Gå til innhold

Mine foreldre ga en bunad i konfirmasjonsgave til min søsters datter, min datter fikk 5000kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, veldig urettferdig og stor forskjellsbehandling. Uansett hvor "rik" og vellykket din søster er. 

Hadde tatt en prat med foreldrene mine og spurt hvorfor? 

Anonymkode: c45c7...020

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet

Herlighet, dette hadde jeg snakket med foreldrene om. Det er jo veldig rart? Legg det frem som at du stusset på forskjellen og spør hva som ligger bak?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at din datter ikke får set resterende av dette bunadsbeløpet i 18årsgave? I min slekt på morsiden sparte mormor og morfar fra dagen vi ble født en viss sum pr måned.  til konfimasjon fikk vi bunad eller dress og 2500kr i gave på dagen og så på 18års dagen fikk vi det resterende som var på sparekontoen. Jeg fikk bunad i konfirmasjon og derfor en mindre rest sum på 18års dagen. Fetterene mine ville alle ha deess (og fikk det) og fikk en ga ske mye høyere sum i 18års gave.

Jeg synes ikke pengegaver over 5000kr har noe i en konfirmasjon å gjøre, og heier på de som ikke gir store pengegaver til 15åringer og heller venter til de iallefall er myndige med å gi dem gaven

Anonymkode: 96ae9...f70

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert nevnt at du skulle gi bunad og at dere sparte, og så etter det osv. 

Da ville de selvsagt ikke gi det samme. Du hadde jo jobbet for dette i 4 år! 

Anonymkode: 7941e...753

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg du bør ta opp. Det er rart at de velger å gjøre så stor forskjell på barnebarna. 

Anonymkode: e636e...988

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet

Veldig drøy forskjell. Hadde bunaden kostet 10 000 kunne man tenkt at siden det var et pengebeløp tenkte de kanskje det ikke gjorde noe at det ble litt mindre, men 5000 mot 60 000? Selv om penger ikke er alt, er det en veldig stor forskjell. På et tidspunkt blir kanskje datteren din selv å innse hvor stor forskjellsbehandling det er, og det kan umulig føles bra. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor er også sånn. Min sønn fikk 5000 av henne i går på konfirmasjonsdagen sin.

Neste år er det datteren min sin tur og i selskapet i går skrøt hun av bunaden hun holder på med til henne 😫 bare pakken koster 17.000 + brodering, montering og sølvet.. 

Anonymkode: 457f4...beb

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Odelsrett er og urettferdig, men den første arver som regel noen ting

Anonymkode: 069c1...913

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du selvfølgelig ta opp og spørre om. Du kommer ikke til å få fred i hodet ditt før du har gjort det. Er det gjort forskjell kan de fortelle deg hvorfor og så kan du vurdere om du fortsatt orker like mye kontakt med de. 

Anonymkode: 4df4b...cfb

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det noe informasjon som du har gått glipp av tenker jeg. Snakk med de 😊

Anonymkode: 4f2a4...11e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For noen uker tilbake var jeg i konfirmasjonen til min niese, min søsters datter. Hun fikk en bunad til nesten 60 000kr, inkludert sølv, i gave av mine foreldre. Det kom tydelig frem i talen fra pappa at hele bunaden var en gave fra dem, det var ikke slik at flere gikk sammen for å betale for den, slik som er vanlig.

Året før konfirmerte min datter seg, da fikk hun 5000kr av mine foreldre, og det var alt. 

Jeg har ikke nevnt dette for noen, men jeg har tenkt på det siden konfirmasjonen. Jeg har bare en søster, og hun er det eneste søskenet jeg har. Hun er 5 år yngre enn meg og sitter godt i det, med svært godt betalt jobb, mannen hennes er også høyt utdannet og tjener bra. Jeg har vært alenemor for to barn etter at det ble slutt mellom meg og ektemann for litt over 10 år siden. Jeg har heldigvis god utdanning og tjener greit jeg også, men har aldri fått noe hjelp av mine foreldre, verken før eller etter samlivsbrudd. De gangene vi har feiret jul sammen eller ved andre anledninger som dåp og konfirmasjon har mine foreldre alltid kommet til dekket bord. De har gitt meg og mine barn helt standard gaver. Mens hver gang det har vært noe for søstera mi har de stilt opp masse, både på konfirmasjon og dåp til hennes unger har de bidratt med kaker, pynting av lokale og en del praktiske ting. Barna hennes har også fått dyrere gaver opp igjennom, bunaden var likevel veldig uventa. 

Min datter reagerte ikke på bunaden i det hele tatt, jeg tror det er hovedsaklig fordi hun fikk en bunad av meg til sin konfirmasjon. Men jeg husker hvordan jeg sparte til den bunaden i 4 år, jeg måtte droppe treningssenter, ha billigere ferier og det var virkelig noe jeg gikk inn for. Min eksmann ville ikke være med på det, fordi i hans familie er det ikke tradisjon for bunader. Jeg stod for hele bunaden alene, men eksen betalte for halve konfirmasjonsfeiringen slik vi avtalte. 

Jeg vet ikke om mine følelser er legitime eller om jeg er smålig nå. Men dette er noe jeg har tenkt på lenge. Vet at det ordnet seg til for min datter også, selvom hun ikke fikk like fin gave fra besteforeldrene. Og jeg greide å spare til den bunaden jeg også, selvom jeg måtte svelge en del kameler 4 år i forveien. 

Hva tenker dere? Er dette urettferdig??

Anonymkode: 9b386...edd

Helt ekstremt urettferdig.

Anonymkode: 15237...fda

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er urettferdig. Jeg hadde spurt de om hvorfor og hva de tenkte angående det? Du trenger ikke være konfronterende en gang, bare si hva du har lagt merke til og nå dette, og spørr om det er en grunn til at de gjør sånn.

Anonymkode: b243f...ebe

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har sikkert nevnt at du skulle gi bunad og at dere sparte, og så etter det osv. 

Da ville de selvsagt ikke gi det samme. Du hadde jo jobbet for dette i 4 år! 

Anonymkode: 7941e...753

Hæ?

Anonymkode: 8db9e...6a1

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

For noen uker tilbake var jeg i konfirmasjonen til min niese, min søsters datter. Hun fikk en bunad til nesten 60 000kr, inkludert sølv, i gave av mine foreldre. Det kom tydelig frem i talen fra pappa at hele bunaden var en gave fra dem, det var ikke slik at flere gikk sammen for å betale for den, slik som er vanlig.

Året før konfirmerte min datter seg, da fikk hun 5000kr av mine foreldre, og det var alt. 

Jeg har ikke nevnt dette for noen, men jeg har tenkt på det siden konfirmasjonen. Jeg har bare en søster, og hun er det eneste søskenet jeg har. Hun er 5 år yngre enn meg og sitter godt i det, med svært godt betalt jobb, mannen hennes er også høyt utdannet og tjener bra. Jeg har vært alenemor for to barn etter at det ble slutt mellom meg og ektemann for litt over 10 år siden. Jeg har heldigvis god utdanning og tjener greit jeg også, men har aldri fått noe hjelp av mine foreldre, verken før eller etter samlivsbrudd. De gangene vi har feiret jul sammen eller ved andre anledninger som dåp og konfirmasjon har mine foreldre alltid kommet til dekket bord. De har gitt meg og mine barn helt standard gaver. Mens hver gang det har vært noe for søstera mi har de stilt opp masse, både på konfirmasjon og dåp til hennes unger har de bidratt med kaker, pynting av lokale og en del praktiske ting. Barna hennes har også fått dyrere gaver opp igjennom, bunaden var likevel veldig uventa. 

Min datter reagerte ikke på bunaden i det hele tatt, jeg tror det er hovedsaklig fordi hun fikk en bunad av meg til sin konfirmasjon. Men jeg husker hvordan jeg sparte til den bunaden i 4 år, jeg måtte droppe treningssenter, ha billigere ferier og det var virkelig noe jeg gikk inn for. Min eksmann ville ikke være med på det, fordi i hans familie er det ikke tradisjon for bunader. Jeg stod for hele bunaden alene, men eksen betalte for halve konfirmasjonsfeiringen slik vi avtalte. 

Jeg vet ikke om mine følelser er legitime eller om jeg er smålig nå. Men dette er noe jeg har tenkt på lenge. Vet at det ordnet seg til for min datter også, selvom hun ikke fikk like fin gave fra besteforeldrene. Og jeg greide å spare til den bunaden jeg også, selvom jeg måtte svelge en del kameler 4 år i forveien. 

Så flittig du var som skaffet henne bunaden. Det var vel en god følelse? Jeg har selv lyst å gi min sønn en slik gave, alene. Vet jeg må spare asap for å få det til.. 

Du er rå. 

Og foreldrene dine forskjellsbehandler. Du kan jo spørre dem hvorfor? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Urettferdig ja - særlig dersom datteren din ønsket seg bunad. 

Men dessverre veldig vanlig med slik forskjellsbehandling. 

Du er ikke smålig. Jeg hadde ikke latt det passere og ville tatt det opp med foreldrene mine om det var meg. 

Her arvet det ene barnebarnet min mors bunad. Så de betalte da halvparten av bunadene til de andre barnebarna og guttene som ikke ville ha bunad fikk gave tilsvarende sum. 

Anonymkode: a1047...cfb

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Her må du nok bare ta en prat med foreldrene dine og spørre hvordan de tenker rundt en slik forskjell på beløp. Høres jo helt sprøtt ut.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, det er jo urettferdig! Hvis datteren din ikke ville ha bunad, burde hun kompenseres med den samme summen i penger!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5000 vs 60 000 i gaver til to helsøsken kvalifiserer egentlig til besøksforbud. 

Anonymkode: 42471...2eb

• Liker 8
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...