Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Caissa skrev (8 timer siden):

Uføretrygd fra NAV = 66% av maksimalt 6 x grunnbeløpet i folketrygden.
(Man bruker gjennomsnittet av inntekten de 3 beste av de 5 siste årene før uførheten inntraff. Tilsvarer gjennomsnittet for eksempel 6,23G*, så settes det ned til 6G).

*Grunnbeløpet (ofte kalt G) reguleres fra 1. mai hvert år , slik at det følger den generelle lønnsveksten. 

Fra 1. mai 2024 er 1G = 124.028 kr.
6G utgjør da 744.168 kr.

Maksimal uføretrygd fra NAV blir dermed 66% av 744.168 kr = 496.062 kr

I tillegg kan man få for eksempel uføretrygd fra KLP (gjerne kommunalt ansatte) eller SPK (gjerne statsansatte eller lærere).

Hvis jeg legger til en økning på 4,56% (som er oppgitt å være økningen i uføretrygd fra 01.05.2024) så blir min uføretrygd 543.382 kr/år. (Maksimal uføretrygd fra NAV + uføretrygd fra SPK.)

Du har feil tall. Jeg har oppgitt det korrekte i mitt innlegg lenger oppe. 

Kan du forklare hva du mener med avsnittet med 4.56%? Legger du til den prosenten oppå de oppdaterte satsene? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uflretrygden beregnes ut fra gjennomsnitts-G, ikke selve G.

Anonymkode: 93378...345

Men spørsmålet er hva som er maks uføretrygd. Ikke hvordan det beregnes. Da blir det litt rart å korrigere mitt svar. 

Anonymkode: c27c1...00e

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du forklare hva du mener med avsnittet med 4.56%? Legger du til den prosenten oppå de oppdaterte satsene? 

Men spørsmålet er hva som er maks uføretrygd. Ikke hvordan det beregnes. Da blir det litt rart å korrigere mitt svar. 

Pga at beregningen ikke er så høy som folk flest tror.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

66% av gjennomsnitts 6G.

Gjennomsnitts G? Hva er det? 1 G er og blir det samme, faste. Pr i dag (etter mai) er den på 124 028 kr. 

Anonymkode: 33ca6...914

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Beregningen tar utgangspunkt i de 3 av de 5 siste årene. Den høyeste G man dermed kan få utbetalt i uføretrygd fra NAV er 3,96 G (66 % av 6 G). Beløpene justeres da selvsagt opp hvert år når G øker. Jeg ser ikke helt relevansen til hva du vil ha frem her. Det snakkes om hva som er maks beløp man kan få utbetalt, og det vil alltid være 3,96 G, så sant ikke man endrer på selve reglene. 

At noen som har tjent endel mer enn 6G taper stort på denne beregningen er vel underforstått, ettersom det kun er inntekt inntil 6G som tas med i beregningsgrunnlaget. Årsinntektene for beregningen justeres også opp til dagens verdi i penger, slik at man ikke skal "gå glipp av" summer. 

Anonymkode: 34c87...344

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjennomsnitts G? Hva er det? 1 G er og blir det samme, faste. Pr i dag (etter mai) er den på 124 028 kr. 

Anonymkode: 33ca6...914

Er vel egentlig ikke noe som heter "gjennomsnittsG. Man beregner uføretrygden ut fra snittet av hva man tjente i de 3 beste av de 5 siste årene, og snittet av dette bestemmer hvor mange G man får beregnet uføretrygden sin ut fra. Som skrevet i forrige innlegg så vil 3,96 G med være høyest G man får i årlig uføretrygd. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fullstendig irrelevant og meningsløs kommentar. 

Hva «folk flest tror» er ikke et tema i tråden, og i beste fall svogerforskning. Maks uføretrygd fra NAV er 66% av 6G, uansett hvor mye du skulle ønske å kverulere på det. 

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er vel egentlig ikke noe som heter "gjennomsnittsG. Man beregner uføretrygden ut fra snittet av hva man tjente i de 3 beste av de 5 siste årene, og snittet av dette bestemmer hvor mange G man får beregnet uføretrygden sin ut fra. Som skrevet i forrige innlegg så vil 3,96 G med være høyest G man får i årlig uføretrygd. 

Nå er inntektsgrunnlaget pensjonsgivende inntekt de fem siste årene. Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittet av de tre beste årene. De tidligere års grunnlag blir oppjustert til dagens lønnsverdi, slik at de sammenlignes på korrekt måte. Den maksimale pensjonsgivende som kan telle med er på 6 ganger gjennomsnittlig grunnbeløp.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå er inntektsgrunnlaget pensjonsgivende inntekt de fem siste årene. Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittet av de tre beste årene. De tidligere års grunnlag blir oppjustert til dagens lønnsverdi, slik at de sammenlignes på korrekt måte. Den maksimale pensjonsgivende som kan telle med er på 6 ganger gjennomsnittlig grunnbeløp.

Ja? Ingenting av det du skriver her motsier det jeg sier, og jeg er enig i det du skriver her.

Er det ikke snart tid for å komme tilbake til tema for tråden, i stedet for alt dette flisespikkeri og stråmannsargumentasjonen?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke tall er feil?

Siden jeg ikke har fått utbetalt uføretrygd  etter økningen 1. mai ennå, så brukte jeg mine gamle tall og la til tillegget som er offentliggjort:
"Alderspensjon under opptjening, uføretrygd og andre ytelser som reguleres gjennom grunnbeløpet, får en inntektsøkning på 4,56% fra 1. mai."
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/okte-pensjoner-og-trygdeytelser/id3040388/

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja? Ingenting av det du skriver her motsier det jeg sier, og jeg er enig i det du skriver her.

Er det ikke snart tid for å komme tilbake til tema for tråden, i stedet for alt dette flisespikkeri og stråmannsargumentasjonen?

Det er en del uklarheter og misforståelser ute og går, det var derfor jeg tok det med. Tenkte kanskje det kunne være til nytte for noen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beregningen tar utgangspunkt i de 3 av de 5 siste årene. Den høyeste G man dermed kan få utbetalt i uføretrygd fra NAV er 3,96 G (66 % av 6 G). Beløpene justeres da selvsagt opp hvert år når G øker. Jeg ser ikke helt relevansen til hva du vil ha frem her. Det snakkes om hva som er maks beløp man kan få utbetalt, og det vil alltid være 3,96 G, så sant ikke man endrer på selve reglene. 

At noen som har tjent endel mer enn 6G taper stort på denne beregningen er vel underforstått, ettersom det kun er inntekt inntil 6G som tas med i beregningsgrunnlaget. Årsinntektene for beregningen justeres også opp til dagens verdi i penger, slik at man ikke skal "gå glipp av" summer. 

Årsinntekten blir ikke justert etter kpi, men etter grunnbeløpet. Og da årene FØR man ble syk. 

De kan også gå lenger tilbake i tid om du har omsorgspoeng dersom det gir bedre grunnlag. 

Anonymkode: 26a49...1aa

Annonse

AnonymBruker
Caissa skrev (38 minutter siden):

Hvilke tall er feil?

Det tallet jeg uthevet da jeg siterte deg. Det ser ut som du enten har skrevet feil eller regnet ut feil hva 66% av 6G blir. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tallet jeg uthevet da jeg siterte deg. Det ser ut som du enten har skrevet feil eller regnet ut feil hva 66% av 6G blir. 

Uffja, det stemmer. Må ha vært litt sent for meg...

Det riktige er at maksimal brutto uføretrygd fra NAV etter 1. mai i år blir 491.151 kr.
(Tror det ble riktig nå :-D)

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Med det nye grunnbeløpet har jeg brutto:

Nav: 478 188

Spk: 78 084

Fripoliser: 10 604

Totalt: 566 876

Ingen barnetillegg 

Anonymkode: 26a49...1aa

Hei

Bare lurer på hvordan du kan få såpass mye fra SPK?
(Antagelig pga. høy lønn tidlgere, siden det baserer seg på "sluttlønnen"?)

Annonse
AnonymBruker
Caissa skrev (44 minutter siden):

Det er en del uklarheter og misforståelser ute og går, det var derfor jeg tok det med. Tenkte kanskje det kunne være til nytte for noen.

Si meg, skriver du både med brukernavn og som anonym i samme tråd? For den jeg siterte var anonym...

AnonymBruker
Caissa skrev (58 minutter siden):

Bare lurer på hvordan du kan få såpass mye fra SPK?

Uførepensjon fra både klp og spk beregnes ut i fra lønn og kan sammenlignes med en forsikringsordning. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Si meg, skriver du både med brukernavn og som anonym i samme tråd? For den jeg siterte var anonym...

?

Nå har jeg gått helt i krøll her på hva du refererer til

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Uførepensjon fra både klp og spk beregnes ut i fra lønn og kan sammenlignes med en forsikringsordning. 

Ja, har selv uføretrygd fra SPK. Men mye lavere, så var derfor jeg lurte. (Kan jo være noe feil?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...