AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #1 Skrevet 10. juni 2024 Ønsker svar fra dere som kan dette: Hvis det er en offentlig stilling, kan man droppe å kalle inn søkere som åpenlyst fyller kravene i stillingsutlysningen ? Har søkt på en stilling og jeg har alle egenskapene/kvalitetene som søkes, men har ikke blitt kalt inn på intervju. Veldig overrasket over det, og trodde egentlig ærlig talt at søkere som åpenlyst fyller kriteriene måtte man ta inn på intervju? (Mistenker nå at de allerede har noen kandidater til stillingen og har lyst ut nærmest fordi det er et minstekrav..) 🤷🏼♀️ Anonymkode: d40e8...466
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #2 Skrevet 10. juni 2024 Selvfølgelig må ikke det offentlige kalle inn 20, 50 eller 200 stykker på intervju såfremt de tilfredsstiller kriteriene i utlysningen (utlysninger som også kan innta mange former og være mer eller mindre konkrete og detaljerte). Det er ikke lov med rene skinnprosesser, selvfølgelig, og det er gjerne krav om innstillinger med f.eks. tre navn til slutt. Hos oss (et departement) kalles vanligvis 6-7 inn til første runde og 3 til andre runde hvis det er en enkelt stilling som skal fylles, og det er titalls kvalifiserte søkere hver gang. Det offentlige er ikke forpliktet til å kaste massevis av ressurser ut av vinduet ved å kalle inn komisk mange til intervjuer. Anonymkode: b6066...545 14 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #3 Skrevet 10. juni 2024 Vi har nettopp lyst ut stilling (fylkeskommune). Vi fikk 64 søkere og det er kalt inn 6 til intervju. Det er mange flere som oppfyller kravene i stillingsannonsen. Når det er mange gode søkere blir det mange kvalifiserte som blir valgt bort. Anonymkode: 48044...50c 9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #4 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Selvfølgelig må ikke det offentlige kalle inn 20, 50 eller 200 stykker på intervju såfremt de tilfredsstiller kriteriene i utlysningen (utlysninger som også kan innta mange former og være mer eller mindre konkrete og detaljerte). Det er ikke lov med rene skinnprosesser, selvfølgelig, og det er gjerne krav om innstillinger med f.eks. tre navn til slutt. Hos oss (et departement) kalles vanligvis 6-7 inn til første runde og 3 til andre runde hvis det er en enkelt stilling som skal fylles, og det er titalls kvalifiserte søkere hver gang. Det offentlige er ikke forpliktet til å kaste massevis av ressurser ut av vinduet ved å kalle inn komisk mange til intervjuer. Anonymkode: b6066...545 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har nettopp lyst ut stilling (fylkeskommune). Vi fikk 64 søkere og det er kalt inn 6 til intervju. Det er mange flere som oppfyller kravene i stillingsannonsen. Når det er mange gode søkere blir det mange kvalifiserte som blir valgt bort. Anonymkode: 48044...50c Takk for svar, spesielt til siste AB som klarte å si dette uten den nedlatende og spydige tonen som øverste AB tydeligivis følte var nødvendig å bruke. Jeg hadde ikke tenkt at denne stillingen skulle tiltrekke seg så mange søkere med nøyaktig den utdanning og arbeidserfaring som utlysningen etterspør, men det kan selvfølgelig være det som avgjør saken. Den spør etter spesifikk utdannelse og erfaring som ikke nødvendigvis «alle» har, men jeg har det. Derfor jeg er litt overrasket at jeg ikke er kalt inn. Anonymkode: d40e8...466 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #5 Skrevet 10. juni 2024 Be om utvidet søkerliste, så ser du hvem du konkurrerer mot? Anonymkode: 5d948...a03 9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #6 Skrevet 10. juni 2024 Jobber i offentlig sektor og rekrutterer en god del. Vi må ikke kalle inn alle som oppfyller kriteriene til intervju. Vi kaller inn de vi tror er mest egnet av dem. Skulle vi kalt inn alle hadde vi ikke gjort annet.., Men det er nok mange gode som ikke kommer igjennom nåløyet. Anonymkode: 5de3b...974 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #7 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar, spesielt til siste AB som klarte å si dette uten den nedlatende og spydige tonen som øverste AB tydeligivis følte var nødvendig å bruke. Jeg hadde ikke tenkt at denne stillingen skulle tiltrekke seg så mange søkere med nøyaktig den utdanning og arbeidserfaring som utlysningen etterspør, men det kan selvfølgelig være det som avgjør saken. Den spør etter spesifikk utdannelse og erfaring som ikke nødvendigvis «alle» har, men jeg har det. Derfor jeg er litt overrasket at jeg ikke er kalt inn. Anonymkode: d40e8...466 Ber du om søkerliste (utvidet) ser du hvem som har søkt og hvilken bakgrunn de har. Da ser du lettere hvordan din kompetanse er i forhold til de andre. Anonymkode: 48044...50c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #8 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ber du om søkerliste (utvidet) ser du hvem som har søkt og hvilken bakgrunn de har. Da ser du lettere hvordan din kompetanse er i forhold til de andre. Anonymkode: 48044...50c Når kan jeg be om det? Jeg antar jeg ber den som står som kontaktperson i stillingsannonsen? AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jobber i offentlig sektor og rekrutterer en god del. Vi må ikke kalle inn alle som oppfyller kriteriene til intervju. Vi kaller inn de vi tror er mest egnet av dem. Skulle vi kalt inn alle hadde vi ikke gjort annet.., Men det er nok mange gode som ikke kommer igjennom nåløyet. Anonymkode: 5de3b...974 Jeg kan si det på en annen måte: Hvis du jobber i offentlig sektor og rekrutterer en del; finnes det ikke noen støtteordninger som ettergår at de som kalles inn på intervju faktisk er de best kvalifiserte ut ifra kriteriene i søknadsteksten? I stillingsannonsen står det at de etterspør utdanning innenfor feltet, noe jeg har, men jeg kjenner også til en del som jobber innenfor området, inkludert den som rekrutterer, og begynner nå å mistenke nå at de har noen «klar» som ikke har samme utdannelse, men som kjenner den som rekrutterer godt. Jeg lurer bare på om det ikke er noen støttefunksjoner i offentlig sektor som bidrar til nyansering, slik at gode kandidater ikke blir hoppet over til fordel for «gamle kjenninger»? Anonymkode: d40e8...466
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #9 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Når kan jeg be om det? Jeg antar jeg ber den som står som kontaktperson i stillingsannonsen? Jeg kan si det på en annen måte: Hvis du jobber i offentlig sektor og rekrutterer en del; finnes det ikke noen støtteordninger som ettergår at de som kalles inn på intervju faktisk er de best kvalifiserte ut ifra kriteriene i søknadsteksten? I stillingsannonsen står det at de etterspør utdanning innenfor feltet, noe jeg har, men jeg kjenner også til en del som jobber innenfor området, inkludert den som rekrutterer, og begynner nå å mistenke nå at de har noen «klar» som ikke har samme utdannelse, men som kjenner den som rekrutterer godt. Jeg lurer bare på om det ikke er noen støttefunksjoner i offentlig sektor som bidrar til nyansering, slik at gode kandidater ikke blir hoppet over til fordel for «gamle kjenninger»? Anonymkode: d40e8...466 Det er ikke et kontrollorgan på alle offentlige ansettelser nei. Du kan be om søkerliste, og mener du deg forbigått kan du klage på det, men det skal en del til før det blir tatt til etterretning. Hvis man allerede har en person man ønsker å ansette, så tilpasses utlysningsteksten til denne. Ofte vil jo også en utlysning innholde fraser som "eller tilsvarende, "andre kompetente søkere kan også vurderes" eller "personlig egnethet vektlegges", og da er det ikke sånn at man MÅ ta den kandidaten som ahr akkurat spesifikasjonene. Å ville krangle seg til en stilling er for øvrig ikke måten å gjøre det på, da blir du bare husket og unngått ved neste anledning. Anonymkode: a8682...e19 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #10 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når kan jeg be om det? Jeg antar jeg ber den som står som kontaktperson i stillingsannonsen? Jeg kan si det på en annen måte: Hvis du jobber i offentlig sektor og rekrutterer en del; finnes det ikke noen støtteordninger som ettergår at de som kalles inn på intervju faktisk er de best kvalifiserte ut ifra kriteriene i søknadsteksten? I stillingsannonsen står det at de etterspør utdanning innenfor feltet, noe jeg har, men jeg kjenner også til en del som jobber innenfor området, inkludert den som rekrutterer, og begynner nå å mistenke nå at de har noen «klar» som ikke har samme utdannelse, men som kjenner den som rekrutterer godt. Jeg lurer bare på om det ikke er noen støttefunksjoner i offentlig sektor som bidrar til nyansering, slik at gode kandidater ikke blir hoppet over til fordel for «gamle kjenninger»? Anonymkode: d40e8...466 Du kan be om det etter søknadsfrist. Kontakt kontaktpersonen eller annen kontaktperson hos arbeidsgiver. Du kan og ringe dem og høre hva de var ute etter i stillingen og om det er noe du kan gjøre (etterutdanning/arbeidserfaring) som gjør st du kan bli mer aktuell. Anonymkode: 48044...50c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #11 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke et kontrollorgan på alle offentlige ansettelser nei. Du kan be om søkerliste, og mener du deg forbigått kan du klage på det, men det skal en del til før det blir tatt til etterretning. Hvis man allerede har en person man ønsker å ansette, så tilpasses utlysningsteksten til denne. Ofte vil jo også en utlysning innholde fraser som "eller tilsvarende, "andre kompetente søkere kan også vurderes" eller "personlig egnethet vektlegges", og da er det ikke sånn at man MÅ ta den kandidaten som ahr akkurat spesifikasjonene. Å ville krangle seg til en stilling er for øvrig ikke måten å gjøre det på, da blir du bare husket og unngått ved neste anledning. Anonymkode: a8682...e19 Dette er jeg fullstendig klar over, jeg vurderer heller å trekke søknaden min. Jeg har latt andre jobber gå fordi jeg har skjønt at de ble utlyst fordi man skal forholde seg til spillreglene, men de hadde allerede noen i tankene. Jeg har ingen interesse i å jobbe en plass jeg åpenlyst ikke er ønsket, men jeg har da lov til å stille spørsmål ved prosessene med tanke på at dette er offentlige stillinger som muligens går til x og y grunnet bekjentskap. Det er faktisk grenseland til korrupsjon, om det i utgangspunktet ikke er den mest egnede søkeren. Og ja: man kan alltids skrive stillingsannonsen rund, men dette er en stilling som har spesifikke krav allerede i seg ut ifra dens natur og kravet til kommunen ut ifra kommunens verdisyn. Det er en stilling du ikke bare kan gi til «kompisen» . Når jeg snakker om egenskaper mener jeg spesifikk utdannelse og erfaringsbakgrunn, ikke personlig egnethet eller personlige egenskaper. Kommunen har allerede krav til disse stillingene som er standardisert i utlysningsteksten. Hvis det står at utdanning vektlegges, og en søker uten utdanning kalles inn på intervju og får stillingen fordi vedkommende er bekjent, så mener jeg dette er greit. At utdannelse vektlegges er kommunens krav basert på verdisyn. (Og jeg har også erfaring). AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du kan be om det etter søknadsfrist. Kontakt kontaktpersonen eller annen kontaktperson hos arbeidsgiver. Du kan og ringe dem og høre hva de var ute etter i stillingen og om det er noe du kan gjøre (etterutdanning/arbeidserfaring) som gjør st du kan bli mer aktuell. Anonymkode: 48044...50c kan jeg også be om dette hvis jeg velger å trekke min søknad? Anonymkode: d40e8...466
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #12 Skrevet 10. juni 2024 Hva er poenget med å trekke søknaden? Fordi du er fornærmet over at du mener du er kvalifisert og ikke kalt inn? Det finnes garantert x personer som kvalifiserer på lik linje som deg. Og du trenger ikke bekymre deg for å jobbe et sted du ikke er ønsket, du er jo ikke kalt inn. Dette er det mange som opplever daglig. Det vil alltid være noen som sitter igjen skuffet. Det er mange faktorer som spiller inn for å bli kalt inn, hvor god søknaden er og hvor flink personen er p åå selge seg selv inn. jeg ansetter, men i det private i et Globalt firma. Her er det mye som avgjør for at vi skal kalle inn til intervju, ikke alltid den med best CV på papiret som blir den beste ansettelsen Anonymkode: 9fd1a...61e 13 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #13 Skrevet 10. juni 2024 Men er det lenge siden søknadsfristen gikk ut? Ting går ikke bestandig så fort i det offentlige, dessverre. Anonymkode: 5d948...a03 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #14 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): kan jeg også be om dette hvis jeg velger å trekke min søknad? Anonymkode: d40e8...466 Det vet jeg ikke. Da er du ikke lenger part i saken, så jeg ville tenkt nei. Men da gjetter jeg. Hva får du ut sv å trekke søknaden egentlig? Anonymkode: 48044...50c 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #15 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hva er poenget med å trekke søknaden? Fordi du er fornærmet over at du mener du er kvalifisert og ikke kalt inn? Det finnes garantert x personer som kvalifiserer på lik linje som deg. Og du trenger ikke bekymre deg for å jobbe et sted du ikke er ønsket, du er jo ikke kalt inn. Dette er det mange som opplever daglig. Det vil alltid være noen som sitter igjen skuffet. Det er mange faktorer som spiller inn for å bli kalt inn, hvor god søknaden er og hvor flink personen er p åå selge seg selv inn. jeg ansetter, men i det private i et Globalt firma. Her er det mye som avgjør for at vi skal kalle inn til intervju, ikke alltid den med best CV på papiret som blir den beste ansettelsen Anonymkode: 9fd1a...61e Fordi da er jeg liksom «ferdig» med den prosessen. Så lenge søknaden min ligger inne vil jeg nok vente på en endelig tilbakemelding om at jeg ikke er aktuell, og hele tiden ha en liten tanke i bakhodet mitt; «når får jeg høre fra dem». Rekruttering i det private og offentlig er ulikt, og spesielt i det offentlige er det faktisk viktig at det er et likhetsprinsipp når man rekrutterer, ikke trynefaktor. I det private er det mer opp til hver enkelt arbeidsiver/firma, men der har men heller ikke lov til å diskriminere (åpenlyst) Jeg synes alle alle spekuleringer og negative personkarakteristikker; om jeg er fornærmet, at jeg trenger ikke bekymre meg for å bli ansatt et sted jeg ikke er ønsket osv, - er utrolig unødvenig. Du aner ingenting om meg, og hva får du egentlig ut av å svare meg så stygt? Jeg er en helt fremmed person på Internett som spør om råd i en rekrutteringsprosess. Jeg føler jeg liksom må «forvare» meg; at jeg anonymt på Internett stiller et ganske legitimt spørsmål. Jeg har søkt mange stillinger jeg ikke har fått, det har aldri vært et problem, tåler fint det. Jeg har høy utdannelse, og har allerede en godt betalt jobb. Jeg er attraktiv på arbeidsmarkedet, så det er ikke sånn at jeg sitter her bitter og forsmådd fordi jeg ikke ble kalt inn på intervju. Det som er: er at jeg er genuint overrasket over at jeg ikke ble det. Jeg har ingen forventing om å få stillingen, men jeg er genuint overrasket over å bli hoppet over i en intervjuprosess. Det skyldes at kommunen vektlegger en spesifikk utdannelse jeg faktisk har, som jeg vet at ikke mange har. Jeg vet at mange ledere som rekrutterer faktisk ikke er så oppfatt av denne utdannelsen, selv om kommunen ønsker å rekruttere ansatte med den. Det er derfor jeg synes det er merkelig, at jeg ikke ble kalt inn. Og ja; jeg mistenker at jeg blir forbigått av bekjente av den som håndterer rekrutteringsprosessen. Hadde det skjedd i privat sektor så er det faktisk mer greit, enn i offentlig. I offentlig sektor er det ikke enkelte ledere som selv skal lage seg egne kjøreregler for hvem de vil ansette, og overstyre kommunens verdisyn. I så fall, så kan jo slike som meg som har brukt åresvis på høyere utdanning egentlig bare drite i det, og heller rubbe skulder («slikke ryggen») - til rette personer. Anonymkode: d40e8...466
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #16 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det vet jeg ikke. Da er du ikke lenger part i saken, så jeg ville tenkt nei. Men da gjetter jeg. Hva får du ut sv å trekke søknaden egentlig? Anonymkode: 48044...50c Fordi jeg er noen som ofte ønsker å få ting «avsluttet», og bli ferdig med dem. Hvis jeg ikke trekker den blir jeg gående på «vent» selv om jeg vet at jeg allerede er valgt bort. Så for min egen nattesøvn og hodebry, så er det enklere å bare trekke den så slipper jeg å forholde meg mer til prosessen. Jeg vil uansett finne ut hvem som får stillingen (jeg kjenner dette området godt) - så sånn sett vil jo ikke det være hemmelig for meg den dagen det annonseres.. fordelen med å få se en søkerliste er at hvis det er mange kvalifiserte søkere så minsker mistilliten jeg kanskje kjenner på akkurat nå. Fordi ja; jeg har nok etter en del år, begynt å få litt mistillit til enkelte som sitter å rekrutterer i offentlig sektor.. Anonymkode: d40e8...466
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #17 Skrevet 10. juni 2024 Jeg tenker at du bør lese den utvidede søkerlisten før du bruker energi på å bli fornærmet. Anonymkode: b6dce...dac 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #18 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi jeg er noen som ofte ønsker å få ting «avsluttet», og bli ferdig med dem. Hvis jeg ikke trekker den blir jeg gående på «vent» selv om jeg vet at jeg allerede er valgt bort. Så for min egen nattesøvn og hodebry, så er det enklere å bare trekke den så slipper jeg å forholde meg mer til prosessen. Jeg vil uansett finne ut hvem som får stillingen (jeg kjenner dette området godt) - så sånn sett vil jo ikke det være hemmelig for meg den dagen det annonseres.. fordelen med å få se en søkerliste er at hvis det er mange kvalifiserte søkere så minsker mistilliten jeg kanskje kjenner på akkurat nå. Fordi ja; jeg har nok etter en del år, begynt å få litt mistillit til enkelte som sitter å rekrutterer i offentlig sektor.. Anonymkode: d40e8...466 Jeg ville tenkt at jeg ikke ville gitt dem den makten. Du står sterkere i det ved å ikke trekke søknaden. Anonymkode: 48044...50c 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #19 Skrevet 10. juni 2024 Ofte så går jo stillinger til folk som har jobbet der på midlertidige kontrakter som allerede har vist at de har det som kreves i stillingen, mener du det også er urettferdig? Anonymkode: fd9a5...2e1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #20 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fordi da er jeg liksom «ferdig» med den prosessen. Så lenge søknaden min ligger inne vil jeg nok vente på en endelig tilbakemelding om at jeg ikke er aktuell, og hele tiden ha en liten tanke i bakhodet mitt; «når får jeg høre fra dem». Rekruttering i det private og offentlig er ulikt, og spesielt i det offentlige er det faktisk viktig at det er et likhetsprinsipp når man rekrutterer, ikke trynefaktor. I det private er det mer opp til hver enkelt arbeidsiver/firma, men der har men heller ikke lov til å diskriminere (åpenlyst) Jeg synes alle alle spekuleringer og negative personkarakteristikker; om jeg er fornærmet, at jeg trenger ikke bekymre meg for å bli ansatt et sted jeg ikke er ønsket osv, - er utrolig unødvenig. Du aner ingenting om meg, og hva får du egentlig ut av å svare meg så stygt? Jeg er en helt fremmed person på Internett som spør om råd i en rekrutteringsprosess. Jeg føler jeg liksom må «forvare» meg; at jeg anonymt på Internett stiller et ganske legitimt spørsmål. Jeg har søkt mange stillinger jeg ikke har fått, det har aldri vært et problem, tåler fint det. Jeg har høy utdannelse, og har allerede en godt betalt jobb. Jeg er attraktiv på arbeidsmarkedet, så det er ikke sånn at jeg sitter her bitter og forsmådd fordi jeg ikke ble kalt inn på intervju. Det som er: er at jeg er genuint overrasket over at jeg ikke ble det. Jeg har ingen forventing om å få stillingen, men jeg er genuint overrasket over å bli hoppet over i en intervjuprosess. Det skyldes at kommunen vektlegger en spesifikk utdannelse jeg faktisk har, som jeg vet at ikke mange har. Jeg vet at mange ledere som rekrutterer faktisk ikke er så oppfatt av denne utdannelsen, selv om kommunen ønsker å rekruttere ansatte med den. Det er derfor jeg synes det er merkelig, at jeg ikke ble kalt inn. Og ja; jeg mistenker at jeg blir forbigått av bekjente av den som håndterer rekrutteringsprosessen. Hadde det skjedd i privat sektor så er det faktisk mer greit, enn i offentlig. I offentlig sektor er det ikke enkelte ledere som selv skal lage seg egne kjøreregler for hvem de vil ansette, og overstyre kommunens verdisyn. I så fall, så kan jo slike som meg som har brukt åresvis på høyere utdanning egentlig bare drite i det, og heller rubbe skulder («slikke ryggen») - til rette personer. Anonymkode: d40e8...466 Hvor har jeg svart deg stygt? Ser ingen som har svart deg stygt. Men når du spør på et åpent forum må du forvente at du får forskjellige svar. Om du ikke tåler at alle ikke stryker deg med hårene så bør du også droppe lagee innlegg Anonymkode: 9fd1a...61e 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå