AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #1 Skrevet 10. juni 2024 Jeg har et barn som er livredd for å vaksineres. Første gang det ble forsøkt på skolen, gikk det ikke og nå må jeg finne en løsning for å få gjennomført vaksinasjon. Har plaster som kan tas på som bedøver, men ellers ingenting. Har vært i kontakt med helsesøster flere ganger. Har vært innom for å snakke med henne om sprøyte og prøve å ta den, men det ble totalt meltdown på alle vis. Hva er lurt å gjøre for å få det gjennom? Jeg er helt fortvilet, da vaksinasjon er viktig. Spesielt nå som kikhoste etc. er funnet både her og der, og det er jo andre små barn i familie som er svært sårbare. Samtidig ser jeg at barnet er livredd og fortvilet på et helt annet nivå enn noe jeg har opplevd tidligere. Føles som regne overgrepet å holde fast osv., men hva kan man gjøre? Tar i mot alle råd, unntatt vaksinemotstandere. Det er ikke om den skal tas eller ikke jeg lurer på, men hvordan! Anonymkode: 34eff...6ce 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #2 Skrevet 10. juni 2024 Er redd for vaksiner eller sprøyter generelt. Forklare barnet viktigheten av ta vaksinen så man ikke skal bli syk. Anonymkode: e38cc...31d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #3 Skrevet 10. juni 2024 Hvor gammelt er barnet? For gammelt til å bestikkes med noe det virkelige ønsker seg? Anonymkode: e0270...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #4 Skrevet 10. juni 2024 Det kommer litt an på hvor gammelt barnet er, men hvis man har forsøkt over tid med helsesykepleier og forberedt barnet godt med å vise video og snakke om det hjemme etc, kan man be fastlege om henvisning til sykehus for å få gjort vaksinasjon i sedasjon. Hvis det er snakk om en 2.klassing som skal ha vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio, bør man ha forsøkt i alle fall i flere omganger over 1-2 år før man sannsynligvis vil få innvilget time til vaksinasjon i sedasjon. Anonymkode: dae4b...a77 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #5 Skrevet 10. juni 2024 Noen ganger må man gjøre ting man ikke liker. Forklar hvorfor vaksinen er viktig ( så enkle ord som mulig) og gi belønning etterpå. Anonymkode: 89cb0...d70 9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #6 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer litt an på hvor gammelt barnet er, men hvis man har forsøkt over tid med helsesykepleier og forberedt barnet godt med å vise video og snakke om det hjemme etc, kan man be fastlege om henvisning til sykehus for å få gjort vaksinasjon i sedasjon. Hvis det er snakk om en 2.klassing som skal ha vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio, bør man ha forsøkt i alle fall i flere omganger over 1-2 år før man sannsynligvis vil få innvilget time til vaksinasjon i sedasjon. Anonymkode: dae4b...a77 Det er 2. klassing som nå har blitt 3. klassing 😅 Og snart blir 4. klassing. Hvordan fungerer sedasjon? Puste inn og «sove»? Anonymkode: 34eff...6ce
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #7 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor gammelt er barnet? For gammelt til å bestikkes med noe det virkelige ønsker seg? Anonymkode: e0270...8cb Det har jeg prøvd for å si det sånn! Hjelper ikke 😅 Anonymkode: 34eff...6ce
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #8 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er redd for vaksiner eller sprøyter generelt. Forklare barnet viktigheten av ta vaksinen så man ikke skal bli syk. Anonymkode: e38cc...31d Det har vi selvfølgelig prøvd 😅 Føler jeg har prøvd alt som er naturlig å prøve. Forberede, spørre hvem ungen vil ha med, om den vil vite det og forberedes eller få beskjed samme dag, foreslått belønninger, prøvd å vise plaster, tatt med når jeg tok sprøyte og ikke virket påvirket… altså 🤷🏼♀️ Anonymkode: 34eff...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #9 Skrevet 10. juni 2024 Er dette et valg man gir til barna sine? Anonymkode: 13e23...c1d 7 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #10 Skrevet 10. juni 2024 Det hjelper da ingenting å be om vaksine i sedasjon, barnet må uansett stikkes da for å få medisiner. Noen ganger så heter det faktisk at foreldre bestemmer, og det må dere bare så fast på. Fortell barnet at i morgen blir det vaksine enten du vil eller ikke, så får du og far holde ungen fast mens helsesøster stikker. Så enkelt er det rett og slett, selv om det er hyling og sparking, dere bestemmer. Tenk deg at ungen din fikk kreft og måtte ha medisiner, hadde du latt han bestemme da og? Anonymkode: 54192...4cb 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #11 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har vi selvfølgelig prøvd 😅 Føler jeg har prøvd alt som er naturlig å prøve. Forberede, spørre hvem ungen vil ha med, om den vil vite det og forberedes eller få beskjed samme dag, foreslått belønninger, prøvd å vise plaster, tatt med når jeg tok sprøyte og ikke virket påvirket… altså 🤷🏼♀️ Anonymkode: 34eff...6ce Enkelte ganger har ikke barn noe valg. Dette er noe som må gjøres. Forklar at det gjør vondt en liten stund også går det over. Si at dere finner på noe barnet har lyst til etterpå. Anonymkode: e38cc...31d 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #12 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dette et valg man gir til barna sine? Anonymkode: 13e23...c1d Nei, selvfølgelig ikke. Det viser vel tråden at det ikke er. Men vi snakker barn som raserer gråter, eskalerer i atferd og kaster rundt seg av skrekk… totalt utenfor normal oppførsel er dette også! Sånn ellers utenom vaksinasjon er dette helt atypisk, så det er tydelig at det er svært vanskelig. Plaster har jeg gått til innkjøp av, og vi jobber og jobber for å kurere redsel på alle måter jeg vet om. Har prøvd samtaler og div., men er helt stopp for ungen på alle vis. Lurer bare på om det finnes alternativer her! Anonymkode: 34eff...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #13 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det hjelper da ingenting å be om vaksine i sedasjon, barnet må uansett stikkes da for å få medisiner. Noen ganger så heter det faktisk at foreldre bestemmer, og det må dere bare så fast på. Fortell barnet at i morgen blir det vaksine enten du vil eller ikke, så får du og far holde ungen fast mens helsesøster stikker. Så enkelt er det rett og slett, selv om det er hyling og sparking, dere bestemmer. Tenk deg at ungen din fikk kreft og måtte ha medisiner, hadde du latt han bestemme da og? Anonymkode: 54192...4cb For et spørsmål? Spør jo fordi jeg vil at barnet skal vaksineres. Men helst uten å få traumer og bli enda mer redd! Er jo dumt å forsterke skrekken enda mer enn nødvendig 😅 Anonymkode: 34eff...6ce
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #14 Skrevet 10. juni 2024 Her var 2. klassingen min hysterisk når vaks skulle settes i skoletiden. De ringte oss foreldre og satte opp ny time med foreldre med. Vi forberedte på alle vis. Men ingenting gjorde ham mer med på det. Til slutt holdt jeg barnet fast i armene mine, så gav jeg beskjed til helsesøster at hun skulle stikke. Det var over på et blunk. Han hylte såklart og prøvde å vri seg unna. Ikke kjekt for noen. Men Jeg kjenner barnet mitt godt nok til å vite at ny time igjen ikke ville gjort situasjonen bedre. Vi satt 20 min på kontoret etterpå for å trøste, snakke.. og han fikk kakao og kaker. Fikk en fin samtale med helsesøster etterpå. Anonymkode: 9b9ec...dfb 8
BobbySocks Skrevet 10. juni 2024 #15 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det hjelper da ingenting å be om vaksine i sedasjon, barnet må uansett stikkes da for å få medisiner. Noen ganger så heter det faktisk at foreldre bestemmer, og det må dere bare så fast på. Fortell barnet at i morgen blir det vaksine enten du vil eller ikke, så får du og far holde ungen fast mens helsesøster stikker. Så enkelt er det rett og slett, selv om det er hyling og sparking, dere bestemmer. Tenk deg at ungen din fikk kreft og måtte ha medisiner, hadde du latt han bestemme da og? Anonymkode: 54192...4cb Man bruker ofte Dexdor nasalt eller Midazolam per os, så ingen stikking.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #16 Skrevet 10. juni 2024 Jeg tenker noen ganger har ikke barn valg. Vi hadde ei som var redd vi avtalte st vi kom ned på helsestasjonen på legesenteret der satte vi barnet på fanget i t-skjorte og vi foreldre holdt barnet hvis det ikke lot det gjøres frivillig. Vi så her å prate og prate hjalp ikke, ble bare være Måtte å gjøre slik i flere år med blodprøver som måtte tas. Plutselig løsnet det. Nå den første som sier de kan stikke og 0 problem med blodprøver. Anonymkode: e2e2d...e9a 4 1 1
BobbySocks Skrevet 10. juni 2024 #17 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For et spørsmål? Spør jo fordi jeg vil at barnet skal vaksineres. Men helst uten å få traumer og bli enda mer redd! Er jo dumt å forsterke skrekken enda mer enn nødvendig 😅 Anonymkode: 34eff...6ce Ja. Henvisning til vaksine i sedasjon. Sedasjon gis i nese eller i munn. Barnet sovner og man stikker.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #18 Skrevet 10. juni 2024 Det var jeg og, grudde meg så jeg hadde vondt i magen, men fant ut at jeg er mer redd sykdommer google difteri, æsj Anonymkode: fe462...564 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #19 Skrevet 10. juni 2024 BobbySocks skrev (1 minutt siden): Ja. Henvisning til vaksine i sedasjon. Sedasjon gis i nese eller i munn. Barnet sovner og man stikker. Takk for tips, satser på jeg slipper dette selvfølgelig! Men får snakke med helsesøster en gang til og prøve å få det til. Går ikke det så har jeg kanskje ikke annet valg 😅 Ungen har vært på sykehus og hatt noen opplevelser før med det som kanskje kan være grunnen til redsel. Usikker på det likevel da, og syns det er voldsomt med tvang når det er så ekstreme reaksjoner som er helt ulikt barnet ellers. Anonymkode: 34eff...6ce
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #20 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var jeg og, grudde meg så jeg hadde vondt i magen, men fant ut at jeg er mer redd sykdommer google difteri, æsj Anonymkode: fe462...564 Tro meg. Har prøvd å gjøre det samme! Forklart viktigheten og at man kan dø hvis man ikke blir vaksinert… 🙈 Anonymkode: 34eff...6ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå