Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man nekte nav innsyn i flere måneder tilbake på kontoutskrift?

Jeg har gått fra et voldig forhold og eksen har brukt litt kort mye siste to måneden pga har ikke oppholdstillatelse og eget kort.

Er økonomisk ruinert av han men søkte sosialhjelp og fikk avslag fordi jeg ikke sende inn kontoutskrift.

Han fikk inn en del vipps penger og sendte til utlandet 

Anonymkode: 2db8f...b52

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanskelig å si ja/nei på. Du må lage en avtale med saksbehabdler slik at du får kartlagt og opplyst din sak skikkelig. Men rart saksbehandler ikke har kontaktet deg, det er rutine hos oss. 

Anonymkode: f1899...6f1

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor kan du ikke gi innsyn og samtidig forklare det du skriver her?

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ett av kravene for å få økonomisk sosialhjelp er at man kan bevise at man er i en vanskelig økonomisk situasjon. 

Hvis annen dokumentasjon du har sendt inn ikke er godt nok så kan de kreve kontoutskrift. 
Du må sende kontooversikt, skattemelding og eventuelt lønnslipp. 
Hvis dere nylig har flyttet fra hverandre vil en husleiekontrakt kunne dokumentere samlivsbrudd og støtte din forklaring på kontotrafikken. 

Anonymkode: 50baf...74f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må vise kontoutskriftene dine, dette handler om så NAV kan faktisk se at du faktisk har null kroner. Men i din sak, så ville jeg faktisk tatt dette med saksbehandler.

Anonymkode: b75f9...976

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De krever vel for 3 måneder tilbake i tid? Legg ved kontoutskriftene, og forklar som du gjør her, at det er penger brukt av voldelig eks.

Anonymkode: 5caff...137

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan naturligvis ikke kaste penger ut av vinduet og så gå til NAV for å tigge om mer.

Anonymkode: 4ec99...8a9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke hold dette skjult, spill med åpne kort, dokumenter med evt. SMS eller mailutvekslinger du har hatt med din eks.

Dersom du ikke har dette, kan du sende en SMS til din eks hvor du skriver hva som har skjedd og dersom han svarer bekreftende på dette, er det et bevis du kan bruke for å dokumentere at du snakker sant. 

Du kan også dokumentere med evt. husleiekontrakt om du har måttet flytte pga situasjonen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De krever vel for 3 måneder tilbake i tid? Legg ved kontoutskriftene, og forklar som du gjør her, at det er penger brukt av voldelig eks.

Det er infen automatikk i at de krever for 3 mnd tilbake 

Anonymkode: f1899...6f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bare skjermbidet av kontoene mine. Trengte ikke å ha noe kontoutskrift eller noe 3 måneder tilbake i tid. Så nei de MÅ ikke det.

Anonymkode: 615a4...217

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tok bare skjermbidet av kontoene mine. Trengte ikke å ha noe kontoutskrift eller noe 3 måneder tilbake i tid. Så nei de MÅ ikke det.

De MÅ ikke men det kan være ulike årsaker til at de ØNSKER det allikevel. Og nekter brukeren så kan NAV nekte å yte bistand.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (22 minutter siden):

De MÅ ikke men det kan være ulike årsaker til at de ØNSKER det allikevel. Og nekter brukeren så kan NAV nekte å yte bistand.

Det er korrekt. Men når folk i denne tråden skriver at en må dette så viser en tydelig at en ikke vet svaret på det ts spør om og at en kanskje da heller bør la være å svare når en likevel gir så pass feilinformasjon uansett. Det er forskjell fra sak til sak og fra kontor til kontor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er korrekt. Men når folk i denne tråden skriver at en må dette så viser en tydelig at en ikke vet svaret på det ts spør om og at en kanskje da heller bør la være å svare når en likevel gir så pass feilinformasjon uansett. Det er forskjell fra sak til sak og fra kontor til kontor. 

Det blir litt språklig kverulering.

TS ønsker økonomisk støtte. Og for å få økonomisk støtte så har NAV bestemt at TS må legge frem mer dokumentasjon.

Så for å få den støtten TS har søkt om så MÅ en fremlegge dette jo. Men TS kan nekte, og vil da ikke få støtten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå skriver jo TS at NAV ønsker kontoutskrift for flere måneder tilbake i tid, kjæresten min fikk også denne tilbakemeldingen, og da vi ringte til NAV så fikk vi tilbakemelding om at normen er at de ønsker for 3 måneder tilbake. Da søkte kjæresten min om sosial støtte til absolutt alle utgifter og levekostnader. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 10.05):

Kan man nekte nav innsyn i flere måneder tilbake på kontoutskrift?

Jeg har gått fra et voldig forhold og eksen har brukt litt kort mye siste to måneden pga har ikke oppholdstillatelse og eget kort.

Er økonomisk ruinert av han men søkte sosialhjelp og fikk avslag fordi jeg ikke sende inn kontoutskrift.

Han fikk inn en del vipps penger og sendte til utlandet 

Anonymkode: 2db8f...b52

Normalt kan ikke kontoutskrift kreves. Det er kun i gjentatte tilfeller av søknader om nødhjelp gang på gang. Da kan NAV be om kontoutskrift for å godtgjøre at du får rekvisisjon på mat eller kun nødhjelpssats. Normalt skal du sende inn dokumentasjon på saldo på konto og skattemelding for å vise om du hadde formue ved årsskiftet. Om de gir avslag grunnet dette må det enten bero på at du ikke forteller alt eller vedtaket er fattet på feil grunnlag av saksbehandler. Hva begrunner de avslaget med?

Anonymkode: 50567...d89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...