Gå til innhold

Min far tok tak i armen min og knyttet neven mot meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
jeg bor fortiden i hus med min god voksne far på 79 år, han er en sosial fyr men de siste årene har han omtrent bare vært ute i hagen og legebesøk osv… jeg er 43 år. 

Min far er egentlig en veldig godt likt kar men han er særdeles amper innimellom mot meg som bor der, han elsker å provosere når han har en dårlig dag. 

som feks idag da jeg spurte om han ikke kunne lukke døra i yttergangen hvor han pleier å røyke, da ble han fly forbanna… sa jeg måtte ha meg til psykolog, han tok tak i overarmen min og knyttet neven som om han hadde tenkt å slå meg( han har tatt tak i armen min ved et par anledninger før) han klarer nok ikke å slå så hardt men jeg blir utrolig skuffet når han blir sånn… 

huff, måtte bare blåse ut :(

Anonymkode: 03603...563

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han alltid vært sånn, eller har det kommet med alderen? Kan det feks være demens?

Anonymkode: 51447...13f

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mot meg, men mamma var utro mot han når vi var små da har hun sagt at han prøvde å kaste en hammer på henne, han har ganske god hukommelse og våken, men han er utrolig tafatt og negativ til alt og alle

AnonymBruker
Skrevet

Han husker mye fra i gamledager men en del dagligdags vi forteller kan han glemme… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han husker mye fra i gamledager men en del dagligdags vi forteller kan han glemme… 

Det er ikke uvanlig at de med demens husker gamle minner, men sliter med korttidshukommelsen. Kanskje du kan ringe inn en bekymringsmelding til fastlegen, så kan de vurdere om han bør utredes. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden gjør du der, Du må da flytte!

Anonymkode: ef9c8...2e4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Farmor ble dement rundt 72 års alder og om man poengterer at han feks har glemt å slå av stekeovn osv går han rett i oppoisjon og tolker det som om vi mener han er dement… 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan høres ut som demens! Prøv å ta han med til legen og spør om utredning. Det er en vond sykdom men det finnes hjelp å få, og det er medisiner for noen typer også. Så det er viktig å få utredning så fort som mulig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres i grunn ut som personendringer som man kan få pga. demens eller Alzheimers. Jeg ville tatt en prat med hans fastlege og sagt at han begynner å vise tegn på demens/alzheimers og om legen kan forsøk å få utredet ham, da du er redd for at han vil nekte selv (og få med at legen ikke bør si at du har varslet, siden du bor i samme hus som ham nå, men at det er nettopp fordi du bor der du får med deg disse endringene).

Ta dette på alvor, for ellers kan det ta år å få diagnose på ham, om det er dette han har. Med alderen han har er det jo ganske stor sjanse for at det er dette, eller ev. at han går på medikamenter som gir ham bivirkninger.

Ta kontakt med hans fastlege! Og vet du ikke hvilken lege han har, kontakt kommunelegen som kan formidle informasjon til din fars fastlege!

Ikke utsett å kontakte hans lege, for om det er demens/alzheimers så er det viktig for dere begge at han får diagnosen jo før jo heller. Også med tanke på ev. hjelpetiltak som nok blir nødvendige.

(Den episoden med din mor etter at hun var utro, den mener jeg er urelevant, da han den gangen var ekstremt provosert og såret og sviktet. Forsvarer ikke at han løftet hammeren mot henne, men følelsene hans var den gangen rasjonelle, og han hindret seg selv i å gjøre noe mer fysisk mot din mor. Ergo kan det ikke sammenlignes med at han nå blir forbanna og sint og fysisk mot deg fordi du ber ham lukke en dør!)

Anonymkode: d206d...15c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han er lei av at du fortsatt bor hjemme og at du komanderer på hvordan ting skal være. 

Du er voksen dame, flytt ut. 

Anonymkode: 63f27...956

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei. 
jeg bor fortiden i hus med min god voksne far på 79 år, han er en sosial fyr men de siste årene har han omtrent bare vært ute i hagen og legebesøk osv… jeg er 43 år. 

Min far er egentlig en veldig godt likt kar men han er særdeles amper innimellom mot meg som bor der, han elsker å provosere når han har en dårlig dag. 

som feks idag da jeg spurte om han ikke kunne lukke døra i yttergangen hvor han pleier å røyke, da ble han fly forbanna… sa jeg måtte ha meg til psykolog, han tok tak i overarmen min og knyttet neven som om han hadde tenkt å slå meg( han har tatt tak i armen min ved et par anledninger før) han klarer nok ikke å slå så hardt men jeg blir utrolig skuffet når han blir sånn… 

huff, måtte bare blåse ut :(

Dere trenger endring.  Kontakt fastlege ❤

Anonymkode: d3bf1...086

AnonymBruker
Skrevet

Han blir nok flyforbanna om han får vite at han bør utredes for demens/alzheimer… 

det er nok et ganske sårt tema etter at hans mor fikk demens å han så hvordan hun var… 

Vi har familielege så kjenner legen godt.. bare føler det er et stort skritt og ta.. 

han er litt den typen som alltid ønsker å være «noe»  han er i arbeiderklassen å dømmer folk som kun går rundt med papirer å jobber på kontor som ikke er praktisk anlagt..  

• Hjerte 1
Skrevet

Vel..

Det er vel ganske invadererende å plutselig få et voksent «barn» inn i hjemmet sitt igjen - som attpåtil skal kommandere hvordan han skal gjøre tingene..

Beklager om jeg tar feil, men for meg høres det ut som det er mer til denne historien enn det du skriver.  

Og dere som driver å fjerndiagnostiserer etter å ha lest ett par setninger om en person - hvilke utdannelse har dere? 

Ut fra det TS skriver har denne mannen mye personlighet - og har hatt det så lenge TS har kjent han..nå har det skjedd store endringer i livet hans - og han reagerer. Alt trenger ikke være diagnoser..overlat diagnostisering til mennesker som har autorisasjon til å diagnostisere. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (15 minutter siden):

overlat diagnostisering til mennesker som har autorisasjon til å diagnostisere. 

Det er vel nettopp det vi gjør når vi anbefaler Ts å snakke med sin fars lege - pga. fars families helsehistorie og fars nye adferd + det at han har begynt å endre seg.

Det å bli aggressiv er dessuten et tegn som - hos personer som før ikke har vært det - kan være et tegn på alzheimers eller demens et bestemt område av hjernen.

Så det å anbefale å ta kontakt med fastlegen er basert på både sunn fornuft og av omsorg for fars helse og både hans og Ts' liv fremover. Det er dessverre altfor mange som lever altfor lenge med udiagnostisert demens/alzheimers, men alle de menneskelige lidelsene det påfører den syke selv og deres pårørende.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel nettopp det vi gjør når vi anbefaler Ts å snakke med sin fars lege - pga. fars families helsehistorie og fars nye adferd + det at han har begynt å endre seg.

Det å bli aggressiv er dessuten et tegn som - hos personer som før ikke har vært det - kan være et tegn på alzheimers eller demens et bestemt område av hjernen.

Så det å anbefale å ta kontakt med fastlegen er basert på både sunn fornuft og av omsorg for fars helse og både hans og Ts' liv fremover. Det er dessverre altfor mange som lever altfor lenge med udiagnostisert demens/alzheimers, men alle de menneskelige lidelsene det påfører den syke selv og deres pårørende.

Men da er det kanskje mer naturlig å skrive at man anbefaler TS å snakke med fagpersonell om det hun opplever - og la dem ta det videre? Det er mye som kan gi endret personlighet forøvrig..store livsendringer, UVI (tro det eller ei), stress, depresjon, angst..jeg reagerer på de bastante innleggene i tråden. Det burde være regelbrudd å slenge om seg på diagnoser slik det gjøres på dette forumet.

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (3 minutter siden):

Men da er det kanskje mer naturlig å skrive at man anbefaler TS å snakke med fagpersonell om det hun opplever - og la dem ta det videre? Det er mye som kan gi endret personlighet forøvrig..store livsendringer, UVI (tro det eller ei), stress, depresjon, angst..jeg reagerer på de bastante innleggene i tråden. Det burde være regelbrudd å slenge om seg på diagnoser slik det gjøres på dette forumet.

Det er ingen her som har sagt: Dette ER demens. Vi har foreslått at demens er en potensiell diagnose, og at legen bør kontaktes for videre utredning

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han blir nok flyforbanna om han får vite at han bør utredes for demens/alzheimer… 

det er nok et ganske sårt tema etter at hans mor fikk demens å han så hvordan hun var… 

Vi har familielege så kjenner legen godt.. bare føler det er et stort skritt og ta.. 

han er litt den typen som alltid ønsker å være «noe»  han er i arbeiderklassen å dømmer folk som kun går rundt med papirer å jobber på kontor som ikke er praktisk anlagt..  

Demens er arvelig. Men dere har en familielege, og du kan snakke med legen deres alene først, så vet allefall legen deres om det og han har taushetsplikt. Din far trenger ikke å få vite du har snakket med lege. Det trenger ikke å være det, men dere må vite det er arvelig.

Anonymkode: bf450...f2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Demente folk pleier huske masse fra gamledager og glemme dagligdagse ting. Det er korttidsminne som rammes altså det som skjer her og nå og de siste mnd eller året.

Anonymkode: 35074...7f5

• Liker 2
Skrevet

Hva er grunnen til at du bor i huset hans TS?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ingen her som har sagt: Dette ER demens. Vi har foreslått at demens er en potensiell diagnose, og at legen bør kontaktes for videre utredning

Oh please..det er jo rene allsangen i tråden, og TS finner alle mulige tegn på at han er dement etterhvert som dere skvaldrer. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...