Gå til innhold

Hvordan fatte matte/Bli god i matte bøkene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har erfaring med disse bøkene?

har en tenåring som synes matte er litt krevende, spesielt brøk,algebra…

Anonymkode: b1b05...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen som har erfaring med disse bøkene?

har en tenåring som synes matte er litt krevende, spesielt brøk,algebra…

Anonymkode: b1b05...f56

Ville heller sjekket Mentor norge på tiktok, Jostein Strand på youtube osv. 

Anonymkode: c2869...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig erfaring med de bøkene. Har også dårlig erfaring med "Den rosa hjelperen". 

Anonymkode: 49f37...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan fatte matte er vel mest for foreldrene som skal hjelpe sine barn å skjønne matte.

Jeg leste den selv og synes den var nyttig.

Anonymkode: daeb1...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvordan fatte matte er vel mest for foreldrene som skal hjelpe sine barn å skjønne matte.

Jeg leste den selv og synes den var nyttig.

Anonymkode: daeb1...dd9

Jeg har samme oppfatning. Jeg synes den var veldig nyttig for meg som forelder, men tror ikke barna hadde forstått noe som helst. 

Jeg likte den. Den ga meg et par aha-opplevelser rundt hvordan ting kan bli oppfattet. Og den ga oss gode tips til hvor man skal starte. Har med meg litt av det med begreper i hverdagssamtalene med barna og

Anonymkode: ca4e1...f95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har samme oppfatning. Jeg synes den var veldig nyttig for meg som forelder, men tror ikke barna hadde forstått noe som helst. 

Jeg likte den. Den ga meg et par aha-opplevelser rundt hvordan ting kan bli oppfattet. Og den ga oss gode tips til hvor man skal starte. Har med meg litt av det med begreper i hverdagssamtalene med barna og

Anonymkode: ca4e1...f95

:ler: Nå fikk jeg et akutt dårlig barndomsminne fra min første, og absolutt mest udugelige mattelærer. Han sa alltid vi ville få en «aha-opplevelse» når han ikke evnet eller orket forklare noe ordentlig. Vi gjorde ikke det, selvsagt. Barns evne til å lære seg selv matte er stort sett dårlig.

Ts: søk opp renommerte innen fagfeltet på some og let deg frem til du finner en som har en formidlingsstil som passer ditt barn. Og snakk om matte i hverdagen. Sjansen er at ditt barn, som jeg, har hatt udugelige mattelærere. Jeg har snakket med lærere innen feltet som ikke engang vet hva matematikk ER for noe. Så formidle det til barnet. Hva er matte? Hva bruker vi det til? Hva trenger vi det til i hverdagen? Dra frem eksempler på matte i din hverdag og ditt yrkesliv, dine hobbyer etc. Dra frem produkter og tjenester vi bruker daglig som ville vært utenkelige uten matte.

For matte er ikke vanskelig. Det er som engelsk - man lærer det uten videre trøbbel bare man forstår at man har egeninteresse av engelsk. Mange elever har ikke en dugelig lærer og har aldri fått grep på hvorfor de har egeninteresse av å mestre matte. Fordi ingen har sagt det til dem, utrolig nok, siden mattes aller viktigste komponent - hva matte ER - ikke er pensum.

Anonymkode: 49fa3...a38

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...