Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en far som har behandlet meg ganske dritt, særlig fra og med da jeg begynte å bli voksen. Forskjellsbehandling i forhold til søster, intensiv mobbing ifbm at en kjæreste av meg døde, nedsettende påstander om meg som person, ofte fremfor andre, og noen ganger spinnville anklager (som at jeg skulle skade tantebarnet mitt som var baby da). Dette har medvirket til at jeg er ute av jobb og i ganske intensiv terapi. Skal sies at han var den av foreldrene mine med mest omsorgsevne, så det teller vel også litt.. Han bor i et annet land. Får nå melding fra slekt om at han er dårlig og ikke tar til seg næring. Han er 87, så tar det som at det går mot slutten. Har så mye blandede følelser akkurat nå, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Reise ned og være der for ham, eller hva? Snakker ikke åpent med slekt om den dårlige relasjonen, jeg har bare holdt meg unna. Hjelp..... 

Anonymkode: 90241...95c

• Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har en far som har behandlet meg ganske dritt, særlig fra og med da jeg begynte å bli voksen. Forskjellsbehandling i forhold til søster, intensiv mobbing ifbm at en kjæreste av meg døde, nedsettende påstander om meg som person, ofte fremfor andre, og noen ganger spinnville anklager (som at jeg skulle skade tantebarnet mitt som var baby da). Dette har medvirket til at jeg er ute av jobb og i ganske intensiv terapi. Skal sies at han var den av foreldrene mine med mest omsorgsevne, så det teller vel også litt.. Han bor i et annet land. Får nå melding fra slekt om at han er dårlig og ikke tar til seg næring. Han er 87, så tar det som at det går mot slutten. Har så mye blandede følelser akkurat nå, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Reise ned og være der for ham, eller hva? Snakker ikke åpent med slekt om den dårlige relasjonen, jeg har bare holdt meg unna. Hjelp..... 

Ts her: skal sies at jeg ser/skjønner at den uggne oppførselen kommer fra et sårbart og skadet sted.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen andre som kan bestemme dette enn deg, men JEG ville ikke dratt ut i fra min egen erfaring med en psykopatisk mor. Når man er så stygg mot barna sine, fortjener man ikke at de kommer når man er på dødsleiet spør du meg. Han har vel hatt nok muligheter til å beklage seg tidligere hvis han skulle ha endret seg med årene, men det har han jo ikke gjort slik jeg forstår innlegget ditt.

Anonymkode: 36901...387

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La han dø og la skuldrene senke seg etterpå🥰

Min far bodde vitterlig i Norge, men gubedre hvor mye bedre livet ble etter at han ble fysisk borte. For oss ungene hadde han vært borte i mange år, så forskjellen var ikke stor. Han sutra på puben om hvor synd det var på han siden vi hadde slått handa av han, men saken er at vi gav opp å gi han flere sjangser, vi var lei av at vi og våre barn igjen kom langt ned på lista i forhold til drikkevarer. 

Anonymkode: e8255...e3f

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du bør finne ut hva som er viktig for deg. Ikke hva som er viktig for hverken han, andre slektninger eller omgivelsene.

Om du vil være der fordi du trenger og ønsker det for din del og bare din så reis. 

Ideellt sett bør du være forberedt på at det ikke er en hyggelig opplevelse, han kan være kjipere enn før, helt nøytral eller for den del være både angrende og trist uten at det dermed betyr at det føles ut som noe bra for deg. 

Anonymkode: 120d1...54b

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen andre som kan bestemme dette enn deg, men JEG ville ikke dratt ut i fra min egen erfaring med en psykopatisk mor. Når man er så stygg mot barna sine, fortjener man ikke at de kommer når man er på dødsleiet spør du meg. Han har vel hatt nok muligheter til å beklage seg tidligere hvis han skulle ha endret seg med årene, men det har han jo ikke gjort slik jeg forstår innlegget ditt.

Tror ikke han skjønner hvordan ting påvirker andre og hvor ødeleggende det har vært for meg. Har vært hans behov i sentrum. Men som sagt, han har vært den "gode" forelderen, så tror jeg blir forvirret av det.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må gjøre akkurat det som føles best for deg. Vi er så ulike i slike situasjoner, at det er vanskelig å gi råd. 
Har du en god venninne eller kjæreste du kan snakke med om dette, slik at du kanskje får reflektert litt og kommet frem til hva som føles best nå og hva som vil føles best etter hans død?

Anonymkode: 66634...905

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke dratt.

Anonymkode: 34474...650

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du bør finne ut hva som er viktig for deg. Ikke hva som er viktig for hverken han, andre slektninger eller omgivelsene.

Om du vil være der fordi du trenger og ønsker det for din del og bare din så reis. 

Ideellt sett bør du være forberedt på at det ikke er en hyggelig opplevelse, han kan være kjipere enn før, helt nøytral eller for den del være både angrende og trist uten at det dermed betyr at det føles ut som noe bra for deg. 

Anonymkode: 120d1...54b

Jeg er en pleaser, og har en evig fantasi om at jeg skal reise ned også skal vi tilgi hverandre og alt skal bli bra. Men nettopp dette som har satt meg i denne situasjonen, søppelbøtta som alltid kommer tilbake, uansett hva som blir sagt og gjort.

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt. Er ikke en som gir og gir uten å få noe tilbake. Foreldre som ikke greier å være snille med barna sine må være det desidert verste som fins. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må gjøre akkurat det som føles best for deg. Vi er så ulike i slike situasjoner, at det er vanskelig å gi råd. 
Har du en god venninne eller kjæreste du kan snakke med om dette, slik at du kanskje får reflektert litt og kommet frem til hva som føles best nå og hva som vil føles best etter hans død?

Anonymkode: 66634...905

Terapeut-time i morgen og på onsdag...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her: skal sies at jeg ser/skjønner at den uggne oppførselen kommer fra et sårbart og skadet sted.

Ærlig talt. En voksen som mobber og er ufin måte barn er bare ondskapsfulle. At de selv har hatt det dritt er ingen unnskyldning.

Jeg ville feiret. Kanskje dratt ned til hjemlandet hans, sagt at jeg er glad du omsider dør og at jeg skal ut og ta et glass for at du ikke er blant oss mer. Eventuelt Jeg tilgir deg, og nå skal jeg glemme deg helt.

Eller så ville jeg ikke løftet et øyenbryn, og bare gått videre med livet, for han var jo allerede død.

Anonymkode: 259dd...c52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er du som skal leve videre, etter at han er død, med den avgjørelsen du tar nå. 

Du bør se på og føle på hvilken avgjørelse du best kan leve videre med når han ikke er her mer. Dere ligger svaret på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: faaa1...6b1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er en pleaser, og har en evig fantasi om at jeg skal reise ned også skal vi tilgi hverandre og alt skal bli bra. Men nettopp dette som har satt meg i denne situasjonen, søppelbøtta som alltid kommer tilbake, uansett hva som blir sagt og gjort.

Men det trenger ikke «bli bra». At noen er som de har valgt å være og at du ikke liker dem er helt ålreit.

Ting trenger ikke bli bra. Pust dypt inn og fortell deg selv at det er helt ålreit at livet og dets medlemmer ikke er optimale. Det er ikke ditt ansvar. La det gli forbi.

Anonymkode: 98080...296

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det viktigste hensynet her er hva du kommer til å leve best med i ettertid, ikke hva han eller andre ser for seg at er naturlig.

Hvis det å dukke opp bare vil rippe opp ekstra i ubehag, og du tenker han nesten får en eller annen slags revansje ved at du pleier ham inn i døden og later som ingenting, bør du la være. Hvis du frykter at du om to, ti eller tredve år vil føle ubehag rundt at du ikke var med det siste stykket tross alt det negative, bør du vel dra. Så skjønner jeg det er lettere sagt enn gjort å gjøre den vurderingen. Dette er ikke noe denne behandleren du selv nevner ("ganske intensiv terapi") kan hjelpe deg å veie for og imot?

Anonymkode: d41dd...79a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det viktigste hensynet her er hva du kommer til å leve best med i ettertid, ikke hva han eller andre ser for seg at er naturlig.

Hvis det å dukke opp bare vil rippe opp ekstra i ubehag, og du tenker han nesten får en eller annen slags revansje ved at du pleier ham inn i døden og later som ingenting, bør du la være. Hvis du frykter at du om to, ti eller tredve år vil føle ubehag rundt at du ikke var med det siste stykket tross alt det negative, bør du vel dra. Så skjønner jeg det er lettere sagt enn gjort å gjøre den vurderingen. Dette er ikke noe denne behandleren du selv nevner ("ganske intensiv terapi") kan hjelpe deg å veie for og imot?

Anonymkode: d41dd...79a

Det dypt tragiske er at jeg tror at jeg er det eneste mennesket som egentlig har stått ham nær (som barn), og at det er årsaken til at jeg har blitt punching bag'en hans. Tror jeg kommer til å reise, sjekker billetter nå. Tror han er såpass redusert at det ikke blir noe gørr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høyst sannsynlig ville det ikke blitt som i din fantasi. Jeg tenker at å gruble over ting som dette og ha slike "fantasier" nører opp under de psykiske vanskene du har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det dypt tragiske er at jeg tror at jeg er det eneste mennesket som egentlig har stått ham nær (som barn), og at det er årsaken til at jeg har blitt punching bag'en hans. Tror jeg kommer til å reise, sjekker billetter nå. Tror han er såpass redusert at det ikke blir noe gørr.

Og hva hvis det blir bare "gørr", hvordan blir det for deg når du har det vanskelig fra før? Hvordan vil du takle det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Får nå melding fra slekt om at han er dårlig og ikke tar til seg næring. Han er 87

Da er det bare å vente i spenning.

Hadde absolutt ikke reist til han for å holde han i hånda. Han har redd senga si, så når han ligge i den. 

Anonymkode: c2f72...fb7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva hvis det blir bare "gørr", hvordan blir det for deg når du har det vanskelig fra før? Hvordan vil du takle det?

Høres ut som han er veldig redusert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...