AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #1 Skrevet 10. juni 2024 Hva skal egentlig til for å miste vedtaket sitt på uføretrygd? Er det noen som har opplevd dette? Jeg har nettopp blitt innvilget full uføretrygd grunnet langvarig sykdom med ME. Jeg ønsker å bli utredet for adhd, men har vært redd det kunne ha påvirket uføreprosessen. En adhd diagnose har forsåvidt ingenting å gjøre med ME’n min. Nå er jeg redd denne utredning kan omgjøre vedtaket mitt på ufør. Man hører jo skrekkhistorier. Anonymkode: 6e373...33b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #2 Skrevet 10. juni 2024 Den er for bestandig. Utred i vei. Anonymkode: 6369f...1a6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #3 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den er for bestandig. Ikke hvis inntekten din overstige en viss sum, husker ikke hvor mye. Anonymkode: ec694...9d5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #4 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal egentlig til for å miste vedtaket sitt på uføretrygd? Er det noen som har opplevd dette? Jeg har nettopp blitt innvilget full uføretrygd grunnet langvarig sykdom med ME. Jeg ønsker å bli utredet for adhd, men har vært redd det kunne ha påvirket uføreprosessen. En adhd diagnose har forsåvidt ingenting å gjøre med ME’n min. Nå er jeg redd denne utredning kan omgjøre vedtaket mitt på ufør. Man hører jo skrekkhistorier. Anonymkode: 6e373...33b Heldigvis kan det ikke omgjøres, ellers så lever folk i massivt frykt og tør ingenting utover trygden. Nå er man fri til å studere eller jobbe om man har en jobb / studier å gå til, og ingen henger over deg for å "ta" deg. Man må bare rapportere inn korrekt inntjent lønn. Man kan kun minste uføregraden hvis man jobber sammenhengende i 10 år - uten stopp. Først da forsvinner den. Anonymkode: 6e624...784 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #5 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke hvis inntekten din overstige en viss sum, husker ikke hvor mye. Anonymkode: ec694...9d5 TS spør om uføregrad. Det er viktig å kjenne til begrepene, altså hvis man har 100%, så har man det, selv om man tjener for mye og uføretrygden i form av beløp blir avkortet i den perioden det gjelder. Å bli utredet for ADHD etter at man allerede er ufør, har ingenting med inntekt å gjøre, lol. Anonymkode: 6e624...784 4 1
Million Skrevet 10. juni 2024 #6 Skrevet 10. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke hvis inntekten din overstige en viss sum, husker ikke hvor mye. Anonymkode: ec694...9d5 Nei. Man beholder sin uføreSTATUS selv om du jobber 100% i et lønnet arbeid ved siden av. Det som skjer er at NAV trekker en viss prosentandel av trygden når man jobber ved siden av, dersom denne lønnsinntekten overstiger 0.4 G (1 G, altså Grunnbeløpet er pr i dag 124 000 ca). Men myndighetene sier at "det skal lønne seg å jobbe", så de trekker ikke ALT av trygden, men store deler av den om man jobber over "fribeløpet". Man oppfordres til å jobbe om man kan som ufør. Om helsa tillater det, så straffes man altså ikke med at uførestatusen endres eller fjernes. Mener å huske at man skal ha jobbet 100% jobb i ti år før noe sånt skjer. Endret 10. juni 2024 av Million
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #7 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS spør om uføregrad. Det er viktig å kjenne til begrepene, altså hvis man har 100%, så har man det, selv om man tjener for mye og uføretrygden i form av beløp blir avkortet i den perioden det gjelder. Å bli utredet for ADHD etter at man allerede er ufør, har ingenting med inntekt å gjøre, lol. Anonymkode: 6e624...784 Jeg er 100 % ufør. I mitt vedtak står det at hvis du jobber utenom, og inntekten overstiger "så og så" mye så mister jeg trygden. det er 8,5 år siden, og ting kan være forandret på nå. Anonymkode: ec694...9d5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #8 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 100 % ufør. I mitt vedtak står det at hvis du jobber utenom, og inntekten overstiger "så og så" mye så mister jeg trygden. det er 8,5 år siden, og ting kan være forandret på nå. Anonymkode: ec694...9d5 Men du må kjenne til begrepene. Du mister IKKE din 100% uføregrad. La oss fra nå av, kalle uføretrygd = BELØPET du får som ufør per måned. Det er kun beløpet som blir redusert over 0,4 G det året det gjelder. Uføregraden på 100% består og hvis du ikke skulle jobbe neste år, så har du igjen 100% uføretrygd = BELØP helt automatisk. Anonymkode: 6e624...784 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #9 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 100 % ufør. I mitt vedtak står det at hvis du jobber utenom, og inntekten overstiger "så og så" mye så mister jeg trygden. det er 8,5 år siden, og ting kan være forandret på nå. Anonymkode: ec694...9d5 Ja, du mister utbetalingen hvis du tjener mye. Men du mister ikke uførevedtaket. Tjener du mye et par år og så slutter å jobbe, begynner utbetalingene igjen. Dersom du jobber så mye at du ikke får noe utbetaling i 10 år i strekk, så mister du uførevedtaket. Anonymkode: 9b6b3...e66 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #10 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, du mister utbetalingen hvis du tjener mye. Men du mister ikke uførevedtaket. Tjener du mye et par år og så slutter å jobbe, begynner utbetalingene igjen. Dersom du jobber så mye at du ikke får noe utbetaling i 10 år i strekk, så mister du uførevedtaket. Anonymkode: 9b6b3...e66 Ja, riktig. Er det jeg prøver å få frem, men skjønner at folk er fullstendig forvirret og lever i frykt når de hører de tre (fem) bokstavene NAV-SS Wehrmacht 😂 Dessuten, som jeg påpekte, å bli utredet for ADHD gir en ikke inntekt akkurat. Så TS lurte på om hen beholder uføregraden og det gjør hen. Anonymkode: 6e624...784 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #11 Skrevet 10. juni 2024 Husk at du har fått uføretrygden basert på manglende arbeidsevne ts, ikke diagnose i seg selv. Du kan som nevnt miste uføretrygden hvis du jobber og tjener over 80% av tidligere inntekt i 10 år eller mer. Så kan du miste den pga svindel (feks om du har jobbet svart gjennom hele avklaringsprosessen) eller ved å si den fra deg selv. Utred i vei ts. Det bedrer jo mest sannsynlig ikke arbeidsevnen uansett, men kan gjøre hverdagen din bedre😊 Anonymkode: 6f38b...b63 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #12 Skrevet 10. juni 2024 Du kan også miste uføretrygden dersom du har villedet NAV og kommet falske opplysninger for å trygd. Da kan du også bli anmeldt. Dette gjelder for all trygd, ikke bare uføretrygd. Ellers har man endret muligheten til å jobbe. Før måtte man vente minst ett år før man begynte i jobb, ellers mistet man uføretrygden. Men dette er endret sånn at du nå kan gå ut i jobb med en gang uføretrygden er innvilget. Anonymkode: 97eb9...c68
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #13 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva skal egentlig til for å miste vedtaket sitt på uføretrygd? Er det noen som har opplevd dette? Jeg har nettopp blitt innvilget full uføretrygd grunnet langvarig sykdom med ME. Jeg ønsker å bli utredet for adhd, men har vært redd det kunne ha påvirket uføreprosessen. En adhd diagnose har forsåvidt ingenting å gjøre med ME’n min. Nå er jeg redd denne utredning kan omgjøre vedtaket mitt på ufør. Man hører jo skrekkhistorier. Anonymkode: 6e373...33b ADHD kan absolutt være en stor del av ME. Jeg ble utredet på en spesialistklinikk i Oslo hvor både psykiater og nevropsykolog var klare på at det er mye mørketall av antatt udiagnostisert adhd blant de med ME og fatigue. Anonymkode: 997e4...32e 1
Gjest watt Skrevet 10. juni 2024 #14 Skrevet 10. juni 2024 Du kan selvfølgelig velge å bli utredet for ADHD uten at det vil påvirke vedtaket ditt. Dersom du velger å jobbe i tillegg til trygdeytelser din,må ikke inntekten være høyere enn 80% av din tidligere inntekt. Da mister du retten til uføretrygd.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #15 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): ADHD kan absolutt være en stor del av ME. Jeg ble utredet på en spesialistklinikk i Oslo hvor både psykiater og nevropsykolog var klare på at det er mye mørketall av antatt udiagnostisert adhd blant de med ME og fatigue. Anonymkode: 997e4...32e Men det kan vel ikke påvirke vedtaket? Anonymkode: 6e373...33b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #16 Skrevet 10. juni 2024 2 hours ago, Million said: Nei. Man beholder sin uføreSTATUS selv om du jobber 100% i et lønnet arbeid ved siden av. Frem til du har jobbet i maksimalt ti år i samme prosent, ja. Man får brev når det er gått fem år, og må ta stilling til om man ønsker å beholde vedtaket i fem år til, eller si fra seg uførestatusen da. Anonymkode: ed67f...a04
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #17 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ADHD kan absolutt være en stor del av ME. Jeg ble utredet på en spesialistklinikk i Oslo hvor både psykiater og nevropsykolog var klare på at det er mye mørketall av antatt udiagnostisert adhd blant de med ME og fatigue. Anonymkode: 997e4...32e men hva med det kriteriet som tilsier at for å få en ME diagnose så må alle andre diagnoser være utelukket og ADHD diagnose er jo noe man er født med? Anonymkode: f5a33...564 1
Caissa Skrevet 10. juni 2024 #18 Skrevet 10. juni 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Man kan kun minste uføregraden hvis man jobber sammenhengende i 10 år - uten stopp. Først da forsvinner den. Hvor står det at man kan miste uføregraden?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #19 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): men hva med det kriteriet som tilsier at for å få en ME diagnose så må alle andre diagnoser være utelukket og ADHD diagnose er jo noe man er født med? Anonymkode: f5a33...564 Lurer på det samme Anonymkode: 6e373...33b
Caissa Skrevet 10. juni 2024 #20 Skrevet 10. juni 2024 3 hours ago, watt said: Du kan selvfølgelig velge å bli utredet for ADHD uten at det vil påvirke vedtaket ditt. Dersom du velger å jobbe i tillegg til trygdeytelser din,må ikke inntekten være høyere enn 80% av din tidligere inntekt. Da mister du retten til uføretrygd. Man mister ikke retten til uføretrygd. Man får ikke uføretrygd det året. (Eventuelt krav om tilbakebetaling, dersom man har fått utbetalt uføretrygd.) Neste år får man uføretrygd igjen. (Dersom man tjener under 80% av tidligere inntekt, justert opp til dagens verdi.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå