LadyInRed Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 har store problemer med at plantene mine skal overleve mer enn en uke. har det nokså varnt der jeg bor pga solvendt, men tror egentlig ikke at det er tørke som dreper plantene mine, men derimot at jeg vanner dem FOR mye. klarre rett og slett ikke å se at det er nok vann. noen som har tips til noen planter som holder lenge, uten så mye stell? Planter som er bankers, og som selv den mest håpløse klarer å holde i live.....
Gjest itla Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Kaktuser er jo en klassiker... Men ellers synes jeg at orkideer er greie, de trenger ca et eggeglass med vann en gang i uka, og blomstrer i evigheter. Ellers synes jeg clivia er grei å holde i live, og fredsliljer. Ingen av disse trenger vann mer enn en gang i uka, og de tåler å bli litt tørre en gang i blant. Synes jeg, ihvertfall.
Arielle Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Fredsliljer: kan henge over kanten av blomsterpotten fordi den ikke har fått vann, men med en gang en vanner den reiser den seg igjen. Genialt! Sjømannstrøst: trenger stort sett aldri vann. Tror jeg vanner min en gang i måneden. (sukkulent) pengetre: trenger aldri vann (sukkulent) Stemors tunge (også sukkulent), og så er den jo så stilig. Yukkapalme og andre palmer, tåler enorm tørke. Enkelte kaktuser (men det er jo ikke spesielt fint med kaktuser da...)
Gjest vimse Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Porselensblomst tåler også en trøkk eller seksten..
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Når fredsliljen begynner å henge med hodet vanner jeg alle blomstene. Den er min påminnelse om at det er på tide å vanne, og den ser jo så sørgelig ut at man ikke har samvittighet til å utsette det.
LadyInRed Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2006 tAKK FOR TIPS. BLIR BLOMSTERHANDLEREN I MORGEN
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 Alt av sukkulenter er jo veldig greit, ellers finnes det masse hardføre grønnplanter, fredslilje er nevnt, sjømannstrøst likeså, og zamioculcas er absolutt å anbefale. Husk når du vanner at du må helle av overskuddsvann etter ti minutter. Hvis vannet blir stående i bunnen av potta, får ikke røttene luft. Prøv å drikke med hodet under vann... Ellers er det jo lurt å spørre i blomsterbutikken. Da får du vite mye om de plantene de har inne akkurat når du er der, ikke bare generelle tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå