Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har foreksempel 500000 i gjeld og ender opp med lønnstrekk fordi man ikke får Gjeldsordning eller noen annen løsning, har man gjeld resten av livet da? For gjelden vokser vel bare når man betaler mindre/har trekk?

Noen i samme situasjon her?

Anonymkode: bd9ae...b3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man har foreksempel 500000 i gjeld og ender opp med lønnstrekk fordi man ikke får Gjeldsordning eller noen annen løsning, har man gjeld resten av livet da? For gjelden vokser vel bare når man betaler mindre/har trekk?

Det vil jeg tro. Jeg har trekk i mnd. Reimer med mange har det, bare det er få som prater om det. Trekk i lønnen bærer jo til det positive med at gjelden blir mindre. 

Anonymkode: 5939a...ed3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vil jeg tro. Jeg har trekk i mnd. Reimer med mange har det, bare det er få som prater om det. Trekk i lønnen bærer jo til det positive med at gjelden blir mindre. 

Ok. Da vokser den ikke da? Jeg håper jo å finne en løsning så jeg ikke har denne gjelden resten av livet.

Skrevet

Hvorfor får dere lønnstrekk?

AnonymBruker
Skrevet
Skogstrolle skrev (1 minutt siden):

Hvorfor får dere lønnstrekk?

Fordi jeg har vært dum og tatt opp mye lån før, noe jeg angrer på og vil ordne opp i. Og fikk beskjed av gjeldsrådgiver om å betale mindre til hver kreditor frem til jeg skal dit igjen. Og hvis vi ikke greier å finne noen annen løsning og jeg ikke får gjeldsordning så må jeg ha lønnstrekk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ha ekstra på konto hvis du ikke bruker opp livsoppholdet, eller blir det også trekt? Kan du ta ut kontanter?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor stort lønnstrekket er på, rentesats på gjelden samt hvor stor del av gjelden det beregnes renter av. Umulig å svare på spørsmålet ditt med så lite informasjon. Hvorfor du ikke får gjeldsordning kan også være relevant for å svare, er gjelden for ny, knyttet til kriminalitet/regresskrav fra forsikringsselskap, bidragsplikt eller andre årsaker.

Anonymkode: 2e68b...495

AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd... Kunne du ikke bare fortsette på den du allerede har?

Anonymkode: 22c57...4e2

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer an på hvor stort lønnstrekket er på, rentesats på gjelden samt hvor stor del av gjelden det beregnes renter av. Umulig å svare på spørsmålet ditt med så lite informasjon. Hvorfor du ikke får gjeldsordning kan også være relevant for å svare, er gjelden for ny, knyttet til kriminalitet/regresskrav fra forsikringsselskap, bidragsplikt eller andre årsaker.

Anonymkode: 2e68b...495

Jeg vet ikke hvor stort trekk jeg får. Har ikke regnet ut. Gjelden er for ny til at jeg får gjeldsordning tror jeg.

Skrevet

Hei.

Gjelden kan øke, og grunnen er at det beregnes forsinkelsesrente hele tiden , på det beløpet som fremdeles ikke er betalt.

Kreditor kan velge hvilken rente som gjelden skal belastes med. Enten den lovfestede forsinkelsesrenten eller den renten som lånet opprinnelig hadde. Hvis det er lån uten sikkerhet kan renten være i noen situasjoner ekstrem høy.

Hvis utleggstrekket er på kr 2 000,00 - to tusen i mnd., og renten på det usikrede lånet er utgjør mer enn trekkets størrelse vil dette medføre at gjelden vil øke, mnd. til mnd.

På det nyåret kapitaliserer kreditor lånet, hvilket vil si at det rentebeløpet blir lagt till lånet og kreditor har da et høyere grunnbeløp å beregne rente av. Slik fortsetter det.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd... Kunne du ikke bare fortsette på den du allerede har?

Anonymkode: 22c57...4e2

Det var det ingen som svarte ordentlig på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kommer jo helt ann på, ingen regel at det gjør det nei.

Hva er hovedstol?

Hva er renten? 

Hva er prioriteringsrekkefølge? 

Hva er trekket?

Anonymkode: 0e23d...570

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kommer jo helt ann på, ingen regel at det gjør det nei.

Hva er hovedstol?

Hva er renten? 

Hva er prioriteringsrekkefølge? 

Hva er trekket?

Skjønner. Vet enda ikke hvor mye trekker blir på. Har ikke regnet ut det eller det andre. Det største er 4000 i måneden nå, uten trekk. Så jeg vet ikke om jeg får trekk eller ender opp med en annen løsning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kommer helt an på hvor mye du trekkes i måneden, og hva som øvrig, nå eller i fremtiden, kan inndrives av skattepenger, feriepenger, annet løsøre, arv osv.

Anonymkode: f8b83...b82

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, enda en tråd. Husker at du sverget i den tråden for vel 3 måneder siden eller noe at alt er ordnet og du "fikser det" og alle vi sa - det går fullstendig skeis.

Men nå er ikke jeg en av de som gir deg all skyld. Det må to for å danse tango. Noen må være der for å gi deg det siste ordet og den siste tillatelsen som sier: "ja, du får lån av oss", så hvordan greide du å bygge opp helt ny gjeld på 500.000? Nyere gjeld er som regel alt under 3 år ca. Rundt der. 

Anonymkode: 899d0...6a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jaja, enda en tråd. Husker at du sverget i den tråden for vel 3 måneder siden eller noe at alt er ordnet og du "fikser det" og alle vi sa - det går fullstendig skeis.

Men nå er ikke jeg en av de som gir deg all skyld. Det må to for å danse tango. Noen må være der for å gi deg det siste ordet og den siste tillatelsen som sier: "ja, du får lån av oss", så hvordan greide du å bygge opp helt ny gjeld på 500.000? Nyere gjeld er som regel alt under 3 år ca. Rundt der. 

Anonymkode: 899d0...6a6

Joa, men det var før gjeldsrådgiver anbefalte meg å gjøre det på en måte som gjør alt mye verre.

Alt gikk skeis. Jeg syns det er utrolig selv. Har ofte skyldfølelse og anger.

AnonymBruker
Skrevet

Ringte en av kreditorene og han sa det ikke var noen lov som sa man skal sitte igjen med nok til livsopphold. Det er det jo. Og de er utspekulerte.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det du får gjeldsrådgivning fra? Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med banken din, om du har lokal bank der du kan få oppsatt fysisk møte, for gjennomgang av økonomien din, gjeld og gi deg rådgivning på hva du bør gjøre slik at du på sikt kan komme deg ut av dette.

Å rådføre seg med KG kan i mange tilfeller være lurt. I dette tilfellet tror jeg ikke det er like lurt. Du er sårbar og i en svært vanskelig situasjon. Her bør du kun rådføre deg med kompetente fagfolk. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det du får gjeldsrådgivning fra? Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med banken din, om du har lokal bank der du kan få oppsatt fysisk møte, for gjennomgang av økonomien din, gjeld og gi deg rådgivning på hva du bør gjøre slik at du på sikt kan komme deg ut av dette.

Å rådføre seg med KG kan i mange tilfeller være lurt. I dette tilfellet tror jeg ikke det er like lurt. Du er sårbar og i en svært vanskelig situasjon. Her bør du kun rådføre deg med kompetente fagfolk. 

På Nav.

Jeg kan jo høre med banken.

Takk for tips 🤙

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

På Nav.

Jeg kan jo høre med banken.

Takk for tips 🤙

Hold deg til nav. Ikke begynn å bland inn gjeldsrådgivning i privat regi, de driver kun med det for å få penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...