Gå til innhold

Har menn «overtaket» i dating?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med venninner om dette, da jeg er i en situasjon nå med en mann.

Jeg liker ikke å bruke ordet overtak, men jeg han har helt klart overtaket i forholdet mellom han og meg. Jeg liker han, jeg har falt pladask egentlig. 

Mine venninner har sagt det samme, at når de har falt for en mann, så er det mannen som har makten.

Vi var vel enige om at når det gjelder sex har kvinner overtaket, og når det gjelder forhold, så har menn overtaket. Det er ikke en god situasjon å være i når man ønsker forhold, ønsker å være likeverdige. Jeg har falt for han, og håper han velger meg. Hvor lenge jeg må leve i håpet vet jeg ikke. 

Har dere noen tanker om dette? Er det vanlig at mennene har overtaket i datingsituasjoner, eller er det da feil mann når man føler seg underlegen? 

Anonymkode: d94a1...95e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følte det lenge som deg, og var overbevist om at det var sånn. Men så møtte jeg en hvor det var null «motstand», følte aldri det var snakk om noe overtak siden det var fullstendig 50/50, også etter sexen, så ville vi ha hverandre akkurat like mye. Det var fint og trygt, og skulle jeg bli singel igjen skal jeg aldri gå i den fella som før hvor jeg føler meg nesten underlegen etter sexen og så bare vente på «dommen». For nå vet jeg at det ikke trenger å være slik :) 

Anonymkode: bbcfb...9f3

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror den som liker den andre minst ( for å si det slik) alltid har litt overtaket, uansett om det er hun eller han. Den som liker mest, føler også de har mest å tape. I et langt forhold vil nok dette variere litt, eller ideelt sett at man liker hverandre likt 😊 Å være den som hele tiden må gi seg eller føye seg, er ikke sunt i lengden. 

Anonymkode: 6d1cc...119

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Følte det lenge som deg, og var overbevist om at det var sånn. Men så møtte jeg en hvor det var null «motstand», følte aldri det var snakk om noe overtak siden det var fullstendig 50/50, også etter sexen, så ville vi ha hverandre akkurat like mye. Det var fint og trygt, og skulle jeg bli singel igjen skal jeg aldri gå i den fella som før hvor jeg føler meg nesten underlegen etter sexen og så bare vente på «dommen». For nå vet jeg at det ikke trenger å være slik :) 

Vente på «dommen» er utrolig beskrivende! Det er akkurat sånn det føles. Vi har ikke hatt sex, heldigvis får jeg si i tilfelle han ikke velger meg. Det hadde føltes enda verre å bli valgt bort etter sex. 

Men godt å høre at det ikke nødvendigvis må være sånn. Jeg håper at jeg overtenker og legger altfor mye i pausene og stillheten fra han, at han rett og slett bare er litt opptatt. Men det føles jo ikke godt å vente. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man føler det sånn, er han ikke verdt det eller den rette

Anonymkode: ba64e...4b0

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Søk videre ts, du kan møte menn du føler deg trygg med. Tror det du kjenner er fysisk mangel på interesse fra han her. 

Om du er forvirret, er det ikke føelser er det noen som sier. Men så kan du vente å håpe, ligger vel egentlig på hvordan du vil prioritere. Men eneste grunnen til at det føles ut som kvinner har makt over sex er fordi kvinner har mindre lyst til å ha sex uten å like noen. Og menn over forhold, fordi en del flere menn er åpen for sex, uten å ønske noe mer.

Kun mangel på gjensidighet, ikke makt. Makt får det til å høres ut som du skal forbli med dem, men du skal egentlig gå videre. 

Anonymkode: e3299...c1f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri følt det slik, men jeg trekker meg unna hvis jeg føler meg underlegen, eller at han har en slags makt over meg.

Jeg har vel heller motsatt inntrykk, at kvinner sitter med makten i ett forhold, og menn har en tendens til å føye seg.

Anonymkode: 07596...9db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vente på «dommen» er utrolig beskrivende! Det er akkurat sånn det føles. Vi har ikke hatt sex, heldigvis får jeg si i tilfelle han ikke velger meg. Det hadde føltes enda verre å bli valgt bort etter sex. 

Men godt å høre at det ikke nødvendigvis må være sånn. Jeg håper at jeg overtenker og legger altfor mye i pausene og stillheten fra han, at han rett og slett bare er litt opptatt. Men det føles jo ikke godt å vente. 

Ja, det er ikke en god følelse å vente, jeg syns det var forferdelig hver gang og det førte til mye angst og tankekjør. Føler jeg har kastet bort mye tid, men visste ikke at det kunne være så enkelt og at alt bare kunne gå av seg selv mens jeg følte meg trygg hele veien. Antar man bare må finne den ene diamanten der ute, det finnes tydeligvis en for alle 😊 Jeg håper du hører noe snart, men vit at du fortjener en som ikke får deg til å tvile også! Selvsagt er man opptatt i perioder, og det er ok. Men når du har en indre trygghet på at han liker deg kommer du ikke til å bry deg når han er opptatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger, ja.

Jeg er mann og har noen kompiser som er på evig dating. De er vel middels attraktive utseendemessig, men tilbyr vel en grei pakke av sosial kompetanse, intelligens og livet på stell. Ikke noe spesielt.

Stadig nye situationships som de avslutter etter et par måneder. De finner feil med alle damer. (Hun liker Telemark og mens jeg er snowboard-type...)

De er forsåvidt ute etter noe fast, men det blir vel ikke før de passerer 40 og virkelig får panikk.

Anonymkode: 33311...624

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er å ha overtaket, men jeg har ofte vært uheldig. De jeg likte da jeg var yngre, kunne ghoste meg. Det uttrykket fantes ikke da, men jeg følte de hadde overtaket og det var ingenting jeg kunne gjøre for å endre det. Jeg trodde jeg hadde gjort noe galt siden de kuttet meg ut uten forklaring. De gangene jeg har gjort det slutt har jeg ihvertfall sagt i fra. 
Har vært gift og skilt og nå har jeg fått fin kontakt med en jeg har kjent en stund. Jeg blir veldig redd for at han ikke skal holde avtaler eller plutselig ikke liker meg fordi jeg har opplevd det før. Dette mener jeg med å ha overtaket. Så langt har det ikke skjedd. 

Anonymkode: 1e213...e7c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har datet sterke, smarte og uavhengige kvinner, og har hatt korte forhold med noen etter at jeg gikk ut at langvarig forhold.

Men jeg er overrasket over hvor lav selvtillit de har og hvor redd de er for at jeg ikke skal like de eller at de lar meg "styre".

Vi menn har nok ikke noe overtak før kvinnen har valgt oss, og da tror jeg de(kvinner) opplever at et forhold er mer risiko for de og dermed er mer sårbare. Vi menn er nok fornøyd selv om det bare blir kortvarig.

Endret av Fjellmannover190
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror ikke dette er jevnt fordelt blant kjønnene. En over her skrev "den som vil det mest, har overtaket" og det syns jeg stemmer veldig bra. Når jeg tenker tilbake på mine år som ung mann var jeg ofte i situasjonen hvor jeg var den som håpet og drømte om at noe mer skulle skje. Det mange ganger det ikke stod på meg for å si det sånn; det var nærmest jeg som stod med lua i hånda.

Mitt inntrykk er at kvinner styrer sex og ellers er det nokså lik fordeling mellom kjønnene om hvem som avgjør om det blir et forhold eller ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg liker ikke å bruke ordet overtak, men jeg han har helt klart overtaket i forholdet mellom han og meg. Jeg liker han, jeg har falt pladask egentlig. 

Mine venninner har sagt det samme, at når de har falt for en mann, så er det mannen som har makten.

Vi var vel enige om at når det gjelder sex har kvinner overtaket, og når det gjelder forhold, så har menn overtaket. Det er ikke en god situasjon å være i når man ønsker forhold, ønsker å være likeverdige. Jeg har falt for han, og håper han velger meg. Hvor lenge jeg må leve i håpet vet jeg ikke. 

Har dere noen tanker om dette? Er det vanlig at mennene har overtaket i datingsituasjoner, eller er det da feil mann når man føler seg underlegen? 

Litt usikker, men er alle fall hundre prosent sant at vi kvinner har makten over sex, mens menn har makten over forpliktelse. Om det er en rettferdig fordeling av makt kan jo debatteres😏

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er det viktige forskjeller. 

Jeg er helt enig med deg at kvinner styrer tilgangen til sex (i et velfungerende samfunn, slik vi anser det i vesten) og menn styrer tilgangen til forhold. Ofte er dette kanskje litt ironisk siden oftere enn ikke så ønsker menn ofte sex og kvinner ofte forhold. Iallefall er det slik jeg opplever den generelle samfunnskonsensusen. 

Hvorvidt dette gir menn et forhold i datingverdenen? Tja. Det kommer jo litt ann på hvilken teori man velger å følge. 

Dersom man ser på den teorien de fleste menn på nett ser ut til å tro på så er det jo slik at veldig mange kvinner jakter de samme mennene. Samme prinsippet som man har brukt i "pay-gap" debatten i den vestlige verden. Det er en liten andel menn som tjener mer enn veldig mange kvinner (og menn), men over det store og det hele så er forskjellene egentlig minimale på tvers av arbeidslivet. 

I datingverdenen så er det fort det samme. Jeg mener å ha lest studier som referer til dette fra feks Tinder. Det finnes en veldig stor andel menn som får veldig lite napp på denne typen plattformer og en liten minoritet som får veldig mange napp. 

Så har menn en fordel i datingverdenen? Jeg tror den lille minoriteten som får napp med majoriteten av damer: Absolutt!

Den vanlige mannen i gata? Absolutt ikke. 

Så den gjennomsnittlige kvinnen har langt bedre "dating vilkår" komparativt med den gjennomsnittlige mannen. 

Den reelle fasiten er nok at dette koker ned til ditt eget perspektiv. Dersom du er ute etter et forhold så kan det nok oppleves som at mannen du jakter kanskje har mer makt, men dette er jo i utgangspunktet fordi at du har gitt han den makten. Mannen må jo ha kommet seg i en posisjon til at du har gitt han denne makten, noe som er en vanskelig bedrift basert på generell dating data. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du sa det veldig greit TS, kvinner har makten når det kommer til sex, menn har makten når det kommer til forhold.

Anonymkode: 09636...4c6

Skrevet

Tror ikke ordet "overtak" er riktig.. jeg leser HI som "enveis-kjærlighet"? 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Flertallet av menn, absolutt ikke.

Endret av Peters
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er både forbløffet av dem som bruker tid på en person som ikke vil være samme med deg (om det er det man ønsker) og dem som bruker tid på å få sex av en som ikke har lyst. Jeg mener ikke at alle relasjoner fører til forhold eller sex, men jeg mener at man bør gå videre (innen rimelig tid) om din relasjon åpenbart ikke vil det samme som deg. Jeg tror ikke masing er en bra start på et forhold. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (7 minutter siden):

Jeg er både forbløffet av dem som bruker tid på en person som ikke vil være samme med deg (om det er det man ønsker) og dem som bruker tid på å få sex av en som ikke har lyst. Jeg mener ikke at alle relasjoner fører til forhold eller sex, men jeg mener at man bør gå videre (innen rimelig tid) om din relasjon åpenbart ikke vil det samme som deg. Jeg tror ikke masing er en bra start på et forhold. 

Backer denne 100 prosent, og syns det er trist hvor mange som bygger opp under det som ikke er gjensidighet og later som at det skal være et spill om makt, når alt du vinner er tapt tid. 

Anonymkode: e3299...c1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den som har overtaket er den som er minst følelsesmessig involvert. Uansett kjønn.

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...