Gå til innhold

Bli kvitt svettelukt -polyester

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! Har kjøpt en kjole i polyester, og bare ved å prøve den på noen ganger(var usikker på størrelse, så prøvde fram og tilbake, prøvd med ulike sko) så har den begynt å få en stram svettelukt. Eneste gang jeg har opplevd lignende svettelukt på egne klær var en bluse i lignende materiale som var brukt en hel dag der jeg var stressa på jobb. 
Det er ikke så mye lukt enda, men ser for meg at jeg blir gående å stinke etter en hel dag. 

Finnes det noen gode råd for å fjerne og motvirke? Blusen jeg nevne over fikk jeg aldri bort svettelukt fra, den kom tilbake etter 2 minutters bruk etter vask..

jeg innser at dette kanskje blir en engangsskjole, og jeg kommer ikke til å kjøpe polyester igjen, men akkurat nå har jeg ikke tid til å kjøpe ny kjole. 

Anonymkode: 96de1...206

AnonymBruker
Skrevet

Skulle tro problemet ble større med sokker og strømpebukser, mange av de er jo i polyester også?

Anonymkode: f5771...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Vask med mye eddik...

Jeg har sett det finnes svetteinnlegg. Ser ut som truseinnlegg for underarmer

Anonymkode: eea1a...4f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skulle tro problemet ble større med sokker og strømpebukser, mange av de er jo i polyester også?

Anonymkode: f5771...ab3

Tror ofte det er polyamid som har litt andre egenskaper, mulig det er derfor.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vask med mye eddik...

Jeg har sett det finnes svetteinnlegg. Ser ut som truseinnlegg for underarmer

Anonymkode: eea1a...4f1

dumt spørsmål, men ser ofte eddik blir brukt som tips, og hvor mye bruker man egentlig? Og hvordan? I stedet for eller i tillegg til vaskemiddel?

Er redd for at klærne skal lukte eddik i stedet 🙈 

svetteinnlegg kan nok ikke være så dumt. Det rare nå er egentlig at lukta kommer etter minimal bruk, kort tid om gangen, rett etter at jeg har dusja 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hiver eddiken i kammeret for skyllemiddel. 
Noen ganger lukter det litt eddik, men kjør evt en runde med skylling, også lukter det mindre når klærne tørker. Jeg bruker en flaske på 4-5 vask (mine klær stinker diesel da, har salmiakk i sammen med vaskepulver og eddik til slutt)

Det finnes eget vaskemiddel for sportsklær som ofte er syntetisk, men har ikke testet det selv. 

Anonymkode: 97d7f...d42

• Nyttig 1
Skrevet

polyester er noe herk. skal aldri mer kjøpe det.

på apoteket fikk man i hvert fall før kjøpt en deo roll-on som gjør at du ikke svetter. ville ikke brukt den hver dag for det blir for unaturlig for kroppen å ikke få ut svetten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror ofte det er polyamid som har litt andre egenskaper, mulig det er derfor.

dumt spørsmål, men ser ofte eddik blir brukt som tips, og hvor mye bruker man egentlig? Og hvordan? I stedet for eller i tillegg til vaskemiddel?

Er redd for at klærne skal lukte eddik i stedet 🙈 

svetteinnlegg kan nok ikke være så dumt. Det rare nå er egentlig at lukta kommer etter minimal bruk, kort tid om gangen, rett etter at jeg har dusja 🙈

Bakterier liker ikke eddik og dør.  Nei, klærne lukter ikke eddik når de blir hengt opp.  De lukter ingenting,  dette tipset fnker veldig bra. 

• Liker 3
Skrevet

Så akkurat en reel om hvordan de pleier sånne fluffy, håndsydde ballett-drakter som selvfølgelig ikke kan vaskes i vaskemaskin: Vodka på sprayflaske. Kommentarfeltet var enige om at det virket og var luktfritt når det tørket. 

Og Biotherm deo, som er den mest effektive vanlige deodoranten etter min erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 20.52):

Hjelp! Har kjøpt en kjole i polyester, og bare ved å prøve den på noen ganger(var usikker på størrelse, så prøvde fram og tilbake, prøvd med ulike sko) så har den begynt å få en stram svettelukt. Eneste gang jeg har opplevd lignende svettelukt på egne klær var en bluse i lignende materiale som var brukt en hel dag der jeg var stressa på jobb. 
Det er ikke så mye lukt enda, men ser for meg at jeg blir gående å stinke etter en hel dag. 

Finnes det noen gode råd for å fjerne og motvirke? Blusen jeg nevne over fikk jeg aldri bort svettelukt fra, den kom tilbake etter 2 minutters bruk etter vask..

jeg innser at dette kanskje blir en engangsskjole, og jeg kommer ikke til å kjøpe polyester igjen, men akkurat nå har jeg ikke tid til å kjøpe ny kjole. 

Kan kjolen ha vært brukt når du kjøpte den? 

Rart at den skal lukte når du bare har prøvd den på.

Anonymkode: 3bdb1...a82

AnonymBruker
Skrevet

I kork eddik i skyllekammeret

Anonymkode: b2d80...e5f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 20.52):

Kjøp lin eller bomull,ikke plastikk.

Anonymkode: 6aa82...ae6

Skrevet

Som andre skriver, så er eddik et triks. Jeg pleier å legge i bløt. Kanskje ca 1 dl eddik til ca 10 dl vann eller noe slikt? 

Et annet tips er å legge den i frysen.

Grunnen til svettelukt er jo bakterier. Så lenge det er antiseptisk bør det virke (som noen skriver over her med vodka). 

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke med fjerning av lukt, men i utgangspunktet skal man hvertfall unngå tøymykner når man vasker syntetiske klær.

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hamstret Rodalon når vi er i Danmark men nå har de det på Normal! Legger klærne enten i bløt i rodalon, eller bruker det i skyllemiddelkammeret! Funker supert! Tror det er rundt 30-40 kr flasken på Normal.

Rodalon sportsvask

Anonymkode: 052a0...6db

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 12.23):

Kan kjolen ha vært brukt når du kjøpte den? 

Rart at den skal lukte når du bare har prøvd den på.

Anonymkode: 3bdb1...a82

Jeg mistenker det, men er jo rart. Lukta ikke da jeg tok den på første gang(som jeg oppdaga). 

AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 12.39):

Kjøp lin eller bomull,ikke plastikk.

Anonymkode: 6aa82...ae6

liker best naturmaterialer, så går stort sett for det. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (På 12.6.2024 den 12.42):

Som andre skriver, så er eddik et triks. Jeg pleier å legge i bløt. Kanskje ca 1 dl eddik til ca 10 dl vann eller noe slikt? 

Et annet tips er å legge den i frysen.

Grunnen til svettelukt er jo bakterier. Så lenge det er antiseptisk bør det virke (som noen skriver over her med vodka). 

Bruker du vanlig 7% husholdningseddik kan en gjerne være rausere. et par dl på en bøtte luket vann. Legg i bløt en time eller to. Skyll godt.

Anonymkode: 39bb5...ad0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...