AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #81 Skrevet 13. juni 2024 Ca 340000 Også må man ikke snakke stygt om lavtlønte. Hva vet vel vi om helseutfordringene deres. Og hvor tapre de er som står i jobb mens andre med samme diagnose er uføre. Anonymkode: 6f9d1...691
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #82 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ca 340000 Også må man ikke snakke stygt om lavtlønte. Hva vet vel vi om helseutfordringene deres. Og hvor tapre de er som står i jobb mens andre med samme diagnose er uføre. Anonymkode: 6f9d1...691 Vi som har fått vedtak på uføretrygd har i så fall ofte stått i samme situasjon og jobbet på tross av sykdom, så lenge det var mulig å få til. Men alt har jo en grense. Anonymkode: b86d4...b34
Gjest Solanum Skrevet 13. juni 2024 #83 Skrevet 13. juni 2024 (endret) Jeg har NAV: 412 000 Liten uførepensjon fra tidligere arbeidsgiver: 3400 Forsikring: 57 600 Grunnstønad 1: 8688 (skattefri). Så har jeg 1.7 i boliglån og 47 500 igjen på studielånet. Det blir vel ca 490 000,-. Så økonomisk har jeg det veldig greit. Men det tier jeg helt stille om. Jeg har MS. Det tier jeg også stille om. Det er så alt mange ignorante folk i det her landet at jeg gidder bare ikke å dele noe om privatlivet mitt. Edit: jeg har hatt ei utbetaling fra en liten ips jeg har det siste 1.5 år. Ca 11 000 i år. Endret 14. juni 2024 av Solanum Tilleggsopplysninger
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #84 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ca 340000 Også må man ikke snakke stygt om lavtlønte. Hva vet vel vi om helseutfordringene deres. Og hvor tapre de er som står i jobb mens andre med samme diagnose er uføre. Anonymkode: 6f9d1...691 Det er ikke diagnosen som avgjør om man er trygdet eller ikke, men inntektsevnen. Snakker stygt om folk som går til angrep og snakker om ting de ikke har peiling på. Ja, ofte er dette lavtlønte, men også andre kan ha disse fordommene. Anonymkode: 34c87...344
Gjest Solanum Skrevet 13. juni 2024 #85 Skrevet 13. juni 2024 Lavtlønte er ofte lavtlønte av en grunn. Det er ofte lite utdannelse og liten evne til å tilegne seg kunnskap. Da blir de et lett bytte for høyresiden som forteller de at psykiske problemer er sutring, ME og fibromyalgi er innbilt, og også sutring. Brenna og Vedum driver med det samme. Vedum da, med MS!? Helt utrolig. Slik skaffer de seg en saueflokk som har tatt til seg propagandaen, så istedet for å melde seg inn i ei fagforening og streike seg til ei høyere lønn går de løs på de uføre. Splitt og hersk, rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #86 Skrevet 13. juni 2024 Million skrev (45 minutter siden): Hva er det du egentlig påstår at du "vet"? Hva som står på NAV sine nettsider? Det vet jo alle! Men du vet ikke hva andre uføretrygdede har, dersom de også har uføreforsikring. Du snakker om NAV bare, sånn jeg forstår det, men jeg snakker om at en uføretrygdet person KAN ha mer i årsinntekt enn NAVs maksgrense, hvis de har uføreforsikring også. Snakker vi forbi hverandre? Du virker å gnåle om det samme hele tiden og enser ikke hva jeg svarer om forsikringer. Jwg skjønner. Jeg har ingen av disse forsikringene, men inntekt over 250000 oppå trygden som ikke blir berørt av den. Anonymkode: 93378...345
Million Skrevet 13. juni 2024 #87 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jwg skjønner. Jeg har ingen av disse forsikringene, men inntekt over 250000 oppå trygden som ikke blir berørt av den. Anonymkode: 93378...345 Hva er det da du sitter og messer om at du "en vet det en vet", som om du har noen peiling i det hele tatt om hva andre har? Merkelig skrue. Vi sier oss ferdig her. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #88 Skrevet 13. juni 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Av en eller annen grunn tror de at de vil gå opp i lønn om de blir uføre 🤷🏻♀️ Anonymkode: c27c1...00e Det kan jo hende at noen gjør det? Spesielt de som kan få ung ufør (360.912 kr/år, tilsvarende 185 kr i timelønn). Kanskje også barnetillegg (47.448 kr pr. barn under 18 år) oppå dette. Tror nok en del som tjener mindre enn det. Anonymkode: d61ec...5b6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #89 Skrevet 13. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, snittlønn for en vanlig arbeidstaker er over 600.000. Hvis en "vanlig arbeidstaker" med 600.000 blir trygdet så vil summen fra NAV være på 396.000. Så... hva velger du? Frisk med en årsinntekt på 600.000, eller syk med en årsinntekt på 396.000? Anonymkode: 34c87...344 Høye lønninger trekker snittet opp «Gjennomsnitt er et svikefullt mål» skriver spesialrådgiver i LO, Kjetil Staalesen, i et innlegg i Dagsavisen. Innlegget tar utgangspunkt i et intervju som VG gjorde med Høyre-statsråd Henrik Asheim der statsråden får spørsmål om hva som er en vanlig inntekt. «Jeg tror en helt vanlig inntekt for folk er 5-6-700.000 kroner. Det er en ganske vanlig lønn», svarer Asheim. – Hvis du og jeg deler en pizza i åtte biter, jeg spiser sju og du bare én, så har vi i gjennomsnitt spist fire biter hver, utdyper Staalesen i innlegget. Gjennomsnittet blir med andre ord påvirket av at noen får veldig mye mer enn andre. Noens superlønn trekker rett og slett snittet opp https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hva-er-en-vanlig-lonn-i-norge-dette-sier-statistikken-6.158.795580.c6ce3ac0eb Anonymkode: d61ec...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #90 Skrevet 13. juni 2024 Ca 60000 inkl Statens pensjonskasse. Anonymkode: c3a53...900
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #91 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan jo hende at noen gjør det? Spesielt de som kan få ung ufør (360.912 kr/år, tilsvarende 185 kr i timelønn). Kanskje også barnetillegg (47.448 kr pr. barn under 18 år) oppå dette. Tror nok en del som tjener mindre enn det. Anonymkode: d61ec...5b6 Dette gjelder selvsagt bare for de som har ung uføre og er enslige. Og barn er ikke under 18 for evig... Folk som allerede er i lavtlønnsjobb går derimot ikke opp i inntekt av å bli uføretrygdet. Selv så har jeg en uføretrygd fra NaV på 367.000, som tilsvarer en inntekt på 556.000 hvis jeg hadde vært i jobb. (Har 421.000 totalt i inntekt pga menerstatning og kollektiv uføreforsikring da). Men det er det som kommer fra nav i uføretrygd, altså de 367.000 som er relevant her. Men ja, du har rett i at noen kan gå opp i inntekt hvis de blir uføretrygdet spesielt de som har et utgangspunkt på null fra før... Anonymkode: 34c87...344 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #92 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kan jo hende at noen gjør det? Spesielt de som kan få ung ufør (360.912 kr/år, tilsvarende 185 kr i timelønn). Kanskje også barnetillegg (47.448 kr pr. barn under 18 år) oppå dette. Tror nok en del som tjener mindre enn det. Anonymkode: d61ec...5b6 Dersom man har vært i jobb før man blir ufør, er det veldig sjeldent at man får ung ufør. De som får ung ufør er de som ikke har vært i jobb. Da er det jo ikke vanskelig å få mer utbetalt enn før man ble ufør.... Husk også at disse vil som oftest ha store vanskeligheter med å øke inntekten sin. Det er ingen som lever fett på 360k i året... Anonymkode: 26a49...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #93 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høye lønninger trekker snittet opp «Gjennomsnitt er et svikefullt mål» skriver spesialrådgiver i LO, Kjetil Staalesen, i et innlegg i Dagsavisen. Innlegget tar utgangspunkt i et intervju som VG gjorde med Høyre-statsråd Henrik Asheim der statsråden får spørsmål om hva som er en vanlig inntekt. «Jeg tror en helt vanlig inntekt for folk er 5-6-700.000 kroner. Det er en ganske vanlig lønn», svarer Asheim. – Hvis du og jeg deler en pizza i åtte biter, jeg spiser sju og du bare én, så har vi i gjennomsnitt spist fire biter hver, utdyper Staalesen i innlegget. Gjennomsnittet blir med andre ord påvirket av at noen får veldig mye mer enn andre. Noens superlønn trekker rett og slett snittet opp https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hva-er-en-vanlig-lonn-i-norge-dette-sier-statistikken-6.158.795580.c6ce3ac0eb Anonymkode: d61ec...5b6 Medianlønnen i Norge er en riktigere måte å regne ut hva som er vanlig lønn. Men også medianlønnen er over 600.000. Nærmere bestemt 608.000, mens gjennomsnittslønna er ca 60.000 over dette, altså i overkant av 668.000 https://fiken.no/forklarer/gjennomsnittslonn-norge Anonymkode: 34c87...344 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #94 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom man har vært i jobb før man blir ufør, er det veldig sjeldent at man får ung ufør. De som får ung ufør er de som ikke har vært i jobb. Da er det jo ikke vanskelig å få mer utbetalt enn før man ble ufør.... Husk også at disse vil som oftest ha store vanskeligheter med å øke inntekten sin. Det er ingen som lever fett på 360k i året... Anonymkode: 26a49...1aa Rettigheter som ung ufør Du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk. Lege eller spesialist har klart dokumentert at sykdommen førte til uførhet før du fylte 26 år. Du søker om uføretrygd før du fyller 36 år, hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år. Anonymkode: 33ca6...914
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #95 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mer en en vanlig lønnsmottager🥺 Anonymkode: ca042...fd6 🤦♂️ Anonymkode: b82c6...071 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #96 Skrevet 13. juni 2024 Million skrev (2 timer siden): Hva er det da du sitter og messer om at du "en vet det en vet", som om du har noen peiling i det hele tatt om hva andre har? Merkelig skrue. Vi sier oss ferdig her. Ja, det er vi. Anonymkode: 93378...345
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #97 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rettigheter som ung ufør Du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk. Lege eller spesialist har klart dokumentert at sykdommen førte til uførhet før du fylte 26 år. Du søker om uføretrygd før du fyller 36 år, hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år. Anonymkode: 33ca6...914 For at det skal kunne innvilges rettighet som ung ufør, må uføretidspunktet etter § 12-8 fastsettes til før fylte 26 år. Det er i tillegg krav om at uførheten skyldes alvorlig og varig sykdom som er klart dokumentert. Det kan også innvilges rettighet som ung ufør til et medlem som har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at uførheten inntrådte før fylte 26 år, og søknaden om uføretrygd ble satt fram før fylte 36 år. Dette argumentet bruker nav som bare det. KLART DOKUMENTERT, det er høye krav til det. Anonymkode: 26a49...1aa
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #98 Skrevet 13. juni 2024 On 6/12/2024 at 3:26 AM, AnonymBruker said: Oi, nesten alle uføre har høyere årslønn enn meg. Så det skal tjene seg å være ufør? Altså synes det er bra man får hjelp, men jeg har inntrykk av at jeg jobber hardt for de pengene jeg tjener men likevel er det stramt. Litt frustrerende å lese denne tråden. De fleste uføre har jo reelle problemer, men en del er også snyltere (mange av de som er uføre pga. depresjon og angst blant annet, langt fra alle selvfølgelig). Vet dette er dårlig tankegang, men igjen så ser jeg ikke hvorfor man skal ha så godt betalt når folk ute i arbeid ikke alltid får tilsvarende. Anonymkode: ee5c7...f36 Hva tjener du da? Anonymkode: a8246...5ed
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #99 Skrevet 14. juni 2024 Million skrev (15 timer siden): Og nei, du vet åpenbart veldig lite, som tror at NAV er alt en uføretrygdet har. Det finnes trygdede som har private uføreforsikringer, men de virker dessverre å være færre enn jeg skulle ønske (i alle fall utifra hva man leser her på forumet). Folk burde slutte å tenke "det skjer ikke meg" og tro at de aldri vil bli alvorlig syke, så de trenger ikke uføreforsikring... Endelig noen som har samme tankegang som meg. Begynner å bli lei av de som klager over at de får så lite utbetalt i ufør, når det er de samme personene som ikke har tegnet uføreforsikring - eller har en tankegang om at «livet skjer», «det skjer ikke meg». De får takke seg selv. Snakk om ansvarsforskrivelse. Anonymkode: 08209...9a8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #100 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Endelig noen som har samme tankegang som meg. Begynner å bli lei av de som klager over at de får så lite utbetalt i ufør, når det er de samme personene som ikke har tegnet uføreforsikring - eller har en tankegang om at «livet skjer», «det skjer ikke meg». De får takke seg selv. Snakk om ansvarsforskrivelse. Anonymkode: 08209...9a8 Bare lurer, hva tror du en privat uføreforsikring koster? Si man f.eks har vært mye syk som barn, deprimert som ungdom, kanskje med spiseforstyrrelsee? Slitt litt med sykdom som ung voksen? Kranglete kropp/ledd? Kanskje medfødt dia typ1. Sånne ting som mange kan oppleve i varierende grad. Når forsikringsselskapet får disse opplysningene, hva tror du månedsprisen blir da? Hint: ikke 299 i måneden. Anonymkode: 02db5...64d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå