Gå til innhold

Jod-dråper og vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd joddråper og opplevd bedre forbrenning/vektnedgang?

Evt hvor lang tid tok det før du merket effekt?

Anonymkode: 5ccd4...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ta en test å finne ut om du mangler jod, da.

Anonymkode: ef022...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får ta en test å finne ut om du mangler jod, da.

Anonymkode: ef022...360

Jeg mangler garantert jod, og har gått til innkjøp. 

Fordi det er komplisert (og upresist) å teste, blir det sjelden gjort. Ser når jeg googler at det er overraskende lite informasjon om jod.

Anonymkode: 5ccd4...a58

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 21.17):

Noen som har prøvd joddråper og opplevd bedre forbrenning/vektnedgang?

Evt hvor lang tid tok det før du merket effekt?

Anonymkode: 5ccd4...a58

Så du har planer om å bruke J som et slankemiddel? Ja man kan få problemer med lav stoffskifte og man har alvorlig Jobel og ja stoffskifteproblemer kan gjøre at enkelte har problemer med å gå ned i vekt, men å bruke Jod som et slankemiddel når du ikke engang vet hva verdiene dine ligger på det er jo helt jordet.

Anonymkode: 23490...e2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 17.12):

Så du har planer om å bruke J som et slankemiddel? Ja man kan få problemer med lav stoffskifte og man har alvorlig Jobel og ja stoffskifteproblemer kan gjøre at enkelte har problemer med å gå ned i vekt, men å bruke Jod som et slankemiddel når du ikke engang vet hva verdiene dine ligger på det er jo helt jordet.

Anonymkode: 23490...e2a

Nei, skal ikke bruke det til slanking. Jeg har pcos og opplever ekstremt dårlig kunnskap om dette hos legene og gynekologen jeg har gått til. Jeg har brukt enorme summer på utredning og oppfølging hos spesialist et annet sted i landet, og nå er bufferen tom. Jeg kan ikke holde på å betale som jeg har gjort.

Jeg spiser gluten og melkefritt, og får i meg lite hvit fisk. Jeg har uten tvil for lave verdier av jod. 

Jod er avgjørende for et velfungerende stoffskifte. Mitt stoffskifte er målt flere ganger, og er på nederste referanseverdi og kvalifiserer da ikke til medisinering. 

Jeg kom over en artikkel om jodmangel hos gravide og ammende, og et lys gikk opp for meg. 

Jeg er overvektig pga pcos, og ønsker å gå ned i vekt. Kaloriunderskudd gjør ikke susen, jeg er på jakt etter nøkkelen. 

Anonymkode: 5ccd4...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (27 minutter siden):

Har du prøvd metaformin?

Ja, jeg gikk opp i vekt av det. Måtte avbryte på dagen.

Jeg har ikke cravings eller problemer med overspising. Stabilt og fint blodsukker også har jeg. 

Anonymkode: 5ccd4...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, skal ikke bruke det til slanking. Jeg har pcos og opplever ekstremt dårlig kunnskap om dette hos legene og gynekologen jeg har gått til. Jeg har brukt enorme summer på utredning og oppfølging hos spesialist et annet sted i landet, og nå er bufferen tom. Jeg kan ikke holde på å betale som jeg har gjort.

Jeg spiser gluten og melkefritt, og får i meg lite hvit fisk. Jeg har uten tvil for lave verdier av jod. 

Jod er avgjørende for et velfungerende stoffskifte. Mitt stoffskifte er målt flere ganger, og er på nederste referanseverdi og kvalifiserer da ikke til medisinering. 

Jeg kom over en artikkel om jodmangel hos gravide og ammende, og et lys gikk opp for meg. 

Jeg er overvektig pga pcos, og ønsker å gå ned i vekt. Kaloriunderskudd gjør ikke susen, jeg er på jakt etter nøkkelen. 

Anonymkode: 5ccd4...a58

OK, men det å ta Jod vil ikke ha noe påvirkning på vektnedgang. Men at du må ta jod med tanke på kostholdet ditt er ikke noe tvil om. Selv er jeg veganer og har tatt jod daglig siden den dagen jeg kuttet animalske produkter.

Anonymkode: 23490...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 22.20):

OK, men det å ta Jod vil ikke ha noe påvirkning på vektnedgang. Men at du må ta jod med tanke på kostholdet ditt er ikke noe tvil om. Selv er jeg veganer og har tatt jod daglig siden den dagen jeg kuttet animalske produkter.

Anonymkode: 23490...e2a

Men uten jod fungerer ikke skjoldbruskkjertelen som den skal og forbrenningen går ned, man forbrenner altså ikke det man skal.

Hvis man optimaliserer jodnivåene så skal vel skjoldbruskkjertelen etterhvert begynne å virke igjen og man produserer tilstrekkelige nivåer av tyroksin? 

Det vil da føre til økt forbrenning. Om man spiser optimalt og har optimal forbrenning etter 20 år med jodmangel, så vil man vel gå ned i vekt, var min tanke.

Anonymkode: 5ccd4...a58

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men uten jod fungerer ikke skjoldbruskkjertelen som den skal og forbrenningen går ned, man forbrenner altså ikke det man skal.

Hvis man optimaliserer jodnivåene så skal vel skjoldbruskkjertelen etterhvert begynne å virke igjen og man produserer tilstrekkelige nivåer av tyroksin? 

Det vil da føre til økt forbrenning. Om man spiser optimalt og har optimal forbrenning etter 20 år med jodmangel, så vil man vel gå ned i vekt, var min tanke.

Anonymkode: 5ccd4...a58

Jeg var veganer i (altfor) mange år, og jeg hadde garantert mindre jod i kroppen da enn tidligere. Jeg har fortsatt samme vekten selv om jeg har rikt inntak av jod nå. Men nå var jeg heller ikke overvektig, så hvis du mener ekstra kiloer hos deg er pga forbrenning og ikke det du spiser, så er det så klart veldig verdt å se på jod sin rolle. 

Du får for øvrig i deg jod fra egg og viltkjøtt. Egg har vært en av mine viktigste kilder til jod etter jeg begynte å spise animalsk igjen, spiser 2 kokte egg daglig. 

 

Anonymkode: 5e0e3...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er overvektig fordi du spiser for mye.

Spis mindre.

Anonymkode: 6da19...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 17.12):

Så du har planer om å bruke J som et slankemiddel? Ja man kan få problemer med lav stoffskifte og man har alvorlig Jobel og ja stoffskifteproblemer kan gjøre at enkelte har problemer med å gå ned i vekt, men å bruke Jod som et slankemiddel når du ikke engang vet hva verdiene dine ligger på det er jo helt jordet.

Anonymkode: 23490...e2a

Man kan ikke måle jod-verdier. Den sikreste måten å konstantere mangel på, er å se på kosthold i sammenheng med med symptomer. Spiser man ikke hvit fisk regelmessig, ingen melkeprodukter, og lite egg, så vil man over tid garantert ha for lite jod. Det er ikke dermed sagt at man har fått symptomer, men det kan komme senere. 

Anonymkode: 5e0e3...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan ikke måle jod-verdier. Den sikreste måten å konstantere mangel på, er å se på kosthold i sammenheng med med symptomer. Spiser man ikke hvit fisk regelmessig, ingen melkeprodukter, og lite egg, så vil man over tid garantert ha for lite jod. Det er ikke dermed sagt at man har fått symptomer, men det kan komme senere. 

Anonymkode: 5e0e3...3a0

Jo man kan måle jod verdier via urin, men jeg forstår ikke helt hvorfor du siterte min kommentar da jeg ikke sa noe om at vedkommende måtte måle verdiene.

Anonymkode: 23490...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men uten jod fungerer ikke skjoldbruskkjertelen som den skal og forbrenningen går ned, man forbrenner altså ikke det man skal.

Hvis man optimaliserer jodnivåene så skal vel skjoldbruskkjertelen etterhvert begynne å virke igjen og man produserer tilstrekkelige nivåer av tyroksin? 

Det vil da føre til økt forbrenning. Om man spiser optimalt og har optimal forbrenning etter 20 år med jodmangel, så vil man vel gå ned i vekt, var min tanke.

Anonymkode: 5ccd4...a58

Sånn funker det nok ikke.

Anonymkode: 23490...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo man kan måle jod verdier via urin, men jeg forstår ikke helt hvorfor du siterte min kommentar da jeg ikke sa noe om at vedkommende måtte måle verdiene.

Anonymkode: 23490...e2a

Det gikk dessverre litt fort i svingene slik at jeg siterte feil. Beklager. 

Ja man kan måle jod via urin, men dette er er bare en øyeblikksprøve som sier hvor mye jod du har fått i deg siste 2 dager, og sier ingenting om mengden jod du faktisk har i kroppen. Derfor; det finnes ingen god måte å måle verdiene på, man må se på symptomer opp mot kosthold. Den sikreste måten å vite at man har mangel på, er kostholdet over tid. 

https://www.fhi.no/le/kosthold/fakta-om-jod/

Anonymkode: 5e0e3...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...