AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #1 Skrevet 10. juni 2024 Hei. Var på UL i dag 6+6 og målte bare 0.6 mm. Føler det er litt lite? Vi så hjerte slå heldigvis ❤️ Hvor mange uker var du på TUL, og hvor mange mm var embryoet? Anonymkode: 3b4e9...853
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #2 Skrevet 10. juni 2024 Jeg ble målt til 0.8mm uke 6+5. Ivf, så helt sikker lengde på svangerskapet. Normalt svangerskap. Håper alt går bra for dere 💘 hjerteaksjon er et veldig godt tegn. Anonymkode: e3f4e...be3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #3 Skrevet 10. juni 2024 Hva fikk du av informasjon av jordmor/gynekolog/legen? Du luftet vel bekymringen din der? Min erfaring er iallefall at de bruker å være ærlige og si ting som de er 🙂 Selv om det er dårlige nyheter, så opplever jeg profesjonell ærlighet. Fikk du en dårlig følelse da du var der? Anonymkode: bfeea...3e4 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #4 Skrevet 10. juni 2024 6mm er helt innenfor normalen i uke 6. Altså 0.6cm eller 6mm 0.6mm derimot er lite.. Ivf - så vet nøyaktig svangerskapslengde. 6+6 - 8mm 7+5 - 13mm 11+4 - 5.4cm.. Anonymkode: 18b68...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #5 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva fikk du av informasjon av jordmor/gynekolog/legen? Du luftet vel bekymringen din der? Min erfaring er iallefall at de bruker å være ærlige og si ting som de er 🙂 Selv om det er dårlige nyheter, så opplever jeg profesjonell ærlighet. Fikk du en dårlig følelse da du var der? Anonymkode: bfeea...3e4 Nei hun sa ingenting… Jeg visste ikke at det var litt lite før jeg kom jeg å googlet Men ja hun burde vel si det til meg om hun følte det? Men jeg lurer litt på om fosteret lå litt feil jeg, for det var mer en oval klump enn en lang bønne. Sist jeg var på UL var jeg rundt 7+3, og da var det liksom en lang bønne. Men ja nå så det nesten ut som vi bare kunne se magen, og ikke hele fosteret om det gir mening? Anonymkode: 3b4e9...853 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #6 Skrevet 10. juni 2024 Har skjønt at det er vanskelig å måle riktig CRL så tidlig. Er du sikker på at det var 0,6mm eller 0,6 cm (altså 6mm)? Jeg fikk 1,1 cm og ble sagt at jeg da var 8+0. Fikk ikke det til å stemme når jeg googlet på engelsk og ble veldig bekymret, men i følge "Snurra" som benyttes i Norge basert på 40.000 norske svangerskap, er man 8+0 ved 11mm (men jeg kunne ikke vært 8+0, og var nok mer 7+4). Denne kan dog ikke benyttes før 8+0 da 11 mm er det minste man kan bruke her. Anonymkode: eca56...afb 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #7 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 6mm er helt innenfor normalen i uke 6. Altså 0.6cm eller 6mm 0.6mm derimot er lite.. Ivf - så vet nøyaktig svangerskapslengde. 6+6 - 8mm 7+5 - 13mm 11+4 - 5.4cm.. Anonymkode: 18b68...0cf Her ser du, hva tenker du?🤔 klumpen til venstre er plommesekk Anonymkode: 3b4e9...853
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #8 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her ser du, hva tenker du?🤔 klumpen til venstre er plommesekk Anonymkode: 3b4e9...853 Så 0,63 cm og ikke 0,63 mm! Altså 6,3 mm. Høres helt normalt ut spør du meg. Anonymkode: eca56...afb 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #9 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har skjønt at det er vanskelig å måle riktig CRL så tidlig. Er du sikker på at det var 0,6mm eller 0,6 cm (altså 6mm)? Jeg fikk 1,1 cm og ble sagt at jeg da var 8+0. Fikk ikke det til å stemme når jeg googlet på engelsk og ble veldig bekymret, men i følge "Snurra" som benyttes i Norge basert på 40.000 norske svangerskap, er man 8+0 ved 11mm (men jeg kunne ikke vært 8+0, og var nok mer 7+4). Denne kan dog ikke benyttes før 8+0 da 11 mm er det minste man kan bruke her. Anonymkode: eca56...afb Foster var 0.63 cm, skrev feil🙃 Men det er vel lite? Sist graviditet fosteret 12 mm når jeg var 7+3 Anonymkode: 3b4e9...853
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #10 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så 0,63 cm og ikke 0,63 mm! Altså 6,3 mm. Høres helt normalt ut spør du meg. Anonymkode: eca56...afb Men leser liksom alle ligger rundt 0.8 cm når de er rundt 6+6? Anonymkode: 3b4e9...853
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #11 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men leser liksom alle ligger rundt 0.8 cm når de er rundt 6+6? Anonymkode: 3b4e9...853 Det er som sagt veldig vanskelig å måle så tidlig helt riktig på millimeteren, og en mm kan jo ha veldig mye å si, og hvis hjertet banker som det skal høres det ut som at det sannsynligvis står bra til! Du kan jo ta om en ny UL om litt over en uke for å se hva lengden er da? For da kan man jo benytte seg av den norske esnurra når du er lengre enn 8+0 på vei Anonymkode: eca56...afb 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #12 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her ser du, hva tenker du?🤔 klumpen til venstre er plommesekk Anonymkode: 3b4e9...853 Den er målt til helt rett str.. 0.63cm... Altså 6.3mm som er helt innenfor normalen. viktig å huske å skille på cm og mm. Først etter 7+0 er fosteranlegget over 1cm - 10mm.. Anonymkode: 18b68...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #13 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men leser liksom alle ligger rundt 0.8 cm når de er rundt 6+6? Anonymkode: 3b4e9...853 Hmmmm... det blir dumt å skrive negative ting til deg her på et forum, så vet man ikke om du har noen rundt deg som du kan snakke med og få litt støtte. Hva jeg subjektivt mener, en fremmed ufaglært, på et anonymt forum, burde ikke telle for noe som helst ❤️ Rådet mitt er å kontakte jordmor, del bekymringen din og få faglig god oppfølging der ❤️ Det er kjempepositivt med hjerte som slår, og kanskje du er noen dager kortere på vei enn du tror? Det er ørsmå marginer nå i starten og ting skjer i et forrykende tempo på cellenivå. Ja, jeg er enig med deg ts. Du er i uke 7 og 0.63mm er litt under normalen når man googler. Du er ikke på bærtur. Men det betyr ikke at det er noe galt ❤️ Ring jordmor ❤️ Anonymkode: bfeea...3e4 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #14 Skrevet 10. juni 2024 Husker jeg var på tidlig i uke 8, var så fint å se det lille hjertet😍 Anonymkode: e80c4...f93 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #15 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er som sagt veldig vanskelig å måle så tidlig helt riktig på millimeteren, og en mm kan jo ha veldig mye å si, og hvis hjertet banker som det skal høres det ut som at det sannsynligvis står bra til! Du kan jo ta om en ny UL om litt over en uke for å se hva lengden er da? For da kan man jo benytte seg av den norske esnurra når du er lengre enn 8+0 på vei Anonymkode: eca56...afb Ja tenker å ta ny UL i ukr 9+0. Om jeg klarer å vente😅 Anonymkode: 3b4e9...853
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #16 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den er målt til helt rett str.. 0.63cm... Altså 6.3mm som er helt innenfor normalen. viktig å huske å skille på cm og mm. Først etter 7+0 er fosteranlegget over 1cm - 10mm.. Anonymkode: 18b68...0cf Takk for betryggende ord❤️ Vet ikke hvor mye peiling du har på sånn, men ser at det ser mer ut som en klump, og lurer litt på om fosteret har ligget litt ugunstig til? Sist graviditet så vi liksom en lang bønne, kan det hende fosteret ligger litt vanskelig til denne gangen for å kunne måle skikkelig? Her ser du denne UL og sist graviditet UL når jeg var 7+3 Anonymkode: 3b4e9...853
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #17 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hmmmm... det blir dumt å skrive negative ting til deg her på et forum, så vet man ikke om du har noen rundt deg som du kan snakke med og få litt støtte. Hva jeg subjektivt mener, en fremmed ufaglært, på et anonymt forum, burde ikke telle for noe som helst ❤️ Rådet mitt er å kontakte jordmor, del bekymringen din og få faglig god oppfølging der ❤️ Det er kjempepositivt med hjerte som slår, og kanskje du er noen dager kortere på vei enn du tror? Det er ørsmå marginer nå i starten og ting skjer i et forrykende tempo på cellenivå. Ja, jeg er enig med deg ts. Du er i uke 7 og 0.63mm er litt under normalen når man googler. Du er ikke på bærtur. Men det betyr ikke at det er noe galt ❤️ Ring jordmor ❤️ Anonymkode: bfeea...3e4 Det er privat og jeg kommer bare til skranken, tviler jeg får lov å snakke med henne Hun husker meg sikkert ikke engang😅 Anonymkode: 3b4e9...853 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #18 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for betryggende ord❤️ Vet ikke hvor mye peiling du har på sånn, men ser at det ser mer ut som en klump, og lurer litt på om fosteret har ligget litt ugunstig til? Sist graviditet så vi liksom en lang bønne, kan det hende fosteret ligger litt vanskelig til denne gangen for å kunne måle skikkelig? Her ser du denne UL og sist graviditet UL når jeg var 7+3 Anonymkode: 3b4e9...853 Det står svart på hvitt på bildet ditt at det er målt til 0.63cm, altså 6.3mm... Alt mellom 6-9 mm er normalt så langt som du er på vei.. Anonymkode: 18b68...0cf
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #19 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Den er målt til helt rett str.. 0.63cm... Altså 6.3mm som er helt innenfor normalen. viktig å huske å skille på cm og mm. Først etter 7+0 er fosteranlegget over 1cm - 10mm.. Anonymkode: 18b68...0cf Har skjønt at det at man er over 1 cm ved 7+0 ikke er helt riktig. Hvis du ser her: https://www.glowm.com/section-view/heading/Assessment of Gestational Age by Ultrasound/item/206# Så har det kommet nye tall fra McGregor der du ser at embryoet først er 1,0 cm ved 7+5. Det stemmer også mer overens med de norske tallene der man er 8+0 ved 1,1 cm. https://www.nsfm.no/esnurra/0.php Så jeg tror nok mye av CRL-tallene man googler seg frem til fortasatt er basert på Robinson og Fleming når man googler på engelsk. Og kanskje det skaper unødig bekymring. Anonymkode: eca56...afb 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #20 Skrevet 10. juni 2024 Som jeg skriver først ETTER 7+0, ikke VED 7+0. Jeg har googlet på Norsk og er veldig klar over at det er forskjeller og et spekter av hva som er normalt og hva som er innenfor normalen. Det er noe individuelle forskjeller og vanskelig å måle nøyaktig når det er snakk om mm som skiller i hva som er korrekt størrelse i forhold til svangerskapslengde. Foruten ivf svangerskap hvor man VET befruktning nøyaktig er andre svangerskap vanskelig å vite helt nøyaktig når befruktning er skjedd- som igjen kan føre til at man er kortere eller lengre på vei enn man selv antar. Så så tidlig er målinger ikke et godt holdepunkt for om str er korrekt eller noe galt med. Ved 7+5 var jeg målt til 13mm i dette svangerskapet. Anonymkode: 18b68...0cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå