammen med masse løs hud, strekkmerker og cellulitter. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje lurt å engasjere seg i andre ting enn å ta bilder av seg selv og magen sin. 

Kroppen synes jeg var greit å akseptere, men likte ikke hvor rund jeg ble i ansiktet. 

Anonymkode: 67074...021

AnonymBruker
Skrevet

Mener du etter graviditeten? Mannen min tenner mer på meg nå enn noensinne. Jeg selv føler meg helt jævlig. Magen er egentlig som før, bare litt mer fett men ingen strekkmerker. Men puppene mine er helt jævlige. En er stor og henger og andre er liten og spretten. Så ja jeg synes det er vanskelig å akseptere det, men er jo veldig verdt det, gravid igjen 🙃

Anonymkode: ec822...11d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er du en av dem?

Ja, definitivt. Men det har jeg aldri sagt til noen. Det er ikke sosialt akseptabelt. 

Anonymkode: c3af2...c79

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Blir mer og mer glad i kroppen min 😊

Anonymkode: 9116c...fbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født tre barn, og det er mange år siden siste graviditet. Magen er full av strekkmerker/ arr og huden er fremdeles skrukkete. Den magen vil for alltid se annerledes ut enn hvordan folk tror en mage skal se ut.

Jeg har bestemt meg for å beholde min deformerte mage og ikke vurdere plastisk kirurgi. Jeg jobber med å se hvor fin jeg likevel er, og skjuler meg ikke for mannen. Jeg tror barna mine har sunt av en mor som ikke er perfekt men som aksepterer seg selv. Det er det jeg jobber mot, og jeg er ganske nærme mål.

Anonymkode: 5c506...9a2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Under graviditeten gikk det greit. Følte meg ikke akkurat så veldig sexy, men kroppen fungerte som den skulle og barnet hadde det fint i magen. 

I etterkant av graviditetene synes jeg noen ting er vanskeligere å akseptere: 

+ ødelagte hengepupper etter amming. Det er bare 2 tomme skinnposer igjen. 

+ strekkmerker og løs hud på magen. 

Vekten min er jeg fornøyd med, den er som den var før jeg ble gravid. Jeg savner puppene og magen min før jeg ble gravid 😭

Anonymkode: 9daee...c3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...