Gå til innhold

Skolen sendte bekymringsmelding til barnevern grunnet store endringer i min sønns liv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor til gutt på 12 år. Etter åresvis som leieboer har jeg endelig fått kjøpt egen bolig som vi overtar i juli. Ny bolig ligger ikke så langt fra her vi nå bor men han må likevel bytte skole. Min sønn er skoleflink men sliter noe sosialt/er veldig sjenert. Skolen reagerer på at vi skal flytte bort fra skolekretsen og at min sønn må starte på nytt i ny klasse på ny skole. I tillegg er faren hans alvorlig syk med kreft og har ikke mye tid igjen. Dette preger også sønnen min veldig. Skolen bekymrer seg for min sønns mentale helse i tillegg til flytting og har av den grunn meldt bekymring . Jeg har selv lest meldingen og Skolen er ikke bekymret for min sønns omsorg , jeg trodde skolene kun skulle sende slike bekymringsmeldinger dersom de bekymrer seg for omsorgsituasjon. Så jeg lurer litt på hva barnevernstjenesten kan hjelpe oss med oppi dette? Jeg er veldig stresset og ønsker å ta vare på min sønn oppi denne vanskelige situasjonen han står i nå, og føler litt at denne bekymringsmeldingen hemmer meg litt. 

Jeg har ikke tidligere hatt noe kontakt med dem ,men har hørt bøttevis av skumle historier. 

Anonymkode: 9a39e...800

• Liker 1
  • Hjerte 26
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det de er bekymret for, egentlig? Litt uklart

Anonymkode: c2020...93b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er riktig at skoler kun skal sende bekymringsmelding med mistanke om alvorlig omsorgssvikt. Så teoretisk har stolen brutt taushetsplikteb sin her. 

Men om det er lurt for deg å ta denne kampen, neppe. 

Snakk med barnevernet, vær åpen for forslag om at sønnen deres snakker med helsesykepleier eller liknende. Så vil jeg nok tro saken henlegges 

Anonymkode: 14572...e21

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet

Barnevernet er der for å hjelpe, de kan bidra med avlastning f.eks hvis det er behov for det, og samtaler hvis det trengs. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet kreftforeningen har forskjellige grupper en kan bli med i slik pårørende gruppe for barn og ungdom.

Uansett her har nok skolen gjort noe de ikke skulle ha gjort i det hele tatt. 

Anonymkode: 9bea4...849

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet

Slapp av. Det går nok bra. Snakk med dem, vær åpen. Kanskje de kan bidra med noe. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva lurer du på egentlig TS?

Barnevernet kommer til å ha en samtale med deg, og din sønn. Også blir saken henlagt. Det er liksom ikke mer "skummelt" enn som så. 

Hilsen ei som var vitne til at sin mor var "meldt" til barnevernet mange ganger (over 10 ganger) og alt de gjorde var samtale, så ferdig. 

Anonymkode: 90571...3e3

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er alenemor til gutt på 12 år. Etter åresvis som leieboer har jeg endelig fått kjøpt egen bolig som vi overtar i juli. Ny bolig ligger ikke så langt fra her vi nå bor men han må likevel bytte skole. Min sønn er skoleflink men sliter noe sosialt/er veldig sjenert. Skolen reagerer på at vi skal flytte bort fra skolekretsen og at min sønn må starte på nytt i ny klasse på ny skole. I tillegg er faren hans alvorlig syk med kreft og har ikke mye tid igjen. Dette preger også sønnen min veldig. Skolen bekymrer seg for min sønns mentale helse i tillegg til flytting og har av den grunn meldt bekymring . Jeg har selv lest meldingen og Skolen er ikke bekymret for min sønns omsorg , jeg trodde skolene kun skulle sende slike bekymringsmeldinger dersom de bekymrer seg for omsorgsituasjon. Så jeg lurer litt på hva barnevernstjenesten kan hjelpe oss med oppi dette? Jeg er veldig stresset og ønsker å ta vare på min sønn oppi denne vanskelige situasjonen han står i nå, og føler litt at denne bekymringsmeldingen hemmer meg litt. 

Jeg har ikke tidligere hatt noe kontakt med dem ,men har hørt bøttevis av skumle historier. 

Kansje du kan få hjelp med stress, triste følelser og alt som dere står i. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er det de er bekymret for, egentlig? Litt uklart

Anonymkode: c2020...93b

For flytting og at faren hans er uhelbredelig syk, de mener at flyttingen er for mye oppi dette med tanke på min sønns sosiale fungering og at han virker deprimert pågrunn av far, og min sønn har ytret til lærer at han kvier seg til flytting, det skjønner jeg jo veldig godt og vi snakker mye om det. 

• Hjerte 6
Skrevet

Har det vært vurdert å søke om å fortsette på kjent skole? Barnevernet kan gå inn og legge press på skolekontoret for å innvilge dette selv om barnet bor utenfor skolekrets. Slik jeg leser situasjonen burde man kanskje vurdere en slik søknad. Det er kanskje det skolen også har tenkt på? 

• Liker 17
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For flytting og at faren hans er uhelbredelig syk, de mener at flyttingen er for mye oppi dette med tanke på min sønns sosiale fungering og at han virker deprimert pågrunn av far, og min sønn har ytret til lærer at han kvier seg til flytting, det skjønner jeg jo veldig godt og vi snakker mye om det. 

Ja, det er mange endringer i barnets liv, og det er ikke alltid like heldig. Men ut fra hva du skriver her, virker skolen å ha brutt taushetsplikten om de sendte meldingen uten ditt samtykke.  De kunne heller tatt en prat med deg, og anbefalt deg å kontakte et lavterskel psykisk helse-tilbud for sønnen din. Og det er vel det barneverntjenesten også kommer til å anbefale deg, om situasjonen er slik du beskriver den her. Men det er ikke engang sikkert at barneverntjenesten åpner sak.

Anonymkode: b3c21...628

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du ikke skal bekymre deg over skolen som sendte bekymring og heller bruke muligheten du har fått utdelt.

Å være alene med barn som går igjennom dette er ekstremt utfordrende og man bør ta i mot den hjelpen man kan få.

Spør heller BV om det er noe de kan tilby av veiledning og støtte slik at du best kan være der for gutten din. Vær litt nysjerrig og frempå. Da gjør du dere begge en stor og styrkende tjeneste 🙂

Jeg kan fortelle at jeg er alene med barn som har det tøft. Barnet får all hjelp og støtte det kan få. Det som mangler er støtte og veiledning til meg som forelder. Det er vanskelig å få til, og jeg er i tenkeboksen på om jeg skal melde en bekymring til barneverntjenesten i håp om at de kan tilby noe.

Anonymkode: ef900...0e4

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje kan barnevernet hjelpe til så han får fortsette på samme skole selv om han bor i en annen skolekrets? Er det snakk om ett år, og så er det skolebytte til ungdomsskolen?

Anonymkode: c2604...30e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som noen andre over her skriver, kan han fortsette på sin gamle skole? 

Jeg tviler sterkt på at bv vil mene at sønnen din lider under omsorgssvikt. Det er selvsagt ikke optimalt når den ene forelderen er alvorlig syk, men omsorgssvikt er det ikke. Men vil tro at bv kan hjelpe med tips og råd om hvordan snakke med sønnen din om sykdommen og kanskje henvise videre til andre som kan hjelpe. 

Har han alltid vært sjenert eller tror du han bare er sliten mentalt fordi far er så syk og sikkert har vært det lenge? Kan jo være dette er en grunn til at han trekker seg tilbake?

Mange mange varme tanker sender jeg til deg og din familie❤️❤️

Anonymkode: 69fc3...e7d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er fint at skolen bryr seg. Som du selv sier, de tviler ikke på din evne til omsorg. Men med flytting og kreft i nær familie kan det være godt å få tilbud om litt ekstra veiledning og oppfølging, også for deg❤️ hvis du ikke er interessert i dette så er det bare å gi uttrykk for det

Anonymkode: ffdb2...7ad

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt klar beskjed om at de har påført familien din en ekstra belastnibg i en allerede krevende situasjon. Vet sønnen din om meldingen? Forstår han hvorfor den er sendt? Noen ganger kan tenåringer åpne seg for ulike ansatte på skolen (lærer, miljøarbeider eller helsesøster) og fortelle alt fra sitt ståsted på en måte de ikke gjør til foreldrene. Det kan være befriende å få masse oppmerksomhet og støtte fra en utenforstående voksen. 

Anonymkode: c0fab...7b4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnevernet er der for å hjelpe dere. Men hvis du forteller hele historien her, så er det svært lite barnevernet kan hjelpe dere med. Kanskje de kan sende en henvisning til BUP f.eks,  eller sørge for at gutten får samtaler hos psykisk helsetjeneste i kommunen. Jeg syns det er rart at skolen har sendt bekymring til barnevernet fremfor å ta samtale med deg om mulige alternativer for å hjelpe din sønn.

Slapp av så godt du kan, og møt barnevernet med motivasjon for å hjelpe din sønn så går dette veldig fint.

Gratulerer med å ha skaffet deg fast bolig forresten,  barnevernet ser nok på dette som tryggere og mer stabilt enn at dere må være på leiemarkedet 🙂

Anonymkode: 69323...9f2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er en uting at offentlige instanser bryter taushetsplikten til barnevernet på denne måten. Her skulle skolen kun ha meldt ifra dersom de fikk samtykke fra deg (gitt at det du sier stemmer). Her ville jeg anmeldt brudd på taushetsplikten til politiet. Alternativt kan du melde til statsforvalteren. Det hjelper ikke at skolen mener det godt, for nå vil det bli liggende en mappe med opplysninger om både deg og sønnen din hos barnevernet også. Denne mener jeg at du kan kreve slettet på sikt dersom du melder ifra om lovbruddet.

Anonymkode: f5673...ec1

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som om de har brutt taushetsplikten her. Gi beskjed til bv om at må dekke advokat 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en uting at offentlige instanser bryter taushetsplikten til barnevernet på denne måten. Her skulle skolen kun ha meldt ifra dersom de fikk samtykke fra deg (gitt at det du sier stemmer). Her ville jeg anmeldt brudd på taushetsplikten til politiet. Alternativt kan du melde til statsforvalteren. Det hjelper ikke at skolen mener det godt, for nå vil det bli liggende en mappe med opplysninger om både deg og sønnen din hos barnevernet også. Denne mener jeg at du kan kreve slettet på sikt dersom du melder ifra om lovbruddet.

Anonymkode: f5673...ec1

Eller så kan hun bruke energien sin på at sønnen får det best mulig. Her ønsker skolen sønnen alt godt, og mennesker som jobber med han daglig ser at han sliter. Er det ikke da bedre å samarbeide med skolen og barnevernet for å finne de løsningene som er best for sønnen?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...